24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Římané, bolševici a záporné sazby

Se znehodnocováním peněz si věděli rady antičtí Římané i sovětští bolševici. Dnes jejich praktiky přebírají ekonomové v centrálních bankách. Ideologie se změnila, cíl zůstává stejný – naše úspory.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 19.6.2016 17:13

Pavel Kohout v jednom z jeho článků...

Tiskněte, soudruzi!

Traduje se historka, podle níž se Lenin, veden snahou získat v prvních letech po bolševické revoluci dostatek financí pro státní administrativu, zeptal svých soudruhů, jak vlastně vznikají peníze. Odvedli jej proto do tiskárny, kde Vladimír Iljič spatřil rotačky, z nichž vyjížděly celé archy nových bankovek. „Výborně. Tiskněte!“ zvolal rozradostněný revolucionář.

Zdroj: http://finmag.penize.cz/ekonomika/263100-diagnoza-chrleni-penez

:-)

V. Vaclavik 19.6.2016 12:03

Problem, ze nazory pana Kohouta na vec zustavaji nejiste

mirne receno. Domivam se, ze je zastance inflacniho cilovani a menove stability centralnich bank, aspon z jeho minulych clanku to tak vyplyva. A tento clanek jakoby nenapsal on, take je plny citaci, co kde bylo, co kdo rekl, je to takove nejasne. Proste nevim nic o tom, ze by pan Kohout byl zastance pevne meny, coz by vyplyvalo z posledni casti clanku o inflaci. Tedy logicky vyplyvalo. Proste nevim, na ktere strane v tomto, snad svem clanku, pan Kohout stoji.

Ta posledni cast o inflaci je na clanku vubec to nejlepsi, ale neverim, ze bezny obcan bude chtit prohlednout, naopak se bude drzet sve vedome slepoty a papouskovat fraze naucene od nasich pseudointelektualu o nutnosti inflacni politky a nemoznosti pevne meny, kterou oznaci za relikt hluboke minulosti, za prezitou.

Bohuzel kritika netrznich politik minulosti a soucastnosti nic nezmuze, nic neresi, protoze i mezi zastanci volneho trhu panuji o tomto pomylene predstavy a bezny obcan uz teprve je uplne mimo. Je treba psat pozitivni clanky vysvetlujici princip volneho trhu, ovsem nikoli zabehanymi pravicovymi frazemi, ktere cas omlel jako reka oblazky a nikam to nevedlo a nepovede.

U nas se vzila ta prupovidka o komunistech, ze chteli poroucet vetru desti... a ti sami kteri to moudro vypousteli nyni jakoby nevidi, ze to same dnes cini vsichni netrzni ekonomove, ovsem k nim tito lide spise jen souhlasne mruci.

Napriklad kdyz je ta rec o krizich, ktere (uz) nemely byt, ale jsou. Volny trh krize take ma, neni proti nim nijak imunni, ale tyto nemaji velkou sanci se rozsirit na cele ekonomiky zemi, popripade na cely civilizacni okruh zemi, ale jsou potlaceny hned v zarodku, popripade odumre nejaka cast nejakeho odvetvi podnikani, jako vetev stromu, na jejimz miste zahy vyrasi nova. Volny, tedy neregulovany trh ma co se krizi tyka, samocistici krizovy mechanismus vestaveny primo do srdce sveho fungovani, na rozdil od centralne ovladane, regulovane ekonomiky, ktera se pak cela stane obeti pomyleneho rozhodovani, pomylenych reg

V. Vaclavik 19.6.2016 12:04

Re: Problem, ze nazory pana Kohouta na vec zustavaji nejiste

... pomylenych regulaci mocipanu, kteri veri, ze oni maji v kapse moudro poroucet trhu, vest ho kam se jim to hodi, ve stejnem duchu jako komuniste neochvejne verili svym schopnostem, ktere lid pozdeji zacal oznacovat jako to porouceni vetru desti.

Nebude lepe, dokud lide neprohlednou, ze i mena je trzni zbozi jako kazde jine, a ze ma byt zcela ponechana trznim silam. Tedy nema byt zadna menova politika nejake centralni, cti socialisticke planovaci, banky. Tady je totiz ten pes zakopany, nic jineho neni pro fungovani trhu tak dulezite, nez mena, ktera je pro trh tim, cim je krev pro telo cloveka. A to je take duvod, proc si moc nad menami sveta usurpovali politikove, kdy jim za obet padl i americky dolar v prubehu minuleho stoleti.

Bez teto usurpace meny do rukou politiku by nebylo dnesniho zadluzovaciho statu, na ktery nasi kratkozraci pravicovi obcane dsti siru, ale neni a nemuze to byt nic platne, kdyz se nejde ke zdroji zla, tedy k socializovane mene. Po listopadu 89 az dodnes tu nebyl zadny politik, ktereho by bylo mozno nazvat statnikem, tedy ktery by alespon o teto veci mluvil, zasazoval se o pevnou menu, ktera je pro volny trh naprosto klicova zalezitost. V osmdesatem devatem jsme svrhli podnikatelsky socialismus, ale menu jsme si zachovali socialistickou, coz naprosto popira jakekoli reci o tom, ze my lide z byvaleho vychodniho bloku jsme ohledne socialismu nejak lepe pouceni z nasi minulosti, nez obcane stareho Zapadu. K tomu muzu rict jen to lidove prdlajs.

Potrebujeme osvetu ohledne volneho trhu, nikoli kritiku pomylenych ekonomickych politik socialistickych planovacu nasich ekonomickych zivotu. Ta nam cestu jak z toho ven, neukaze. A s Pritkinem muzu jen skoncit slovy 'A o tom to cele je'.

L. Novák 19.6.2016 12:18

Re: Problem, ze nazory pana Kohouta na vec zustavaji nejiste

Pan kohout názory na inflaci/deflaci rozhodně nezměnil. To jste jenom nečetl všechno, co k tomuto téma napsal. V době, kdy ČNB "bila na poplach", že nás "ohrožuje deflace", možná ještě nějaký čas před... (?) napsal článek o tom, že "deflace" je ve skutečnosti naprosto přirozeným vývojem cen na trhu v důsledku technického a technologického pokroku a zvyšování produktivity práce při současném výrazném poklesu výrobních nákladů. Nemám teď čas článek dohledávat, zkuste to sám. :-)

L. Novák 19.6.2016 12:19

Re: nazory pana Kohouta

Pan Kohout, samozřejmě! ;-)

L. Novák 19.6.2016 16:55

Re: nazory pana Kohouta

Dal jsem si tu práci a pár odkazů na články Pavla Kohouta vám vyhledal. Je to jenom malá ukázka, ale kdo má zájem, může číst i o dovolené. :)

http://finmag.penize.cz/clanky/autor/28638615-pavel-kohout (12.5.2009) http://finmag.penize.cz/ekonomika/263083-dobra-a-spatna-deflace

(12.11.2013) http://www.penize.cz/kurzy-men/275795-ceska-narodni-banka-a-dusledky-intervence

(13.11.2013) http://www.pavel-kohout.cz/clanky/intervence-cnb-otazky-a-odpovedi

(4.12.2013) http://www.penize.cz/kurzy-men/276856-tak-tedy-znovu-dobra-a-spatna-deflace (28.1.2014) http://www.penize.cz/inflace/280526-evropou-obchazi-strasidlo-deflace (7.10.2014) http://www.penize.cz/kurzy-men/291437-lecba-devalvaci-neucinna-a-zbytecna-modely-nefunguji (22.12.2015) http://www.pavel-kohout.cz/clanky/menova-politika-komedie-plna-omylu

V. Vaclavik 19.6.2016 23:30

Re: Problem, ze nazory pana Kohouta na vec zustavaji nejiste

Nejde o to cist vsechno. Prece clovek musi vzdy psat tak, aby stacilo cist jen neco. A toho neco jsem za ty roky od neho precetl dost. Mam ho zarazeneho jako priznivce 'standardni' menove politiky, neco jako Klaus. Je to pripad ekonomu, kteri otevrou zadonicim jezinkam dvere jen na skvirku aby si ohraly prsticky a nedochazi mu, jak to logicky musi skoncit, v te pohadce i ve skutecnosti v politice, ekonomice. Ty konce se takovym lidem nelibi, ale bylo to jejich zastavani se mirnejsich 'hrichu', ktere ovsem logicky vedly k nynejsim velkym, az v posledku povedou k ekonomickym 'vrazdam'.

L. Novák 20.6.2016 3:41

Re: nazory pana Kohouta

Máte ho prostě zařazeného špatně... :-)

J. Chaloupka 19.6.2016 1:06

Ostatně soudím, že je lepší mít rum ve sklepě, než

peníze v bance. Jsou to stejně jen papírky (nebo čísla v PC), u kterých doufáme, že nám za ně někdo něco dá. Pokud zlikvidují fyzické peníze, vrátíme se k výměnnému obchodu.

L. Novák 19.6.2016 2:23

Re: Ostatně soudím, že je lepší mít rum ve sklepě, než

Socialisté to dokážou! Viz současná Venezuela... Země s největšími zásobami ropy na světě! :-D

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ve-venezuele-se-vratili-ke-smennemu-obchodu-meni-plenky-za-j/r~8f43a752323711e69d46002590604f2e/

J. Kopeček 19.6.2016 9:31

Re: Ostatně soudím, že je lepší mít rum ve sklepě, než

Směnný obchod je asi nejspravedlivější forma obchodování. Jsem zvědav, jestli by zemědělec vyměnil pytel brambor za pindy nějakého sociologa nebo politologa. A že těch darmožroutů tady parazituje!

L. Novák 19.6.2016 10:02

Re: Ostatně soudím, že je lepší mít rum ve sklepě, než

Jestli stát nařídí odvody v naturáliích, vyjde to nastejno. Komunisti likvidovali soukromé zemědělce i za nesplnění předepsaných dodávek státu. To už tady všechno jednou bylo!

J. Chaloupka 19.6.2016 1:03

V r. 2008 žádná krize nepřišla, jen se prostě naplnily

trhy na východě, takže západ už nemohl prodat jakýkoliv šunt komukoliv. Východní trhy umožnily Západu dalších 20 let bohatého života. Teď už je volno jen na Kubě, kterou USA splivnou jako malinu a v Severní Koreji, kde totéž učiní Čína. Takže teď už jen výměna jednou koupeného. Nedávno se otevřel Irán a to bylo spěchu hned se tam uchytit. Jenže USA nedávají v byznyse nic zadarmo, takže ani Irán už nebude volný.

Jinak jsme tady žili 40 let v těžké krizi a nevěděli jsme o tom. Škoda, že nelze některé jedince přenést třeba do 70. let minulého století alespoň na pár měsíců, pak by viděli, co je opravdová krize.

L. Novák 19.6.2016 2:29

Re: V r. 2008 žádná krize nepřišla, jen se prostě naplnily

Že jste netušil/nevěděl, že v ČSSR 40 let fungoval válečný krizový systém nedostatku všeho, ještě neznamená, že nejste komunistický trouba, který věřil v zářnou budoucnost zločinného totalitního komunistického režimu.

Š. Hašek 19.6.2016 10:28

Re: V r. 2008 žádná krize nepřišla, jen se prostě naplnily

Přečtěte si příspěvek pana Chaloupky ještě jednou.

L. Novák 19.6.2016 12:23

Re: V r. 2008 žádná krize nepřišla, jen se prostě naplnily

Pravda, konec příspěvku lze vykládat dvěma možnými způsoby. Pokud jsem věc pochopil nesprávně a správný je ten druhý výklad, panu Chaloupkovi se omlouvám. ;-)

M. Prokop 19.6.2016 20:44

Re: V r. 2008 žádná krize nepřišla, jen se prostě naplnily

Ale přišla, lidi se lekli po průseru s státem nucenými hypotékami v USA a předlužením v Evropě a přestali nakupovat.

Trhy na východě zdaleka nejsou naplněny.

M. Pivoda 18.6.2016 22:23

Užitečný článek ekonoma Kohouta

Oceňuji tento přínosný článek ekonoma Kohouta.

Narhuji příště prohloubit informace o tom, proč vznikl Bitcoin (a další nestandardní měny) jako reakce na ...

L. Novák 18.6.2016 19:20

Finmag tento článek zveřejnil před 10 dny

a je k němu řada zajímavých komentářů (s výjimkou blábolivého komouše Fulda, zřejmě klon zemřelého Ransdorfa... :)

http://finmag.penize.cz/ekonomika/313127-rimane-bolsevici-a-zaporne-sazby

K. Pavlik 18.6.2016 15:45

Centralni banky maji problemy

Centralni banky maji problemy. Skoro nikdo si nechce pujcovat, kazdy chce sporit a s tim se neda nic delat. Asi se to vytresi tim ze setrilkove umrou a jejich dedici uz setrit nebudou. Prechod muze byt dost tvrdy.

J. Kopeček 19.6.2016 9:33

Re: Centralni banky maji problemy

Ano, jejich dědicové totiž nebudou mít z čeho šetřit.

K. Pavlik 19.6.2016 16:23

Re: Centralni banky maji problemy

Je to v lidech. Babicka se 190 korunami duchodu penize pujcovala.

U nas na skole si zaci kteri prijeli z drahe dovolene, maji nejlepsi mobil ktery se da koupit, zadaji o prispevek protoze nemaji na jidlo.

L. Novák 19.6.2016 17:45

Re: Centralni banky maji problemy

V polovině 20. století byla nejmenší mincí v Československu mince haléřová (1 hal = 1/100 Kč). Pak byly ještě 3 hal,5 hal, 10 hal, 25 hal, atd. Později byly (díky inflaci) staženy z oběhu.

Dnes je nejmenší platnou mincí 1 Kč, která je sice robustnější než kdysi hliníkový haléř, ale zvyšujícími se cenami zboží se mu začíná svou hodnotou přibližovat poté, co haléřové a desetníkové mince byly výrobně dražší, než byla jejich nominální cena, a byly proto logicky staženy z oběhu. Některým firmám se prý vyplácelo používat mince jako kovový polotovar a vyšlo to levněji, než nákup surového plechu ke zpracování. :-P

K. Pavlik 19.6.2016 18:05

Re: Centralni banky maji problemy

Problem minci ktere se vyrabeji draz nez je jejich hodnota je vsude. Jen nevim jak to souvisi s clankem (a mym prispevkem).

L. Novák 19.6.2016 20:17

Re: Centralni banky maji problemy

Uvedl jsem příklad, kam v praxi vede měnová politika státu/centrální banky a jaký vliv má na měnu a pl atidla. Jestli máte dojem, že to s obsahem článku nesouvisí, tak se omlouvám. :)

J. Plíva 18.6.2016 11:36

Z čeho platí banka záporné sazby?

Z čeho platí banka záporné sazby? To se přece nemůže akcionářům banky líbit. V čem je ten trik?

M. Šejna 18.6.2016 12:39

trik je v úrokové marži

Jestliže centrální banka stanovi zápornou sazbu, pak komenrční banky nikdy nepůjčují se záporným úrokem. Záporný úrok Vás čeká jen tehdy, když si u nich peníze uložite. Když si chcete půjčit, máte sazbu kladnou. Tím vzniká úroková marže, ze které banky žijí (plus bankovní poplatky)

J. Plíva 18.6.2016 17:40

Re: trik je v úrokové marži

OK. Dík. Neuvědomil jsem si, že jde jen o centrální banky.

L. Novák 18.6.2016 19:36

Re: trik je v úrokové marži

Ono je to ale tak, že některé komerční banky v ČR zavedly "sankční" úrok na větší množství firemních peněz, které si u nich podniky uloží...

Ekonomický Kocourkov socialistických magorů v centrálních bankách navázaných na politiky, který popírá všechny dosavadní zkušenosti a ekonomické principy...

http://ekonomicky-denik.cz/banky-uz-nemaji-zajem-o-vysoke-vklady/

Záporné úrokové sazby centrálních bank jistě potěší ty, co cpou peníze do důchodových fondů (investují povinně do "bezpečných" státních dluhopisů) nebo si je střádají na spořicích účtech...

J. Plíva 19.6.2016 8:35

Re: trik je v úrokové marži

Díky.