24.4.2024 | Svátek má Jiří


EKONOMIKA: Magická hra čísel aneb Sliby - chyby

13.2.2006

V roce 2006 čeká občany zvýšení cen elektrické energie o 10%. Toto desetiprocentní navýšení, deklarované vrcholovými politiky tohoto státu, občané, byť s těžkým srdcem, akceptovali, jelikož jsou si vědomi zvyšujících se nákladů na výrobu a distribuci tohoto v současné době již nepostradatelného pomocníka v každodenním životě. Výrobci a distributoři jsou spokojeni, a tak se může zdát, že je vše v naprostém pořádku a harmonii.
Leč chyba lávky. Pokud si uvědomělý občan, zákazník distribuční společnosti, pozorně zhodnotí a spočítá konečný efekt deklarovaného 10% navýšení, dojde k překvapujícím závěrům. Obyčejnými kupeckými počty zjistí, že musí rodinný rozpočet, kde si letos již vyčlenil desetiprocentní nárůst na elektrickou energii, přehodnotit, jelikož výsledná zátěž na jeho peněženku není 10% ale procent 30!!!
Ptáte se, jak je to možné? Je to prostá magická hra s čísly.
Distributoři, ke své spokojenosti a se souhlasem vlády, přehodnotili ceny za jednotlivé položky, ze kterých se skládá fakturovaná cena elektrické energie tak, aby sumární procentní navýšení nepřevyšovalo slíbených 10%, přičemž inkasované částky budou vyšší o 30%.
Například distribuční společnost E-ON v sazbě D45d (jedná se o sazbu, která je určena pro přímotopné vytápění a ohřev vody) upravil ceny takto:
Vysoký tarif (4 hodiny denně)...2.023,-Kč/kWh(v r.2005…3,80,-Kč) -48%
Nízký tarif (20 hodin denně)…..1 585,-Kč/kWh(v r.2005…1,11,-Kč) +30%
Stálý měsíční plat….…………….264,-Kč/kWh(v r.2005…474,-Kč) -44%
Laik by řekl, že se jedná o masivní snížení cen (mínus 62%), ale počítejme dále.
Průměrná roční spotřeba ve vysokém tarifu je cca 500kWh tj………1 011,-Kč
Průměrná roční spotřeba v nízkém tarifu je cca 30 000kWh tj…… 47 550,-Kč
Stálý plat……………………………………………………………. 3 168,-Kč
Celkem pro rok 2006………………………………………………51 729,-Kč
V cenách z roku 2005 by při stejné spotřebě zaplatil zákazník 35 238,-Kč což je o 16 491,-Kč méně.
A opět jsme u magické hry s čísly. Procentní změna cen se jeví jako podstatné snížení cen, ale skutečnost je taková, že zaplatíme o 32 % více.
Ostatní distribuční společnosti, jej jich na území republiky celkem 6, mají ceny upraveny přibližně ve stejných relacích. Podobně je provedena úprava u ostatních sazeb.
Pakliže občan - zákazník pochopí obratnou magickou hru s čísly, kterou provádí distribuční společnosti elektrické energie za tichého souhlasu vrcholových politiků, musí ho zcela logicky napadnout několik otázek.
Jaký vliv na regulaci cen elektrické energie má v současné době stát, jestliže deklaruje navýšení cen o 10% a skutečnost je 30 procent?
Jakou roli zastává energetický regulační úřad, který může od 1.1.2006 určovat pouze výši přirážky za přenos elektrické energie, která činí cca 1% z celkové ceny energie? Má tento úřad vůbec vliv na ceny energií?
Může, ekologicky chovající se občan zaplatit za elektrickou energii skoro tři měsíční příjmy ročně?
Lze věřit slibům, které politici bez zvážení reálné možnosti jejich splnění deklarují?
Je možné si myslet, že konkurenční prostředí v oblasti distribuce elektrické energie, neboli trh, umožní zákazníkovi vybrat si optimálního distributora, když šest společností působících na trhu s elektřinou má přibližně stejné cenové a jiné podmínky?
Nepřivádí nás stejné podmínky v obchodu s elektrickou energií na myšlenku o kartelové dohodě?
Možná, že chování distributorů elektrické energie politikům nevadí. Vždyť volby budou začátkem června a vyúčtování roční spotřeby je až v červenci.
Po zhodnocení všech výše uvedených skutečností si pak občan může jen povzdychnout, opět si disciplinovaně utáhnout opasek a věřit, že nebude hůř, protože, jak tvrdí mnozí občané-pesimisti, dobře už bylo.


Tomáš Polomski