29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Drobné překážky na cestě k „vítězství“

Vítězství elektromobilů z dnešního pohledu vypadá velmi jistě, tak jistě, že je potřeba poněkud šlápnout na brzdy a sundat zelené brýle přehnaného optimismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kučer 16.2.2022 19:25

Roku 1905 byly ulice amerických měst plné elektromobilů přesto byly nahrazeny automobilem se spalovacím motorem. Elektromobil je jednodušší, čistší ale má jeden problém, hádejte jaký.

F. Brabec 16.2.2022 19:39

Servisy na nich tolik nevydělají?

J. Krásenský 16.2.2022 21:44

Krátká prodlužovačka? ;-D

F. Brabec 16.2.2022 19:01

Autor se zapomnel zminit, ze ropne auta nelze provozovat (na rozdil od elektrickych) do nekonecna, protoze ropa jednoho dne dojde. Dost mozna, ze ve stejnem casovem horizontu nekolika desitileti, ktere budou potreba, aby se elektroauta stala ve svete dominantnimi.

J. Jurax 16.2.2022 19:35

No, podle prognóz Římského klubu z konce šedesátých let měla ropa dojít už před dvaceti třiceti lety.

A mimochodem kapalné uhlovodíky lze vyrábět z lecčeho, pokud je ovšem dost levné elektřiny. A jezdit lze i na plyn.

Ono samozřejmě jednou dojde i plyn - ovšem ještě dlouho předtím nám jej zeleni magoři zakážou, neboť má uhlíkovou stopu skoro jako uhlí - a čím se pak bude stabilizovat síť založená na občasných zdrojích energie, to zelení magoři zatim tají.

A. Pakosta 16.2.2022 18:17

Elektromobilům nepochybně rozumíte, pane autore, nikoli však velbloudům. Rod velbloud totiž zahrnuje druhy jak jednohrbé, tak i dvouhrbé. Viz wikipedie: Velbloud (Camelus) je rod z čeledi velbloudovitých (Camelidae) zahrnující tři druhy sudokopytníků: velblouda dvouhrbého divokého (Camelus ferus), velblouda dvouhrbého (Camelus bactrianus), zvaného též drabař, a velblouda jednohrbého (Camelus dromedarius) neboli dromedára. První druh se vyskytuje ve volné přírodě, zbylé dva jsou chovány člověkem s různou mírou volnosti. Jak je to prosté, milý Wocne!

K. Mudroch 16.2.2022 17:34

Dobře napsáno.

M. Pivoda 16.2.2022 17:13

V roce 1905 technologie elektromobilů nebyla ještě tak vyspělá, jako je dnes, aby se již v roce 1905 mohla stát tím, co se v oboru inovací označuje jako "dominantní design". Tím dominantním pohonem se (v minulých sto letech) stal spalovací motor (tehdy byl výkonnější). Jenže technologie elektromobility se vyvíjí "pádivým" tempem, takže co platilo dříve, dnes už neplatí. A v roce 1905 také nikdo nedbal na ekologická hlediska.

Kubáč, níže, argumentuje: "... jeho vlastnosti nikdy nedosáhnou vlastností uhlovodíkových paliv ( které jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie stabilním při pokojové teplotě a tlaku)..."

Ano. C. M. Christensen (ve své knize z roku 1997) na podobnou argumentaci (jak výše prezentuje Kubáč) odpovídá: "To je sice správná odpověď, ale na špatnou otázku". V tržní ekonomice se musíte správně zeptat, co požaduje zákazník (trh). To je rozhodující. To je ta správná otázka. Musíte uspokojit zákazníka v hlavním proudu. V posledních 5 letech elektromobily již pronikají do hlavního proudu zákazníků. A ten trend pronikání pokračuje - a navíc sílí.

Dovolte, abych zde připomenul českým důchodcům, kteří byli v minulosti asi nadměrně postiženi českým reálným socialismem (1948-1989), že dnes už skutečně žijeme v tržní ekonomice. Takže musíte brát ohled na zákaznické potřeby.

M. Pivoda 16.2.2022 17:22

Trend prodejů elektromobilů firmy Tesla:

"The electric carmaker sold 936,000 vehicles last year, up 87% from its 2020 sales."

Nárůst tržeb 87% firmy Tesla nelze nijak okecat. Ani na tlachacím Neviditelném psovi. Náš zákazník, náš pán!

L. Písařík 16.2.2022 17:38

S vašimi procenty připomínáte prastarý vtip. Naše meruňka z roku na rok zvýšila výnos o 400%. A kolik měla původně meruněk? Odpověď: 3 ;-D

M. Pivoda 16.2.2022 17:50

Výrobu automobilů Tesla řídí inovátor Elon Musk. Elon intenzivně inovuje a dokonce ani obranně nepatentuje. Nezdržuje se tím. Jeho strategií je stálý útok - vpřed.

Budoucí systémové změny také znamenají, že při zavedení samořídících automobilů (což je aplikace umělé inteligence) znamená, že celková potřeba automobilů (pro přepravu lidí) poklesne. Samořídící automobily budou (oproti současným osobním automobilům) více jezdit, nebudou tedy odpočívat v garáži cca 95% svého života.

L. Písařík 16.2.2022 18:05

Možná, ale to pořád nevyřeší nedostatečné zdroje elektřiny a jiné kapacitní potíže. Snad vás utěší zelená víra že určitě bude něco někdy vynalezeno. Třeba i to, že CO2 je nesmírně důležitý pro rostliny, jak jsme se učili ve škole před 70ti lety a vůbec nezpůsobuje oteplení atmosféry v takové míře, jak nás zelenáči straší. Pamatujete na ozonovou díru a slepé ovce na NZ a zničené korály u Austrálie ? Je to už 30 let. Díra existuje, ale už nikoho nezajímá a ovce i korály rostou dál. Tak se mějte a užívejte svých dnů.;-);-)

M. Pivoda 16.2.2022 18:36

Diskutující Písařík "pláče na špatném hrobě".

Nepatřím mezi Zelené a už vůbec nerozumím klimatologii. Ohledně klimatu se musím spolehnout na experty (toto by bylo dlouhé téma, kdo je to expert).

Energie budeme mít dostatek. Uvádím bez zdůvodnění. Šetřím místo svého omezeného diskusního příspěvku.

Ještě poznámka: Není až tak důležité, zda se planeta Země reálně otepluje, nebo ne. Důležité je, zda tomu sdělení zákazník (v tržní ekonomice) věří, a zda si proto raději koupí elektromobil, než automobil se spalovacím motorem (pokud má dnes na výběr).

Analogie: Není až tak důležité, zda vakcinace proti Covid-19 je pro člověka fakticky škodlivá, nebo ne. Důležité bylo, že "fake news" ohledně možné škodlivosti vakcinace uvěřilo mnoho českých občanů, v důsledku čehož má i dnes Česko stále relativně nízké procento proočkovanosti své populace.

J. Jurax 16.2.2022 19:45

"Energie budeme mít dostatek. Uvádím bez zdůvodnění."

Aha ... inu, tímto způsobem i nedokonalá UI (ty nejlepší dnešní dosahují inteligence mouchy) dokáže zargumentovat leccos.

L. Písařík 16.2.2022 22:36

Souhlasím s dostatkem energie, otázka zní - kdo všechno bude schopen ji zaplatit. Stejně je to s elauty , kde cena začíná na 1 mega.

M. Pivoda 16.2.2022 22:47

Pro aktuální informaci zadejte si do vyhledávače Google výraz "Cheapest Electric Cars".

A. Pakosta 16.2.2022 18:52

A jak to zařídíte, pane Pivodo, aby ta auta nestála v garáži, když majitel nikam jet nechce? Samořiditelné auto si vyjede jen tak samo na výlet? To jste asi neměl na mysli. Jediný způsob, jak to zařídit, je tedy zrušení osobního vlastnictví osobních aut - tedy čistý socializmus či spíše komunizmus, přesně jak to popsal sovětský spisovatel pro děti Nikolaj Nosov ve svém příběhu Neználek ve Slunečním městě. Auta tam stála v ulicích, k dispozici pro každého, kdo chtěl někam odvézt. Zadarmo, pochopitelně.

M. Pivoda 16.2.2022 19:49

Jak to zařídím?

To zařídí (vzývaná i proklínaná) Neviditelná ruka trhu. V dohledné budoucnosti (10-20 let) se mnohým občanům již nevyplatí automobil vlastnit (platit za něj pojištění, garážovat, ...), zakoupí si jen dopravní službu.

Nebude to ale platit úplně pro všechny občany. Například někteří lidé i dnes vlastní ještě koně - k občasným projížďkám.

M. Pivoda 16.2.2022 19:56

https://www.youtube.com/watch?v=lMw4UxsJiS0

J. Hruška 16.2.2022 22:20

Sám se neřídí ani vlak metra na kolejích.

M. Pivoda 16.2.2022 22:50

No ale tam se právě s tím samořízením bude asi začínat, protože tam je varieta chování podstatně omezena.

P. Zahrádka 16.2.2022 18:25

Tesla míří k 1milionu výroby aut za rok 2021 což totožné se Škodou....

J. Jurax 16.2.2022 19:47

Nešlapejte UI po bábovičkách, stejně to nepochopí.

P. Zahrádka 16.2.2022 18:25

Tesla míří k 1milionu výroby aut za rok 2021 což totožné se Škodou....

P. Zahrádka 16.2.2022 18:25

Tesla míří k 1milionu výroby aut za rok 2021 což totožné se Škodou....

P. Kubáč 16.2.2022 14:15

Rozumně pojatá elektrická doprava je ekonomická, ekologická a spolehlivá - viz tramvaje a trolejbusy, které fungují desítky let včetně historických exemplářů tramvají funkčních i po 100 letech.

Na druhou stranu akumulátorové elektromobily se už jednou pokoušely prorazit - kolem roku 1905 a z té doby po nic nezbylo nic.

Z toho pro mně plyne, že samotný akumulátor - je zabijákem ( racionální idelogií netlačené ) elektromobility a jeho vlastnosti nikdy nedosáhnou vlastností uhlovodíkových paliv ( které jsou nejkoncentrovanějším zdrojem energie stabilním při pokojové teplotě a tlaku )

Proto, jestli ekologisti chtějí bojovat proti CO2 - mají svůj aktivismus napřít k výrobě syntetických paliv, ale to znamená vyrábět mnoho energie ( více než zvládnou větrníky a slunečníky ) a to zavání skutečným pokrokem bez uvrhnutí Západu do bídy - proto to asi nikdy nebude.

A. Renjascu 16.2.2022 14:40

Souhlasím, pokud má mít elektromobilita šanci, tak by to chtělo nějaké auto napájené na způsob autíčka z autodráhy, protože vozit sebou půl tuny zbytečného závaží zvaného baterie, které jednak zvyšuje spotřebu a ještě je navíc vyráběna ze stále méně dostupného materiálu o problémech s požárem ani nemluvě. Napájení z vozovky by mělo větší smysl, než stavení tisíců dobijecich stanic a k tomu malá baterie na přejezd míst, kde napájení nebude k dispozici.

P. Diviš 16.2.2022 15:56

Malá? To jako že by vozovkové napájení bylo v každé okresce?

A. Renjascu 16.2.2022 16:54

Ne, ale tak jako lze již dnes nabíjet mobil z podložky, tak by mohla vypadat vozovka budoucnosti z které by si vozidlo odebíralo energii k pohonu. Samozřejmě pokud se bude trvat na elektrifikaci vozového parku. Připadá mi jako smysluplnější cesta, než sebou vozit pultunové závaží vyrobené z nedostatkového materiálu.

V. Kolman 16.2.2022 19:45

Obávám se, že by byla na závadu nízká účinnost indukčního přenosu desítek kW.