Sobota 14. září 2024, svátek má Radka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

EKONOMIKA: Proč je úroveň jednotlivých zemí rozdílná

Evropské země se znamenitě liší ve všem možném a jednou z nich je jejich rozdílná ekonomická vyspělost. Vzniká tak samozřejmě triviální otázka – proč tomu tak je.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JF

J. Forst

26. 4. 2017 20:59

Odkazovaný anglický článek říká že jen celosvětově 28 zemi má adekvátní pravidla. Zmiňovaný Ázerbájdžán je rozlohou na 40. místě v Evropě. Tipuju že nepatří mezi těch 28. Statistika úmrtí je zavádějící, stejné nehody můžou mít drasticky vyšší počet úmrtí v závislosti na dostupnosti a kvalitě pohotovostní služby v dané zemi, ale to už není o respektování pravidel.

0 0
možnosti
VP

26. 4. 2017 15:37
Rozdílná úroveň není jen nehodovost

Je to otázka mnoha věcí. Třeba dojíždění do práce. Ale autor nějak nevyplnil obsah názvu článku. Úroveň bezpečnosti na silnicích přece není jediným ukazatelem vyspělosti.

0 0
možnosti
IS

26. 4. 2017 15:40
Re: Rozdílná úroveň není jen nehodovost

Není jediným ukazatelem, nicméně je poměrně vypovídajícím.

0 0
možnosti
ŠH

26. 4. 2017 14:42
Proč?? Protože rodina Nováků jest odlišná

od rodiny Müllerů.

Kdo byl a je vždy posedlý dorovnáváním/normováním/procentama výroby? Vždy marxlevičáci. Pokud začali, tak nevěděli, kdy přestat!

V něčem (menší autíčko a jedem s paštikama) jsme hůře než Západ, ale dost máme nad ně (viz řadového Itala, který se octnul v Praglu/Vídni)! Hodně máme nad ně! Jen "nebejt bojácnej posluchač nějakého pána z Orlíku"!!!

Protože jsme si prošli "bruselmámením"!!! Prošli jsme si "reálným bruselem". Říkalo se tomu reálný socialismus/husákismus, pamatuji velice dobře.

Zkráceno.

0 0
možnosti
JS

26. 4. 2017 12:52
To by bylo třeba

se ještě podívat jednak na úroveń samotných oněch "psaných pravidel", druhak na jejich implementaci v praxi. Ony ty dopravní předpisy vůbec nejsou všude stejné. V jedné zemi, musíte ve dne svítit, jinde ne. Někde musíte mít hasicí přístroj, reflexní vestu pro každou osobu, jiná je maximální povolená rychlost, úroveň pokut za různé přestupky a všude "experti" tvrdí že to musí být právě tak a ne jinak. Pokud jde o implementaci, tak v takovém Rakousku si málokdy řeknete - proč tam u čerta tu značku strčili. Každá má svou logiku. A když je snížená rychlost i pár set metrů za obec, doprovází ji vysvětlující cedule že nedaleko je vchod hřbitov a rychlost je zde snížená kvůli chodcům. Setsakramentský rozdíl vůči Česku, kde se značky osazují jako chytáky na řidiče a kde zjevně nikdo nepostihuje chybné rozmisťování značek, kdy například stavební firma při opravě silnice rychlost omezí, ale omezení neukončí. Zajímavá je taky skutečnost že málokoho ze zemí, kde mají nehodovost přes 100 úmrtí na 100 tisíc vozidel / narozdíl od těch údajně "vyspělých" / že je urgentně třeba naředit domácí obyvatelstvo "novou krví" z arábie nebo Afriky. Takto věc vypadá tak, že peníze nejsou všechno a přes všechnu tu "prosperitu" se ve "vyspělých" zemích nežije moc fajn. Ty méně vyspělé země vyspělejším závidí prachy. Závist ovšem spočívá v iluzi, že by si mohli zachovat stávající způsob života / který jim vyhovuje / a přitom si moct koupit to samé co němec. Proč tedy ale "progresivní němec" není se svým němectvím spokojen a touží je namixovat s araby a černochy? Žeby se ve svém němectví necítil zase až tak pohodlně, i když se tamních řidičů zabije na 100 tisíc aut jen 5?

0 0
možnosti
MP

26. 4. 2017 14:41
Re: To by bylo třeba

To jste podrobně rozepsal to, co autor napsal obecně.

Až na to naředění, které s věcí souvisí hlavně v tom, že v naředěných zemích se prostě úroveň života prostě zhorší, v ekonomice i v dopravě.

0 0
možnosti
JF

26. 4. 2017 11:10
Nebude to náhodou tím, že v některých zemích Evropy

Nebude to náhodou tím, že v některých zemích Evropy se některé země dostaly do tak zvaného Tábora Míru - tedy že se staly Ruskou gubernií a musely se podílet na tom hrůzném experimentu ? Vždyt' my jsme byli i za Rakouska, i v První republice mezi světovými válkami jedni z nerozvinutějších zemí v Evropě a na světě a také celkem málo zničeni II. svět. válkou....

0 0
možnosti
MP

26. 4. 2017 12:03
Re: Nebude to náhodou tím, že v některých zemích Evropy

Otázka je, nakolik jsme si tu ruskou gubernii sami zavinili. Výsledky voleb roku 1946 byly skutečně ostudné.

Zda jsme mohli dopadnout jako Rakousko nebo Finsko, nebo zda bychom dopadli jako Polsko, to je skutečně těžko říci.

Fak je, že jsme se nesnažili zdaleka tak, jako tyhle tři státy.

0 0
možnosti
JD

26. 4. 2017 9:45
Korelační vztahy...

Nu, proč ne, na korelaci se dá naroubovat jakýkoliv vztah, tedy míry "příčina/následek", nebo naopak (výměra slatí a množství komárů, či množství komárů a výměra slatí, když k té výměře slatí přičteme ještě množství sudů na dešťovou vodu u obyvatelstva, Veolia je drahá na vodné, korelační závislost se může změnit). Kurňa, tímhle bych se chtěl živit, dostat grant na komáry versus jejich biotopických líhništích a zjišťovat korelační koeficienty v třeboňské pánvi, v litovelském pomoraví, v poddýjí, nebo v suchém podkrušnohoří.

Dávat do korelace mrtvolky v dopravním provozu s HDP je možné, ale také je do korelační závislosti nutno dát i mentalitu obecného ega tamo usalašeného národa a úroveň "buzerace" moci zákonodárné a výkonné. Asi budu bloud, ale proč mají země s povolenou "hladinkou" (třeba 0.5 promilních bodů) alkoholu nižší míru mortality v silničním provozu, než země s nulovým limitem? Mám své vysvětlení, zase v korelaci. Čím větší buzerace i v maličkostech (žárovky, expirace sterilního obvazového materiálu v lékárničkách...), tím větší i nihilizace ve vnímání relevance postihů. Dost profesionálně jezdím, všade tu rychlost měří, ale aby buzerovali na nepodstatných věcech to, co je u nás zvykem (i městší vechtři v inkasu pro Rathaus), nemá obdoby (asi neúčinná opatření), když korelačně máme více mrtvolek, než je vztahový průměr jinde, i s "chlastem do jisté míry" tolerovaným. Rád se nechám poučit.

0 0
možnosti
PL

26. 4. 2017 9:58
Re: Korelační vztahy...

Naprosto přesné pane Davide, vidím to stejně.

0 0
možnosti
MP

26. 4. 2017 9:04
Jo, to celkem hraje.

Protože tam, kde je větší ochota pravidla dodržovat, není zároveň obvyklé, aby ta pravidla byla tak podrobná a široká, že to dodržování prakticky znemožňuje.

Na silnici i v obchodě.

0 0
možnosti
PP

P. Portwyn

26. 4. 2017 9:34
Re: Jo, to celkem hraje.

Ano.

Jakmile se začnou hledat skuliny, aby se nemuselo nic dodržet, musíte do řádů psát kdejakou prkotinu a v důsledku je z toho spletenec, kterému nerozumí nikdo...

Je to přímý důsledek snahy vyjebávat s pravidly.

0 0
možnosti
DM

26. 4. 2017 8:17
Asi to nebude hlavní důvod

Čím bohatší obyvatelstvo, tím lepší auta. Je rozdíl, pokud se vybouráte v nejnovějším Passatu, nebo ve staré Volze. Azerbajdžán s trochu bohatším obyvatelstvem rázem poskočil o několik příček. Asi by stálo za to srovnávat počet vážných nehod, nebo prostě nehod. Protože v moderním automobilu je šance, že nehoda skončí smrtí možná násobně nižší než u starých "šunek".

0 0
možnosti
JS

26. 4. 2017 3:34
Děkuji za článek.

Obě teze, jak o ekonomické vyspělosti, tak o chování na silnicích v jejich vztahu k dodržování pravidel, jsem podvědomě cítil už dávno. Jen jsem si neuvědomil tu měřitelnost a korelaci. V tomto světle a při pohledu na naše silnice se už vůbec nedivím, proč máme třetinové platy proti západním zemím. Stávkovat za platy můžeme, ale mentalita se mění těžko, Zoufale pomalu, pokud vůbec.

0 0
možnosti
RL

26. 4. 2017 8:33
Re: Děkuji za článek.

Třetinové platy tady máme proto, protože tady 40 let vládli komouši. V Řecku vládnou teď. Proto je to srovnatelné, a to je ta "mentalita". Ovšem na ten oblíbený nesmysl o "produktivitě" práce, kdy německý pekař, soustružník, kadeřník či zubař je prý 3x produktivnější než ten náš, jsem už přímo alergický. Je to totiž přesně naopak.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz