25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Restart země

Je to neskutečné, jak je lidstvo nepoučitelné. Posledních sto let to zkoušelo znovu a znovu. Socialismus tuhle a onde, tudy a jinudy. Vždycky se spálilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 5.4.2020 9:29

Funguje. Švarcsystém - pamatujete?

M. Pivoda 5.4.2020 12:59

Pro Z. Lapila

Moji studenti na ESMA Praha v předmětu Inovace měli za domácí úkol napsat hypotetickou úvahu o tom, co by se asi stalo, kdyby Švarc systém nebyl volitelný, ale přímo povinný. Tzn., že by po absolvování školy se ze studentů automaticky staly OSVČ.

Jaké by to mělo důsledky? Jaké důsledky by byly pozitivní, a jaké negativní? A které důsledky by nakonec asi převážily?

Dnes je ale diskuze o něčem jiném.

Stávající kapitalismus nemůže fungovat bez zaměstnanců-lidí. Lidi v pracovním procesu postupně nahradí technologie. Kapitalistovi se nevyplatí zaměstnávat člověka. --- Toto je pro diskutující na NP nepochopitelná situace. Takže diskuze je ve smyslu "jeden o koze, druhý o voze".

Z. Lapil 5.4.2020 16:32

Pro M. Pivodu.

Diskutující na NP naprosto nehorázně podceňujete. Schválně - kolik z nich si raději koupí (automatickou) pračku, než by zaměstnávali pradlenu?

Stávající kapitalismus funguje tak, že zvolí lepší - tj. při stejné kvalitě levnější - variantu. Bude-li tou variantou stroj nebo člověk, nechte na kapitalistovi. Byly doby, kdy se rozbíjely stavy, "protože braly lidem práci". Podle toho, co píšete, dodnes nechápete, jak to přijde, že dnes nebloudí světem davy hladových nezaměstnaných tkalců, když jim nikdo nedal žádný nepodmíněný příjem.

J. Lukavsky 4.4.2020 16:55

"jsme byli všichni chudí. Pamatujete?" no chcete říci, že s. vedoucí Masny, Knihy, Mototechny, Zeleniny.....byl stejně chudý jako dělňas co hákoval u pásu? Pravda nebyly tak velké oficiálmí platové rozdíly, ale realita byla drobátko jiná. Pamatuji. J.L. end

M. Pivoda 4.4.2020 18:12

Určitě jsme z té minulé doby bohatí na zážitky.

Já jsem 13 let (z českého reálného socialismu) pracoval v zašívárně. Podle jména ta zašívárna měla být výzkumný ústav (pro zajištění našich světlých zítřků), ale pro líné členy KSČ se tato instituce stala vhodnou zašívárnou. A byli tam ve velké přesile. Mnoho psů = zajícova smrt.

Na silné zážitky jsme ale bohatí i dnes. Když se zde, tzv. demokratičtí kapitalisté, například zastávají někdejšího trpícího člena KSČ ing. Miroslava Kelnara, který cosi vyslintal na web, ale k soudu by se s tím určitě neodvážil. Ha. Ha. Ha. Zachtělo se vám demokracie, holoubkové! To je příklad těch současných silných zážitků. Ještě zmíním ty budoucí silné zážitky.

V čem je náš konkurent silnější, to je nutně třeba převzít. To je pravidlo. Čína například převzala i americký kapitalismus (nejen americké technologie). Pouze neopustila autokratický styl řízení. Takže si musíme zatím počkat, jak ten střet dvou systémů dopadne. --- V každém případě budeme bohatí na zážitky.

L. Novák 5.4.2020 9:55

Agent StB "Akát" Pivoda už zase žvástá komunistickou propagandu. Dědek si nedá pokoj...

http://kelnar.aspone.cz

Miroslav Pivoda: Agent StB „Akát“

M. Pivoda 4.4.2020 11:26

Poslední věta článku je autorčina víra nebo vědění? Jde o tuto větu: "Že to přijde a kyvadlo se zase vychýlí, nepochybuju."

Kontext: Ekonomie jest však založena na datech, výpočtech a lidské psychologii. Nikoliv na víře. Pravá ekonomie chce vědět, nikoliv věřit.

I. Schlägel 4.4.2020 11:29

Jistě, ale většina lidí se řídí emocemi. A kyvadlo se vychyluje s přispěním výrazné dávky emocí na úkor holých, nudných, nesrozumitelných faktů.

P. Staronový 4.4.2020 14:19

Ano. Ekonomika je ovládána tím, zda lidé mají či nemají chuť utrácet. S čímž dobrý ekonom musí počítat. Jeden z těch faktů.

M. Pivoda 4.4.2020 11:36

Jako bývalý systémový analytik (který kdysi u počítače IBM 370 budoval ASŘ, tzv. automatizované systémy řízení) vám sděluji, že ekonomie má data v podstatě jen o minulosti. Nikoliv o budoucnosti.

Vhledy do budoucnosti mají jiné obory než má obor ekonomie. Ty jiné obory získávají vhledy do naší budoucnosti vyvozováním z jiných dat, než které má k dispozici ekonomie.

P. Staronový 4.4.2020 14:21

Zase vedle. Vhledy do budoucnosti jsou podle 86% Kurzweila stejné věštění, jako ekonomie. :-P

Možná i horší, ti ekonomové to přece jenom mají víc podšprajcované.

M. Pivoda 4.4.2020 14:26

Ekonom Milan Prokop, podobně jako agent StB, zde podšprajcoval své jméno názvem "Staronový".

J. Jurax 4.4.2020 21:12

Zkuste to ad rem, nikoliv ad personam. Při Vašem vzdělání to třeba půjde ... :-)

P. Staronový 4.4.2020 21:24

Ekonomem snadno a rychle.

Stačí znát pár ekonomických zákonitostí (fakt základních) a už jsem pokládán za ekonoma. Ač jsem to několikrát výslovně popřel.

M. Pivoda 4.4.2020 14:23

Jak fungují ekonomické ukazatele? Co způsobí tlak na krátkodobé finanční aspekty managementu.

„Nejen u nás, ale v celém departementu Ile-de-France (pařížská metropolitní oblast) panuje extrémní nedostatek lůžek pro resuscitaci pacientů v kritickém stavu a chybí všechno: štíty, roušky, testy, léky,“ řekl pro zpravodajský portál Cnews Philippe Juvin, šéf urgentního příjmu nemocnice George Pompidoua v Paříži. ... „Jejich výrobu jsme pro pár eurocentů přesunuli do Číny a teď nám zbyly oči pro pláč,“ dodal.

https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/parizsky-primar-zoufa-pro-par-supu-jsme-presunuli-vsechno-do-ciny-ted-nemame-nic-40319053?seq_no=2&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_source

J. Jurax 4.4.2020 21:25

Ano.

A jako vzděláním matematik a profesí bývalý systémový analytik a programátor (který kdysi dávno na počítačích řady JSEP budoval ASŘ, tzv. automatizované systémy řízení) jsem se doslechl i o tom, že data, jež z principu mohou být jen o minulosti, lze sofistikovanými metodami extrapolovat. Mám za to, že i ekonomická ... :-)

P. Staronový 4.4.2020 23:59

Lze, to ano a většina ekonomů to i dělá. Funguje to dokud se vše vyvíjí bez nějaké "černé labutě". Nebo bez něčeho, o čem sice většina ekonomů ví, ale říká si, že to ještě chvilku vydrží.

Protože, když se NÁLADA spotřebitelů, ovlivněná chápáním nějakého nebezpečí, překlopí z polohy UTRÁCÍME do polohy ŠETŘÍME, tak prostě k poklesu nebo stagnaci dojde. Jaké to má následky a jak to lze ovlivnit, to je kapitola sama pro sebe.

V. Bok 4.4.2020 18:29

Naopak, ekonomie je založens ve značné části na víře. Třeba v dolar či národní měnu atd. Zkuste si třeba všichni najenou uspořádat run na banku. To jsme zažili i u nás, ne?

J. Ptáček 4.4.2020 10:44

To máte těžké. Moderní západní civilizace vychází z ideálů Velké francouzské revoluce (naštěstí ne z VŘSR) a jejího ústředního hesla: "Rovnost, volnost, bratrství". Když pominu trochu neurčité bratrství, zůstává nám "rovnost a volnost (= svoboda = liberté)". Jenže současně platí: čím víc svobody, tím méně rovnosti. A taky naopak. V ekonomické rovině jsou "rovnost a svoboda" veličiny nepřímo úměrné.

Š. Hašek 4.4.2020 11:11

Určitě.

Jen bych podotkl, že ideály (nikoliv skutky) VŘSR byly takřka kopií Velké francouzské revoluce. Ono toho stran rovnosti "moc jinak vymyslet nejde". Dokonce v první fázi byla VŘSR "úplně laskavá". Sekery totiž nestály na každém náměstí .......

Uznávám, že po čase si Stalin našel na ty "sekery" čas.

V. Petr 4.4.2020 19:27

Čeka byla založena z Leninova podnětu už 20. prosince 1917. Do své "transformace" na GPU stačila povraždit 200-500 tisíc lidí. Mezi její pravomoci, které GPU zůstaly, bylo popravovat bez soudu...

Mimochodem, jakobínský teror začal až r. 1793, revoluce začala r. 1789.

P. Staronový 5.4.2020 0:02

Ano. Ta představa "laskavosti" je pitomost.

Š. Hašek 5.4.2020 8:59

Specielně pro Vás budu psát osmero uvozovek.

J. Ptáček 5.4.2020 9:09

"Revoluce není slavnostní večeře", řekl kdysi chvíli oslavovaný, pak zas zatracovaný Mao Ce-tung

Š. Hašek 5.4.2020 9:03

Odcházím do kouta klečet na hrách.

A já jen špitnul, že sekyráři francouzští neroznášeli zrovna lásku a rozkvět ...... a Uljanov přišel po nich.

Jinak se nehádám ......

J. Ptáček 5.4.2020 18:18

Ale to snad ne. Napsal jste svůj názor, což je mnohem poctivější, než něco říct, pak to odvolávat, mezitím lhát a pak se zas za řečené omlouvat. Hlavně abych se zalíbil co největšímu počtu přitakávačů.

Z. Lapil 5.4.2020 9:42

Rovnost PŘED ZÁKONEM!!! Též před bohem, ale to je jaksi jen předpoklad.

Nezapomeňte, že byly doby, kdy pro poddaného platily i de iure jiné zákony, než pro šlechtice. Kdyby jen v tom, že poddaný byl oběšen, zatímco šlechtic měl právo být sťat.

Š. Hašek 4.4.2020 10:35

Odpustit daň ze mzdy.

Zdravotní a důchodou daň doplatit podle časového/prodlužovacího plánu.

Zatím nic nerozdávat! Rozdávalo by se zřejmě podle varianty "kdo víc křičí, opozice nezodpovídající by měla navrch".

Zatím nic nerozdávat, prodloužit možnost splátek dluhů. Nemyslím spotřebitelské úvěry na vysavače, auta a mikrovlnky. Vysavač/auto zabavit, nikoliv třeba hned v pondělí ......

Jsem stará škola, musel jsem s tátou chodit do spořitelny a dluhy spolužákům jsem splácel z kapesného, to mně bylo asi deset. V patnácti už jsem byl sám sobě bankéřem!

R. Gramblička 4.4.2020 11:10

ano, rušit zbytečné daně a rušit zbytečné a škodlivé zákony. Kdy jindy, když ne dnes?

Š. Hašek 4.4.2020 11:14

Ano, nabízí se to.

Peníze nebudou a "občanstvo dílem určitě malinko dostane rozum".

Nesmí cuknout vláda a rozdávat! Zatím má většinu v parlamentu.

Uvidíme.