Úterý 18. února 2025, svátek má Gizela
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Reinkarnace šrotovného

diskuse (10)

Ministr životního prostředí společně s ministrem průmyslu a obchodu mají v plánu oživit u nás pozapomenutou, ale hlavně nesmyslnou ideu z doby nejhorších krizových let – šrotovné. Tato subvence, chcete-li dotace, pro domácnosti a podnikatele má jít tentokrát na nákup ekologických aut výměnou za likvidaci jejich stávajících starších automobilů. Cílem této dotační akce má být omlazení vozového parku v naší zemi prostřednictvím podpory prodeje elektromobilů a vozů poháněných plynem, aby tak v konečném důsledku došlo ke snížení emisí výfukových plynů.

Není snadné bojovat proti na první pohled bohulibé vládní aktivitě. Zvláště pak ve společenské atmosféře, v níž se vžilo falešné přesvědčení, že bez evropské, státní či krajské dotace snad již nelze skoro nic pozitivního vybudovat nebo vyprodukovat. Ideji šrotovného pomáhá ale i absurdní snaha udělat z automobilů symbol špíny, exhalací a sobecké nezodpovědnosti vůči životnímu prostření, byť jsou auta díky technologickému pokroku „čistější“ a šetrnější než kdykoliv v minulosti a nic na tom nemění ani skandál s dieselovými motory německého Volkswagenu.

Za subvencemi se však obvykle skrývají spíše než vznešené cíle jen velmi přízemní a partikulární zájmy. Šrotovné bude jen jednou z dalších nesmyslných dotací, které tolik škodí našemu hospodářství již v celé řadě jiných oblastí. Každá subvence, tedy i šrotovné, pokřivuje trh, protože se kvůli ní produkují a kupují statky, které by za normálních okolností u spotřebitelů neuspěly nebo by uspěly v menší míře. Stejně tak investice míří do oblastí, kam by za normálních okolností důvod investovat nebyl. Ekonomika se pak stává stále více deformovanou a tím i méně efektivní, což v konečném důsledku odnášíme všichni.

To platí i pro snahu podpořit ekologická auta, která jsou dnes kvůli stále ještě nedokonalým a náročným technologiím mnohem dražší a také uživatelsky méně komfortní (už jen třeba z důvodu nedostatku čerpacích, resp. nabíjecích stanic). Lobby výrobců těchto aut si však chce zkrátka sáhnout na peníze, které by za jiných okolností v normálním konkurenčním boji šanci získat neměla. Negativně šrotovné dopadne naopak na ty výrobce a obchodníky, kterých se subvence týkat nebudou. Budou to výrobci, kteří ekologická auta nevyrábějí, a hlavně obchodníci s ojetými vozy, proti kterým je jakákoliv verze šrotovného namířena primárně. Státní přerozdělování má tak na rozdíl od svobodné směny vedle vítězů také své zřejmé poražené.

Šrotovné je nespravedlivé i vůči spotřebitelům. Ti, kteří mají dostatek financí na koupi nového vozu, budou dotováni svými méně bohatými spoluobčany, jimž i přes možnost získat dotaci nezbude nic jiného než dál jezdit ve starších vozech. Šrotovné má být totiž financováno z ekologických poplatků účtovaných právě za převody starších automobilů.

Nemám nic proti výrobě a prodeji tzv. ekologických aut, pokud si najdou své zákazníky přirozeně a nesahají do kapes druhým. V tomto případě jde ale jen o další z cest, jak využít tolik zprofanovanou politiku boje proti globálnímu oteplování, emisím CO2 apod. k obohacení určitých zájmových skupin. Omlazení vozového parku si určitě přát můžeme, ale asi budeme všichni šťastnější, pokud se tak bude dít díky růstu celé naší ekonomiky, díky růstu zisků firem, mezd a platů občanů, kteří si tak budou moci kupovat novější a technologicky vyspělejší automobily. Ostatně takto se vozový park v ČR přirozeně obnovoval doteď, aniž by bylo třeba „moudrých“ byrokratů přerozdělujících peníze nás ostatních.

ekonomický analytik IVK

Aston Ondřej Neff
18. 2. 2025

Kde je řešení? Co se stane, až utichnou na Ukrajině zbraně?

Bitva o ostrov Iwodžima začala vyloděním 19. února 1945.

Tomáš Guttmann
18. 2. 2025

Od USA se čeká, že budou Evropu financovat ale ne kritizovat.

Lucie A. Sulovská
18. 2. 2025

Ruský vyjednávací tým dostává konkrétní kontury, ten americký také.

Václav Vlk st.
15. 2. 2025

Pokud se bojíte vlastních voličů, nemůže vám Amerika pomoci.

Aston Ondřej Neff
17. 2. 2025

V těchto dnech prožíváme převrat v našich životech.

Tomáš Guttmann
18. 2. 2025

Od USA se čeká, že budou Evropu financovat ale ne kritizovat.

Aston Ondřej Neff
15. 2. 2025

Bude záležet na tom, kdo se výzvy chopí.

Aston Ondřej Neff
18. 2. 2025

Kde je řešení? Co se stane, až utichnou na Ukrajině zbraně?

Lidovky.cz
18. 2. 2025

Tereza Voborníková zvládla nejlépe z českých biatlonistek vytrvalostní závod na mistrovství světa,...

Josef Kopecký
18. 2. 2025

Petici proti zákazu aut se spalovacími motory dostali v úterý na stůl poslanci. „My, níže podepsaní...

Ondřej Horák
18. 2. 2025

Mění se zvyklosti, vyvíjejí se technologie a taky se střídají generace. Co všechno to bude znamenat...

Josef Kopecký
18. 2. 2025

Ministr zahraničí Jan Lipavský přijal v Praze v Černínském paláci šéfa slovenské diplomacie Juraje...

ČTK, sdlk Jakub Sedlák
18. 2. 2025

Dálnici D7 u Středokluk v úterý dopoledne uzavřela ve směru na Prahu nehoda několika aut. Na místě...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz