24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Nabíjecí stanice pro „dummies“

Minule jsme si řekli nějaký ten základ o akumulátorech a proč je zásadní rozdíl mezi časem u pumpy a u stojanu. Dnes si něco povíme o samotných nabíjecích stanicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 28.1.2022 12:40

No, máte pravdu pane Hašku. Mě už ani nebaví se s některými lidmi hádat. Vysvětlete někomu, když má problémy se základními principy fyziky, žádná velká věda, to se učí na ZŠ, že to prostě tak fungovat nemůže. Že každé zařízení se musí udržovat a servisovat, že má svou životnost atd. Prostě marnost nad marnost, jak už v Bibli je psáno.

P. Hák 30.1.2022 9:44

V tisku byla stran elektromobility převážně propaganda. poslední dobou už se realita dere na povrch. Uvidíme, jak moc se se to budou snažit nacpat zpátky pod koberec.

Rakušan plánuje cenzuru "školivých dezinformací" na sociálních sítích, lidi na to jistě má.

R. Simek 28.1.2022 10:10

Přišlo mi celkem "symptomatické", když na výtku, že elektromobil musí v podstatě oželet komfort v podobě rozmrazování čelního skla, vyhřívaný volant, vyhřívané sedačky a celkem rychle startující topení či klimatizaci interiéru, protože energii potřebuje na jízdu (nebo se výrazně zkrátí dojezd), zazněla odpověď: "Jízda autem nesmí být zábava! Jde prostě o přesunutí z bodu A do bodu B a veškerý takzvaný komfort je nadbytečný."

J. Jurax 28.1.2022 13:23

Ano, komfort je nadbytečný!

Měla by se obnovit výroba trabantů pro horních deset tisíc a hadraplánů Velorex pro sprostný chudý lid. Na monočlánky a placaté baterie.

Planeta musí být spasena!

O. M. 28.1.2022 18:46

Naopak, vyhřívání volantu a čelního skla vezme míň energie, než vyhřívání celého auta. Sklo v té kose uvnitř bude nutné vyhřívat, aby řidič viděl na cestu, volant, aby řidiči nepřimrzly prsty.

V. Petr 28.1.2022 10:05

Jediná chyba. V zimě dává fotovoltaika málo proudu ne proto, že by byla zima, ale protože nesvítí. A to bez ohledu na vnější teplotu. Pokud je pod mrakem, tím hůře.

Š. Hašek 28.1.2022 10:23

Zaslechl jsem, že to bude jen takový nátěr, z kterého půjdou dva dráty. Fakt!

Možné to je, Rudolf II také netušil žádný parní stroj.

Ale asi se to bude muset v klidu vynalézt a nespoléhat na "vysměrnicování muzikoložkami z brusele".

Z. Lapil 28.1.2022 12:02

Rozhodně existuje FV krytina; pravda - nátěr si představit taky moc nedovedu.

https://www.krytiny-strechy.cz/katalog/solarni-stresni-krytiny/.

P. Pepax 28.1.2022 10:00

Kvalitní článek a to je jen jeden z problémů, který elektromobil má.

M. Malovec 28.1.2022 9:57

Není zmíněno jedno, neopominutelné fatální riziko možnosti závady baterie a následného požáru. V garáži nebo u benzinky fatální riziko.

F. Kusák 28.1.2022 9:54

Tak dlouhý článek o tak, pro většinu lidí, bezvýznamném problému. Kolik lidí, kromě firem se chystá, že si koupí elektromobil v nejbližších letech? Budou rádi, když udrží v chodu nějakou ojetinu. A že jim to úřady budou zcela jistě dost komplikovat. V nastávající dost složité době budou lidé přemýšlet o zcela jiných věcech než je nový model Tesly.

V. Petr 28.1.2022 10:08

Pokud lidé nevyhází vládu z oken, bude to tlačit násilím. A jak je zvykem EU, NAPŘED zakáže klasické automobily a pak se bude starat o to jak a hlavně ČÍM nabíjet elektromobily...

Š. Hašek 28.1.2022 13:40

Již dnes kvákají, že dotacemi (cca 200 000 000 000 Kč) "udělají" solární energii nejlevnější!!!

Moje opakovaná debata s "muzikology" o elektřině vždy vyústila k rozpačitému mlčení. Nebo k hysterčení o "hrdé soběstačnosti a radostnému pouštění pračky podle uličního výboru ekoblaha"! A že články se ve dne tak rozhicujou, že to vydrží do rána.

J. Jurax 28.1.2022 13:27

To není bezvýznamný problém. Zelení blbečkové a greténi z brusele i tuzemští ve dne v noci pracují nelitujíce úsilí a cizích peněz na tom, aby se stal velice významným!

O. Vašíček 28.1.2022 15:25

Článek není rozhodně zbytečný. Mělo by se dopředu vysvětlit všem daňovým poplatníkům, kam budou směrovat jejich peníze. Komu se dopomůže ke třetímu elektromobilu pro milenku. Komu se zadotuje výstavba dobíjecí stanice, když veškerý zisk již bude v soukromých rukou. A určitě se vyjedná nějaká daňová úleva, aby se i ten zisk nemusel vracet v podobě daní.

Takže každý poplatník je v podstatě spolumajitelem nového modelu Tesly. :)

P. Nešvara 28.1.2022 9:30

Ach jo, ti teoretici, kteří ignorují realitu. Nic nového pod sluncem.

Kdysi, když nacističtí inženýři přišli před komisi s plánem na V1, tak odborníci z komise chtěli projekt zamítnout, protože prohlásili, že potřebné čerpadlo s danými parametry vůbec nelze vyrobit. Jenomže odpověď byla, že toto čerpadlo není žádná teorie, že se sériově vyrábí a používají jej třeba švédští hasiči.

Teď zde máme totéž v bleděmodrém. Doporučil bych teoretikovi autorovi, aby si udělal dovolenou v Kanadě. Tam totiž, kvůlivá velké zimě, by byl problém normální auto ráno nastartovat. Takže u KAŽDÉHO parkovacího místa je stojan se zásuvkou a zpod kapoty KAŽDÉHO auta čouhá kabel se zástrčkou (samcem) a auto, které večer zaparkujete připojíte na proud a ohřívadlo vám udrží motor v teple tak, aby jste ráno nastartoval a mohl odjet. A s dovolením víc než pochybuji, že jeden z těch sloupečků u parkovacího místa stojí ekvivalent tří milionů korun tedy přes sto tisíc kanadských dolarů. Dovolil bych si tipnout, že je to jenom cena pár dolarů.

Jinými slovy, jediný rozdíl, mezi skutečností, která už dnes je v té Kanadě (a možná i v jiných zemích s mrazivými nocemi) je v tom, že toho proudu poteče na nabíjení z toho stojanu asi trochu víc, než jenom na zahřátí motoru. Ale to je jenom o kapacitě instalovaného kabelu.

Tak autore, a teď teoretizuj. :-P

R. Langer 28.1.2022 9:39

Hm, a jakpak asi startovali auta v zimě v Rusku?

Evidentně o tom nevíte lautr nic, a pletete si koše s baňama...

Z jakéhopak zdroje jste načerpal ty svoje moudrosti, pochlubte se, to mě fakt zajímá... ;-)

Z. Lapil 28.1.2022 12:18

Nechali je běžet přes noc, případně pod nimi zapálili oheň. Onehdy jsem se ocitl časně ráno při -30 na Florenci (děti - to je autobusové nádraží!), a řeknu vám - kam se hrabe letní kemp u Berounky.

J. Uzel 28.1.2022 9:47

Na dobití baterií potřebujete mnohem větší proudy, než na "nahřátí" motoru. V článku je to poměrně jasně uvedeno.

V. Wagenknecht 28.1.2022 9:58

Jak už říká předřečník, těmi sto nebo dvěstě watty příkonu nebo kolik to v té Kanadě na každém parkovacím místě máte toho moc nenabijete, za dvanáct hodin to máte...to máte ... to máte bratru něco přes dvě kilowatthodiny, s tím se nedostanete ani do práce. Největším nepřítelem zeleného pokroku je, jak známo, prostá aritmetika neboli kupecké počty.

M. Malovec 28.1.2022 10:08

Shoneme se na tom, že mouder by se neměli dopouštět laici, kteří nemají ani základní infomace o tom, co je proud, napětí, výkon, odpor. Stejně jako při pitomém rozhodnutí o příkonu vysavače. Závislost mezi výkonem a časem potřebným k vysávání. Přibližně přímá úměrnost. Laikům: vyšší výkon - kratší čas a naopak. Ale říkejte to odborníkům v EU.

M. Malovec 28.1.2022 10:00

Rozdíl mezi příkonem nabíjení a topného tělesa je několik řádů. Na udržení teploty ve voze stačí řádově waty nebo max. desítky watů.

Š. Hašek 28.1.2022 10:26

Je poznatelné, že pan Nešvara v tom má hokej.

Úplně stačí udržet chladicí kapalinu (blok motoru) na teplotě kolem 0. Pak se to lehce nastartuje a je to!

K. Dvořák 28.1.2022 12:18

No, typický "block heater" má příkon řádově 1000 W, takže ten rozdíl bude spíš v násobcích, než v řádech. Míněno pro potřebu nabíjení přes noc. Spíš pochybuji o tom, zda je skutečně "u KAŽDÉHO parkovacího místa stojan se zásuvkou" nebo zda je to opravdu běžné.

L. Písařík 28.1.2022 13:29

A nemá kařdý blockheater taky termostat?

I. Lyčka 28.1.2022 11:23

Jenže tyto stojany budovali kanaďané spoustu let a určitě brali do úvahy proudové zatížení sítě. Navíc to bylo v období, kdy se budovaly elektrárny, ne jako dnes, kdy se mají vypínat a elektřina bude jen na lístky.

Z. Lapil 28.1.2022 12:15

Rozdíl bude v měřítku. Ohřívadlo má spotřebu - drsně odhaduju - rozhodně do 1kW spíš míň, skoro si troufnu odhadnout, že prostor pod kapotou vám na požadovaných řekněme -10st. C. vytopí jedna dvě svíčky. Rozhodně: doma to strčíte do zásuvky a k tomu můžete pračkovat a myčkovat a topit a vůbec. Nabíječka vyžahne řekněme 50kW, neboli 50x tolik. To už chce tlustší neboli nové dráty, rozvaděč taky asi lepší než máte tu plastovou skříňku na chodbě, takhle drsně nabíjená baterka dost topí, takže ji potřebujete chladit a opatřit nějakým udělátkem, abyste ji ne(p)odpálil při prvním nabití...

Neboli opravdu se jedná o různé technické záležitosti s cenou značně nesrovnatelnou.

J. Jurax 28.1.2022 13:33

Jojo, to je tak, když přechytřelej zapomene myslet. Kolik kWh se vezmou ta ohřívadla?

V. Wagenknecht 28.1.2022 9:27

Zelení už otevřeně hlásají, že v budoucnosti bude spotřeba elektřiny "orientovaná podle nabídky" (angebotsorientiert). Jinými slovy, proud půjde jenom někdy a pro někoho.

V. Wagenknecht 28.1.2022 9:22

Ano. Ve firmě u mojí manželky si chtěli pořídit elektroauto pro pojížďky po městě. Městské elektrozávody jim řekly, že jim nabíjecí stanici nepovolí, protože na to v kabelu není kapacita. A nazdar. To celé v pokrokovém zeleném Německu, kde každý den politici vykřikují, jak mají všichni jezdit na elektriku. Jiný případ před dvěma lety, ve vesnici zde v okolí si někdo pořídil elektroauto s nabíjecí stanicí, když začal nabíjet, vyhodil pojistky celé vesnici. Pak mu elektrárníci prozradili, že tolik proudu do vesnice téct nemůže a že se s tím nedá nic dělat.