EKONOMIKA: Mělo to být podnikatelské eso
Je tedy na čase bilancovat rok 2005 a porovnat jej s rokem předchozím. Odchod Josefa Bazaly ze Spedi-Trans této firmě vůbec neublížil, právě naopak. Její dynamika se zvýšila a obrat z roku 2004 ve výši 1 156 145 000 Kč poskočil v roce 2005 na pěkných 1 354 719 000 Kč. Skoro by se zdálo, že nepřítomnost Josefa Bazaly firmu Spedi-Trans konečně uvolnila k dobrým podnikatelským úspěchům. A to je jistě výborné.
Opačné výsledky však zaznamenaly České dráhy. Tady se očekávání z nasazeného esa Josefa Bazaly nesplnilo. Propad tržeb v nákladní dopravě Českých drah zaznamenal rekord a za roky 2004 a 2005 tedy za dva roky „vládnutí“ Josefa Bazaly dosahuje rekordních mínusů ve výši dvou miliard korun. Jiří Krejčí, zaměstnanec ČD a.s. správně v odborovém Obzoru říká: „pánové z GŘ, ač berou vysoké platy, nedělají nic pro úspěch v konkurenčním boji.“
S takovým názorem nelze ve světle skutečných čísel než souhlasit. Otázkou proto zůstává, proč byl Josef Bazala, který podnikatelský obor Českých drah tj. nákladní dopravu prakticky nezvládá, do Českých drah zpět přizván.
Zlé jazyky, které tvrdí, že vše je jinak a že ve skutečnosti dochází k zneužívání informací v obchodním styku a že zakázky jsou záměrně přelévány do firmy Spedi-Trans se jistě mýlí. Je nutné upozornit, že pro taková tvrzení musejí být důkazy, a protože je nikdo nepředkládá, je jasné že jde o neoprávněné tvrzení. Skutečnost je tedy mnohem prozaičtější. Podnikatelské eso se ukázalo být slabým odvarem proklamované pověsti a vedle pózování s herci filmu 007 Bond už se zmohl (podle televize Prima) jen na trestní podání na všechny, co byli ve funkci před ním. To ovšem tržby do Českých drah nepřinese a zákazníky nepřiláká. Ostatně, kdo uvěřil, že nějaké smlouvy mohly způsobit faktickou nefunkčnost rychlovlaků? Je-li uveřejněné tvrzení bývalého ředitele Rudolfa Mládka pravdivé, tj. že bylo možné několikrát odstoupit od smlouvy a rychlovlaky vrátit, potom je Bazalovská „bondiáda“ trestních oznámení přímo směšná a se stejně směšnými hospodářskými výsledy si může podat ruku.
Kdo by však neměl Bazalovi podat ruku jsou občané. Ztráty Českých drah, které se přes oddlužení od roku 2003 stále více a více kupí budou totiž muset zaplatit ze svého. A chce se jim? Já o tom zásadně pochybuji. Proto dám svůj hlas ve volbách tomu, kdo mi slíbí, že mě takových „podnikatelských es“ ve státních firmách konečně zbaví.