24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Střízlivá čísla ke lži o elektromobilitě

Ve všech médiích je nekonečně opakováno a politikou denně posvěcováno, že elektromobily jsou obzvláště „přátelské ke klimatu“, protože neprodukují žádný CO2, i když jimi spotřebovaný proud je doposud částečně vyráběn tzv. „vrhači sraček“, to jest elektrárnami na fosilní paliva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Čábelka 22.2.2017 20:55

Cena a životnost baterií!

.....to je nyní zcela zásadní otázka! Druhá otázka je, kde se ten elektrický proud od Zelených vyhulených magorů bez "odporných" techniků a "špinavé" techniky ze Země vydupe!

Z. Běhal 13.2.2017 16:50

EV

bohužel článek je snůška upravených polopravd a nesmyslů.

- EV není vysavač, je to akumulační zařízení, které spotřebovává energetické přebytky tzv. noční proud v cca 99% případů. Ty jsou jen v ČR cca 16TWh. Hovořit tedy o nějakém energetickém mixu je velmi zavádějící. Podobně asi nikdy nebude hovořit o neekologičnosti např. přečerpávací elektrárny nebo akumulačních kamen.

Další ve článku uvedené nesmysly komentovat nebudu, protože můj příspěvek by byl velmi dlouhý, každopádně elektromobilita je dle mého názoru správnou cestou a jednou z možných a variant v osobní dopravě.

J. Lepka 13.2.2017 19:33

Re: EV

Snůška polopravd a nesmyslů je váš příspěvek. Využívání nočního proudu je stejně zbožné přání, jako byla řízená ekonomika komunistů, to taky lidi nesvědomitě chtěli něco jiného, než soudruzi naplánovali.

Z. Běhal 13.2.2017 19:58

Re: EV

pán má nějaké zkušenosti nebo jen od někoho něco někdy slyšel a proto si něco myslí ? politiku bych do toho netahal.

Jako majitel EV nemám jediný důvod nevyužívat noční proud z prostého důvodu = jezdím o více jak polovinu levněji a auto si to po jednoduchém nastavení ohlídá samo. Dle dostupných statistik takto nabíjí víc jak 90% majitelů EV a z toho zase min. 90% nabíjení se odehrává doma.

Pro více informací se můžete podívat na www.qauto.cz

S. Kneifl 22.2.2017 12:50

Re: EV

Zapomínáte, že v noci je méně energie z větru, velmi málo z vody (ta se šetří na pokrytí špiček) a samozřejmě žádná ze slunce, takže ekologičnost energetického mixu pro noční proud je ještě horší než ve dne.

Z. Běhal 22.2.2017 14:41

Re: EV

energetické přebytky tzv. noční proud nemá nic společného s obnovitelnými zdroji energie. Vzniká především z důvodů obtížné regulovatelnosti výkonu zejména jaderných a uhelných elektráren při poklesu odběru ze sítě - zejména tedy v nočních dobách, ale i v některých hodinách v průběhu dne - tzv. spínání HDO.

Tedy také proto, aby jste se kdykoli mohl dívat na televizi. Proto také mají distributoři elektřiny (př. ČEZ, EOn atd.) takový zájem na rozvoji elektromobility, protože jim pomáhá s následnou stabilizací sítě.

S. Kneifl 22.2.2017 14:53

Re: EV

To máte naprostou pravdu a samozřejmě to vím také. Ale článek je o emisní stopě elektromobilů, proto jsem jen upozornil na to, že noční nabíjení využívá ještě menší podíl obnovitelných zdrojů než to denní. To je vše.

Z. Běhal 22.2.2017 15:23

Re: EV

ok, co se týká výroby takové energie, tak máte pravdu, ovšem u výrobního odpadu bych toto nehodnotil.

Jakékoli smysluplné využití přebytků je naopak velmi ekologické ať už je jich výroba jakkoli třeba neekologická, protože by se jinak bez využití vyhodila. Emisní stopa se týká výroby energie. Můžu ji vyhodit nebo ji můžu využít v EV. Tím se chovám ekologicky, protože naopak neekologické by bylo její nevyužití.

Ze svého úhlu pohledu ovšem máte samozřejmě pravdu.

S. Kneifl 22.2.2017 15:33

Re: EV

Ale my přeci noční proud využívat umíme. Vždycky se najde něco, na co je potřeba elektřina (a nedá se to dělat bez ní) a není úplně nutné to dělat ve dne.

A navíc je tu další věc - víc elektromobilů -> větší spotřeba elektřiny (celková) -> větší potřeba zdrojů -> více "odpadního" nočního proudu z neregulovatelných zdrojů. Z tohoto pohledu pak elektromobily pouze "užitečně spotřebovávají" odpad, který by bez nich vůbec nebylo nutné vyrobit.

Z. Běhal 22.2.2017 15:57

Re: EV

Neumíme. Přebytky v CZ jsou nyní v řádu cca 16TWh (ne kvůli elektromobilům - je jich u nás zatím cca 1000ks -, ale především kvůli denní vysoké spotřebě průmyslu). Výkon např. přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně je cca 2x 350MWh, k tomu něco málo dalšího a pořád je tady ohromné množství další přebytkové energie, kterou /bohužel/ zatím využít neumíme.

Tyto přebytky by nasytili statisíce elektromobilů. Spolu s dalšími např. bateriovými úložišti by toto mohla být cesta, jak přebytky využít.

S. Kneifl 22.2.2017 16:08

Re: EV

Jenže když zavedete elektromobily, které spotřebují současné noční přebytky, nemůžete zakázat jejich nabíjení přes den, což znamená větší výrobu elektřiny, další noční přebytky a tak pořád dokola. Na spotřebovávání nočního proudu prostě potřebujete něco, co ho nespotřebovává přes den.

Jediné opravdu ekologické a moderní řešení by byly elektromobily s výměnnými bateriemi, které by si řidiči jen půjčovali a platili jen za jejich amortizaci. Pak by mohlo být akumulátorů víc než elektromobilů, sloužily by jako záložní zdroje chytré sítě a nabíjení by mohlo probíhat téměř bez zastavení auta. Má to jen tři háčky - 1. výrobci se nikdy neshodnou na jednotné baterii a systému výměny, 2. bylo by to ukrutně drahé a 3. asi by nám dost brzy došlo lithium...

Z. Běhal 22.2.2017 16:43

Re: EV

- 99% všech majitelů EV nabíjí nočním proudem. Jsou k tomu finančně motivováni tzn jezdíte víc jak o polovinu levněji (sám EV mám - pokud máte zájem si počíst pár zkušeností s elektromobilem, můžete navštívit stránky www.qauto.cz). Dnešní EV má dojezd cca 200km tzn skoro vždy se vrátíte domů. Pokud jedete dál, tak potom samozřejmě nabíjíte na rychlonabíječkách v jakoukoli dobu, ovšem to je opravdu minimum a také je to o dost dražší. S rostoucí kapacitou baterií v EV se podíl nabíjení v noci bude ještě zvyšovat.

- výměny baterií byly zkoušeny (např. Renault Zoe a Fluence), bohužel téměř nikdo to nechtěl. Musíte platit za pronájem baterie, za její nabíjení, údržbu a to se provozně dostáváte na ceny stejné nebo i vyšší jak u spalovacího motoru. Navíc potřebujete drahé výměnné stanice.

Ty 3 body co jste uvedl jsou samozřejmě pravda a další důvody proč se výměny baterií asi nikdy neuplatní.

F. Houžňák 10.2.2017 22:14

Předevčírem v Hannoveru v prodejně kol v centru

města jedno kolo vybouchlo. Tedy vybouchla ta baterie, co je teď do kol montují, aby lidi nemuseli tolik šlapat. Prodejna je umístěna v přízemí budovy nadzemní garáže. Prodejna vyhořela kompletně a vypadá jako po zásahu bombou, celé garáže byly začouzené, naštěstí stačili všichni utéct, bylo jenom pár přiotrávených, část centra zašpérovaná po několik hodin. A to byla jenom taková malá baterie v elektrickém kole.

J. Dusitko 10.2.2017 21:20

Jsem nějak dežorientovaný

Celý den čekám na vyjádření odborníka na intergalaktickou ekologii. A zmíněný pan Rada nic? Ani Sibyla Fraunecr nic! Co se to děje?

Z. Čábelka 22.2.2017 20:44

Re: Jsem nějak dežorientovaný

Není co říct. Technici a fyzici mlčí a zelení mlží :o). Klasika ekologistů. Snad budou jednou šlapat za všechny :o))))

B. Holubec 10.2.2017 20:11

Autor placený výrobci standardních aut jaksi opomněl, že

1. Je to jeden z mála zdrojů, kdy lze elektřinu z obnovitelných zdrojů, konkrétně např. větrných elektráren, efektivně akumulovat při nabíjení auta v době jejích minimálních odběrů - v pozdě nočních hodinách.

2. I v případě dobíjení elektřiny z fosilních zdrojů, je efekt pro životní prostředí nesporný, neboť koncentrace aut (znečisťujících ovzduší klasickými palivy) je ve velkých městských aglomeracích, zatímco elektřina se vyrábí mimo tato území. Není to velké vítězství, ale alespoň něco pro lidi.

M. Prokop 10.2.2017 22:01

Re: Autor placený výrobci standardních aut jaksi opomněl, že

Ano, cpát elektřinu z nejistých zdrojů do baterek je méně neefektivní, než ji jen tak pouštět do sítě. Ale co s tím, pokud jsou baterky připojeny a přestane foukat?

B. Jelínek 13.2.2017 15:50

Re: Autor placený výrobci standardních aut jaksi opomněl, že

1) obnovitelné zdroje - absurdní slovní spojení, pakliže někdo nevynalezl perpetuum mobile

2) pár aut asi ano, ale nedokážu si představit, že to bude mít půl sídliště atd.

3) o zásadním znečišťování ŽP auty bylo už vyvráceno x mýtů. Dnešní auta, pokud nejsou příliš stará, skoro necítíte. De facto největší znečištění je hlavně prachovými částicemi a to máte jedno jedno zda benzín, nafta nebo elektro (brzdy, pneu...).

4) ty největší "hajzli" dělali vždycky něco "pro lidi" i ten Hitler, Stalin, Mao a další

P. Vaňura 10.2.2017 19:58

Mimochodem, někteří už zjistili, že emise z výfuku dnes

nejsou tím hlavním zdrojem znečištěním, způsobeným automobily. Překonává je OTĚR PNEUMATIK!!!

J. Sinnreich 10.2.2017 16:28

Dodatek

Na .kazdou kWh proudu vyrobeneho z elektrovoltaik a vetrniku musi byt vybudovana zalozni kapacita tepelnych elektraren pro pripad ze nesviti, nebo nefouka. V Nemecku to resi stavbou gigantickych elektraren na hnede uhli, takze cely vysledny ucinek snizovani emisiCO2 je nulovy, nebo zaporny

M. Prokop 10.2.2017 16:53

Re: Dodatek

Kdyby jen vybudována, udržována v roztopeném stavu. Takzvané teplé zálohy.

J. Šimek 10.2.2017 18:57

Re: Dodatek

To asi proto, že naráz je tma ani nefouká ...

Z. Čábelka 22.2.2017 20:47

Re: Dodatek

Co jste jako vysvětlil? :o)

P. Vaňura 10.2.2017 16:07

Když mi bylo 12 let, což už je strašně dávno,

počítal jsem možnosti elektromobilu a přišlo mi to jako hovadina. I když se kapacita baterií v kWh na 1 kg hmotnosti od té doby zvětšila, pořád to je hovadina. A NIKDY nebude hmnotnost baterií srovnatelná s hmotností benzinu na stejný dojezd, protože spalovací motor si bere kyslík z atmosféry, zatímco baterie musí mít jeho ekvivalent zabudován uvnitř. Jediné řešení by mohl být palivový článek, ten se ale mohl vyplatit tak misi Apollo!

A to se vůbec neuvažuje, že polovinu ceny benzinu představuje daň, kterou by při přechodu na elektromobily stát musel vybrat jinak.

M. Prokop 10.2.2017 16:55

Re: Když mi bylo 12 let, což už je strašně dávno,

"daň, kterou by při přechodu na elektromobily stát musel vybrat jinak."

Nemusel. Musel by ovšem dělat jen to co má a ne spoustu věcí, které dělat nemá. To je ovšem ještě větší utopie než masové rozšíření elektromobilů a chytré sítě.

D. Šimáček 12.2.2017 13:46

Re: Když mi bylo 12 let, což už je strašně dávno,

no o palivových článcích se už uvažuje, a ty jsou zatím opravdu jedinným způsobem jak využívat solární či větrnou energii... na výrobu vodíku a jeho skladování, při dostatečné zásobě je jedno vyrobí-li se dnes nebo pozítří a z dlouhodobého hlediska se toho příliš měnit nebude na množství větru či slunečního svitu

https://arstechnica.com/cars/2016/12/nikola-hydrogen-fuel-cell-truck/

https://nikolamotor.com/

Z. Běhal 13.2.2017 16:55

Re: Když mi bylo 12 let, což už je strašně dávno,

zkuste se podívat na www.qauto.cz

Třeba zjistíte pár novinek a změníte názor.

Z. Čábelka 10.2.2017 14:28

Cenu baterii nam uspesne taji!

Dnes bezna zivotnost baterii je kolem peti roku. Cena vymeny cele sady baterii bude minimalne 50.000,- Kc , realne pres 100.000,-!

M. Prokop 10.2.2017 14:45

Re: Cenu baterii nam uspesne taji!

Jo, o tom je dost ticho. O ceně i o výdrži.

K. Křivan 10.2.2017 16:03

Re: Cenu baterii nam uspesne taji!

:-((((( Asi není čím se chlubit.