18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Spor o budoucí možný socialismus. Který?

Je docela zvláštní pocit prožít první polovinu života v prostředí, kde vše špatné bylo soustavně spojováno s přívlastkem „kapitalistický“. A pak prožít druhou polovinu života, kde naopak vše špatné je soustavně spojováno s přívlastkem „socialistický“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 14.11.2019 23:39

Kurzweil je bůh a Pivoda je jeho prorok!

J. Schwarz 14.11.2019 23:38

Naopak, všichni budou makat včetně děcek. krumpáče, lopaty, kolečka, žebřiňák a občas nějaká ta kravka - to bude "zelená technologie budoucnosti". A jestli tomu budete říkat socialismus...Pro mně za mně...

J. Jurax 14.11.2019 23:38

Mene ...

L. Novák 14.11.2019 22:05

Přesně! R^ ;-D

L. Novák 14.11.2019 22:03

Hloupé kecy. Pracujících lidí je potřeba stále více a nevidím nikde, že by proces vedl opačným směrem. Odměna za práci lidi motivuje, bezpracný příjem demotivuje. Ekonomika a výroba nejsou žádné komunistické perpetuum mobile.;-)

S. Ševeček 14.11.2019 19:33

bulbe

S. Ševeček 14.11.2019 19:30

bene, tekel ú-parsín

D. Imr 14.11.2019 19:29

A od koho koupite ten material? Abych to zkratil, mluvim o uplne prvotnim ziskani primeho materialu v retezci...

M. Pivoda 14.11.2019 18:43

Z. Lapil (a též mnozí další diskutující) mají problém si představit budoucí situaci, kdy pracující nebudou v procesu výroby (nebo jiné produktivní činnosti) potřeba. To je klíčový problém této diskuze.

Pracující ale nebudou v budoucnosti potřeba, protože se jejich použití ekonomicky nevyplatí. Toto je dost přesně předpověditelné. !!! Ale co pak s těmi přebytečnými lidmi v kapitalismu?

Minimální nepodmíněný příjem (UBI) je ekonomickou záchranou z toho neřešitelného budoucího stavu, která ale nenabízí úplnou odpověď na budoucí celkové uspořádání společnosti. Nejde jen o to, dát lidem minimální ekonomickou záchranu, ale poskytnout jim i důstojný smysl jejich života ve změněných podmínkách. Na tom dnes přemýšlí hloubaví lidé v USA (Diamandis a spol.).

Dnes, v roce 2019, nikdo přesně neví, k jaké celkové kombinaci lidská společnost dospěje ve 30. letech 21 století. Kdo to přesně ví už dnes, prezentuje jen jakousi svou utopii. Nežádajte mne o specifikaci jakési utopie. Sděluji jen to, co vím.

V. Humble 14.11.2019 17:20

Nepodmineny prijem o kterem se autor zminuje je komunisticka ptakovina ktera nebude nikdy fungovat. Jakmile vsichni budou mit zaruceny prijem vsechny ceny se proste umerne zvednou a zadny rozdil nebude videt. Doplati na to vsichni pracujici.

Z. Lapil 14.11.2019 16:48

Socialismus je ovšem trik starý, ať se jedná o minulé povinné dary bohatých chudým, nebo o budoucí povinné dary bohatých chudým.

Z. Lapil 14.11.2019 16:44

Koupím materiál, vyrobím z něj věc, prodám ji. Kde že je ta krádež?

Z. Lapil 14.11.2019 16:43

Jako první podstatný krok k telepatii si dovedu představit snímač/vysílač "mozkových vln" umožňující sdílení emocí. Aspoň předpokládám, že emoce jsou jednodušší = čitelnější než myšlenky dostatečně strukturované na to, aby bylo možné odlišit hrušku od jablka, o složitějších úvahách nemluvě.

Ale nepříjemně mi to připomíná ty krysy, co umřou hlady, poněvadž se jim nechce opustit tu páčku, co jim dělá tak dobře.

G.R.R. Martin - Píseň pro Lyu. Ne knížka, přímo povídka. Znáte?

M. Prokop 14.11.2019 16:33

Zařadit Pivodu do rubriky EKONOMIKA je redaktorův omyl. Fakt je, že Psovi chybí rubrika MAŠÍBL.

Z. Lapil 14.11.2019 16:28

Jen mě napadlo, nakolik je "Amish - socialismus" držen pohromadě nátlakem/ideologií/diktaturou.

A když to píšu, dokonce se ptám, nakolik je k jeho existenci na slušné materiální úrovni nutné "kapitalistické okolí". Narážím na to, že i k ruční sklizni obilí je HODNĚ užitečná železná kosa, a nějak si nedovedu představit ekonomiku s těžbou a zpracováním rudy na "amishské" společenské úrovni. Přinejmenším na to potřebujete opravdu hodně lidí. A opravdu hodně lidí nejefektivněji pracuje v konkurenčním prostředí a nejefektivněji si prostředky rozdělí na trhu, ať už provozovaném na náměstí nebo na burze.

Možná dokonce: Amishové žijí v prostředí "zakázaného pokroku". Nepřipadají mi proto jako vhodná analogie společnosti učinivší pokrok z dnešního stavu, jenž je pokrokem od "stavu amishského".

Z. Lapil 14.11.2019 16:10

Tak mě napadá, že docela efektivní technologií na odčerpání CO2 je ta biotechnologie fungující na bázi chlorofylu. Má jedinou chybu: nedá se patentovat.

K. Salajka 14.11.2019 15:16

Je naprosto v pořádku, že dáte přednost tomu pobírat důchod a je přirozené, že se budou všichni, kdo pracovali, domáhat toho, aby jejich ekonomická situace byla lepší s ohledem na jejich zásluhy. Chudí naopak budou prosazovat, aby se UBI vyměřovalo podle jejich potřeb. Důvodem kriminality není sama chudoba, ale skutečnost, že se má někdo lépe. Tento psychologický moment je konstantní jako jsou konstantní motivace.

Marxova teorie směřovala ke svržení a jak jsme viděli i fyzické likvidaci třídy, která ovládala výrobní prostředky - se změnou vlastnictví k předpokládané změně chování a produktivity nedošlo. Podobný vývoj bych očekával s nástupem technologií - stanou se pouze prostředkem pro vládnoucí oligarchy , aby zachovali svoje postavení . Střídání společensko-ekonomických formací je konstrukt, který ulpívá na formální stránce uspořádání společnosti. Vnitřní struktura se nemění - dobře to formulovali sociologové jako Herbert Spencer nebo Vilfredo Pareto.

Nemajetná většina si těžko osvojí etiku, kterou dnes už vlastně nikdo nehlásá. Skutečně vnímají fakt, že někdo vlastní víc ,jako křivdu.

R. Brzák 14.11.2019 14:04

přesně tak (jen snad bych problematizoval a občanská práva, která vlastně předpokládají nějakou formu moci, které občané odevzdávají část své svobody).

M. Valenta 14.11.2019 13:44

Dnes je v módě žít na dluh a to až do hořkého konce, ať se to jmenuje jak chce. A kdo tohle nejlépe naslibuje, pochopitelně bez té hořkosti na konci, vyhrává volby. Někdy to skoro vypadá, že ti budoucí vítězové se někomu upsali a to vlastní krví.

R. Langer 14.11.2019 13:05

Proboha, snad byste nechtěl, aby Zelení bolševici studovali nějakou uznávanou učebnici o ekologii? ;-D

R. Langer 14.11.2019 13:02

Kapitalismus totiž není žádný politický systém, ale společenství založené na svobodě slova, respektu k soukromému vlastnictví a na rovných občanských právech. Odklon od kteréhokoliv z těchto principů je stupínek k socialismu, tím neříkám, že to z části nemůže být prospěšné, ale likvidace kteréhokoliv z těchto pilířů kapitalismus přímo vylučuje.

R. Tichý 14.11.2019 12:23

Zadny pokus o socialismus(at se jmenuje jakkoliv) nikdy nevysel-az na extremy (kibuc, Amish,...). Spolecne vlastnictvi je proti lidske prirozenosti. Vzhledem k delce vyvoje civilizace je nutno pocitat se zmenou lidskeho nastaveni v radu velkych stovek let.

R. Szewczyk 14.11.2019 12:06

zdravím, jen připomenu, že dle Marxe je kapitál odložená spotřeba, no, natisknute platidla , fiat měna, rozhodně není kapitál, takže o kapitalismu se nedá hovořit, jako že někdy existoval, no a druhak, dle téhož, socialismus znamená společenské vlastnictví výrobních prostředků, no, za minulého režimu, nesprávně nazývaný socialistický, majitelem naprosto všeho býl stát, a ten stát byl ovládaný uzkou skupinou tzv komunistů, což vylučovalu onu podmínku společenského vlastnictví, čili , nikde zatím v širším měřítku nebyl zaveden kapitalismus a ani socialismus, širší hledisko je myšlono tak, že k tomu nepatří izraelské kibucy nebo mormoni nebo nějací utopisté,,,,,zjednodušeno zu grunt,

R. Langer 14.11.2019 11:53

Kdybyste se nad tím trochu zamysleli, tak byste si uvědomili, že jde o časový posun... ;-)

R. Langer 14.11.2019 11:50

Ano, to je ve spojitosti s naší malou hloupoučkou UI naprosto jisté... ;-D

R. Langer 14.11.2019 11:45

Ano, samé ničím nepodložené hovadiny. ;-D

R. Langer 14.11.2019 11:44

Je lepší brát prášky na hlavu, nebo vypadat jako blbec? ;-D

R. Langer 14.11.2019 11:43

Proč, vždyť to jsou naprosté kraviny. Škoda času. ;-D

R. Langer 14.11.2019 11:41

Naše malá hloupoučká UI nepokrytě propaguje socialismus - ale samozřejmě jedině ten SPRÁVNÝ. Ten špatný přece všichni známe, takže když teď vybudujeme socialismus nový, vyvarujeme se těch hloupých chyb a teď už to URČITĚ BUDE FUNGOVAT, zrychlí to vývoj, ochladí planetu a vyvolá pozitivní společenské změny. Obzvláště vypečená je ta argumentace úspěchy vzniklými díky "konkurenčnímu prostředí" USA vs. SSSR. TAK URČITĚ! ;-D ;-D ;-D

Upřímně, je to magor. Navíc si myslí, že se tady nad těmi jeho bláboly totálně odtrženými od reality bude někdo vztekat. No zasmál jsem se, a zase s chutí do práce. ;-D

M. Krátký 14.11.2019 11:13

ke Kajanovi - postrádám jeho příspěvky

k druhému tématu - "podmíněný" souhlas - stačilo by je naložit do gumových člunů a dát jim kompas na cestu do ráje - přesněji řečeno : zpět do muslimských království a pod destinací - R^R^R^