28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Přízrak Deutsche Bank

Mysleli jste si, že evropská finanční krize byla způsobena hlavně rozpočtovou nezodpovědností Řecka? Věřili jste, že tato krize už jen doznívá? Domnívali jste se, že centrální bankéři mají situaci pod kontrolou? Mýlili jste se ve všech třech bodech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 4.10.2016 16:47

Zaporna sazba uroku

je neco, co je mozne jen v direktivnim socialismu. Tady plati, ze po ovoci poznate strom - zapornou sazbu nemuze zplodit nic jineho.

V Anglickem jazyku se uroky zvou 'interest', tedy 'zajem', zajem toho kdo pujcuje o vydelek z toho pujceni v podobe toho uroku. Urok ve starocestine znamena asi neco jako 'neco z toho mit', je to zrejme nejake staroceske slovo, ktere pro nas nezni tak vymluvne, jako ten aglicky interest, coz je slovo, na rozdil od naseho uroku, bezne pouzivane i v jeho prvotnim vyznamu. Ne ze by to ale probudilo obcany anglickeho sveta a uvedomili si ten nesmysl, nejsou na tom v tomto ohledu o nic lepe, nez my. Konec koncu, zacali s tim prave oni.

Ozivovani ekonomickeho zivota spolecnosti, jeho rozhybani levnejsim a jeste levnejsim, a tedy stale vice hojnejsim prilivem penez, funguje uplne stejne jako kdyz si pri vstupu do kazdeho dne musi drogovy zavislak brat drogu a to ve stale vetsim mnozstvi, aby vubec mohl ten den nejak fungovat, az jednou nevyhnutelne prijde den, kdy droga i ve velkem a zivotu primo nebezpecnem mnozstvi uz prestava zabirat.

V osmdesatych letech jsem byl na Zapade pritomen debate 'Socialismus vs kapitalismus' a tam z ust socialisty zaznelo na tema nezamestnanosti, ze kdyby ta nekdy dosahla dvouciferne vyse, vedeli by pak socialiste, ze delaji neco spatne a sli by od valu... V podobnem smyslu by meli dnesni ekonomove Zapadni kultury vedet, ze s temi zapornymi uroky delaji neco spatne a jit od valu.

Jak to ale ve skutecnosti byva a nemuze to byt jinak, ne ze by se slo od toho valu, ale naopak se tim vic tlaci na pilu starych reseni, protoze tito vyseptani ekonomicti experti nic jineho neumi, jsou to totiz lidsti papousci.

M. Pivoda 4.10.2016 21:12

Tři komentáře

1. Jít od válu? Proti tomu existuje zobecněná moudrost, že "kapři si sami rybník nevypustí". Jinými slovy: bez určité formy násilí prakticky nelze provést zádnou změnu.

2. "Urok ve starocestine znamena asi neco jako 'neco z toho mit',..." Hm. Záporný úrok znamená, že nechci hodně ztratit. Proto je pro mne (bankéře) lepší malá ztráta, než velká ztráta. Dopracovali jsme to s ekonomikou už tak daleko, že jen malá ztráta je v daných podmínkách vlastně zisk. Jsem tedy zainteresován na tomto řešení.

3. Zdravá ekonomika je o vytváření nové hodnoty. Bankovnictví je jen pomocná funkce v ekonomice. Bohužel bankéři získali neúměrnou moc v ekonomice, aniž by byli schopni přidat faktickou hodnotu. To platí samozřejmě i pro Česko, kde někdejší bankovní úředník se propracoval až na hlavního transformátora ekonomiky (z reálného socialismu do tzv. kapitalismu).

M. Prokop 4.10.2016 21:23

Re: Tři komentáře

Zdravá ekonomika je systém, skutečnost. O něčem je otoman.

K. Novák 4.10.2016 15:30

Článek není k ničemu,

protože neobsahuje žádné nové informace. DB (její americká dcera) nedostala pokutu za to, že nakoupila špatné deriváty nebo poskytla špatné úvěry. Rovněž další (a větší) pokuta, která jí hrozí i v Británii, není kvůli derivátům. Pan ekonom Kohout o tom, proč byla pokuta udělena, bůhví proč nic nepíše, a paní Šichtařová v článku publikovaném zde dříve také ne. Jenom nás obyčejné lidi straší, že to odskáčeme my.

J. Svoboda 4.10.2016 16:23

Re: Článek není k ničemu,

A existuje někdo jiný, kdo by to za nás mohl odskákat?

J. Zaorálek 4.10.2016 13:15

A co je tak strašného na určité deflaci? Nejsem ekonom, právě proto se ptám. Mne osobně se na ni nezdá nic hrozného, spíše naopak, ale většinou slyším, ze znamená konec blahobytu.

R. Langer 4.10.2016 13:41

Re:

Nic, svědčí to o stabiltě měny...

V. Vaclavik 4.10.2016 17:18

Re:

Dluhova ekonomika si deflaci nemuze dovolit. Deflace znamena zhodnocovani penez a to pro dluzniky znamena splaceni dluhu, nebo i jen jeho uroku (tzv. obsluhy dluhu), hodnotnejsimi penezi, tedy nikoli penezi znehodnocenymi inflaci.

Inflace penez a tedy jejich znehodnocovani hraje do not vsem, kdoz ziji z vypujceneho, tedy dnes cele nasi civilizaci. Utraci totiz penize nejake dane hodnoty (podle toho kdy byla pujcka uskutecnena) a splaci je pozdeji mene hodnotnymi vice 'nafouknutymi' penezi (inflace je anglicke slovo znacici nafouknuti treba balonu, tedy v prenesenem vyznamu, jeho zvetseni, zde pocetne zvetseni penezni zasoby). Soukromi pujcovatele se sice snazi nastavit urok tak, aby se pocitalo s jistym budoucim inflacnim znehodnocenim penez, ale vlady ruku v ruce s centralnimi bankery vzdy zajisti, ze pujcovatele vzdy hraji 'druhe housle'. A mohou si to dovolit, protoze coby dluznici maji pod palcem i to centralni bankovnictvi a tim padem i urokove sazby, ktere dnes nastavili az do zaporne oblasti.

Deflace, tedy zhodnocovani penez smrtelne ohrozuje ekonomiku postavene na fungovani na dluh a to na stale vetsi a vetsi dluh. Proto ten zajem, aby byla inflace, ovsem ne ujeta inflace - ale jen takova, jako kapani vody z kohoutku... asi jako kdyz divosi v pousti piji dobytci krev, ale nesmi pit z jednoho kusu moc, aby neposel na nedostatek krve, a ta krev se za cas zase doplni a trik je piti jen pro dobytek unosneho mnozstvi. Dnesni centralni bankeri jsou nasi upiri, sajici nasi ekonomickou krev z nasich zil, dnem a noci, bez ustani, jako ten kapajici kohoutek, ktery se naivnimu lidu nezda byt tak velkou ztratou, protoze si neuvedomji, ze takovy kapajici kohoutek hrave naplni vanu vody za den...

M. Prokop 4.10.2016 21:24

Re:

Osobně bych dal přednost inflaci/deflaci v hodnotách ± 0,1.

V. Vaclavik 5.10.2016 4:10

Re:

Ja bych dal prednost nulovemu nafukovani, inflacnimu redeni meny.

Kdyz se relativne k zahranici zlepsi produktivita nasi prace , nase mena posili. Inflacni cil okolo nuly by znamenal, ze to posileni by nam bylo znarodneno, respektive nase zvysena produktivita by nam byla statem zkonfiskovana.

Pochybujji ze je to neco, cemu byste dal prednost, kdybyste tomu takhle rozumel.

V. Vaclavik 5.10.2016 4:12

Re:

Ja bych dal prednost nulovemu nafukovani (to mimochodem neni nulova inflace), inflacnimu redeni meny.

Kdyz se relativne k zahranici zlepsi produktivita nasi prace , nase mena posili. Inflacni cil okolo nuly by znamenal, ze to posileni by nam bylo znarodneno, respektive nase zvysena produktivita by nam byla statem zkonfiskovana.

Pochybujji ze je to neco, cemu byste dal prednost, kdybyste tomu takhle rozumel.

M. Pivoda 4.10.2016 11:31

Dobrý šachista myslí o nějaký ten tah dopředu

Změňme téma. Všimli jste si, že ve světě narostl nejen počet krachujících bank, ale i počet utopistů? A navíc: Dříve byli utopisté rychle odsuzováni jako zcela naivní lidé. Dnes jsou naopak někdejší ostří kritici utopistů kritizováni a očerňováni jako cynici.

Poučení z minulých neúspěšných utopických projektů nenaleznete v bankovních účetních výkazech, ale v solidní historické analýze:

THE RETURN OF THE UTOPIANS. What today’s movements for social and economic reform can learn from the intentional communities of the nineteenth century. - By Akash Kapur, OCTOBER 3, 2016 ISSUE. The New Yorker

http://www.newyorker.com/magazine/2016/10/03/the-return-of-the-utopians?utm_source=MIT+TR+Newsletters&utm_campaign=20405296de-The_Download_September_29_2016&utm_medium=email&utm_term=0_997ed6f472-20405296de-153835093&goal=0_997ed6f472-20405296de-153835093&mc_cid=20405296de&mc_eid=1ef7c151bc

M. Prokop 4.10.2016 12:47

Re: Dobrý šachista myslí o nějaký ten tah dopředu

Jo, vy jste typický utopista.

M. Pivoda 4.10.2016 13:48

Intelektuálně nenáročná reakce ekonoma Prokopa - a můj dotaz

Měl bych si snad vaše kádrové posouzení nechat zapsat do svého občanského průkazu?

M. Prokop 4.10.2016 21:25

Re: Intelektuálně nenáročná reakce ekonoma Prokopa - a můj dotaz

Klidně i vytetovat na prdel.

K. Vyšata 4.10.2016 10:08

Není to na palici ten svět ekonomických

velikánů? Na jedné straně radí spořit co nejvíc na časy vzdálené desetiletí (důchodové spoření), na druhé straně si zoufají, že střadatelé neutrácejí. Člověk by si řekl jak jsou starostliví a přející. Bohužel je za tím skrytý jen mamon, prostor mezi šetřením a nešetřením se natolik zmenšil, že nedává prostor k pořádným ziskům. A to je pro "bílé límečky" pořádný problém.

Č. Berka 4.10.2016 10:23

Re: Není to na palici ten svět ekonomických

to je trefné s tím spořením. Taky nám podobní říkají, že máme mít vztah k místu, kde žily generace našich předků - a zároveň bychom měli kočovat za prací ( prý nejsme ochotni se stěhovat tak, jako v Americe :-D )

R. Dubravský 4.10.2016 10:43

Re: Není to na palici ten svět ekonomických

Taky máme kočovat za prací, ale nesmíme k tomu používat dopravní prostředky.

A. Dlouhý 4.10.2016 12:37

Re: Není to na palici ten svět ekonomických

Používat dopravní prostředky (zatím) můžeme. Ale nesmíme je zaparkovat :-) Aspoň ne v okrajových částech Prahy, do kterých lidi kočují za prací nejvíce.

P. Lenc 4.10.2016 10:00

Je zajímavé,

že včera v podobném duchu psala paní Šichtařová a dostalo se jí od některých diskutujících "zaslouženého" výprasku.Kdepak dnes ti všeználci které tak irituje chytrá ženská jsou?

M. Prokop 4.10.2016 12:47

Re: Je zajímavé,

Šejna je pod Tomským.

K. Janyška 4.10.2016 9:50

Všichni mazejte k mistru Haykeovi a k jeho docela útlé,

ale velmi relevantní knížce Soukromé peníze. Stále a stále se potvrzuje to, co tam píše. Trh se lidským rozumem řídit nedá. Je mnohokrát složitější, než by rozum mohl pochopit a uchopit a proto je nutno ponechat zejména finanční záležitosti trhu, Tedy, prostředky směny, musejí být testovány zájmem, tedy trhem a ne politiky nebo jejich poskoky, bankéři... Dzp.

I. Schlägel 4.10.2016 10:18

Re: Všichni mazejte k mistru Haykeovi a k jeho docela útlé,

Víte, co je zásadním problémem mého oblíbence, mistra Hayeka? Že je mezi lidmi výrazně méně oblíben než Karel Marx, Bedřich Engels a Jan Keller. A nic, opakuji, nic s tím neuděláme.

R. Langer 4.10.2016 13:42

Re: Všichni mazejte k mistru Haykeovi a k jeho docela útlé,

Obávám se, že máte naprostou pravdu... :-(

Z. Rychlý 4.10.2016 14:42

Re: Všichni mazejte k mistru Haykeovi a k jeho docela útlé,

Přesný popis situace, souhlas. A mnohem více, než propagace některých ekonomů samochvalnými laiky typu Janyška, by pomohl rozbor prací Marxe a podtržení jeho chybných úvah. A toto by navíc chtělo popularizátora typu F.Bastiata.

I. Schlägel 4.10.2016 14:55

Re: Všichni mazejte k mistru Haykeovi a k jeho docela útlé,

Ano, Bastiat by to zvládl. Otázka zní, zda by ho ještě dneska někdo poslouchal.

P. Götze 4.10.2016 9:24

RE

Mam trosku obavu, ze se sice teoreticky bavime o krocich nezavislych centralnich bank, ktere povazujeme za chybne. Podle mne ovsem nemuzeme hovorit o rozhodnutich centralnich bank. Jejich rozhodnuti jsou defacto definovana z politiky, nejaka nezavuislost ECB je cira utopie. Zaporne urokove sazby a obecne "bordel" ve financich centralnich bank je ciste vysledek socialnich pokusu politiku. v podstate vedlejsi efekt. Na zadnou nezavislou politiku centralnich bank minimalne v Evrope uz prece nemuze nikdo verit.

J. Macků 4.10.2016 8:49

Záporné úrokové sazby

Záporné úrokové sazby je pitomost, na to stačí selský rozum. Je zjevné, že lidskou činnost na této zeměkouli řídí banda vysoce vzdělaných debilů.

M. Prokop 4.10.2016 8:52

Re: Záporné úrokové sazby

Ono je to vidět i na jiných věcech.

K. Pavlik 4.10.2016 4:06

Zaporne uroky

Zaporne uroky - kazdy na ne nadava ale lepsi moznost nenabizi.