Diskuse
EKONOMIKA: Nedostatek a hojnost
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ludwa
BASTIAT ONLINE V ČEŠTINĚ
Díky za výborný nápad občas to tady osvěžit kvalitním ekonomickým dílem...Jen připomínám, že několik prací Bastiatových vyšlo v Liberálním institutu a že LI dal kromě jiných, jako např. celou úvodní část Misesovy Human Action, tuto knihu na svůj web.
Miron T
Všem se nám bude dařit hůře, nebojte.
S postupující globalizací se bude dovážet více a více levného zboží ze zemí, kde jsou zoufale nízké platy. Stačí odbourat bariéry pro dovoz. Tím buď ztratíme práci, nebo budeme muset přijmout také tak nízké platy - což bude zatraceně bolet. Každopádně dojde k tomu, že se budeme dívat do výkladů na spousty levného zboží - a nebudeme mít peníze ani na tak levné zboží. Moc optimisticky globalizaci nevidím. Nakonec se platy na celém světě vyrovnají a protože my patříme mezi ty bohaté (pořád skuhráme, jak se nám daří blbě, protože se porovnáváme s Německem a USA, ale vážení, my jsme ti BOHATÍ na tomhle světě, stačí obhlédnout, kolik jídla vyhazujeme do popelnic...), tedy při vyrovnávání úrovně bude naše životní úroveň zatraceně klesat. 2/5 lidstva hladoví a v Evropě ničíme potraviny nebo platíme rolníkům, že vyrobí méně (oboje je nejlevnější metoda pro zvýšení cen), v NY se 60% dovezených potravin každý den večer vyhodí, a 2/5 lidstva hladoví. Poku se situace začne vyrovnávat, bude nás to pěkně bolet. Jediná záchrana pro nás by snad mohlo být drastické zvýšení cen transportu - možná.
Za Bastiata globalizace ještě nebyla, tenhle problém řešit nemusel, takže v jeho brilantní a vtipné úvaze obsažen není.
Finist
Re: Všem se nám bude dařit hůře, nebojte.
Logická chyba, kterou tu předvádíte je opravdu hojně rozšířená. Odbourání barier neznamená žádnou ztrátu pracovních míst, ani nízké platy. Ale nebojte, v dalších Bastiatových překladech co přijdou to bude vysvětleno ještě jasněji.
Tom
Možná trochu jiný pohled
Obecně vzniká ekonomický problém, pokud se v ekonomice vyrobí místo žádaného produktu produkt relativně méně žádaný.
Pak relativní nadbytek (hojnost) druhého produktu nenapraví, že nevznikl produkt první v dostatečné míře.
Finist
Re: Možná trochu jiný pohled
Tohle je ale už věc, kterou vysvětlují třeba některé teorie cyklů a sou o tom celé knihy. Na nějaký článek moc dlouhé a složité, navíc v Bastiatově době ještě ne dobře rozpracované.
Venkovan
Finiste gratuliju
dobrá práce.Takový ohlas nemají(nezaslouženě) ani nepravidelníky MP.Některé myšlenky jsou stále aktuální.
Finist
Re: Finiste gratuliju
No on se ten ohlas zase neskládá z tak velkého počtu lidí. A Modrý Pták měl ohlasů a gratulací hojnost v některých exponovaných dílech nepravidelníku.
cheve7
Co přinesl nový silniční zákon? Šikanu a perzekuci obyvatelstva,nic víc.:
Co přinesl nový silniční zákon? Šikanu a perzekuci obyvatelstva,nic víc.:
Téměř rok po platnosti nového silničního zákona se ukazuje, že nehodovost na našich silnicích se nezlepšila. Policie ale získala nepřiměřenou moc a také jí k šikaně obyvatel hojně využívá. Např. v Praze policie číhá za bukem u nějaké čtyřproudé přehledné svodidly opatřené komunikace (např. ul. Vrbenského Praha 7), kde záměrně ponechává rychlost 50km/h a poté řidiče perzekuuje. Stačí dva přestupky s překročením rychlosti o více než 20km/h a řidič může přijít o oprávnění až na 6 měsíců. I když má jen 6bodů. Co dělají poslanci, když se ukazuje, že nehodovost díky novému zákonu neklesla. Proč již dávno neprojednávají slibovanou novelu. Nebo jim tento stav také vyhovuje? To jsme ale v komunismu.
Miron T
Re: Co přinesl nový silniční zákon? Šikanu a perzekuci obyvatelstva,nic víc.:
Cílem policie není bezpečnost provozu, ale pochytat co nejvíce obětí. Proto zásadně chytá tam, kde je nesmyslné omezení, měří rychlost v dokonale přehledném úseku na konci kopce dolů, odtáhne Vám vůz, když o pár cm přesáhnete povolenou mez. Řidiči jsou v principu rozumní - nevěříte? Kolik lidí svítilo i ve dne, i když to ve starém zákoně nebylo přikázáno? Svítit je bezpečnější - a tak řidiči svítili, zákon nezákon. Teď se svícení rozumně uzákonilo a asi se bude dodržovat, protože je rozumné. Nerozumné věci, které bezpečnosti nijak moc nepřispívají, řidiči spíše ignorují - a právě ty policie kontroluje, protože jejím cílem NENÍ bezpečnost provozu.
Foundryman
Teď mi to sežralo
sáhodlouhej příspěvek, tak jen krátce znovu:
- Peníze nejsou bohatství, jsou to jen poukázky
- Veškeré krize v dějinách vznikly výhradně v důsledku státních zásahů do hospodářství (včetně té v 16. století - učebnicový příklad zhoubnosti dodnes živé politiky merkantilismu a aktivní obchodní bilance).
J.G. Pašek
Sedávali jsme s Frantou na pešunku a koukali na vlaky . . . .
Do NDR ŠKODA auta a z NDR do ČSSR WARTBURG a TRABANT auta . . . . jako kočka koťata . . . . . . proč si Češi nejezdili ve ŠKODA autech a Němci ve svých . . . .
KANADA platí svoje farmáře, aby nepěstovali obilí a v Kanadě fabrika na výrobu psí žrádlo dováží obilí z Číny . . . kteří přidávají k obilí jed na myši, aby to obilí cestou z Číny do Kanady nesežraly . . . . . a pejskové z psího žrádla chcípají jako ty myši jakbysmet.
Koukal jsem se v USA obchodě na BRAUN mašinu na kafe . . . . promyšleno a navrhnuto v GERMANY . . Made in Czech Republic . . . . co je na tom tak složitého?
tris
Krize z nadvyroby
Tak abych to zkrátil: krize z nadvýroby je nesmysl. Krize z nadvýroby říká, že se toho moc vyrobilo, lidé to nechtěli, měli již dost. Taková situace by byla ráj, žádná krize....tak jinak:
Měli "malou kupní sílu", a spousta toho byla vyrobena, oni si to však nemohli koupit, zatímco dnes si to koupit mohou. Označovat tohle za krizi "nadvýroby" je nesmysl, protože lidi zřejmě to, co bylo vyrobeno chtěli. Můžeme to označovat za krizi "nedostatečné kupní síly", ale rozhodně ne "nadvýroby".
Krize "nedostatečné kupní síly" je nesmysl.... Lidé získávají peníze tím, že něco vyrobí, poskytnou někomu službu. "Nedostatečná kupní síla" tedy znamená, že na jedné straně jsou ti, co vyrobili a nabízejí vyrobené, na druhé straně jsou kupující, kteří by chtěli koupit, ale NEDOSTATEČNĚ TOHO VYROBILI.
Mnohem lepší teorie tedy je, že došlo k přílišné výrobě v některých odvětvích a naopak zaostávání výroby v jiných, byl přebytek jistého zboží a nedostatek jiného. Krize z nadvýroby nebo nedstatečné kupní síly je prostě pitomost.
janabok
Re: Krize z nadvyroby
...
když oni socialisté pořád nechtějí opustit onen vysněný imaginární konstrukt rovnoměrně plynoucí ekonomiky...:-)
tris
Qwertte, zdenku
Qwerte: Jak že? Píšete, že ty peníze ležely ve skladech, v továrních halách? A proč si tam pro ně nikdo nedošel?
Zdenku: Kam se poděly peníze v hospodářské krizi 30.let? To byste měl vysvětlit vy! Protože s tím Vaše teorie stojí a padá. Tak kam se poděly?
qwert
Re: Qwertte, zdenku
a proč jse si při privazizaci nedošel do ČKD a neodnesl si kolečko od soustruhu a prkýnko ze záchodu a kus asfaltu z příjezdové cesty???
Vám prostě uniká, že napočátku byl investor, který investoval miliardy. Jistě, kde je začátek urobora, když se žere stále dokola, se fakticky špatně hledá.
jezevec
Aritmetika základní školy:
Jaký je rozdíl v tom, když je v zemi více nebo méně peněz, pokud je
více chleba v kredenci, více masa ve spíži, více oblečení ve skříni a
více dřeva v kůlně? Dobrá otázka.
A jaký je rozdíl v tom, když lidi budou pracovat a zaměstnávat se přitom navzájem - a mezi tím, když budou všechno dovážet a peníze jen utratí a žádné další už nevydělají? Taky dobrá otázka.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz