29.3.2024 | Svátek má Taťána


EKONOMIKA: Macháčkův boj

6.6.2007

Jeden z nejviditelnějších redaktorů Hospodářských novin Jan Macháček se v posledních několika týdnech své publikační činnosti v HN (www.ihned.cz) zaměřoval zejména na prodej akcií ČEZ ve vlastnictví státu. Jak známo, česká vláda se prodejem části akcií v držení státu rozhodla naplnit státní fond dopravy. Podle schváleného rozpočtu na rok 2007 potřebuje česká vláda získat pro tento fond asi 35 miliard korun.

Vzhledem k tomu, že český stát vlastní 2/3 akcií ČEZ a cena akcie činí na pražské burze asi 1000 Kč za akcii, rozhodla se vláda prodat zhruba 7% akcií v držení státu. Tento záměr byl podroben jednak kritice opozice, a to jak ze strany ČSSD, tak i komunistické. ČSSD chtěla místo prodeje akcií ČEZ prodat akcie letiště Praha, komunisté nechtěli prodávat nic. Tím ale vlastně chtěli zvýšit deficit státního rozpočtu na rok 2007 o 35 miliard korun. Vláda poukázala na to, že jedinou schůdnou a připravenou cestou k získání požadované finanční částky je pouze prodej akcií ČEZ. Ministr financí Kalousek argumentoval tím, že tento prodej zachová státu rozhodující podíl v ČEZ.

Záměr prodat balík akcií na burze podrobil redaktor Macháček kritice proto, že vláda rozhodla o prodeji prostřednictvím jednoho prostředníka bez vypsání výběrového řízení. Navíc ministr financí odmítl sdělit jméno prostředníka. Utajení mělo podle ministra zabránit spekulativním obchodům. Macháček odkazoval na podobné prodeje akcií v držení státu v okolních státech EU, kde takový prodej vždy probíhal veřejně, a podle něj tudíž transparentně. Případný zisk prostředníka z prodeje akcií ČEZ Macháček v jednom z příspěvků na toto téma odhadl až na 4 miliardy korun.

Poslední vývoj v záležitosti prodeje akcií ČEZ však naznačuje, že vše proběhne přece jenom jinak. Nejprve valná hromada ČEZ schválila, že ČEZ nakoupí maximálně 10% svých akcií. Tyto akcie pak zamýšlí stáhnout z trhu. Za této situace by si stát udržel 2/3 podíl svých akcií v ČEZ i po prodeji části svých akcií. Ministerstvo financí pak oznámilo, že se akcie budou prodávat bez prostředníka přímo na burze a celý proces by se mohl uskutečnit během několika měsíců, protože ČEZ může podle zákona každý den na burze koupit pouze omezený počet svých akcií. Protože ve státním fondu dopravy musí být částka 35 miliard do září letošního roku, ministerstvo by si chybějící finance půjčilo.

Na této operaci, pokud proběhne tak, jak se uvádí, je nejzajímavější to, že by stát získal nejen oněch 35 miliard pro letošní rok, předpokládaný vzestup ceny akcie ČEZ po stažení 10% akcií odkoupených ČEZ z trhu by měl vést k růstu ceny akcie a vláda, tedy stát, by mohl mít dokonce větší finanční podíl ve společnosti ČEZ než před zahájením prodeje. Jan Macháček tak může být spokojen. Jeho „vrtání se“ v prodeji akcií ČEZ přineslo své ovoce. Zatím poslední návrh procesu prodeje akcií ČEZ je bezesporu čistším způsobem než původně zamýšlený prodej přes utajeného prostředníka.