24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Nechme euro tak deset let spát

Končící premiér Bohuslav Sobotka se přihlásil k rychlejší cestě k euru. I když společnou evropskou měnu principiálně odmítám vidět jako politický problém, není to dobrý nápad. A to z dobrých ekonomických důvodů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Polanský 17.12.2017 21:14

Deset let je v dnešní době věčnost,

jelikož za 10 let bude Evropa plavat v muslimském moři a bude řešit zcela jiné problémy než je nějaké euro.

J. Kanioková 17.12.2017 18:28

Debilové

Merkelová a Macron vracejí sankce EU proti Polsku - https://twitter.com/V_of_Europe/status/942332357713031168

Hnus !

D. Polanský 17.12.2017 21:15

Jakýpak hnus!

K životu boj patří. Ať vyhraje silnější, tak by pravil Ch. Darwin.

I. Hendrych 17.12.2017 12:06

EURO...

Výborný a vyvážený comment. Přesně řečeno, nikoliv EU potažmo EURO stojí za starou bačkoru. Naopak, za starou bačkoru stojí tento stát.

M. Prokop 17.12.2017 15:52

Re: EURO...

Tenhle stát nic moc, ale pořád má pevnější základy než EU i €.

J. Kanioková 17.12.2017 17:43

Trapný žvást..

J. Kanioková 16.12.2017 23:44

KRISTOVANOHO !

"Jakou měnu daný stát používá, nemá ve skutečnosti jakýkoliv dopad na to, nakolik je svrchovaný."

To je BLBOST !!!

L. David 16.12.2017 21:20

Ptám se, z které planety k nám autor článku spadnul?

Nevím, zda sním nebo bdím, když čtu takové hlouposti!

Jen blázen může uvažovat o přijetí úpadkové měny!

Jen blázen by se chtěl přijetím takové měny zaručit za nikdy nesplatitelný dluh eurozóny!

J. Kanioková 16.12.2017 23:45

Přesně !

M. Pivoda 16.12.2017 13:29

Deset let je dnes velmi dlouhá doba

Článek jsem se nenamáhal prostudovat, zaujal mne předeším nadpis "Nechme euro tak deset let spát".

Hm. Deset let je dnes velmi dlouhá doba. Shodou okolností jsem si právě přečetl od Petera Diamandise, co se má stát během příštích deseti let. Viz níže v originálu

We will create more wealth in the next 10 years, than we did in the previous century. --- The grandest dreams you have can become a reality. Entrepreneurs today are more powerful than governments and large corporations were just 20 years ago... but unfortunately, most people do not realize this.

J. Chaloupka 16.12.2017 11:27

Tak trochu nesouhlasím, že do toho mají mluvit jen

ekonomové atd. Přepočítejte průměrný důchod na eura nebo úspory a uvidíte ten dopad. Ostatně ne náhodou Němci překřtili euro na teuro, protože to byla příležitost pro všechny prodejce, zdražit, resp. zaokrouhlit cenu a samozřejmě jen nahoru. Myslím si, že právě přepočet důchodů přiměl sociální demokracii na euro moc netlačit.

M. Prokop 16.12.2017 15:50

Re: Tak trochu nesouhlasím, že do toho mají mluvit jen

Co ekonomové, projekt € je spíš politický.

O. Uživatel 16.12.2017 8:48

Uživatel požádal o vymazání
P. Rudolf 16.12.2017 8:40

Takže

státy, kde Euro bez problémů funguje, jako Estonsko, Litva, Lotyšsko, Slovensko, Slovinsko, Kypr, Řecko či Malta, mají vyšší institucionální kvalitu, než Česko?!

Autore, do složitějších akcí se raději nepouštějte.

R. Gramblička 16.12.2017 9:24

Re: Takže

vy raději taky ne, evidentně na to nemáte. Označit Řecko za stát, kde euro "funguje" čili prospívá tamní ekonomice, může jen... ...rudolf. Řekové přijali euro jednak podvodem, jednak z politických důvodů, nikoliv ekonomických. A dnes, když jsou až po uši v žumpě je euro jen dál táhne ke dnu

P. Rudolf 16.12.2017 9:46

Re: Takže

Kdyby Řecko nepatřilo k Eurozóně, tak by mu tato, při jeho faktickém bankrotu, nejspíš nepomohla, že. To ale neřešte a zbytečně se myšlením nevysilujte.

R. Gramblička 16.12.2017 11:58

Re: Takže

tyto vaše blahosklonné rady si strčte za klobouk. Anebo si je nechte pro vaše ideové souputníky

M. Prokop 16.12.2017 15:51

Re: Takže

Ona mu taky nepomohla, viz současný stav. Naopak mu uškodila a zabránila, aby si pomohli sami.

To ale neřešte a zbytečně se myšlením nevysilujte.

M. Prokop 16.12.2017 11:16

Re: Takže

€ táhne je a oni €. Je to bohužel politický a ne ekonomický projekt, se všemi neduhy takového řešení.

Ale agentu propagandistovi to nevysvětlíte, to je jako hučet do Jehovisty.

P. Rudolf 16.12.2017 8:39

Takže

země EU, kde Euro bez problémů funguje, jako jsou Estonsko, Litva, Lotyšsko, Slovensko, Slovinsko, Kypr, Řecko či Malta, mají vyšší institucionální úroveň, než Česko?!

Autore, do složitějších akcí se raději nepouštějte.

L. Písařík 16.12.2017 4:24

Kdy €

Tehdy, až to bude výhodné pro občany. Stát si zřizují občané, aby pro ně vykonával to, co sami jako jedinci nemohou. A tak by měl stát především dělat to, co je výhodné pro občany. O tom, že by stát měl fungovat podle požadavků firem se v Ústavě nikde nemluví.

J. Jurax 17.12.2017 23:44

Re: Kdy €

Jistě.

Ale šedivá je každá teorie, i ústavní, a košatý je strom života. Stát, resp. ti, kdož jej vedou, potřebují občany jednou za čtyři roky a pak na ně kašlou, kdežto mocné firmy lobbují a kape z nich vejvar furt.

L. Písařík 18.12.2017 3:16

Re: Kdy €

Souhlasím, to se taky zhusta děje, obrana je, nevolit příště takové poslance. Ale, jak názorně vidíte, lúzři jsou ODS, TOP, KD a přesto ti, co je přivedli k 5% pořád jsou voleni. To proto, že členové těchto stran nemají odvahu je z kandidátky vykopnout a nebo to jsou vůbec to nejlepší, co v té straně jsou. Příklad, takový Benda, toho dostal do Parlamentu jeho otec a od té doby je stále v politice, i když za tu dobu nic neukázal a vsadím se, že ani neví, za který konec se drží lopata.

J. Bruner 16.12.2017 2:58

člověk je obklopen

pozemskými statky ze dvou zdrojů. Jedním je to co vyrostlo bez jeho přičinění a druhým je to, k čemu přiložil svoji ruku podpořenou přírodními zdroji. Ve státech, kde se vytváří více výrobků s menším podílem lidské síly je větší blahobyt a jeho měna je pevnější. Srovnáme-li českou výrobu s německou, nenajdeme velký rozdíl a nebude tedy ani rozdíl mezi korunou a eurem. Rozdíl by byl jen na počátku při stanovení počáteční směny (např ČNB nás znevýhodnila svojí intervencí).

M. Prokop 16.12.2017 0:34

?

"Tak zvaná „vlastní ekonomická politika“ (údajně nemožná bez vlastní měny) je mýtus ... "

Co úrokové sazby a jejich nastavení vzhledem k fázi ekonomického cyklu a důvěryhodnosti ekonomiky vůbec? Irové, Portugalci, Španělé, Řekové na € z těhle důvodů těžce dojeli a Italové jsou "na lopatě".

K. Pavlik 16.12.2017 1:02

Re: ?

Proc do toho tahate Irsko?

Ona to v techto zemich nebyla zadna slava ani pred Eurem. Bohati meli penize ve Svycarsku a vsem se darilo dobre.(volne dle: Prvni tajemnik byl soucasne prezidentem a vsem se darilo dobre).

Otazka je jestli Cesko s korunou nema zavidet Recku a Spanelsku s Eurem. No ale to se nesmi pred dedeckem ani naznacit (citat ze Saturnina)

J. Pospíšil 16.12.2017 2:36

Re: ?

I autor článku přiznává, že měna je důležitou věcí ve státě. I on souhlasí s tím, že o důležitých věcech ve státě má rozhodovat občan. Ale pak od toho bleskově odbíhá a dál už diskutuje o nejvhodnější době pro zavedení eura a o tom, jaká by měla být hospodářská politika státu.

Vynechává při tom důležitý argument pro vlastní měnu, a to, že vlastní měna kursovými změnami automaticky reaguje na výkonnost ekonomiky a vyvolává tak tlak na výkonnost a umožňuje i přístup ekonomicky méně výkonným na trhy bez toho, že by stát musel spadnout do dluhové pasti a závislosti na dlužnících.

Takové Řecko by v pohodě mělo nižší kurs své drachmy, to by vedlo k tomu, že by ostatní jezdili raději na levné dovolené a tím podporovali přísun prostředků do země. Kupovali by víc fety a ouza a zase. Řekové by víc jezdili pracovat do světa a kvalifikovanější by získali prostředky, které by dřív nebo později zapojili do řeckého hospodářství a chudší by prodávali gyros se stejným efektem. Výhody by z toho byli na obou stranách. V době existence eura v Řecku toto vše nefunguje a situace vyžaduje obrovské transféry peněz, nesníží se s klesajícím kursem příjem úředníků a neefektivních pracujících, tomu by zabránily odbory, které jsou proti kursovým pohybům bezmocné a Řecko si žije nad poměry a mimo možnost situaci jakkoli řešit. Zvyšují se zásahy jak vlády, tak nadnárodních institucí, ale ve skutečnosti planě.

A tak situace, která by se řešila automaticky, se stává neřešitelným problémem.

A když se vrátím k tomu, že všichni souhlasíme s tím, že o důležitých věcech ve státě má rozhodovat občan, a když ten euro nechce, tak je přímo nesmyslné meditovat nad tím, kdy by to, co občan nechce, bylo nejvhodnější zavést. Já jako občan vím, že když něco nechci vůbec, tak to nechci ani při nejlepším načasování. Vím, že vláda a banky jen tak říkají, že mají dobrou hospodářskou politiku, vím také, že hospodářství nevládnou, samy nic neprodukují a jen si přičítají dobré výsledky a distancují se od špatných.

K. Pavlik 16.12.2017 2:50

Re: ?

No blbe ale nas - s tim se neda argumentavat..

Z meho rodneho mesta chodily prosby k cisari panu aby ta zeleznice nesla do mesta. Milostivy cisar pan zadosti vyhovel. No pak chodily prosby aby ta zekleznice sla do mesta - bylo uz pozde a rodne mesto je spici malomesto kde kazdy kdo muze utece. Tedy presneji vystuduj gymnazium, jdi studovat do Brna a obcas jezdi do rodneho mesta na hrob rodicu.

Toz tak.

J. Mrázek 16.12.2017 5:42

Kde je ten ráj na zemi?

..namísto hektického, smradlavého, hlučného, kriminalitou a bezdomovci naplněného rádobyměstaideálního ?

J. Schwarz 16.12.2017 8:13

Re: ?

A co když je to tak, že "utečou " právě ti co si přáli přivedení železnice. Ti, co železnici ve svém městě nechtěli jsou spokojení a zůstávají. Každý pak má, co chtěl - jedni klid bez železnice, druzí rušnou křižovatku cest a tak to má být. Ne aby se všude prosadil "pokrok" s podporou o procento vyšší než "reakce". Logické je, že s takovým rozložením podpory by měl být zhruba 50% "měst" bez železnice a 50% s železnicí...