EKONOMIKA: Progresivní rovná daň
Základní pojmy a parametry dnešního daňového systému
Nejdříve pár zkratek, které v textu a tabulkách používám.
HM: dnešní hrubá mzda
OZ: odvody na zdravotní pojištění = 13,5% HM (4,5% zaměstnanec, 9% zaměstnavatel)
OS: odvody na sociální pojištění = 34% HM (8% zaměstnance, 26% zaměstnavatel)
OSZ: odvody na sociální a zdravotní pojištění dohromady = 47,5% HM
ZD: základ daně = HM minus odvody na sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnancem = 87,5% HM.
SHM: "superhrubá mzda", tj. celkové náklady na práci = hrubá hrubá mzda plus odvody na sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem = 135% HM.
Připomínám, že OSZ jsou počítány z hrubé mzdy, zatímco daň z příjmu ze základu daně. Daň z příjmu fyzických osob vyjádřená v procentech hrubé mzdy je tedy faktorem 1,14=1/0,875 nižší, než nominální sazby v procentech základu daně. Vzhledem ke srovnání s návrhem ODS uvádím v posledním řádku následující tabulky také sazbu daně z příjmu vyjádřenou v procentech SHM pro jednotlivá daňová pásma..
1. pásmo | 2. pásmo | 3. pásmo | 4. pásmo | ||||
ZD v Kč | 010100 | 1010018200 | 1820027600 | 27600 a více | |||
odpovídající HM v Kč | 011544 | 1154420800 | 2080031547 | 31547 a více | |||
sazba daně v % ZD | 12 | 19 | 25 | 32 | |||
sazba daně v % HM | 10,6 | 16,6 | 21,9 | 28 | |||
sazba daně v % SHM | 7,8 | 12,4 | 16,2 | 20,8 |
Při výpočtu daně se od částky vypočtené podle výše uvedených sazeb nakonec odečte 600 Kč. Pro poplatníky, jejichž hrubá mzda nepřesahuje 11544 Kč, je tento odečet ekvivalentní nezdanitelné části základu daně ve výši 5000 Kč. Daňoví poplatníci, jejichž hrubá mzda nepřesahuje částku 5715 Kč, při níž činí ZD právě oněch 5000 Kč, proto neplatí žádnou daň. Pro vyšší HM ekvivalentní nezdanitelná část základu daně klesá s růstem hrubé mzdy až na 1875 Kč.
Konkrétní hodnoty daně pro několik vybraných hodnot HM pro jednoduchost pro poplatníky bez nepracující manželky/manžela a nezaopatřených dětí jsou uvedeny v následující tabulce. V jejím třetím řádku uvádím to, co je standardní mírou daňového zatížení zaměstnanců, tj. součet daně z příjmu a OSZ placené zaměstnancem, vyjádřený v procentech HM. Protože ODS zdůrazňuje superhrubou mzdu a celkový objem OSZ, je v druhém řádku uvedena daň z příjmu v procentech SHM a ve čtvrtém součet této daně a OSZ placených zaměstnancem a zaměstnavatelem dohromady, opět v procentech superhrubé mzdy. Z hlediska srovnání s návrhem ODS je tento řádek nejdůležitější.
HM | 5715 | 10 000 | 15 000 | 19 000 | 30 000 | 40 000 | 55 900 | 70 000 |
současný systém | ||||||||
daň v % HM | 0 | 4,5 | 7,9 | 9,7 | 13,7 | 17,2 | 20,2 | 22,3 |
daň v % SHM | 0 | 3,3 | 5.9 | 7,2 | 10,2 | 12,7 | 15 | 16,5 |
daň+OSZ zaměstnanec v % HM | 12,5 | 15,8 | 18,4 | 19,7 | 22,7 | 25,2 | 27,5 | 29 |
daň+OSZ celkem v % SHM | 35,2 | 38,5 | 41,1 | 42,4 | 45,4 | 47,9 | 50,2 | 51,7 |
návrh ODS | ||||||||
SZP v % SHM | 62,7 | 29,4 | 14,6 | 8,4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
daň+OSZ+40% SZP v % SHM | 65 | 51,7 | 45,8 | 43,4 | 40 | 40 | 40 | 40 |
daň+OSZ 60% SZP v % SHM | 2,4 | 22,4 | 31,2 | 35 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Pro další diskuzi je třba se dohodnout na terminologii, neboť ODS ve svých dokumentech používá pojem "daň" podle okolností v různých významech. Jinak by nemohla například ve svém volebním programu ODS Plus pro ekonomiku a podnikání tvrdit, že "Lidé s nízkými příjmy nebudou platit žádné daně" když její daňová kalkulačka jasně říká, že daně z příjmu budou platit všichni. Pod "daní" budu myslet skutečně jen daň z příjmu fyzické osoby a pokud budu mít na mysli součet této daně a odvodů na sociální a zdravotní pojištění, výslovně to zmíním.
Pár poznámek k číslům v tabulkách:
Návrh reformy daní a sociálního a zdravotního pojištění podle ODS
A nyní několik poznámek k návrhu ODS. V něm hraje ústřední roli jíž zmíněná superhrubá mzda. Z ní budou všechny odvody na sociální a zdravotní pojištění platit jen zaměstnanci a to 15% na sociální pojištění, 10% na zdravotní pojištění a 15% bude i daň z příjmu. Dohromady tedy zaměstnanci odvedou státu ze superhrubé mzdy 40% bez ohledu na její výší. Stejných 40% budou platit i ze státem zaručeného příjmu, druhému novému pojmu, k němuž se za chvíli dostanu.
První věc, kterou je třeba mít na paměti při posuzování návrhu ODS je, že náklady na práci se reformou ODS nesníží ani o halíř! Jen místo toho, aby 35% hrubé mzdy svých zaměstnanců podnikatelé odváděli státu, zvýší o ně hrubou mzdu svých zaměstnanců na superhrubou mzdu. Podnikatelům tedy reforma daní a odvodů fyzických osob nic nepřinese.
Za druhé, podle současného systému se daň z příjmu fyzických osob počítá ze základu, jenž představuje 87,5% hrubé mzdy, zatímco v návrhu ODS se daň i odvody počítají ze superhrubé mzdy, jež činí 1,35 násobek hrubé mzdy. Protože 1,35 děleno 0,875 je 1,54, představuje rovná daň z příjmu fyzických osob ve výší 15% superhrubé mzdy přesně to samé jako rovná daň ve výši 23% počítaná ze současného daňového základu. Nebo obráceně, mezní sazby 12, 19, 25 a 32% z dnešního základu odpovídají 7,8, 12,4, 16,2 a 20,8% superhrubé mzdy. Nepřekvapuje proto, že drtivá většina zaměstnanců zaplatí podle návrhu ODS znatelně vyšší daň z příjmu, než podle současného systému. Konkrétně všichni zaměstnanci s hrubou mzdou nepřevyšující 55900 Kč měsíčně. A těch je více než 99%.
V této souvislosti je také dobré připomenout, že na Slovensku je rovná daň z příjmu fyzických osob ve výši 19% počítána stejným způsobem, jako daně u nás, tj. z hrubé mzdy po odečtení odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Pro srovnání se Slovenskem je tedy relevantní číslo 23% a ne 15%! Nebo obráceně, 19% daně z hrubé mzdy odpovídá 12,3% daně ze suoerhrubé mzdy. To tedy znamená, že ODS chce zavést znatelně vyšší rovnou daň, než je na Slovensku.
Pro poplatníka je ovšem nakonec rozhodující a v tom s ODS souhlasím kolik odvede ze superhrubé mzdy na dani a odvodech celkem. Tato částka vyjádřená v procentech superhrubé mzdy je pro dnešní systém uvedena ve čtvrté řádce druhé tabulky. Z ní je patrné, že zavedení rovné daně a odvodů ve zmíněné celkové výši 40% by znamenalo zvýšení celkové zátěže těch nejchudších. To by bylo neprodejné, a proto ODS přišla s pozoruhodnou myšlenkou "státem zaručeného příjmu" (SZP). Tento příjem, jenž bude poskytovat stát většině poplatníků (a nezaměstnaným), se bude ze všech hledisek chovat jako normální superhrubá mzda, kterou nám vyplácí naši zaměstnavatelé. Jeho výše vyjádřená v procentech superhrubé mzdy (opět pro jednoduchost pro poplatníka bez nezaopatřených dětí a nepracující manželky) je uvedena v pátém řád-ku druhé tabulky. Z něj vidíme, že SZP výrazně přidá k superhrubé mzdě právě v nejnižší platové kategorii. O to samozřejmě šlo. Ze SZP budeme ovšem platit stejných 40% na daně a odvody jako ze superhrubé mzdy. O tom, že to tak ODS myslí vážně, svědčí slova pana Tlustého z HN dne 24. května "Jeho (tj. SZP, pozn. J.Ch.) největší vtip je ale v tom, že se přičítá k hrubé mzdě ..".
Vtip je to opravdu podařený. Stát nám nejdříve dá částku od nuly do 6000 Kč jako SZP a pak nám z ní 40% zase sebere na daně a odvody, stejně jako ze superhrubé mzdy (v jejím případě těch 40% ovšem nebere sobě ale zaměstnanci). Vezmemeli pro jednoduchost poplatníka, který dostane SZP v plné výši 6000 Kč, to znamená, že dostane 3600 Kč čistá ruka. Proč ne, každá koruna dobrá, že. Jenomže tenhle vtip bude
Člověka se zdravým rozumem samozřejmě napadne kacířská myšlenka: proč nám stát dává SZP a pak nám z něj 40% zase sebere, proč nám nedá rovnou těch 60% čistá ruka? A ještě většího kacíře možná napadne: proč nám stát vůbec něco dává, proč nám místo toho oněch 60% SZP raději neodečte od součtu daně a odvodů, které platíme ze superhrubé mzdy? Ušetřil by si tím totiž nejen spoustu práce, ale také, či možná hlavně, by tím složenou daňovou kvótu oproti dnešnímu stavu snížil! A její současná výše na úrovni 36% hrubého domácího produktu je přece předmětem tvrdé kritiky právě ze strany ODS. Čísla v poslední řádce druhé tabulky odpovídají tomuto postupu, tj. vyjadřují součet daně a odvodů po odečtu 60% SZP, opět v procentech SHM. Všimněme si, že v tomto případě by zaměstnanci s nízkým příjmem ze své SHM neodváděli státu skutečně skoro nic. Připomínám, že z hlediska čistých příjmů a výdajů státu a zaměstnanců je tento druhý postup zcela ekvivalentní prvnímu.
Má ovšem jeden háček, jehož si čtenář jistě všiml: znamenal by opuštění svatého principu rovné daně a návrat k progresivnímu daňovému systému! Srovnání čtvrtého a sedmého řádku druhé tabulky navíc ukazuje, že výsledný systém by byl daleko progresivnější než ten dnešní! Připomínám, že v tom dnešním máme progresivní sazby daně z příjmu, rovné odvody na pojištění i "rovný" odečet 600 Kč na konci výpočtu daně. Ve druhém výše popsaném scénáři reformy ODS by byla naopak rovná sazba daně, rovné odvody a degresivní odpočet 60% SZP na konci. V jednom i druhém případě je výsledkem systém, v němž je součet daně a odvodů progresivní.
Jsem zvědav, kterou z popsaných alternativ, jak svou reformu realizovat, si ODS v případě, že k tomu dostane šanci, vybere. Zdravý rozum a "progresivní rovnou daň", nebo ideologii daně rovné jak prkno a vyšší daně a odvody? Soudě podle slov pana Tlustého, moc naděje zdravému rozumu nedávám.