19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Tady jsou čísla

Budeme investovat, budeme zefektivňovat výběr daní, budeme snižovat dluh. Bla, bla, bla. Takhle se před loňskými volbami zaklínaly strany současné vládní koalice. Předvolební sliby, chyby. A skutek opět utek’. Alespoň při pohledu do návrhu rozpočtu na rok 2015 je to dost jasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 26.10.2014 18:06

Sralbotka Dluhoslav

prožíral na dluh už jako ministr, takže jako premiér bude spíš horší.

J. Vintr 26.10.2014 8:03

Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Tam není nikdo, komu by záleželo na fungování státu. Rozpočet je jen výsledek snahy každého, kdo má tu možnost, urvat si v rámci kdysi dávno nastaveného systému pro sebe co nejvic ...

P. Rada 26.10.2014 11:02

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Potíž dneška je právně v onom nastavení systému který byl vykonstruován pro podmínky trvalého růstu - a to prakticky celosvětově. Nehledě na nárůst sobeckosti v celospolečenském jednání, které je logickým následkem systematického podněcování lidské chtivosti skrze reklamu... vede tento systém pro ignoraci limitů růstu do neřešitelných rozporů jak v růstu společenských disproporcí tak v celkové udržitelnosti.

Principiálně pak jde o to, že si lidská společnost ustanovuje své Společenské Zákony třeba i tzv svobodnou volbou ale v rozporu se Zákony Přírodními. Konkrétně pak třeba celá sféra finančnictví už nestojí na adekvátnosti oběživa k jiným aktivům - např k zlatu - ale je postavena výhradně na KLADNÉ úrokové sazbě.

Přírodní zákony ale takový precedens naopak nepřipouštějí a toky energií (které jsou analogií finnčnímu oběživu) nemohou nabývat libovolných a navíc stále kladnýc hodnot. Prakticky nikdo si proto dnes neví rady jak modifikovat náš finanční systém aby umožnil také zápornou úrokovou sazbu bez důsledku v systémovém kolapsu.

Toto vše opravdu nevyřeší jen "erár" ale např už svou ignorací voleb, skrze preferování svého pohodlí, tomu nahrává.

J. Vintr 26.10.2014 13:30

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Je fakt, že základní problém je v lidské chamtivosti. Konkrétně třeba v erární sféře není vůbec v módě spokojit se s platem (jakkoliv vysokým), ale skoro každý, kdo k tomu má příležitost, si snaží přilepšit bez ohledu na to, jaké to má dopady.

Jinak tu "zápornou úrokovou sazbu" nejspíš pocítíme všichni, až spadne to letadlo neustálého zadlužování eráru ...

J. Heincl 26.10.2014 20:07

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Já bych lidskou chamtivost nazval spíše přirozeným egoismem. Egoismus je převažující vlastností každého živého organismu včetně lidí a je nutný k přežití. Nikdy tomu nebylo, není a nebude jinak. Pokud se našli v historii lidé, kteří se snažili lidskou společnost egoismu zbavit, byli ukřižováni nebo upáleni. Jiní lidé typu matky Terezy, kteří nikoho napravovat nechtěli a jen nezištně pomáhali chudým, se sice slovně stali vzory, ale jejich následovníků je zanedbatelné množství. Takže nadávat na chamtivost politiků nic neřeší. Čím vice se ve vysoké politice bude rozdělovat peněz, tím více se do ní budou snažit vniknout lumpové. Řešení je sice jednoduché - rozdělovat peníze z daní hlavně na nižších úrovních a hlavně transparentně, ale zároveň je neproveditelné, protože není v zájmu žádné z parlamentních stran.

P. Rada 26.10.2014 22:27

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Co je to přirozený egoismus a co už chamtivost?

Příklad. Malé dítě, které ještě zdaleka nemá nadhled nad situací, teprve se učí prvá slůvka... se mnohdy přirozeně egoisticky snaží zbavit sourozence, souseda, vzít si jeho hračku, jídlo... a nad tímto přirozeným chováním - aby to nedopadlo extrémně - bdí v tu dobu někdo zkušenější s celé sociální struktury - třeba rodiče. V tu dobu je jeho přirozený egoismus vodítkem k přežití.

Docela něco jiného se ale očekává od zralého člověka - třeba právě politika už vybaveného nadhledem, rozumem, zkušeností i znalostí sociálního prostředí...  aby uměl odlišit původní pohnutku od její přebujelé formy. Tedy odlišit původní vnímání sebe jako nezbytný základ bytostnosti v dětství - od zvráceného nadřazování sebe nad vše ostatní jako projev chamtivosti která je příznačná pro pokřiveně vyrostlého.

M. Prokop 26.10.2014 18:09

Re: Chtít po eráru, aby se choval racionálně je naivita

Ad růst a pochybnosti o něm, obvyklé u zelených blouznivců: Vy chcete žít zítra hůře než dnes? Pokuds vy a vám podobní, přesvědčíte o tom ostatní?

J. Jurax 25.10.2014 23:42

No, co taky čekat od socanů

Jistě ne odpovědnou rozpočtovou politiku. Čísla hovoří. Jenže si je málokdo přečte.

On taky Babiš své firmy řídí jako stát - každý rok 100 miliard v mínusu?

F. Lesniak 25.10.2014 19:13

Ano, pokud tady budou takoví šmejdi, jako je autor,

tak lidé budou stále chudnout. Je opravdu neskutečné, co je tento soudruh za hovado. Každý slušný člověk by chodil kanály, ale on má tu drzost, že ještě vyskakuje na jiné.

P. Mach 25.10.2014 20:26

Vychlastané smažky tvého ražení,

tady budou vždy, bez ohledu na fakta, které uvádí autor a bez ohledu na to kolik komsocanští diletanti a mafiáni momentálně se držící vládního koryta rozházejí ze státního rozpočtu, protože to jsou vychlastané smažky. Slušný člověk kanálama chodit nebude, protože by tam mohl narazit na tebe jak čicháš toluen.

J. Jurax 25.10.2014 23:37

Re: Ano, pokud tady budou takoví šmejdi, jako je autor,

A což takhle soudruha umlátit kvalifikovanými argumenty? Tedy pokud jste toho schopen, Vy vole ...

K. Vyšata 25.10.2014 18:24

Korec, něco mi to jméno připomínalo. tak jsem zapátral.

A ejhle, ten radil a kritik Babiše je pěkný ptáček, generální ředitel a předseda představenstva proslavené společnosti EKOSPOL. Nechci rozebírat jeho schopnosti a co ho vůbec opravňuje kritizovat úspěšného podnikatele a teď i politika, když sám je naprostý břídil a vede firmu která nedovede vyřídit několik let reklamaci. Aby jsem nebyl podezříván že pomlouvám, nabízím čtenářům, kteří mají zájem poznat kritika Korce blíže odkaz  na video o projektu Boloňská.

www.ekospol.info/video-ekospol.php.

V. Ondys 25.10.2014 13:30

:))))))))))))))))))))))) S láskou bych tě snědl

Na celý svět padla znenadání mlha, která všem lidumilně našeptala nezpochybnitelný fakt a oni ho začali naplňovat jako uhranutí. Na dohled měst se za patronace příslušných států začaly budovat obrovské masokombináty a vyvolení voličům slibovali zásadní proměnu v hospodářském růstu s blahodárným šetřením společných prostředků v oblasti armády, soudnictví, vězeňské služby a sociálních věcí. Všichni společně dospěli k nejvyšší formě mírumilovnosti a nejuznávanější celebrity středního proudu ve všech mediích pohádkově bohatly na receptech svého nejpokrokovějšího kulinářského umění. Jako dosud jediný v dějinách lidské společnosti se naplnil zázrak v podobě všech sytých lidí, ani v Africe už nebylo zapotřebí dětských vojáků proslavených tou nejvyšší krutostí, a v přírodě se opět začalo dařit i ohroženým druhům. Chovatelé se starali o domácí zvířata jenom v zájmu ušlechtilosti, aby se mohla dožít nejvyššího věku v dokonalém pohodlí i bezpečí, než svobodný život nabízel ve volné přírodě. Každý se všude cítil bezpečně a nejoblíbenější pohádkou se v zemích na všech kontinentech stala ta, jak zrůdný i nebezpečný svět byl v dobách, kdy ještě oslnivě svítilo slunce a dokázalo neopatrným přivodit i úpal a rakovinu kůže.

J. Jílek 25.10.2014 11:58

pořád ta levicová rétorika o prorůstových investicích

které jsou jen nutným zlem odčerpávajícím investice z reálné ekonomiky

V. Kain 25.10.2014 16:15

Re: pořád ta levicová rétorika o prorůstových investicích

Socialisté o umořování dluhu ani neuvažovali,natož aby ho realizovali.Oni si musejí kupovat voliče protože by je jinak nikdo nevolil.Nemají absolutně žádný program a nějaká budoucnost je vůbec nezajímá.Rozumná investice by nesla pozitiva až za několik let a kde v té době budou současní socani?Mnoho voličů skočilo Babišovi na ty jeho koblížky,ale jak je vidět tak ani on nemá zájem na budoucnosti a se socialistama pokud jde o to prožírání si velmi dobře rozumí.Doufejme,že jak rychle přiletěl, tak taky stejně rychle odletí i když se i nadále bude snažit korumpovat určitou skupinu voličů.

V. Hajková 25.10.2014 11:10

Jednim slovem - naprostý souhlas s článkem!

P. Čech 25.10.2014 9:41

Proč to před volbami dělají?

Je to opět jednoduché. Politické strany jsou si dobře vědomy, kdo je volí. Jejich ovčané. A na ty platí sliby "budeme to či ono". Ono totiž myšlení ovčanů končí po přečtení hesel z billboardů. T.zv. zavedeným politickým stranám je snad i jedno kolik ovčanů mají ve svých stádech. Jejich počet je zhruba stejný. Mimo ně se však vyskytují ještě ovčané nerozhodnutí a zejména těm jsou určena ona stupidní hesla. Tito nerozhodnutí ovčané jsou totiž také voliči.Normální, přemýšlející lidé buď politické strany nevolí a nebo nevolí vůbec (těch je nejvíc) , protože již poznali, že účastí na tom směšném a trapném divadélku, zvaném v ČR "svobodné volby" nemohou nic změnit a proto se rozhodli nevyužívat svého volebního práva.

P. Rada 25.10.2014 10:34

Re: Proč to před volbami dělají?

S těmi "ovčany" máte do jisté míry pravdu. Naprostá většina jich intuitivně tíhne k tomu volit cestu která se jeví nejpohodlnější.

Naopak život sám ale ze svého principu snahy o růst uspořádanosti  není o pohodlnosti ale k tomu potřebuje energie + suroviny + technologie.... V tom tkví jeho náročnost ke které je pohodlíčko pravým opakem. 

Komu se nechce "žít" naplno, kdo raději delegujje svá práva na kohokoli a kdo tak nerespektuje Masarykovskova slova: -  "kdo se nezajímá o politiku - o toho se zajímá politika" - ten pak třeba ani k volbám ani nejde. Je to tedy tedy spíš o vnitřním pocitu a pojetí pojmů svoboda a odpovědnost.

To, že strany před volbami nastinují programy - či dokonce nekorektně slibují je světově běžná praktika která bývá pravidelně pstavena na lidské chtivosti. A protože lidská chtivostje fenomén v rozhodování zásadní, bývá skrze ni společnost nejčastěji ovládána.

To, že lidé k volbám ani nejdou je u nás spíš projev lenosti až švejkování s nedůvěry  a nedostatku nadhledu.  Celosplečensky je pak neangažovanost jev smutný tív více, jak umocnuje ztráty v období následném.

J. Vintr 26.10.2014 8:36

Re: Proč to před volbami dělají?

To jsou jen pindy o tom "spolurozhodování". "Volby" nejsou opravdu nic jiného než šaškárna. Když pominu. že "volební právo" mají i lidé, kteří si nedohlédnou na špičku nosu a dají se opít rohlíkem (kterých je zřejmě většina - jinak by nikdo neutrácel za billboardy se stupidními hesly), pak je tady ten fakt, že není nic, co by nutilo zvolené politiky plnit předvolební sliby. Argument, že ty neplniče příště nezvolí, je hloupý. Jednak většina "voličů" rychle zapomene, co se jim slibovalo a uvěří stejným slibům znovu, jednak je tady koaliční systém, který poskytuje na neplnění předvolebních slibů dokonalé alibi. A nejpodstatnější je tady fakt, že mezi parlamentními stranami neexistuje žádná opozice. Ta je pouze hraná, ve skutečnosti táhnou všichni za jeden provaz, aby si zajistili svá koryta a možnost sosat peníze z erární kasy ...

P. Rada 26.10.2014 13:12

Re: Proč to před volbami dělají?

Pane Vintere máte v ledačems kus pravdy ale vyjadřuete ji tak extrémně, ..."To jsou jen pindy" ... jako by jste měl za to, že změnu lze provést dnes už jen revoluční cestou. Možné to je - ale osoně jsem spíše pro naučit se věcně argumentovat, příhodně pojmenovávat a poté hledat konsensus ve změnách nenásilného charakteru. 

Opozice podle mého názoru existuje (viz také odkaz) ale netvrdím, že je bezproblémová a ani to, že je dost stmelená a tím pádem silná.

Společnost jako celek se totiž chová zkorumpovaně už jen proto, že prakticky všichni v ní žijeme na jakýsi "fosilní dluh" a to z nás nedělá zdánlivě svébytné ale faktičtěji spíše jakési otrokáře s cca stovkou energetických otroků za zády. Takto to vychází pro průměrného evropana při přepočtu ze spotřeby primárních energetických zdrojů.

Rozdíly jsou ale dnes mezi jednotlivci i skupinami "otrokářů" už velmi propastné a situace tak i proto přestává být stabilní. Trefně to, kam až dnes dospěla společnost - (nejen česká) - svou posedlostí po moci, komentukje Koukolík:

https://www.youtube.com/watch?v=PpMJkaf117g

V. Hajková 25.10.2014 11:07

Re: Proč to před volbami dělají?

V  čem  ta  nesvoboda  voleb  spočívá-  to  nepíšete!  Oč  rozumnější  je  příspěvek  p. Rady!!!

P. Rada 25.10.2014 9:07

Materiálové limity růstu klepou na dveře.

V tom, kterým směrem se ekonomika česká - ale i světová - začne dál ubírat s autorem souhlasím. Češi zas velmi pravděpodobně budou materiálně chudí.

To v čem s ním zásadně nesouhlasím je uměle okrájený výčet důvodů a kladné vzpomínání na Nečasovu vládu. Podstata celosvětové regrese která se zlomově projevila v roce 2007 v tzv hypoteční krizi a pozvolna přešla do dnešní stagnace, totiž tkví na obecném poklesu dostupnosti surovin a zdrojů. Naprostou většinu surovin už musíme dovážet a např kovů dováží i EU skoro 100%.  ČR přitom ročně vydává jen za energetické suroviny 200miliard korun a právě i Nečasova vláda na tento aspekt dostatečně nereagovala investicemi do oblastí které by tento výdaj mohli zmírnit. V té době to bylo i parodováno např: http://www.hnutiduha.cz/sites/default/files/publikace/2013/08/infografika_fosilni_baroni_hnuti_duha.pdf

Dokonce ale i předešlé komunistické režimy převážně těžily to co jsme zde surovinově měli jak ve plné špižírně a od těchto neobnovitelných zásob odvozovali svou moc. Jejich násedníci svou moc a rozšiřovali především tím, že se k dalším zásobám chtěli co nejrychleji dostat a naopak málokdo tím, že vyvíjel a používal technologie umožnující trvalou udržitelnost. Následky už dlouho předtím avizoval např. Říský Klub a dnes když zplna dopadají se panu autorovi podobní ohlížejí po dobách kdy jsme měli větší možnosti - ale nevyužili jich. Trend je ale neblahý a zřejmě povede k hluboké celosvětové recesi včetně radikální redukce lidnatosti planety. "Na horní palubě se ještě tančí" a vzpomíná se na doby, kdy i o byty a další hmotné statky byl ještě enormní zájem - že pane Korec?

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/sep/02/limits-to-growth-was-right-new-research-shows-were-nearing-collapse?CMP=fb_gu

P. Mach 25.10.2014 11:17

Limity inteligence rady opět zaklepaly na

Neviditelného psa. Jediným limitem ekonomického růstu je technologický a vědecký rozvoj. Bláboly římského klubu se stejně jako tvoje bláboly ukázaly naprostou bIbostí. Cena ropy a zemního plynu klesá a díky novým technologím můžeme těžit nová dříve nedostupná ložiska. https://pangea.stanford.edu/researchgroups/eao/research/oil-substitution-and-decline-conventional-oil

Díky již dnes dostupným jaderným technologiím a známým zásobám uranu je možno zabezpečit energetickou spotřebu celého lidstva a desetitisíce let.

Jediné co by vedlo k hluboké staletí trvající recesi a nejspíše i ke genocidě by byl pokus zakázat spolehlivé zdroje energie jako JE a pokoušet se získávat veškerou energii z tzv. oze, jak to mají v úmyslu zelení magoři celého světa.

Autor článku má samozřejmě pravdu. Hospodářská politika komsocanů a rádobypravicového ANO je pro českou ekonomiku jako obvykle obrovskou zátěží. Ti oranžoví diletanti nedělali v minulých letech nic jiného, než že kydali špínu na Nečase ale můžou se před ním jít schovat.

J. Jílek 25.10.2014 12:01

Re: Limity inteligence rady opět zaklepaly na

můžeme zabezpečit? Za jakou cenu? Hlavně nezačněte s pohádkou o panenském trhu energií zpraseném OZE :-))))

P. Mach 25.10.2014 15:16

"Za jakou cenu?"

Odpověď zní, že za cenu mnohonásobně nižší než prostřednictvím oze parodií na elekrárny. A jakou pohádku bys chtěl slyšet? Snad ne tu, o tom jak oze nahradí jaderné elektrány?

P. Rada 25.10.2014 17:50

Re: "Za jakou cenu?"

Pane Machu k těm cenám "mnohonásobně vyššším by bylo seriozní uvést odkaz. Zatím to spíše vypadá, že dodavatelé JE nejsou často schopni plnit své závazky ani cenové ani termínové zatímco OZE je na vzestupu:

http://www.temelin.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=559:temelinskyscenar&catid=49:ekonomika-jadra&Itemid=91

http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL6N0RQ24C20140925

https://www.dropbox.com/s/b35jx83wa7szags/Seminar%20Energeticka%20politika%209.10.2014.ppt?dl=0

http://www.theguardian.com/environment/2014/oct/13/wind-power-is-cheapest-energy-unpublished-eu-analysis-finds

P. Mach 25.10.2014 20:19

Re: "Za jakou cenu?"

Tak oze jsou na vzestupu, jo. :-) V německu to spíš vypadá, že uhlí je na vzestupu. A co se týče zpožďování předávání staveb a překračování nákladů, tak vzhledem k tomu, jak extrémně přísné normy (přísnější než v kosmonautice) v jaderném průmyslu jsou, je normální, že ke zpožděním dochází. Co normální není je, jak výběrové máš vnímání reality. Když se zpozdí stavba JE tak je do div ne zločin ale když se radikálně překročí náklady na výstavbu větrného parku a zpozdí se jeho dostavba a provozovatelé ho nejsou schopni sputit a ani neví proč ho nejsou schopni spustit, tak to vesele ignroruješ, že. :-)

http://notrickszone.com/2014/09/11/spiegel-germanys-large-scale-offshore-windpark-dream-morphs-into-an-engineering-and-cost-nightmare/

P. Rada 26.10.2014 0:08

Re: "Za jakou cenu?"

Pane Machu nevím proč mi tykáte (mám s Vámi společnou jen diskusi k tématu a ještě se to navíc jeví, že každý máme na mysli něco jiného) a také nevím kde berete fráze typu "vesele ignoruješ"??? Když už tak spíše začínám mít nechut reagovat na přidrzlou rétoriku. Ale ještě to zkusím. Třeba si to pročtou i jiní.

To, že poprvé spouštěný park má problémy nezpochybnuji - zpochybnil jsem naopak to, že mnohé budované JE se nedostaly ani po několikaletém zpoždění a s násobně překročenou investicí do fáze spouštění. Další plánované JE byly proto dokonce zastaveny - např ve Finsku. http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL6N0RQ24C20140925

Tak si prosím to srovnejte s tím co píšete .... např tvrzení ..."za cenu mnohonásobně nižší než prostřednictvím oze parodií na elekrárny"....   a neutíkejte k tématu které se týká pouze uvádění nových zdrojů do provozu a ještě jen některých.

K té ceně el energie u nás podotýkám, že podstatnou část zhltnou rozvody a nikoli rozdíly mezi zdroji: http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cena-elektriny-od-90-let-stoupla-na-osminasobek-1128801

Co stojí energie přímo u zdrojů? - Třeba v USA: http://www.lazard.com/PDF/Levelized%20Cost%20of%20Energy%20-%20Version%208.0.pdf

P. Mach 26.10.2014 10:20

Re: "Za jakou cenu?"

Určitě si ty tvoje cancy počtou... tedy pokud se chtějí zasmát. :-) Od evidentního faktu, že tzv. oze produkují podle toho jako fouká a svítí sluníčko, nikoli podle spotřeby, a za cenu mnohem vyšší než u klasických zdrojů jsi utekl ty. Zřejmě máš palici tak vyleštěnou zelenou ideologií, že si už ani nepamatuješ, že to ji byl ty kdo tady začal věšet odkazy na jaderné elektrárny. Já jsem pouze reagoval a upozornil tě jak výběrové je tvoje vnímání. Znovu opakuju, můžeš se podělat radostí z toho že JE mají zpoždění (což je pochopitelné vzhledem k extrémním normám, které musí JE splňovat) ale zároveň se tváříš, že je naprosto normální, že klíčový větrný park v Německu obrovsky překročil rozpočet a termníny a ani ho nemůžou spustit. To je dokonalý příklad ideologického filtru vnímání a snížené IQ.

O čemž svědčí i to, že vyvozuješ nějaké závěry, z toho, když plán na nějakou investici byl zrušen. Většinou to bývá tak, že když se zruší jedna investice, tak přijde jiná. Finsko plánuje zvýšit podíl JE na trhu a intenzivně na tom pracuje. Přání zelených magorů na tom nic nezmění. http://atominfo.cz/2013/07/finsko-dava-prednost-ruskym-technologiim/

Část ceny za elektřinu skutečně zhltnou rozvody, a díky tzv. oze bude například Německo muset vybudovat rozvody za biliony eur. http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/nemci-priznali-podcenili-jsme-vystavbu-elektricke-site-1096248. ČR by musela v případě, že by začala magořit stejně jako německo, vysolit biliony korun, tedy krom toho bilionu, který už vysolilo za podporu oze parodií na elektrárny.

Tzv. oze produkují elektřinu nestabilně a za mnohem vyšší cenu než jádro, to je nezpochybnitelný fakt. Stačí si pozorně přečíst tento článek.

http://atominfo.cz/2013/10/nemecka-solarni-elektrina-vyjde-ctyrikrat-draz-nez-finska-jaderna/

J. Jurax 25.10.2014 23:52

Re: "Za jakou cenu?"

OZE je na vzestupu? I Vy žertéři ...

Opakuju - dokud nebude existovat levná, bezpečná a všeobecně dostupná možnost s malými ztrátami uchovávat již vyrobenou elektrickou energii v řádu ne mega, ale spíš terrawatthodin, jsou fofrníky i fotovoltaika jako podstatný komerční zdroj elektrické energie pro rozvinutou společnost nákladný technologický experiment a ekonomický nesmysl. A nevzdělamými dozelena oblbenými politiky prosazovaná pyramidální hovadina.