Neviditelný pes

EKONOMIKA: Podpora MHD

4.3.2021

Městské hromadné dopravě hrozí kolaps, na tahu je stát

O více než miliardu korun připravila covidová epidemie dopravní podniky v České republice jen v prvním pololetí minulého roku. Sdružení dopravních podniků ČR proto žádá o pomoc stát. Ten by měl městskou dopravu podpořit.

Jak však uvedl ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš, z ministerstva dopravy přišla před časem odpověď, že si to mají řešit kraje. „Stát zřejmě nechápe, že dopravní podniky nevlastní kraje, ale města. V podstatě nám vzkázali: Kraje a města, poraďte si sami, jak umíte. Mám dojem, že úředníci ministerstva dopravy nerozumí tomu, co je to městská hromadná doprava. Ale v zemi, která ani neumí postavit dálnice, těžko chtít po jejích zaměstnancích, aby věděli, jaký je rozdíl mezi vlaky, linkovými autobusy a MHD,“ míní Dolejš.

Jenom českobudějovický městský dopravce přišel v minulém roce na tržbách o 28 milionů korun. Sdružení dopravních podniků České republiky, jehož členy je 21 dopravních podniků v naší zemi, uvádí jen v prvním pololetí minulého roku kvůli koronaviru jejich ztráty ve výši 1,1 miliardy korun. Městští dopravci proto žádají stát o podobnou pomoc, jakou poskytl provozovatelům zájezdových autobusů. Ti měli dostat miliardu korun ze zdrojů ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu. Podpora na sedačku činí podle typu autobusu 15 Kč až 135 Kč.

Je pravdou, že firmy provozující zájezdovou dopravu mají velké ztráty a jsou prakticky odříznuté od všech příjmů. Dopravní podniky, které zajišťují městskou dopravu, však nejsou klasickými podnikatelskými subjekty zaměřenými čistě na zisk, ale poskytují veřejnou službu za pevně stanovené ceny. Uvedu příklad, v Českých Budějovicích stojí základní přestupní jízdenka 16 Kč s platností 60 minut. Jedná se samozřejmě o dotované jízdné, protože tržní cena, a to říkám hrubým odhadem, může činit kolem 50 Kč. Za takových podmínek by zřizovatel, v tomto případě město, teoreticky nemusel na MHD doplácet. Jenomže to by jaksi výrazně ubyli cestující a jihočeská metropole by byla ještě více zasekaná auty než nyní. A v ostatních městech by to bylo podobné.

V celé republice pak dopravní podniky mají ztráty na jízdném až 80 %. Řešit to musí rušením spojů či linek, prodlužováním intervalů mezi spoji a omezováním investic, třeba odložením nákupu nových autobusů, tramvají, trolejbusů atd. Nebo budou muset chybějící peníze přidat zřizovatelé. Jenomže ti jsou také také v problémech, protože mají menší příspěvky od státu a některým dopravcům dokonce hrozí, že jim vedení jejich měst dotace zkrátí.

Je pravdou, že dopravním podnikům ubyli cestující. Jenomže zase jsou vyšší náklady na dezinfekci. Dalším problémem jsou uzavřené kolektivní smlouvy, které neumožňují stagnaci či dokonce snížení mezd, naopak zavazují městské dopravce k jejich zvyšování. „Vedení všech podniků však přesto zastává jednotný názor, že uděláme maximum, abychom nemuseli přikročit k propouštění zaměstnanců,“ zdůraznil první místopředseda Sdružení dopravních podniků ČR a generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Domnívám se tedy, že stát by měl alespoň částečně nahradit nezaviněnou ztrátu i dopravním podnikům v České republice. Je v zájmu společnosti, aby lidé cestovali s městskou dopravu a nevytvářeli dopravní kolapsy se svými auty v již tak ucpaných ulicích našich měst.

Peníze by se pro tento účel zajistit daly, protože i v současné době se zbytečně utrácí. Jenom na nesmyslný projekt výstavby průplavu Dunaj – Odra- Labe má jít v první etapě 15 miliard korun, a ty by se daly využít daleko účelněji.



zpět na článek