19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Zločin vzdání se rozumu

Českým Facebookem a dalšími sociálními sítěmi i médii se zhruba od roku 2019 šíří profesionálně zpracované grafy, které mají vyvolat dojem, jaká tragédie v ČR nastala v důsledku toho, že Češi na rozdíl od Slováků nepřijali euro.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vondrák 3.1.2021 2:48

Cituji: "Ale jedna měna srovnává podmínky všem stejně."

Nesrovnává podmínky, srovnává ceny. V našem případě a v případě Slovenska ceny zvyšuje.

V Bratislavě jsou byty i jídlo dražší než v Praze a tato vyšší cena určitě nestojí na tom, že by více vydělávali.

Slováci vydělávají částky v eurech přepočtených ze slovenských korun, ale ceny mají ovlivněné cenovou hladinou komodit v eurech.

Dovoluji si tvrdit, že růst jejich ekonomiky je z části tvořen pouze zvyšováním cen v důsledku přijetí eura.

Euro není fuj, ale není v něm nic, co bychom již neměli a domnělý úspěch eura je bublina.

J. Vosicky 1.1.2021 17:14

Na verejnosti prevlada nazor, ze ti importeri a exporteri do smenaren nemusi, tudiz jim ta koruna nevadi. Omyl! Musi tam jako kazdy jiny, a taky musi platit provizi. Uz to zpocitali, ze za rok to v CR dela asi 20 mld.kc.

Z. Koutecký 1.1.2021 15:48

Nikoliv, pane Langere, o produktivitu tu nejde. Národní důchod ČR je to, co zůstává našim občanům, když si zahraniční společnosti odnesou svůj podíl z HDP. Z ČR si odnášejí cca 8% HDP, což je skoro nejvíce v EU.

I. Hermanek 1.1.2021 4:53

Blbost na ntou

I. Hermanek 1.1.2021 4:53

Blbost na ntou

P. Moravčík 31.12.2020 21:02

To je fakt aj bez toho smajlíka...

L. Novák 31.12.2020 19:35

Nevidím v tom zásadní rozdíl. Navíc česká měnová politika jen kopíruje měnovou politiku ECB. Takže kdo z toho má vlastně užitek? Já žádný. :-P

P. Milan 31.12.2020 18:21

Jedna měna je nastavena na stav ekonomiky - koho?

Domníváte se, že někdy budou parametry € nastaveny na potřeby Česka?

V. Kain 31.12.2020 17:28

Některé Evropské země euro střelhitě zavrhly neboť věděly co by je čekalo.Řecko si podvodem získalo euro a výsledek? Dneska si rvou vlasy jak byli blbí,že na ten špek skočili.

V. Čermák 31.12.2020 17:22

Typická TOPka. Vliv mizivý, ale škůdce obrovský...;-D

V. Čermák 31.12.2020 17:10

Euro je hlavní příčina krachujícího Řecka, Itálie a dalších...;-D

V. Čermák 31.12.2020 17:07

Diskuze o přijetí Eura by měla společně s migrací jedním z hlavních témat příštích voleb...;-D

P. Černý 31.12.2020 16:51

V životě je to někdy jako v tom baletu od Oskara Nedbala. Z pohádky jdeme do pohádky. A někdo dokonce tvrdí (paní Siktarovou nevyjimaje), že jdeme z jednoho socialismu do druhého. Tak k čemu je vám rychlost?

P. Černý 31.12.2020 16:43

V tržní ekonomice, jak je vám jistě známo, bývá jednostranná závislost v naprosté většině případů, ať už ekonomicky nebo politicky, nezdravá.

Trh je prostorem šancí a schopností, nikoli generátorem závislosti, neschopnosti a omezenosti.

P. Moravčík 31.12.2020 16:38

Ďakujem, pán Kusák. Všetko najlepšie aj Vám a dúfam, že to najkrajšie je ešte len pred nami:-)!

R. Toman 31.12.2020 16:00

Tak ona to řekla a přiznala paní Pekarová-Adamová z TOP 09. Řekla, že ČR by měla přijmout euro, i když je to v této době ekonomicky nevýhodné. Prý bychom se tím více připoutali k EU, jejím hodnotám atd. A to je ten hlavní důvod, proč eurohurvínci i z řad ekonomů chtějí euro přijmout, ale nechtějí to říct tak přímo, a tak se to snaží obalit do tzv. ekonomické výhodnosti. ČR byla před covidem čtvrtou nejméně zadluženou ekonomikou v EU. Z těch tří před ČR bylo pouze Lucembursko v eurozóně. I v predikci Eurostatu na tom bude ČR stále mnohonásobně lépe i po covidu, než většina států eurozóny. Např. předpoklad zadlužení ČR = cca 50 % HDP, Francie = cca 140 % HPD. Itálie, Španělsko, Portugalsko, Belgie atd. na tom budou ještě hůř než Francie. Lézt do takového spolku dlužníků je čiré zoufalství. [>-]R^

V. Šedivý 31.12.2020 14:58

Ovšem na lokální politiky můžete mít ještě jakýs takýs vliv. Na ty co sedí v bruseli nedosáhnete ani malíčkem.

J. Vlk 31.12.2020 14:19

Asi je tedy vše o chytračení, pokud dnes pozorujeme za co a kde peníze utrácíme. Kupujme tedy české zboží a služby abychom utráceli doma. Zakázky pro armádu, energetiku, stavebnictví, potraviny ani neutrácet za výlety do zahraničí (pokud to přeženu) - vše směrovat na domácí trh. Značný objem zboží můžeme vyrobit a jen ve vyjímečných případech řešit dovozem, např. suroviny. Zboží, jako finální produkt a služby orientovat hlavně na vývoz.

L. Novák 31.12.2020 13:56

Nezdravá závislost na Německu? Tomu nerozumím. Je to náš soused a je ekonomicky i technicky vyspělejší, než jsme my. A že je pro Německo výhodné převést některé výrobny do levnějšího Česka, to jim snad vyčítat nemusíme. ;-)

J. Vrabec 31.12.2020 13:53

Zajimave, ze Banka J&T dava mnohem lepsi uroky za €ura nez za kacky. Dokonce jako AA- banka nejvyssi v EU. EU

L. Novák 31.12.2020 13:47

Jo. Vidím to podobně. Manipulátoři vychvalují českou korunu, jako by nás snad ochránila před lumpárnami s EURem či USD prováděnými centrálními bankami. Neochránila a neochrání, naopak umožňuje české vládě a ČNB provádět stejné lumpárny v možná ještě větším rozsahu. Viz inflace a rychlý růst spotřebitelských cen v obchodech. Jakmile je náznak, že by česká koruna posílila vůči zahraničním měnám, vláda ruku v ruce s ČNB provede "opatření" znehodnocující českou měnu tak, aby to vyhovovalo "průzračně čistým" cílům politiků, jak občany připravit o peníze a těm nedůvtipným ještě namluvit, že je to pro ně (rozuměj občany) výhodné.

Když nám vládnou podfukáři, je úplně jedno, jakou měnu používáme. Euro, dolar nebo českou korunu... :-P

J. Stehlik 31.12.2020 13:37

R^

J. Stehlik 31.12.2020 13:36

Ano. Máte pravdu. Ale jedna měna srovnává podmínky všem stejně. Naopak množství měn zneprehlednuje ekonomické parametry a je výhodné pro banky a také různé analytiky. Ti se mohou pěkně zabývat nesmysly.

Mohu to obrátit také jinak. Proč by neměl mít každý kraj svoji měnu a tou by pěkně manipuloval a hezký by si tisknul své groše;-)

R. Tichý 31.12.2020 13:15

Euro je pouhym kolonialnim nastrojem k rozprostreni spolecneho dluhu za neschopne a rozezrane "zapadoevropany".

F. Kusák 31.12.2020 12:54

Víte, v mnohém Slovákům rozumím, protože i moje žena je Slovenka a náš rod pochází z Moravského Slovácka, a tam mají blíže ke Slovensku než k Čechám. Nikdy jsem se však nesmířil s nějakým "my a vy", ale žádný federalista nejsem. Dokonce i to poměřování mezi námi je pozitivní a není frází, že naše vztahy jsou nejlepší za poslední dobu. To je na dlouhé povídání, tak přeji Slovákům vše nejlepší v následujícím roce, a konkrétně Vám všem Vašim blízkým.

F. Kusák 31.12.2020 12:40

Kdyby se Němci rozhodovali pouze podle eura, pak bych je považoval za idioty. Ale protože mám za sebou mnoho jednání s německými partnery, pak vám říkám, že jste úplně vedle. Rozhodující je stabilita a znalost ekonomického prostředí, kvalita personálu, logistické propojení s německými firmami atd. V tomto ohledu není zásadní problém mezi námi a Slovenskem. A Němci stejně do značné míry chápou propojenost česko-slovenské ekonomiky. To, že máme vlastní měnu, může být pro Němce kupodivu i výhodou. Jejich vliv na kurz je totiž zásadní.

P. Moravčík 31.12.2020 12:38

Pre ČR rozumný postoj.

P. Moravčík 31.12.2020 12:37

Úprimne sa priznám, že pre mňa osobne je euro dosť indiferentná záležitosť, aj keď uznávam, že pre SR má podstatne väčší dopad ako u vás. Minimálne dve veľké investície rozhodlo pred Poliakmi a Maďarmi práve euro. Otázka je, či je to až tak veľká výhra takto jednostranne stavať ekonomiku. A keď vidím ako aj vás núti do EÚ pomáhať južným štátom eurozóny... Ja osobne zo zotrvačnosti rátam v Kč a ich zásobu postupne (po covide) upotrebím v českých cestovkách, časť si v rámci diverzifikácie investícií nechávam ako záložný zdroj;-). Tak ja vám s korunou celkom fandím, možno aj nejaký resentiment v tom bude. A pravdu má príspevok nad tým Vaším o platobných kartách. Výhodný zmenný kurz na stred hocikde na svete, ak máte dobrú banku bez poplatkov. Ja som si takú našiel a výmena peňazí prichádza do úvahy len pri výhodnom kurze (keď to Singer rozpálil, tak na 1 euro bol zisk 2 Kč). Ale to je asi tak pre mňa všetko.

F. Žůrek 31.12.2020 12:29

Paní Šichtařová to říká celkem dobře. Euro je pouze politická záležitost, nikoliv ekonomická! To velice podstatné je odjakživa v tom, jak jsou lidé PRACOVITÍ. Obětavost a pracovitost vytváří hodnoty, nic jiného. Třeba nikoli nějaké chytračení, třeba také to politické.

Ekonomika je určena či stanovena především poctivostí práce a také poctivostí trhu. Hodnota není v měně, ale v kvalitě odvedené práce a potažmo ve vlastní hodnotě u každého výrobku. Zda platíme českou korunou anebo eurem, to je podřadné. Poctivost odvedené práce je prioritou. Zdař Bůh!

F. Kusák 31.12.2020 12:23

I pro Slovensko mělo přijetí eura, kromě těch platebních, i ty politické. Třeba to, že se chtělo symbolicky odpoutat od československé a socialistické minulosti a dávat najevo svou sounáležitost se západem. A jinak, naším firmám nic nebrání, abychom obchodovali v jakékoliv měně, na které se s partnerem dohodneme, tedy i v euru. Jiná věc je, v jaké méně se vede účetnictví a platí daně. U nás samozřejmě korunách. A to má své výhody i nevýhody. Ale vzhledem k tomu, že euro je hlavně politický projekt s podivným systémem zúčtování TARGET 2 a evropskými dluhopisy, pak si myslím, že mít euro je spíše nevýhodou. A v době elektronických bezhotovostních plateb to pro občana nemá žádný smysl.