Sobota 18. ledna 2025, svátek má Vladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Mrija - sen a realita

Antonov An-225 Mrija 7 foto: Jan ČechNeviditelný pes

Do Prahy zavítalo největší letadlo na světě: Antonov An-225 Mrija. Ukrajinský stroj však nepřiletěl jen tak na přehlídku, ale zcela pracovně – kvůli přepravě generátoru, vážícího okolo sto dvaceti tun, z Prahy pro jednu australskou hliníkárnu.

Antonov An-225 Mrija

Mrija znamená ukrajinsky sen a mamutí šestimotorový letoun opravdu připomíná nějaký nereálný výjev ze snu či z filmového díla plného počítačových triků. Mýtického draka, loď mimozemšťanů nebo něco podobného. Avšak snění se může snadno proměnit i v noční můru.

Adjektivum „ukrajinský“ je v případě leteckého obra problematické. Původně šlo totiž o letoun sovětský, vyvinutý především kvůli projektu raketoplánu Buran. Nutno podotknout, že jeho název neměl nic společného s duševně zaostalým jedincem – ve Střední Asii se tak říká prudkému severnímu větru.

Antonov An-225 Mrija 3
Antonov An-225 Mrija 4

Antonov An-225 Mrija

Mrija měla Buran nosit na svém hřbetu nebo plnit další podobné úlohy přepravy objemných zařízení v rámci sovětského kosmického programu. Buran se ale do vesmíru podíval jen jednou, v roce 1988. Krátce poté se s rozpadem Sovětského svazu rozložil i sovětský kosmický průmysl.

Významný podnik Antonov, jedna z opor sovětského letectví, sídlil na území Ukrajiny, a je tak od roku 1991 firmou ukrajinskou. Na jejím dalším osudu lze však ilustrovat obří potíže tamní ekonomiky.

Mrija existuje v jednom exempláři a provozuje ho sama firma Antonov, jež si dopravou mohutných nákladů přivydělává na živobytí. Těžko si představit, že by kolosální stroj mohla koupit a provozovat nějaká obyčejná letecká společnost. Nicméně Antonov nyní nabízí k prodeji několik typů menších letadel.

Antonov An-225 Mrija 6
Antonov An-225 Mrija 7

Antonov An-225 Mrija

Nejnovějším produktem, do nějž firma vkládá velké naděje, je dvoumotorový dopravní letoun pro kratší tratě Antonov An-148, případně jeho vojenská verze An-178. Na jeho vývoji i výrobě Antonov výrazně spolupracoval s ruskými závody, což bylo pro ukrajinské strojírenské podniky běžné – tedy až do ruské agrese vůči Krymu a Donbasu. Válka s Ruskem tyto vazby nyní diplomaticky řečeno komplikuje.

A komplikuje i odbyt, neboť Antonov 148 dnes létá převážně u ruských civilních společností i ruských vojenských složek, kromě nich u ukrajinské vládní letky a též v Severní Koreji a na Kubě. Realizace objednávky na deset kusů ze Sýrie je v přítomnosti opravdu jen snem.

Antonov An-225 Mrija

Západní pomoc Ukrajině by tudíž měla spočívat rovněž v usnadnění přístupu firmy Antonov na západní trhy, včetně případných technologických vylepšení její produkce. Což však může snadno narazit třeba na odpor potenciálních obchodních konkurentů, například firmy Airbus či amerického Boeingu.

Ovšem bez ochoty západních zemí pomoci i za cenu posílení konkurence pro vlastní podniky se Ukrajina může opět snadno ocitnout zcela v ruském objetí. Lidé se tam přece musí něčím živit a jeden vzdušný supernáklaďák ukrajinskou ekonomiku ze dna nepozdvihne. I kdyby létal s generátory do Austrálie skoro každý den.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Foto: Jan Čech

Jan Kovanic
18. 1. 2025

Místopředseda ANO se záměrně setkal s asi dvacítkou voličů Pětikoalice.

Aston Ondřej Neff
18. 1. 2025

SPOLU dělá všechno proto, aby volby prohrálo s každým, včetně STAN.

Hyena Neff
18. 1. 2025

Jak komu a jak kde. Dělám všechno proto, aby mi neklouzaly na ledu.

Lika
18. 1. 2025

Co čtete?

Alexander Tomský
18. 1. 2025

Elon Musk svými provokativními a mnohdy i lživými tweety rozbouřil Anglii.

Aston Ondřej Neff
15. 1. 2025

Média přijala rozhovor Fialy na Primě s Tománkovou vcelku neutrálně.

Aston Ondřej Neff
16. 1. 2025

Ukování kladiva na kolaboranty je o další krok k realizaci.

Aston Ondřej Neff
17. 1. 2025

Za první republiky byli komunisté pod Gottwaldovým vedením sekáči.

Lika
16. 1. 2025

Jen tak pro pobavení

Tomáš Guttmann
15. 1. 2025

Za požáry v Kalifornii nemůže změna klimatu ale žháři a levicoví politikové.

Martin Zvěřina
18. 1. 2025

Rozhodnutí sebrat žákům možnost svobodně si ve škole vybrat druhý cizí jazyk není moudré ani...

ČTK, Lidovky.cz
17. 1. 2025

Fotbalový útočník Chviča Kvaracchelija přestoupil z Neapole do Paris St. Germain. Gruzínský...

Lidovky.cz, ČTK
17. 1. 2025

Čeští házenkáři v druhém zápase na mistrovství světa hráli s Polskem 19:19 a po úvodní remíze se...

ku Karolína Kučerová, mos Marek Osouch, Lidovky.cz
17. 1. 2025

Zcela novou zkušenost zažívají ti voliči z Brna, kteří se dnes vydali k doplňovacím senátním volbám...

bors Pavlína Štěpánka Borská
17. 1. 2025

Kvůli válce na Ukrajině Evropská unie zmrazila Rusku spoustu peněz. V belgickém centrálním...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz