26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Pakt fiskální stability

Když už váháme, zda se máme či nemáme přidat, bylo by dobré vědět, o čem mezivládní smlouva v podobě Paktu fiskální stability vlastně je. Předně je třeba říct, že nejde o žádný významný průlom, signatáři se ve většině bodů zavazují k něčemu, k čemu se už zavázali v minulosti, a přiměřeně to platí i pro nečleny eurozóny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 19.2.2012 15:46

Mlžení pana Zahradníka

Soudný a slušný člověk může opravdu jen těžko věřit tomu, že předkládání veřejných rozpočtů ke kontrole "protektorů" (nyní Sarkozy), je nějaká banalita. Pokud by se totiž nějaký parlament opovážil nesouhlasit s úpravami vnucovanými EU, řešil by věc EU-soud, který pracuje v režii protektorů (kdo ho volí?). To by se ale obvykle nestalo, protože pro země nesplňující "limity" (což jsou téměř všechny) je přijetí bruselských (a ne vlastních) cest) nápravy, paktem stanovenou povinností (jinak nedostane nic). Vágní formulace týkající se povinnosti žádat s ohledem na koordinaci hospodářských politik o laskavé schválení změn ve své hospodářské politice jsou nebezpečnou právní pastí, protože interpretaci těchto pravidel bude provádět EU-soud, který má "integraci" v popisu práce. Na to, že bychom mohli přestat být EU-montovnou, že bychom se mohli zbavit nás devastujícího ekobyznisu, boje proti "počasí", optimálně využívat svých zásob paliv, uranu...bychom mohli navždy zapomenout.

P.S. Není jistě náhoda, že činností ve světové bance odměněný autor ekonomického programu (páté kolony EU) strany

zelených, zastává tak EU-vlídné postoje.

Má být jeho (fakticky správná)poznámka o ekonomické nedostatečnosti (zbytečnosti) fiskálního paktu přípravou na požadavek EU-kontroly cen na národních trzích, aby na nich nevznikala nějaká zhoubná bublina? (...---...!)

L. Machala 18.2.2012 10:19

Vážená dámo

starosti o suverenitu jsou pouze obavami, aby nebylo vidět Klausovi a jemu podobným šizuňkům (ne jen z ODS) pod prsty. Nic jiného v tom není a je Vaše chyba, že to sama nedokážete prokouknout. Každý bruselský úředník by naše záležitosti spravoval poctivěji a efektivněji, nežli kterákoliv "suverénní" česká vláda.

L. Machala 18.2.2012 10:21

Míněno jako reakce

na text paní Kaniokové.

J. Kanioková 18.2.2012 17:30

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha

J. Kanioková 18.2.2012 17:34

Werich - Potíž s dnešními lidmi je v tom, že se chtějí dostat do zaslíbené země, aniž prošli divočinou

J. Ráž 18.2.2012 10:51

Re: Vážená dámo

Demokracií je, že našeho "šizuňka", jak říkáte, můžeme vyměnit  v příštích volbách, ale Bruselského protektora nikoliv ..není totiž demokraticky volený. Volbou rozhodovat  o tom, kdo  bude mít na starosti správu našich věcí je výrazem suverenity.

Vládu máme takovu jakou jsme si zvolili a je jen a jen naší věcí, zda to bude vláda "šizuňků" nebo " svatých" Dušínů. I když  bude v ní více "šizuňků" než "Dušínů" jsem rád, že nám nebude přidělena z Berlína, či Paříže. Jednoho protektora nás s mnoha následnými obětmi v minulosti zbavili Gabčík s Kubišem a nevím jak Vy, ale já o další protektory nestojím.

J. Dlouhy 18.2.2012 14:37

Re: Vážená dámo

A ze nam to vymenovani nasich "sizunku" tech 22 let pekne jde, co, pane Raz? A jak to pekne slo tech 40 let predtim!

R. Langer 19.2.2012 8:47

Re: Vážená dámo

Tak proč je furt volíte?

J. Dlouhy 19.2.2012 12:55

Re: Vážená dámo

take se tak ptam. Ja je nevolil, aby bylo jasno.

J. Boleslav 18.2.2012 11:12

Re: Vážená dámo

Je vidět, že toho o evropských úřednících víte žalostně málo, jinak byste nemohl takovu blbost napsat. Problémem EU ale nejsou její jednotliví úředníci, jejím problémem je celková naprosto neefektivní a přebyrokratizovaná struktura, vytvořená kdysi za úplně jiné situace a pro současné potřeby naprosto nevyhovující.

J. Dlouhy 18.2.2012 14:42

Re: Vážená dámo

Jenze to same lze bohuzel prohlasit o Cesku. "Problemem Ceska

ale nejsou její jednotliví úředníci, jeho problémem je celková naprosto neefektivní a přebyrokratizovaná struktura, vytvořená kdysi za úplně jiné situace a pro současné potřeby naprosto nevyhovující". Nebo se mylim?

J. Boleslav 18.2.2012 14:50

Re: Vážená dámo

Srovnáváte nesrovnatelné. Víte, kolik stojí ročně bruselští byrokrati, jaké mají platy a pracovní náplně? Navíc náklady na českou administrativu už několik let klesají, na bruselskou stále rostou. Ještě v minulém roce při všeobecné recesi si tamní úředníci nárokovali nárůst platů o 6%, dostali 2%. Žijí zcela mimo realitu, ve své splendid isolation. A zatím jsem nikde oficiálně dosud neslyšel ani slovo o tom, že by se tamní zoufale přebujelá byrokracie měla nějak redukovat.

J. Dlouhy 18.2.2012 15:57

Re: Vážená dámo

Ano, Brusel je odporna socialisticka konstrukce, se vsemi dusledky, ktere to vzdy prinasi - byrokracii, socialni inzenyrstvi, prerozdelovani, omezovani svobody jednotlivce etc etc. Jenze ten problem jsme z totality zdedili take, postkomunisticke socialisticke mysleni zustalo u drtive vetsiny populace, takze si myslim, ze Praha se od Bruselu nijak moc nelisi. Ta socialisticka konstrukce je ten problem, co EU ma, a vetsina statu Evropy s ni. Na EU jako zajmove organisaci svobodnych (=pravicovych) statu bych nic tak spatneho nevidel. Naopak. A nakonec, bohuzel, musim konstatovat, ze kdybych byl nucen volit mezi Moskvou a Bruselem, i v dnesni podobe, volim Brusel. Myslim si totiz, ze po rozbiti EU se jina alternativa nez Rusko nevyskytne.

J. Boleslav 18.2.2012 16:22

Re: Vážená dámo

Také vidím Brusel jako menší zlo než Moskvu, o tom asi není sporu. Je ale třeba se snažit EU zreformovat do nějaké přijatelnější podoby nebo z ní vystoupit. Rozhodně není rozumné v současné době vstupovat do Eurozóny, která má obrovské problémy. Tím není nutně dáno, že bychom museli spadnout zase do chřtánu Moskvě, bezpečnostně jsme přece ukotveni v NATO.

J. Dlouhy 19.2.2012 2:36

Re: Vážená dámo

Pane Boleslav, doufejme tedy, ze aspon to NATO vydrzi. Do chrtanu Moskvy muzeme ale stejne spadnout, ne vojensky, ale ekonomicky. Operuje tady KGB a snazi se prave o to, aby jsme do Eurozony nevstoupili (rozlozeni EU je dalsi cil Ruska), podarilo se ji prekazit umisteni US-radaru u nas, snazilo se ovlivnit prodej Ruzyne a ted i Temelina ruskym firmam, Karlovy Vary uz Rusove maji a dalsi podniky v Cesku skupuji etc etc. Snaha obratit nas obchod na Vychod ma take svuj ucel. Takze klidne se muzeme stat ruskou gubernii znovu, ekonomickou zavislosti. Nase snaha by mela byt co nejvic se provazat se Zapadem, at uz je jakykoliv. Stale to bude lepsi nez provazanost s Putinovo GULAGEM. Jina alternativa je jen asi iluse.

S. Sedlák 18.2.2012 11:24

Re: Vážená dámo

Míti tak jasno o smlouvě, kterou autor tohoto článku tak neuměle obhajuje se rovná čistotě (naivitě) ducha nebo prázdnotě hlavy.

D. Procházka 18.2.2012 11:25

Re: Vážená dámo

Svatá prostoto...

P. Fiala 19.2.2012 9:23

Spontánní "řád"

Něco na tom spontánním řádu, který uváděl pan Janyška, bude. Proč si to myslím? Pročetl jsem si celou diskusi k článku. Je velmi pravděpodobné, že podobně nesourodě uvažují i skupiny lidí o větším počtu, i v řádu milionů. Je však docela možné, že tak nesourodě uvažujeme a dávame to najevo, protože můžeme dát najevo jen to co máme ve svých mozcích, či co jiné mozky daly na "papír" a ten je v našem dosahu. Statistikám moc nedůvěřujeme, dle mne to je strkání hlavy do písku. Nicméně tvoříme dějiny, jako generace a generace před námi. V současnosti, kdy probíhá druhá, ne-li, již třetí průmyslová a zemědělská revoluce, či kdoví jaká, je lidských bytostí na planetě Zemi již 7 miliard a v roce 1975 to bylo 3,9 miliard, a v r.1950 jen 2,5 miliardy a v r. 1900 asi jen 1,6 miliardy.

V těch 7 miliardách mozcích je spousta názorů vytvořených na různých vzdělanostních systémech, obvykle vědeckých, na informacích získaných a na osobní zkušenosti při dělání založených. Směřujeme stále více k ústřední celoplanetární struktuře s pravděpodobným společným řízením přes OSN. Jeví se mi to množství lidí 7 miliard a národních států 193 jako ta pověstná masa různorodých občanů v perlamentní demokraci jediného státu SPOLUžijících a jedině díky právnímu řádu a jeho vymáhaní, jakž takž žijících mírumílovně.

Mimochodem, "Kde je pan Janyška?"

J. Boleslav 19.2.2012 10:28

Re: Spontánní "řád"

Podle určitých teorií, kterým docela věřím, existuje kromě individuálního vědomí i vědomí společenské, z něhož jsou všechna individuální vědomí odvozena a s nímž interagují, navíc jeho prostřednictvím interagují i s jinými individuálními vědomími. Internet je potom zjevně jedna z platforem, která takovou interakci podporuje, dokonce se zdá, že v současnosti ta nejlepší.

P. Fiala 18.2.2012 9:35

Jde o vládní dluh ČR ve výši 1500 miliard Kč

Úroky z této jistiny 1500 miliard Kč se již zvedly na 34 miliard Kč/ročně!!! Kdo je hradí? Analytici a jiní zaangažovaní hovoří, že stát ze státního rozpočtu. Jsou však všichni občané, kteří mohli tyto miliardy použít pro svou rodinou potřebu. Nebýt vlád po odstranění pana Klause z postu premiéra, kdy byl dluh pár miliard, neboť státní rozpočet byl pro tehdejší poslance ještě zákonem.

Jistina se ještě nezačala splácet. Víme, u kterých finančních institucí jsme zadluženi? Vnímáme ten "vývar" 34 milard ročně? Copak nemáme žádné tušení jaké vztahy jsou mezi lídry politických stran, lídry finančních institucí a mezi medidiálními magnáty?

Nicméně víme jistě, že ty Kč vyměněné za vládní dluhopisy jsou naše úspory uložené v těch finančních institucí.

Jde o elementární obchod s platidly (eury v Řecku, Kč v Česku) a vládními dluhopisy. Občanské dlouhodobější vklady platidel jsou úročeny 1-2%, půjčky vládě jsou úročeny 4-7%. Rozdíl zůstává ve finančních institucích - majitelům, managementu.

S. Sedlák 18.2.2012 11:31

Re: Jde o vládní dluh ČR ve výši 1500 miliard Kč

Mýlíte se. Ty úroky jsou dvojnásobné.

To vše, co píše ovšem nijak neodůvodňuje účast na paktu, ale důvod, proč si neprožírat budoucnost. Pakt se snaží zahrnutím rozpočtové střídmosti podstrčit cosi daleko nebezpečnějšího a pro nás nevýhodného. Koordinace hospodářské a daňové politiky je pro nás zcela nevýhodná a i kdybychom se propadli do dluhů, tak právě díky těmto individuálním  politikám jsme schopni z toho vybřednout.

S. Sedlák 18.2.2012 9:16

Stačí již dosavadní zkušenosti

abychom byli ostražití a nepodepisovali podoné pakty.

Úřednický moloch EU dokáže být dost neústupný a vágní formulace si vysvětlí po svém. Je dokonce projevem slabomyslnosti podepisovat jakékoliv smlouvy s vágními formulacemi. Pak to může mít dopady typu, že musíme přijmout zákony o mořském rybolovu, ačkoliv nemáme ani moře ani lodě. To, jak si EU (většinově) představuje fungování politického projektu EU bylo vidět na pomoci EU s kanadskými vízy.

Jistě, to jsou drobnosti, pokud se týkají jen nás. Pokud by se týkaly Německa nebo Francie, byl by to závažný problém EU. My v eurozóně nejsme a problém s udržením eura se týká právě zemí eurozóny podobně, jako nás se týká udržení koruny. Argumentace o tom, že musíme být v hlavním proudu je nesmyslná, protože tam jsme nikdy nebyli a nikdy nebudeme. Pokud jsme někdy projevili hlasitěji svůj názor, tak nás vždycky okřikli. Dokonce i ve chvíli, kdy jsme byli předsednickou zemí.

P. Lenc 18.2.2012 9:37

Re: Stačí již dosavadní zkušenosti

Ano,ta vágnost o které se autor zmiňuje,už to musí myslícího člověka varovat.A i jinak,naprostý souhlas s vaším příspěvkem.

J. Boleslav 18.2.2012 11:15

Re: Stačí již dosavadní zkušenosti

Máte naprostou pravdu. S vládami nadřízenými té v Praze máme své bohaté neblahé zkušenosti. A už by jich mohlo být jednou konečně dost!

J. Kanioková 18.2.2012 1:42

je zvláštní, že kdokoliv se nám snaží namluvit, že vždyť se o nic nejedná,

že si vlastně zpracujeme státní rozpočet, pak si jen hópnem do Bruselu k odsouhlašení a nic víc to neznamená...

Tak tohle si nemyslím ani náhodou a mrzí mě, že tady nemůže být on-line rozhovor, otázky a autorovy odpovědi. Protože já mám jiné informace a ráda bych, co na to autor. Těch odpovědí bych od něj chtěla hodně, takže -

1. Ve smlouvě je podmínka (pod sankcí) pro zadlužené nad 60%, pravidelně snižovat zadlužení. Dnes je to 14 hříšných, které jsou nad 60%. Jak to chtějí dodržet v této době krize? A když nebudou schopny snížit schodek, tak se jim hodí na krk sankce, kterou stejně nebudou schopny zaplatit? Řada zemí je už dnes vlastně odsouzená k sankcím, o kterých, v případě sporu, bude rozhodovat evropský soud..! ... 2. Co to je POVINNOST států informovat Komisi a Radu o plánech vydávání dluhopisů? Jakým právem?...3. Co to je POVINNOST společného předjednávání vnitrostátních hospodářských reforem? Jakým právem? Jsou ty státy nesvéprávné?...4. Jak je možné, že se nejedná jen o STÁTNÍ rozpočet, ale i o všechny veřejné rozpočty (kraje, obce, veřejnoprávní organizace). Takže tady Komise pošle špióny, ti posoudí rozpočty, notifikují a pak teprve budou moci parlamenty a další volené orgány rozpočty schválit. V celém dokumentu se nepoužívá termín STÁTNÍ (či členské země), ale VEŘEJNÝ rozpočet. To znamená zavést do vnitřních legislativ států tzv. FINANČNÍ ÚSTAVU, to je předběžné schválení obecních a krajských rozpočtů ÚŘEDNÍKY komise, kteří budou pověřeni na rozpočty obcí dohlížet. (Zatím si rozpočty dělaly samy, včetně schválení zadlužení a podléhaly jen dodatečnému auditu). Co to je, svěrací kazajka? A ještě je budeme platit!

Takže je to naprosto zásadní ztráta suverenity (!) zemí, které se tímto stanou guberniemi!

Co to bude znamenat? Obrovské zvýšení administrativy. Kontorolní a schvalovací aparát (i pro kraje a obce), tisíce úředníků, vyhodnocovačů a kontrolorů. A ty musí někdo řídit, vést, a i ty kontrolovat, vyhodnocovat a psát hlášení do Brusele....F U J !!

J. Boleslav 18.2.2012 11:20

Re: je zvláštní, že kdokoliv se nám snaží namluvit, že vždyť se o nic nejedná,

Máte naprostou pravdu. Mně navíc na paktu rozpočtové stability snad nejvíc irituje fakt, že nám ji ordinuje někdo, kdo je na tom v dané oblasti většinou podstatně hůř, než my. Je to jako kdyby Eskymáci předpisovali obyvatelům rovníkové Afriky, jak se mají chovat v době největších veder.

B. Rybák 19.2.2012 14:44

Re: je zvláštní, že kdokoliv se nám snaží namluvit, že vždyť se o nic nejedná,

Přesně tak. Výborná argumentace.

V. Vlach 19.2.2012 14:52

Re: je zvláštní, že kdokoliv se nám snaží namluvit, že vždyť se o nic nejedná,

Chachá!Tak to nějak nekoresponduje s masivním až drastickým snižováním stavu úředníků !!! Bez kterého se v budoucích letech,pokud se nechceme přiblížit utopistickým katastrofickým vizím autorů knih tohoto žánru,naprosto neobejdem.My ani nikdo v Evropě.Už teď na ně nemá kdo vydělávat!Jediné řešení je maximalisticky zvednout mzdy těm,kteří něco produkují!???Při pohledu mimozemšťana na řešení dnešních problémů EU evropskými politiky(potažmo bruselskou mašinerií)asi musí vyprsknout smíchy při pomyšlení,´že by něco takového, jako je výše uvedené drastické snížení stavu těch,co nic neprodukují,zvládli.Zřejmě si nechtějí připustit to,že ONI jsou ti,kteří jsou tu navíc.

J. Milota 19.2.2012 16:11

Re: je zvláštní, že kdokoliv se nám snaží namluvit, že vždyť se o nic nejedná,

Dobrý den, paní Kanioková. Rozpočty obcí a statutárních měst si volení zástupci daňových poplatníků dělají sami.Samozřejmě se ale už těch daňových poplatníků neptají, za co jejich peníze utratí. Konkrétně město Plzeň utratilo nehorázných 300 milionů za výstavbu nového stadionu pro fotbal. Není jasné, komu vlastně ten stadion patří, když jej používá prvoligová Viktoria Plzeň.Já jako daňový poplatník se nedozvím, jak je vlastně provoz stadionu financován. Přispívají fotbalisté s milionovými ročními výplatami na jeho provoz? Kdybychom to nazvali investicí, jaká je vůbec její návratnost? Proč to sem píšu? Bylo by mi milejší, kdyby o těchto výdajích aspoň spolurozhodovali úředníci v Bruselu, když bych měl záruku, že moje peníze budou místo tohoto nemyslného a megalomanského projektu věnovány na užitečné programy, zejména školství , zdravotnictví a taky trochu na pomoc stovkám plzeňských bezdomovců.

S pozdravem J.Milota, velice pokročilý senior z vísky u Plzně.

T. Krystlík 18.2.2012 0:26

Ano, je to naprosto jasné.

K tomu dvojnásobné zvýšení nižší sazby DPH sníží velmi pravděpodobně objem vybraných daní, protože vláda neuvážila, že obyvatelstvo bude mít vysoko do žlabu nebo vlivem psychiky si utáhne opasky. Meziroční pokles odbytu potravin červenec 2010-červenec 2011 to signalizuje. Nastane stejný efekt jako u zvýšení daně z motorové nafty. Vybere se méně.Navíc podle cz-statistik dnes již 1/3 obyvatelstva ČR nakupuje trvale v zahraničí.