Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996EKONOMIKA: Sankce poškodí nás všechny
Naprosto bez emocí – logistika, doprava a obchod trpí vždy, když se do toho vloží hloupí politici. Naopak tam, kde obchod necháme klidně plynout, se obvykle neválčí, ale naopak spolupracuje. Hysterie na sociální síti, „blogíčku“ a v novinách vyvolává napětí, které obchod ničí. Několik bodů, které se dotýkají obchodu s Ruskem, nejen v logistice, jsem si pro vás dovolil připravit.
1) A co česká letiště? Hm?
Ptal se již někdo, co si počnou naše malá česká letiště? Ne Praha, ale regionální s betonovou ranvejí. Patří mezi ně například Pardubice, Karlovy Vary, Brno či ostravské letiště Leoše Janáčka.
Proč se ptám? Tato letiště jsou významným zaměstnavatelem v kraji a dost často jedním z mála. Jsou závislá na každém kilogramu nákladu, který se zde naloží, vyloží či proclí. Jsou závislá na každém cestujícím, který se rozhodne zde nastoupit, vystoupit, utratit peníze v obchodě s dárky. Jsou závislá na každé kapičce kerosinu, rozmrazovací kapaliny a dalších nezbytných prostředků, které letadla potřebují pro své fungování.
Kam se létá z těchto malých letišť? Z Karlových Varů pravidelně do Petrohradu, Jekatěrinburgu či Moskvy, v létě do Antalye a plánuje se linka do Düsseldorfu. Karlovy Vary ročně odbaví cca 105 000 lidí a jen tak tak se drží nad vodou, nová pracovní místa se netvoří, není plánován další rozvoj a město je rádo, že má vůbec reprezentativní odbavovací halu. Takže provoz tvoří hlavně Rusové – spojení do Moskvy dělá 68 % přepravního výkonu.
Pardubice obsluhují pravidelně Moskvu a Petrohrad, v létě Burgas, Rhodos, Antalyu a Podgoricu a nepravidelné lety pak směřují do Karlových Varů a Ostravy. Pardubické letiště odbaví 180 000 cestujících a je nejrychleji se rozvíjejícím letištěm u nás. Opět – velký přepravní výkon tvoří Rusové.
Z Brna se létá pravidelně do Moskvy, Londýna (Luton a Stansted) a Eindhovenu, dále pak do Heraklionu, na Kos, do Rhodu, Zakynthu, Antalye, Burgasu a dalších destinací. Brno je něco trochu jiného, vzhledem k silnému postavení letů do Londýna. Ale i zde hraje roli doprava z a do Ruska.
Ostravské letiště Leoše Janáčka odbavuje lety do Prahy, Paříže a Londýna pravidelně a dále pak do podobných lokací jako letiště výše, navíc ještě do Splitu či Tuniska. No, upřímně řečeno, může se stát, že Rus vystoupí v Praze, doletí do Ostravy s ČSA, poletí první třídou, utratí v duty free shopu nějaká ta „éčka“ za suvenýry pro svoji Jekatěrinu doma v Čeljabinsku? Může se stát, že ten samý Rus, pak opět letadlem poletí na obchodní jednání do Paříže?
Případné narušení obchodních vztahů s Rusy by poškodilo tyto významné zaměstnavatele v krajích. To už nijak dál neoddiskutujete. A DPH z prodaných výrobků si shánějte kde?
2) Turismus
Kdekoli se řekne Praha v bývalém východním bloku, vybaví se lidem nádhera, krása, historie a světovost a hlavně, Západ. Pro rodinu, řekněme, z kazašské Almaty je prestiž letět v lednu do Prahy, strávit zde Vánoce a utratit tu za dárky peníze. Pro průměrnou rodinu je to neopakovatelný zážitek.
Pro českého hoteliéra je to poklad. Každý vám řekne, že jedno z nejvíc hluchých období je právě leden a únor. V každém z těchto měsíců jezdí „problémoví hosté“. V lednu ortodoxní, kteří zde slaví Vánoce a „provinili se“ tím, že mluví rusky. V únoru Dánové, kteří mají jarní prázdniny a provinili se tím, že rozbíjejí zařízení hotelu. Tak kdo je horším turistou? Ti, co se chovají slušně, vám vadí, a ti, co rozbíjejí okna v pokojích hotelu, vám nevadí?
Turismus je důležitým důvodem, proč lidé cestují, proč letecké společnosti vydělávají a proč letiště vzkvétají. Zamysleme se nad tím, koho dál by naše selektivní přerušení obchodu s danou zemí poškodilo. Mimochodem, město Drážďany by bez ruských turistů mělo obrovský výpadek v obratu.
3) Studenti
Existuje přímá korelace mezi tím, jakou školu vystudujete v Rusku a jaké zaměstnání získáte. Pokud vystudujete v nějaké díře v Čeljabinsku, budete rádi za nějakou pozici v Megafonu v pobočce v Chabarovsku. Pokud vystudujete v Praze VŠE, máte šanci pracovat v Moskvě. No a pokud vystudujete v Londýně, Paříži nebo New Yorku, tak je zcela možné stát se ředitelem Gazpromu. Ano, je to jiný svět. Ale nás se dotýká.
Na VŠE v Praze studuje mnoho Rusů, Bělorusů, Ukrajinců a Kazachů. Přátelské vztahy s těmito studenty jsou klíčem k tomu, aby se otevřeli nám Čechům. Spousta z nich vám potvrdí, že se Čechů bojí, straní se jich a necítí se moc dobře, když před třídou lámavou češtinou odříkávají referát. A dost často jsou i mladší, protože škola se v Rusku končí v 17 letech, takže psychický tlak je velký. Xenofobie není na místě. Soucit a porozumění ano.
Kolik a jací cizinci studují na VŠE? A teď nemyslím opilce z Erasmu. Celkem 16 % studentů, kteří studují celé bakalářské studium, jsou cizinci, převážně Slováci, Rusové a Vietnamci. Z celkového počtu cca 20 000 studentů to je opravdu nemalé číslo.
Studium stojí dost peněz za knihy, skripta, ubytování, školné a administrativní poplatky, jako např. víza. Studenti pravidelně létají domů za rodiči, na ambasády a konzuláty.
Na VŠE byl s velkou slávou otevřen ruskojazyčný obor bakalářského studia, Ekonomika predprijatija i menedžment. Bude ho škola schopna při případných sankcích naplnit?
Z pohledu logistiky jsou studenti cestujícími, kteří vytvářejí obchod. Někteří se rozhodnou v Čechách zůstat, ožení se, vdají se a pomáhají se stále klesající natalitou českého národa. Založí si firmu, využívají styků s rodnou zemí. Podobně jako Vietnamci. Jejich firmy vyrábějí, obchodují a dané cargo pak letadla dopraví z a do Česka.
4) Případová studie na závěr – DHL versus lid
Sankce, které Spojené státy uvalily na Kubu, Írán a Severní Koreu, se jim vymstily. Americké logistické společnosti nemají přístup na tyto trhy, a proto UPS a FedEx nemohou obchodovat – tedy získávat zakázky na kurýrní přepravu. Kdo toto vakuum vyplnil? Ano, Deutsche Post DHL, německá společnost. Takže v ulicích Pchjongjangu se prohánějí žlutočervené dodávky a vytvářejí obchod. DHL zde má na kurýrní přepravu zboží obchodní prostor bez konkurence, protože vláda konkurence (tj. USA) jim cestu v podstatě uklidila. A zatímco DHL jako společnost vzkvétá a stala se číslem jedna na světě, tak UPS a FedEx jsou synonymem zpoždění.
Místo DHL si dosaďte například Škodu a místo Íránu a USA si dosaďte Rusko a ČR. Pokud my zavedeme sankce, oni zavedou protiopatření. Napadá někdo DHL za to, že obchoduje v Íránu, který porušuje práva homosexuálů? Hlavně to neříkejte Angele.
Autor je členem Strany svobodných občanů

Bizarní zážitky z těhotenství: Vůně hlíny, hlava v oblacích a neodolatelná chuť na molitan
Těhotenství přináší hodně zajímavých situací a stavů, které jsou jiné než obvykle. Máte chuť na jídlo, které jste předtím nemohla ani vidět,...

Pokud se nezavře výroba, nebudeme dodržovat opatření, říká Chcípl PES. Otevřené prý zůstanou stovky podniků

Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.
