Sobota 14. září 2024, svátek má Radka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Nižší emise za každou cenu?

Praha a Středočeský kraj se rozhodly, že kvůli snížení emisí budou na trasách mezi hlavním městem a Brandýsem na Labem a Kostelcem nad Labem jezdit trolejbusy. Vybudování dvou trolejbusových linek bude přitom stát skoro miliardu korun. Má to smysl?

Z Prahy do Brandýsa nad Labem a z Prahy do Kostelce nad Labem by od roku 2025 měly jezdit místo autobusů trolejbusy (například zde). Na první pohled to samozřejmě vypadá jako dobrý nápad, jak snižovat emise a hluk. Otázkou je, zda je to tak opravdu. Již pohled na investiční náklady vysílá varovné signály. Opravdu stojí emise z autobusů na dvou příměstských linkách za tři čtvrtě miliardy korun?

S emisemi CO2 je to zjevně čím dál víc jako s takzvaným americkým broukem. Tedy mandelinkou bramborovou, jejíž sběr na polích byl v padesátých letech vydáván za nekompromisní úder americkým imperialistům. Zřejmě nějak podobně uvažují zastupitelé Prahy a Středočeského kraje, kteří se rozhodli proti emisím CO2 rázně zakročit a nechat postavit infrastrukturu pro dvě trolejbusové linky. Ty by nahradily nynější autobusové spojení.

Cílem elektrifikace je zlepšit stav životního prostředí, kdy budou naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ říká k tomu náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (zde).

Na obou linkách mají být nasazeny takzvané parciální trolejbusy (zde), které mohou odebírat elektřinu z troleje, nebo z vezených baterií. I přesto má být asi 70 procent trasy z Prahy do Brandýsa vybaveno trolejí. V případě druhé linky to má být 50 až 88 procentech trasy. Ve vesnicích se proto objeví sloupy nesoucí troleje, což je na venkově zcela nový a cizorodý prvek, jehož instalace nebude prosta problémů.

Jak zdrcující úder emisím trolejbusy ve skutečnosti zasadí, naznačují dopravní fakta. „Než začala oprava nadjezdu v sousedních Měšicích a samozřejmě před covidem – projíždělo naší obcí do 10 tisíc aut ve všední den a zhruba polovina v sobotu a v neděli. Autobusů linky 377 ve všední den stovka,“ popsal nám Jiří Falek, starosta obce Mratín. Ta leží na trase do Kostelce nad Labem, kudy by měl po 17kilometrové trase nynější linky autobusu 377 za 385 milionů jezdit trolejbus. Trasa do Brandýsa nad Labem, která měří 21 kilometrů, má přijít na 566 milionů.

Případná úspěšná žádost o evropskou dotaci ve výši 70 procent by náklady snížila na necelých 200 milionů. Nabízí se však otázka, zda v době, kdy český dluh překročil dva biliony korun a dále rychle roste tak, že na to upozornila i ratingová agentura Moody´s (zde), by nebylo rozumnější podobné investice s mizivým efektem odložit na finančně příznivější časy.

Stejně tak by vzhledem k dramaticky rostoucím cenám emisních povolenek, které děsí energetiku i průmysl, byla na místě debata, zda chceme opravdu snižovat emise za každou cenu. Bylo by férové, kdyby politici lidem začali konečně přiznávat, kolik je bude hon na emise stát. To se bohužel zatím téměř neděje. Stejně tak se nemluví o tom, že překotné zelenání ohrožuje miliony pracovních míst i stabilní a spolehlivé dodávky elektřiny a tepla.

Převzato z webu iUhli.cz

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Tomáš Vodvářka
14. 9. 2024

Aspoň si to myslí ten, kdo prodává tento slogan s portrétem Vladimíra Uljanova. Vedle něj je tam i...

Jan Bartoň
14. 9. 2024

Ona tak zvaná světová média jsou ale zejména média dlouhodobě fandící demokratům v USA.

Lubomír Stejskal
14. 9. 2024

Dva hrůzné příběhy, dva panovníci téže dynastie, otec a syn, a zcela odlišný přístup.

Jan Ziegler
14. 9. 2024

Vlak svobody projel na svobodu z komunistického otroctví.

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Aston Ondřej Neff
13. 9. 2024

Potopeň je cosi mezi povodní a potopou a meteorologové nás ujišťují, že něco takového nás o víkendu...

Aston Ondřej Neff
11. 9. 2024

Už jsme si zvykli, že stát neumí stavět silnice a učit děti a doručovat poštu.

Václav Vlk st.
13. 9. 2024

Vše nasvědčuje tomu, že se Západ snaží znovu vyjednat jakousi novou mnichovskou dohodu na úkor...

Václav Vlk st.
11. 9. 2024

„Nihil novi sub sole“ (Nic nového pod sluncem) říkali už staří Římané.

Michal Rapco, vlc Tereza Vlčková, ČTK
14. 9. 2024

V celém Česku prší. Třetí povodňový stupeň je na 27 místech a dvou desítkách toků. Řeky nejrychleji...

kop Josef Kopecký, ČTK
14. 9. 2024

Déšť neustává, hladiny řek v České republice stoupají a počet míst s nejvyšším stupněm povodňové...

Lidovky.cz, ČTK
14. 9. 2024

Americký prezident Joe Biden přivítal v Bílém domě britského premiéra Keira Starmera za sílícího...

Jiří Just
14. 9. 2024

Kreml znepokojuje vývoj na Severním Kavkazu. Šéf ruské Bezpečnostní rady a někdejší ministr obrany...

David Půlpán
14. 9. 2024

Kamenný most, železný most, splav. A zase znovu. Kamenný most, železný most, splav. Trojice...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz