19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Zelené peklo

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ivan Nový 3.11.2009 22:52

Evropský trh je pro Česko neperspektivní.

Chytré firmy dávno vyvážejí do Jižní Ameriky, a ještě chytřejší firmy budou vyvážet do Číny, naše exportní možnosti jsou tak malé, že by neměl být problém uplatnit se na tak velkém trhu.

těchňik 3.11.2009 21:40

bankrot

Důsledkem všech okolností bude velmi pravděpodobný státní bankrot. Tak do 5 let, jestli ve volbách zvítězí socani, pokud ne, tak asi o něco později. Podle všeho je to nevyhnutelné. Nebude už ani kde půjčovat. Zdejší podnikatelské prostředí patří k těm horším ve světovém žebříčku, a i to se musí nakonec projevit.

Dolly 3.11.2009 18:03

To že jsme

montovna plechu je bohužel směr vývoje, který byl, je a vypadá to tak, že i bude prioritou našich mocných. Zase se nevyplácí ukazovat, že člověk něco umí.

Berkowitz 3.11.2009 13:59

Ptát se musíme úplně jinde !

A to především Číny a Ruska, kolik USD jsou ještě tyto země schopny půjčit USA. Čína a USA jsou, jako dva boxeři v tzv. klinči, jeden potřebuje druhého !

občan 3.11.2009 16:32

Re: Ptát se musíme úplně jinde !

to snad ne !! USA se jen směje, jak v Evropě kupujeme všechno dvakrát i vícekrát dráž a v horší kvalitě. A jsme závislí na mnoha surovinách zvenčí a přitom nejsme soběstační ve výrobě, kterou bychom jako mohli. To samé je v Číně.

horduch 3.11.2009 12:15

100-150 miliard ročně

jen na sociálním stoji hnědočeši,bude  to asi samejm  vědátor ,když je tak štědře stát podporuje

bm2 3.11.2009 10:42

pan Zaoral

aspon na rozdiel od nas mozte pouzit kurz KC cez CNB ako ciastocnu a docasnu barieru voci kurzovemu vplyvu USD/EUR. My sme tento vyznamny makroekonomicky faktor s budovatelskou piesnou na perach poslali do brusele.

autor 3.11.2009 13:21

Re: pan Zaoral

To sice ano, ale všechno má své meze. Přesto máte částečně pravdu.

M. Zima 3.11.2009 10:14

Pane Zaoral, až na odhad významu posledních 20ti let, je článek i přes velkou snahu Bohu žel vlasně celý nesmysný.

jarda 3.11.2009 9:40

Mam par dotazu

Co je magickeho na kuzru 1.5 USD/EUR ? Bude kuzr 2 USD/EUR magicky vic nebo min ? Co na to rika Harry Potter ? A co Gandalf ?

Honza 3.11.2009 11:28

Re: Mam par dotazu

magický je to, vole (v dobrym), že si všecko emerický koupíš za polovic, co tady. Vzpomeň, jak to bylo předloni.

Hm 3.11.2009 20:41

Re: Mam par dotazu

Otazka je - co ta emerika nabizi ?

autor 3.11.2009 13:12

Re: Mam par dotazu

trhy obecně fungují v prapodivné symbióze fundamentálních dat a davové psychologie obchodníků. Vaše otázka je dobrým námětem na diplomovou práci - proto ji nelze zodpovědět v tak malém prostoru, který tu je. Stručně a velmi zjednodušeně, existují určité hranice, chcete li limity, které fungují jako psychologické bariéry. Techničtí obchodníci jim říkají supporty a rezistence(podle toho, jestli na ně cena útočí zdola nebo shora). Jakmile se podaří psychologickou bariéru prolomit, následuje obvykle mohutný trend v daném směru. Což pro kurz dolaru k euru není moc dobrá zpráva pro ty, co tahají za eurový konec.

Hm 3.11.2009 20:45

Re: Mam par dotazu

Ani pro ty co ten dolar podporovali kupovanim pujcek............ Je to na zhrouceni neceho. Co a kdo to bude je spravna otazka. Nejde o vysledne ohrozeni celeho systemu ? Odpoved.......

Zen 3.11.2009 9:12

Jak se buduje znalostni ekonomika

Zlikviduje se Akademie ved (zakladni vyzkum v (Y)), omezi se rozpocet skolstvi (zakladni a stredni skolstvi v (Y)), vydaje na vyzkum nebudou danove uznatelne (aplikovany vyzkum v (Y)) ... A pak uz jen staci zavest skolne na VS a o stejnou castku snizit statni prispevek, abe nebyla narusovana linie jdouci primo znalostne ekonomicke (Y)

Ludva 3.11.2009 9:23

Re: Jak se buduje znalostni ekonomika

Cituji Pavla Kohouta:Laik si pod pojmem „znalostní ekonomika“ vybaví vysoké dotace vysokým školám a výzkumným ústavům. Omyl. Sovětský svaz měl skvělé školy a prvotřídní vědeckovýzkumnou základnu a přesto nebyl znalostní ekonomikou. Její podstata je úplně jiná. Spočívá v tom, že majitel znalosti má informační výhodu před ostatními účastníky trhu. Ta mu zajišťuje dočasný monopol. Realizace monopolních či oligopolních zisků tvoří hlavní půvab znalostní ekonomiky. V době globalizace se zboží i práce stává volně obchodovatelnou komoditou s nízkými maržemi. Jen majitelé speciálních znalostí jsou výjimkou: stávají se příjemci intelektuální renty.

Intelektuální renta je chráněna patentovým a autorským právem. Díky této instituci mohly vzniknout a prosperovat firmy jako Intel, Apple Computer, Google, ale také Pfizer, Eli Lilly nebo Sanofi. Prosperita západního světa závisí na znalostech. Díky nim si firmy ze Západu mohou účtovat vysoké obchodní marže. Čína a jiné země třetího světa poskytují pracovní sílu, která je dnes levnou komoditou. Totéž je údělem většiny nových členů EU.

Zen 3.11.2009 10:20

Re: Jak se buduje znalostni ekonomika

Vyborne - necham si patentovat zarizeni o kruhovem prurezu urcene k usnadneni prepravy materialu a osob (cesky kolo). :-D

V.Novák 3.11.2009 12:58

Re: Jak se buduje znalostni ekonomika

Těžko - patentová ochrana vypršela před nějakými 4000 lety.

RomanL 3.11.2009 15:11

Re: Jak se buduje znalostni ekonomika

Jak kde, v Austrálii třeba ne... ;-)

Jerome 3.11.2009 17:16

Re: Jak se buduje znalostni ekonomika

...a s politickou elitou, která je schopna držet se u moci pomocí vědomostních titulů   i bez nich, tomu bude tak i nadále.  Obávám se, že na věčné časy a nikdy jinak.  Jarní volby budou mít jen dvě možnosti - retardace a skok do propasti...Obojí budou realizovat absolventi VÚMLu a jejich synové....

Hm 3.11.2009 20:52

Re: Jak se buduje znalostni ekonomika

Chybi faktor odbytu. Pokud se prohlubuje krize snizuje se odbyt a znalostni ekonomika prochazi deflaci. Penezni potencial se stane nehybny. Jak to nakopnout do pohybu. Kdyz stromu opada listi prestane rust. Vse ma svuj limit kam az to muze zajit.

Minutus 3.11.2009 9:00

Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

kteří kecají do všeho, ale v IT, kde pracuji jsme na tom líp, než většina států EU. Bereme jim práci a to nejen kvůli ceně lidské práce, ale také kvůli výkonnosti. Umíme makat líp, to je moje zkušenost. Manažeři, kteří rostou mají velmi dobře našlápnuto, narozdíl od byrokratů třeba z Británie, Holandska nebo Německa.

Co se týče peněz na VŠ, ty nejsou rozhodující. Je potřeba jich spíše ubrat, snížit počet studentů na polovinu a zvýšit konkurenci mezi nimi. Přestat platit vysokou školu od kusu. Což se asi našim zkorumpovaným politikům nepovede. Asi jediným východiskem bude etablování elitních VŠ, jejich absolvování bude znamenat něco víc a zavedení přísně objektivního výběrového řízení podle anonymních testů. Ty budou propojeny s konkrétním studentem až po provedení výběru uchazečů. Komise nesmí předem vědět, o kom rozhoduje.

Ludva 3.11.2009 9:15

Re: Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

,R^Dobrý, až na to, že ty elitní VŠ musí kromě studentských talentů mít i studenty prominenty, kteří to ufinancují. Pochybuji, že ty děti miliardářů a lordů se na Oxford nebo Harward dostávají díky vynikajícím přijímačkám.

Ludva 3.11.2009 9:16

Re: Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

Pardón - Harvard.

Minutus 3.11.2009 9:51

Re: Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

Proto to přísné výběrové řízení. Každopádně, elitní škola bohužel nebude zadarmo, tedy bohužel, ne každý talent se na ní finančně udrží. Musí mít školné.

Hm 3.11.2009 20:58

Re: Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

tady to uz zase vrze - takze se "titul" bude zase kupovat bez ohledu na talentove schopnosti. Ti lide s penezi nemusi mit prave spravnych pet pohromade a ti bez financi nebudou mit pristup kvuli skolneho. Kde je tedy rozumne reseni ?

RK 3.11.2009 9:18

Re: Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

to je pravda a IT by melo byt dnes prioritou stejne jako energetika, ktera muze v budoucnu poskytnou potrebne finance. Problem je ale v tom, ze spousta ceskych IT firem ma skvele produkty, mnohem efektivnejsia levnejsi nez konkurence, ktera to mydli v Indii a maze na to pridanou hodnotu stovek nepotrebnych manazeru nebo poradcu. Problem zacina v okamziku, kdy firma povyroste a musi expandovat do zahranici, coz dnes a v budoucnu znamena zejmena Vychod. Tam se ale bez masivni financni a politicke vladni podpory, kterou dostavaji vsichni ostatni neobejde - bez trademarku a financi potrebnych ke vstupu na novy trh to nejde. Takze se firma radeji proda a na skvelem produktu se po celem svete namaze novy zahranicni vlastnik. Cili tady se neco vymysli, ale prodava a inkasuje zisk nekdo jiny. Takze se obavam, ze bez jasne nastavenych priorit ze zhora a adekvatni podpory je to zacarovany kruh, kdy CR slouzi jako inkubator napadum ktere prodavaji jini.

Minutus 3.11.2009 9:49

Re: Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

No, s tím inkubátorem je to asi pravda. Na druhé straně je to nadějné. Snad si časem i naši zbohatlíci uvědomí, že investice do IT se vyplatí.

R 3.11.2009 10:23

Re: Nejsem asi tak chytrý jako ekonomové

Snížením počtu studentů na polovinu, pokud se neubere taky peněz na polovinu, zbude na studenta víc peněz a tudíž i elitní vysoká škola na tom bude automaticky lépe. Stejně snažit se drahé vysokoškolské studium aplikovat na studenta s průměrnou až mírně podprůměrnou inteligencí je jen vyhazování peněz, tito lidi prostě nedokážou jim nabízené znalosti vůbec ani naplno využít a prostředky do nich vkládané jsou tak promrhávány. Na klasická úřednická místa, na nižší  střední manažment podniků, na vedení lidí do počtu 10 - 30 podřízených klidně stačí kvalitní střední studium v místě bydliště. Prostě tak, jak to bylo dříve.  Kdy ten student bydlí doma, stravuje se doma a jen dojíždí do nějaké nejbližší střední školy, takže studium s podstaně nižšími náklady.  Jenom by se mělo usnadnit celoživotní vzdělávání, aby takoví středoškoláci měli po pár letech praxe, pokud budou mířit s kariérou výše, snadnější možnost celoživotního vzdělávání a teprve potom získání vysokoškolského diplomu. Vlastně, když se vezme dálka profesního života do důchodu  takových 40 let a potřeba začít celoživotní vzdělávání už po cca 5 letech po ukončení vysoké školy, aby dneska měl kvalifikovaný pracovník aktuální nové informace, mělo by být na vysokých školách několikanásobně více studujících celoživotního vzdělávání než mlaďochů studentů. Jinak bez ohledu na počet vysokoškolských diplomů mezi obyvatelstvem reálná vzdělanost a použitelnost průměrného obyvatele pro kvalitnější  na vzdělanost náročnější práci bude spíše klesat než   stoupat.

Didi 3.11.2009 8:48

Měna roste s poptávkou po zboží

Tak nevím, ale doposud jsem měl za to, že když euro vůči dolaru stoupá, je to důsledkem toho, že o zboží z Evropy je větší zájem než o to americké, či přesněji řečeno zájem o evropské zboží stále narůstá. Ve chvíli, kdy se tento vzestup kursu zastaví, znamená to, že se zastavil i nárůst této poptávky, nikoli že tato poptávka zcela ustala.