20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Vodní svět na čínský úvěr

Miloš Zeman sní o kanálu Dunaj-Odra-Labe. A také o tom, že se Česko stane „bankovním hubem Číny pro Evropu“. Takže úvěr pro kanál by neměl být problém. Zejména tehdy, když vrchní velitel naznačuje, že by se spokojil se skromnější verzí vodního díla, propojující Dunaj s Odrou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novak 10.5.2019 17:05

Přehrada za nic nemůže

Takže ta přehrada vlastně za nic nemůže, spíše to, že část úvěru byla použita na něco jiného či rozkradena. Stejně, jako se tomu děje třeba na Ukrajině, mohutně úvěrované EU a MMF, kde jsou prostředky zcela bez ostychu rozkrádány tamními oligarchy, nebo v zemích Afriky. V menším třeba i v České republice, kde jde ale spíše o dotace EU používané na různé nesmyslné projekty cyklostezek odnikud nikam, aquaparky tam, kde pro ně není voda apod. . Hlavně, že se na takové stavbě někdo místní při její předražené realizaci napakoval.

Mj., zrovna dnes mi někdo vnuknul hezkou myšlenku na žádost o grant EU. Je třeba sjednotit normu a recept na bramborový salát, aby v unii měli všichni přístup ke stejné chuti a kvalitě. :-)

J. Kanioková 8.5.2019 18:29

Hmm, "Čína využila Ekvádor ke svým cílům."

To nepochybně. Jen mě fascinují ty stále stejné výmluvy, tu i onde. A v různých příbězích. .... To já ne, to O N I !

K. Janyška 8.5.2019 17:02

Komunisté z Číny jsou ještě nepezpečnější, než byli

komunisté ze Sovětského svazu, neboť jsou technicky daleko vyspělejší. Vyhýbejme se jim obloukem. Na jednoho Čecha je kolem 130 Číňanů. To je moc, to nedáme, sežerou nás na snídani... Dzp.

L. Písařík 17.5.2019 15:02

Re: Komunisté z Číny jsou ještě nepezpečnější, než byli

Viděl jsem v Petrohradě v praxi. Když v hotelu nastala doba snídaně, přijely 3 autobusy Japonců, byli nesmírně malí, ale bylo jich nesmírně mnoho a v mžiku sežrali všechno jídlo ze švédského stolu, pak zmizeli, jak se objevili, a jíst už nebylo co. Ještě štěstí, že mám ve zvyku chodit na snídani včas.

Číňané se nebudou chovat ve světě jinak, mnoho naslibují, ale ještě více sežerou.

F. Houžňák 8.5.2019 16:38

Možná by se mohlo zde připomenout slavné letiště

v hlavním městě evropského tygra zvaného Německo, které tento tygr staví od roku 2006, původní cena 2 miliardy eurů, poslední odhad ceny 8 miliard, otevření letiště je v nedohlednu a prosakují zprávy, že celé letiště nebude hotovo nikdy a že ho zase zbourají. Číňani půjčili Ekvádoru 6 miliard a postavili za to nejenom přehradu, ale i "silnice, mosty, zavlažovací systémy, nemocnice, vládní budovy, školy... prostě kdeco", a jak přehrada, tak "kdeco" zjevně fungují. Že to Ekvádorci neumějí pořádně využít, je snad jejich problém. Ekvádor má zadlužení 45% HDP, Němci oficiálně něco přes 60%, neoficiálně ovšem tak 130% vzhledem ke svému systému státních úředníků a jejich penzím, placeným ze státního rozpočtu. Německo chválíme, Ekvádor kritizujeme.

F. Houžňák 8.5.2019 16:28

No, když Ekvádorci mají ve svých představách

a cílech bordel, můžou si za to sami.

J. Kanioková 8.5.2019 18:28

Ano, přesně

P. Urban 8.5.2019 10:42

Je nutné mít na paměti

že Zemanovo čínské angažmá je ve skutečnosti intrika CIA. Která má za cíl zbrzdit čínskou ekonomiku a tak obnovit rovnováhu mezi oběma velmocemi.

Na první pohled to vypadá utopicky. Čínská a česká ekonomika patří přece do jiné ligy. Kdo ale zná pana Tvrdíka, ten ví, že jeho schopnost hledat a nacházet cesty do světa červených čísel nelze podceňovat.

Bohužel, čínský prezident to zjistil. A zareagoval způsobem, který nám sice připadat jako tvrdý, ale za daných okolností naprosto pochopitelný.

Osud Ekvádoru nám nehrozí. Pokud budeme dávat pozor, aby pan Tvrdík zůstal tam, kde je.

J. Kočí 8.5.2019 10:37

Trošku jednostranné

Co na to říkají číňani a ekvádorci?

Dunaj Odra Labe je určitě dobrý projekt. Kdo ho postaví, otevře úplně nové možnosti pro ČR. Jen se zapomíná, že se zaplatí za 100, možná i více let. Vzít si úvěr na 7 let je samozřejmě sebevražda. Kdyby ovšem Nizozemci uvažovali stejně, nikdy by z moře nedostali ani píď půdy.

J. Kanioková 8.5.2019 18:31

Ale prdlajs !

"Dunaj Odra Labe je určitě dobrý projekt. Kdo ho postaví, otevře úplně nové možnosti pro ČR."

M. Šejna 8.5.2019 10:33

pomatený článek

pojem "zahraniční investice" znamená, že zahraniční investor něco vybuduje v cizině za svoje peníze a poté tuto investici využívá ke svému podnikání.

zahraniční investice ale nikdy není případ, kdy zahraniční subjekt půjčí peníze a postaví v cizině pro cizince nějakou stavbu nebo továrnu.

Autor článku si tohle evidentně plete.

Pokud by nám Číňani půjčili na něco peníze, tak to není investice, ale půjčka.

K. Janyška 8.5.2019 10:12

Komunisté z Číny jsou ještě nepezpečnější, než byli

komunisté ze Sovětského svazu, neboť jsou technicky daleko vyspělejší. Vyhýbejme se jim obloukem. Na jednoho Čechy je kolem 130 Číňanů. To je moc, to nedáme, sežerou nás na snídani... Dzp.

P. Lenc 8.5.2019 9:55

Čínské investice

může chtít jen hlupák nebo Zeman. Tady se píše o Ekvádoru, ale čínský neokolonialismus Afriky jde zatím jaksi stranou.A ano, čínská strategie je jasná.Především ovládnout chudé, snadno nesplatitelným úvěrem zkorumpovatelné země v Africe ty, které mají dostatek přírodního bohatství.Každý kdo tleská Zemanovým pokusům nechat proniknout Čínu do naší země je nebezpečný hlupák.

J. Kanioková 8.5.2019 18:33

1***

A. Novák 8.5.2019 9:51

Ekvádoru schází

Finanční gramotnost. Za to nemůže Čína.

J. Pokoutný 8.5.2019 15:59

Re: Ekvádoru schází

1) Uděláme to úplně jinak, než když jsme se domlouvali s Amíky. 2) Úko splněn! 3) A do p....!

J. Lepka 8.5.2019 9:50

Ekvádor je jen třešinka na dortu,

mnohé africké státy mají nakročeno stejným směrem. Holt 5000 let vývoje orientální diktatury se nedá zapomenout.

D. Mach 8.5.2019 9:39

Není to jen zkušenost Ekvádoru ...

Podobné zkušenosti má s čínskými investicemi i Srí Lanka. Ohromné nákladní letiště, kam létají 4 cargo lety denně, a nákladní přístav Hambantota, kam neplují čínské lodě pro nákup srílanského zboží. Zbyly jen dluhy. I z Malajsie už čínské investory vyhodili, ale tam to hrozilo spíše tím, že celou Malajsii obsadí Číňané jako potenciální další stát.

Takže zbývá ještě kanál Dunaj - Odra - Labe ...

P. Labaj 8.5.2019 3:16

A jaké má být to poučení?

V čem má být to poučení pro ostatní? Aspoň podle tohoto článku to vypadá spíš na problém se zaváděním socialismu 2.0 než na problém s Čínským úvěrem.

Brblající ekology neřeším, ti brblají vždy a všude, mají to v povaze i popisu práce.

Že jim elektrárna jede na poloviční výkon už problém je, ale snad jejich, ne čínský. Pokud by byl čínský, tak by snad uplatnili nějakou záruku.

Že mají minimální růst ekonomiky, tak za to snad Číňané také nemohou. A že tam řádí korupce? Čim víc přerozdělování, tím víc korupce. To už je skoro jako fyzikální zákon. A socialismus to přerozdělování vyloženě generuje a vyžaduje.

A že si vyjednali takové podmínky, že jim to stavěli Číňani a ne jejich lidi a firmy, to je opět jejich blbost, a to značná. Čína evidentně půjčovat chce, tak by pravděpodobně kývli i na lepší podmínky pro Ekvádorce. Ale to jsme zase možná u té korupce.

V. Církva 8.5.2019 8:22

Re: A jaké má být to poučení?

1) Asi jste podceňujete co je to chudý stát, nenažranost politiků a z toho vyplývající korupce (to je i u nás) a disciplinovaný regulovaný stát Čína. 2)Ty podmínky odsouhlasili z blbosti a hlavně pro peníze (do kapsy zkorumpovaných). Podobně nevyvážené jsou ale i podmínky pro obchod i investice mezi Čínou a Západem (a tady z krátkodobé nenažranosti kapitálu a demagogického pojetí liberalismu).

Ano socialismus a půjčování jsou hlavními problémy. Ale ten socialismus (sice zvaný liberální) je dnes na celém Západě. Proto taky jsou ty země rovněž zadlužené. Zemanův sen o kanálu, možná, ale až budeme mít přebytky jako Čína. Na dluh Číně určitě ne. A když tak jedině tím že jim ho na 10 let pronajmeme. Jinak máte pravdu jde o podmínky, a my jsme už na blbé státní smlouvy a ůvěry zadlužení dost.

J. Fridrich 8.5.2019 16:36

Re: A jaké má být to poučení?

" A jaké má být to poučení?" - Poučení je jednoduché - dál od Číny a Číňanů.. To je vhodná destinace na výlety našeho hradního pána.

P. Labaj 8.5.2019 16:57

Re: A jaké má být to poučení?

Myslíte, že to je to správné poučení z tohoto příběhu?

Podle mě je to jen ukázka a příklad aplikace "snadných peněz". A je jedno, jestli pocházejí z půjčky z Číny, z dotací z EU nebo třeba z levných úvěrů pro státy eurozóny.

Pokud Ekvádor tu elektrárnu chtěl a půjčil by si na to třeba od světové banky, tak by měl stejné problémy se splácením.

Podobně, jako když si ekonomicky špatně situovaní lidé vezmou spotřebitelskou půjčku na drahý mobil, televizi nebo dovolenou a pak mají problém se splácením. Je to primárně problém těch lidí, že neumí zvážit své možnosti a přizpůsobit jim potřeby. Ne chyba těch organizací, které jim (třeba i za slušných podmínek) na to půjčí.

J. Fridrich 8.5.2019 17:06

Re: A jaké má být to poučení?

Ta elektrárna ale nefunguje tak, jak dle kontraktu má - jede a s potížemi na poloviční výkon.. Vám by nevadilo, kdyby např. auto, které si koupíte a dle tech. podmínek má mít výkon 100 koníků, tak to auto by jich mělo 50 jak mívával Škoda " stovák "?

P. Labaj 8.5.2019 17:43

Re: A jaké má být to poučení?

No to by mi tedy určitě vadilo.

Už v prvním postu jsem psal, že pokud je chyba na straně čínského dodavatele, tak snad mají co nejdřív a co nejdůrazněji uplatnit záruku na dílo. Neuplatňují-li ji, pak bude problém pravděpodobně někde na Ekvádorské straně.

I. Kozák 8.5.2019 18:11

Re: A jaké má být to poučení?

Ne. Pouceni je nebyt blby, neuzavirat blbe smlouvy a korupcniky strilet.

I. Kozák 8.5.2019 2:15

Tak tady, teda, krome velikastvi,

Tak tady, teda, krome velikastvi, hlouposti a nenazranosti na strane Ekvadoru, nevidim jiny problem.

Je videt, ze nemaji za sebou tisicilete dejiny Ciny, a tak nechapou cinskou kletbu "Preji ti, aby se ti splnili sny a tajne tuzby" :-)

Cina se chovala jak se chovala, t.j. jako "splatkova spolecnost".Chovani tech spolecnosti je sice nemoralni, ale ne protizakonne (alespon ne proti nasim zakonum), a Cina pravdepodobne take neporusila zadna mezinarodni pravidla. Ale nejspis neni jedina, kdo se tak chova...

Je to memento...

F. Houžňák 8.5.2019 16:44

Kromě toho, že "splnily", ještě faktický komentář k té

kletbě, četl jste Narnii, teď zrovna nevím, v jakém dílu to je? Tam dojedou po moři k ostrovu, na kterém, jak jim říká u ostrova vylovený trosečník, "your dreams come true" neboli na kterém se vám splní vaše sny. Námořnictvo začne jásat, leč velitel káže obrátit a prchat ze všech sil. Když na něj dorážejí, proč, říká něco ve smyslu "něco takového žádný člověk nevydrží". Velmi pěkné.