27.7.2021 | Svátek má Věroslav


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Na horské dráze

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 27.5.2021 11:28

Ekonom Petr Holub píše: "... Vážnější je obava, jestli se lidé neodnaučili pracovat, když jakékoli výpadky vyrovnala efektivní a mohutná vládní pomoc. Každý ví, jak ... " Pozor: Každý dnes neví, jak nahradit chybějící lidskou pracovní sílu v pracovním procesu.

Dnes zde nezmíním oblíbené chybějící uklízečky či instalatéry, ale učitele. Pošuškám vám i technologickou nápovědu: Sítě 5G a virtuální realita. Ano, je v tom i ona umělá inteligence, po jejíž zmínce v diskuzi místní důchodci na Neviditelném psovi mají často žlučníkový záchvat, ba přímo omdlévají. Takže čtěte (neduživí mohou využít Google Translate):

... UNESCO estimates that by 2030, the number of teachers needed will be over 60 million. As a result, 260 million children worldwide currently lack basic education. ... with the continued rollout of 5G, when that computation can take place at the edge of the cloud, the data can go directly to the VR or mixed-reality headset. At that point, anyone in the world who has the headset and is serviced by 5G will be able to access Dreamscape’s VR adventures. On the quality side, most education today lacks personalization and relevance. It’s the sage on the stage. If you’re lucky, there are 30 students in a classroom, but half are lost and the other half are bored. It’s a one-size-fits-all model where everyone is taught the same way. But we know that everyone is wired differently. Imagine all the possibilities of AI and VR to create more personalized and meaningful learning experiences. ... When AI and VR converge with wireless 5G networks, our global education problem moves from the nearly impossible challenge of finding teachers and funding schools for the hundreds of millions in need, to the much more manageable puzzle of building a fantastic digital education system that we can give away for free to anyone with a headset.

L. Písařík 27.5.2021 13:56

K AI mám kladný poměr, čím více robotů, tím více zboží, tím více daní do rozpočtu, tím více bude na důchody. Jeden problém: bude dost lidí, co budou to zboží kupovat? Za socouše se tomu říkalo krize z nadvýroby. Tomu se socialismus vyhýbal jak jen to bylo trochu možné( proto nebylo možné mnoho zboží koupit, ale všechno se dalo sehnat) a vznikl paradox, který jsem tehdy nedokázal vysvětlit staviteli Hlawatému ve Vídni, kroutil hlavou a říkal: Es ist unmoeglich.

M. Pivoda 27.5.2021 14:26

Technologické změny 21. století budou mít i radikální sociální dopady.

Jaké dopady? Existuje seriózní předpověď (úspěšnost minulých předpovědí 86%), že pokud budoucí technologický vývoj půjde i nadále současným překotným tempem, pak již v průběhu 30. let (21. století) bude v USA zaveden minimální nepodmíněný příjem.

No a co? Ne, to ještě nebude plný socialismus v prostředí hojnosti. Lidé se totiž stále rodí s vrozenou soupeřivostí/konkurečností, takže nastane takový "hybridní kapitalismus", respektive "technologický socialismus". Necháme ale na potomcích, jak ten budoucí stav adekvátně pojmenují.

Praktické doporučení:

Obecná ekonomická doporučení (například: čeho je málo, s tím je třeba šetřit), budou platit i nadále. Nicméně: Nestudujte ekonomii 19. století. Nepoužívejte ekonomické modely 20. století.

L. Písařík 27.5.2021 16:31

°Dík, jestli máte doporučení vhodné literatury, budu rád. Ostatně, zajímám se i o futurologii. Co mohu doporučit já, je kniha Stanislawa Lema: Návrat z hvězd. Velmi pěkně popsána změna společnosti po 160ti letech.

M. Pivoda 27.5.2021 17:50

Vážený pane Písaříku:

Mne zajímají praktické inovace. Já nejsem typický čtenář sci-fi literatury.

V našem 21. století se ale (alespoň některé) "sci-fi" realizují během cca 20 let.

L. Písařík 27.5.2021 14:03

K angl.textu -nemějte obavy AI to zvládne, čas od času přistane adolescentovi v PC nebo v mobilu zkušební test - nezvládneš, máš jeden termín na opravu, nedáš - AI usekne žákovi hry, znovu test, nedáš AI usekne klábosení po mobilu atd. a uvidíš, špatný žáku, AI tě naučí studovat.!!

M. Pivoda 27.5.2021 14:36

Obor umělé inteligence AI (alespoň historicky) je širší než, současné strojové učení (napodobování funkce mozkové neuronové sítě), kterému se běžně říká AI.

P. Vychodil 27.5.2021 16:19

"On the quality side, most education today lacks personalization and relevance"...therefore we have introduced and enforced so called "inclusion"...

M. Pivoda 27.5.2021 17:46

S výukou předmětu podnikatelství ve školské třídě (což jsem kdysi dostat za úkol) je to ještě více problematičtější.

Proč? Podnikatelé typicky nechtějí být "included", oni jsou obvykle velmi silní jednotlivci, a proto raději jednají "excluded".

Pro podnikatele vyhovovala více fóra podnikatelů, kde si podnikatelé navzájem vyměňovali své osobní zkušenosti (než aby se nechali vzdělávat od habilitovaných docentů a profesorů - kteří nikdy v životě nepodnikali). Jenže organizaci Fór podnikatelů zase neuznávali akademici jako důstojnou akademickou činnost.

Podle mých osobních zkušeností, podnikatelům vyhovovala (technologií umožněná) distanční výuka mnohem více, než žákům, kteří ve třídě, kromě vlastní výuky, očekávají občas i pohlazení. Hladící třídní roboti jsou ale zatím jen v procesu vývoje.