28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Krach elektromobilu

Úmyslně je použito jednotné číslo, protože jde o krach jednoho konkrétního projektu elektromobilu. Jedná se o projekt Deutsche Post Streetscooter. Původní startup týmu z Cášské univerzity byl v roce 2010/11 zaměřen na zkonstruování lehké jednoduché rozvážkové dodávky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 29.4.2020 22:00

Doba je zlá, zákazy, roušky...

Takže autore, dnes díky alespoň za jednu dobrou zprávu! :-)

J. Jurax 29.4.2020 21:57

No jo, no ... bez masivních dotací, podpory na infrastrukturu a legislativního tlaku se elektromobilita sama neprosadí. Kromě sporné "ekologičnosti" je proti klasice zatím o dost dražší, zato méně užitný.

F. Houžňák 29.4.2020 19:19

Jak lze z článku v Die Welt vyčíst, problémy byly zásadně dva: zaprvé, trasy plánované pro dodávky na jedno nabití byly moc dlouhé a pošťáci pak museli rozvažovat, jestli si v zimě pustí ventilátor na okna, aby vůbec viděli ven, nebo jestli dokončí túru. Zadruhé, pošťáci se místo soustředění na vlastní práci, tedy aby nedělali chyby, museli soustřeďovat na to, kdy se budou muset vracet na základnu, aby tam vůbec dojeli. Jinými slovy, stála za tím "nenažranost" plánovačů s jejich nerealistickými představami o tom, kolik kilometrů se s dodávkou ve městě dá na jedno nabití ujet.

L. Novák 29.4.2020 19:39

Což je ale zásadní problém, který platí pro všechny uživatele a nedá se mu vyhnout. A zvláště v zimě může způsobit osádce vozu velmi vážné problémy.

J. Svoboda 29.4.2020 17:23

Pane Karásku, rozum do hrsti! K elektromobilitě je třeba přistupovat tak, že je to cesta do slepé uličky. Zkrátka to je ukrutná blbost.

M. Pivoda 29.4.2020 18:03

Klíčové pravidlo zní: V tržní ekonomice platí, že zákazník má vždycky pravdu.

Pokud tedy zákazník je ochoten utratit své peníze za elektromobily, pak nikdo mu do toho jeho rozhodnutí nemůže zvenku kecat (sdělovat mu, že je to blbost).

P. Staronový 29.4.2020 21:11

No jo, v tržní ekonomice ...

Ta ovšem nezná směrnice, dotace, kvoty, ...

J. Jurax 29.4.2020 22:12

Jenže on zákazník - kromě majetných snobů a ekonadšenců - ochoten utratit své peníze za elektromobily není.

Takže musí nastoupit netržní jevy - státní dotace a daňové úlevy, legislativní tlak na flotilovou spotřebu nutící automobilky vyrábět elektromobily, jež aby se prodaly musí dotovat ze zisku tvořeného klasickými automobily, které se tím zdražují, masivní masáž v médiích, omezení pro klasická auta etc.

Prostě zákazník se musí donutit, aby měl tu správnou pravdu a kupoval elektroauta i s dotacemi sice furt dražší než auta klasická, ale zato s nižší užitnou hodnotou než auta klasická.

J. John 29.4.2020 17:08

Ti pošťáci si měli objednat to, co je sériově vyráběno a nejvíc se blíží jejich potřebám. Základní verzi vozu bez zbytečností. Až by se stali spolu s jinými zájemci výraznějšími zákazníky, tak mohli postupně tlačit na automobilky, aby stále více další modely přizpůsobovaly jejich požadavkům. Ztratit zákazníka by pro automobilku nebylo dobré ani po PR stránce.

J. Jurax 29.4.2020 22:19

Ztratit zákazníka by pro automobilku nebylo dobré ani po PR stránce. A proto se velké automobilky přičinily o zadušení konkurence.

A základní verze vozu bez zbytečností se už nedělají. Legislativa žádá mnohé a drahé zbytečnosti. Navíc na nich lze nahonit cenu poukazem na to, co všechno auto umí, a tak osladit a trochu maskovat vysokou cenu elektroaut.

L. Novák 30.4.2020 7:41

Stále máme každý možnost takové auto nekoupit. Pro městský provoz sice vyhovět může, ale za ty peníze a problémy s parkováním? Ani náhodou!

A co pak budou dělat výrobci aut? :-)

R. Polášek 29.4.2020 15:21

Mně připadá, že oni se nenamáhali nic speciálního vyvíjet a upravovat, tu dodávku poskládali z komponent volně dostupných v nějakých katalozích obchodu typu Alibaba nebo podobných nabízených na internetu. To znamená jednak z univerzálních, na konkrétní účel nepřizpůsobených komponentech, jednak současně komponentech o generaci až dvě generace starších než automobilkami speciálně na míru vyvíjené a vyráběné komponenty, které jsou v současné době montovány do jejich elektromobilů.

Tak se stalo, že ty elektromobily neměly na svou cenu potřebný výkon a životnost.

L. Novák 29.4.2020 16:16

Doporučujji před konečnými soudy podívat se, o co šlo a jak vysoké jsou ztráty neúspěšného projektu. Český Bilionový tunel OZE to sice není ani zdaleka, ale řád miliard EUR taky nejsou zrovna malé peníze...

Idnes má celý projekt zachycen od samého začátku včetně videa a seznámení se zblízka s dodávkou.

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dodavka-streetscooter-deutsche-post-krach.A200304_211309_automoto_fdv

P. Zinga 29.4.2020 13:59

Post-Zusteller haben Angst, den Streetscooter zu nutzen

https://www.welt.de/wirtschaft/article171801021/E-Auto-der-Deutschen-Post-Winterprobleme-mit-dem-Streetscooter.html

Poěťáci mají strach používat Streetscooter...

P. Zinga 29.4.2020 12:41

Nejlépe je zeptat se těch, co s těmi hračkami pracovali. Co jsem četl, tak spíše horor.

P. Brich 29.4.2020 12:41

Na místní rozvážku a přepravu by elektromobily byly asi vhodné, ovšem co s akumulátory?

Proti se asi postavila silná loby autovýrobců. Výstižná je nejspíš poslední věta o lezení do zelí.

R. Langer 29.4.2020 13:52

Proti čemu se postavila ta silná lobby autovýrobců, když by mohli tak snadno vyrábět konstrukčně jednoduché, levné a čisté elektromobily místo těch složitých smradlavých potvor? Hmm - a nebo ne?

L. Novák 29.4.2020 16:23

Hlavním problémem je, že vysoký prodej dodávek zákazníkům se nekoná. Není o ně zájem, tudíž sériová výroba bez využití vybudovaných kapacit nepřináší to, co plánovali manažeři.

A WW o spolupráci na projektu neměl zájem...

O. Mayer 29.4.2020 12:19

Asi by stále za to spíše analyzovat, co vedlo ke rachu toho konceptu než se radovat z toho že to nefunguje.

Co jsem měl možnost loni vidět, např. ve městě Xi ́an (obyvatel včetně aglomerace jak celá ČR) nejezdí vlastně vůbec jiná auta než elektromobily a hybrydy, včetně autobusů, dodávek a hlavně skůtrů (což je jinak metla Asie). Proč to tedy tam jde a v Německu ne? Chápu, že čínským důvodem je se neudusit (a je to tam opravdu poznat už na první nádech, např při srovnání třeba s Bangkokem) a že zde asi bude nějaká forma vládního suportu, ale pochybuju, že tohle bude ten určující moment. Naprosto v ničem se čínskému režimu neobdivuju, ale musím říct, že tohle je jedna z mála věcí, nad kterou by aspoň stálo za to se zamyslet.

R. Langer 29.4.2020 13:09

Až bude mít Xi ́an stejné normy a ekologické předpisy jako EU, tak tam budou jezdit leda tak na kolech, aby se neudusili. Pak byste pochopil, proč to někde jde, a jinde ne. ;-)

M. Krátký 29.4.2020 13:45

máte můj super souhlas, ta pitomá EU si na sebe plete jeden bič za druhým včetně všelijakých "práv" a zbytek světa svojí rozlohou ( snad 90% - moje tři ??? ) se chová jak ve středověku ale chtěl by mít všechno a hned - tůdle jsou dvě nudle !!!

R. Vacek 29.4.2020 14:04

To máte jednoduché - Čína umí dobře elektromobily, v Číně se vyrábějí baterie do elektromobilů, které tvoří jejich podstatnou část ceny. Proto je v Číně elektromobilů poměrně dost.

Evropa nevyrábí baterie do elektromobilů, neumí vyrobit elektromobil, ale zato umí velmi dobře vyrobit auto se spalovacím motorem. Tak co byste dělal vy, být na místě evropského politika? Pokud zvýhodnil elektromobil a nasadil smrtící normy na spalovací motor, tak máte šanci na uchycení se v Bruselu.

P. Selinger 29.4.2020 10:41

Elektromobily jsou slepá ulička. Budoucnost má vodíkový pohon s výrobou vodíku elektrolyzou vody pomocí větrných elektráren na mořském pobřeží, slunečních elektráren a přílivových elektráren.

M. Pivoda 29.4.2020 10:51

P. Selinger nám sdělil, že budoucnost je stále otevřena alternativám.

Je otevřena do doby, než se prosadí to, čemu se v oboru inovací říká dominantní design (KVERTY klávesnice, letadla jednoplošníky, ...). To, co se nakonec prosadí jako dominantní, závisí na souhře více faktorů, ale také na tzv. oknu příležitosti, které je otevřeno zpravidla jen dočasně pro jeden směr vývoje.

Dominantnost je ale také jen dočasná, i když je dlouhodobě dočasná. Automobil se spalovacím motorem se před cca 100 lety prosadil jako dominantní směr především z důvodů energetických.

P. Zinga 29.4.2020 12:40

Omyl, pane Pivodo, aoutomobil se spalovacím motorem se prosadil především díky své nezávislosti, sice neaž tak dokonalé, ale násobně větší, než u elektromobilu. Proto ve dvacátých létech minulého stoleti i :městská" auta , např. v new Yorku, velmi rychle nahradila elektrická.

R. Langer 29.4.2020 13:11

Ale ono je to správně, že se prosadil z důvodů energetických - ukázal se totiž jako dostatečně energeticky nezávislý, na rozdíl od těch elektrických hraček. ;-)

M. Pivoda 29.4.2020 18:00

Pro P. Zingu

Do 1 cm kubického uhlovodíků (nafty či benzínu) lze pomocí chemických vazeb uložit mnohem více energie, než do 1 cm kubického hmoty jakékoliv baterie. To platí dosud, i když ta kapacitní vzdálenost (uhlovodíků a baterií) se již podstatně zmenšila.

A z toho pak vyplývá ta tzv. nezávislost spalovacího motoru. Ta nezávislost je dána s ohledem na energetickou výkonnost. Tak jsem to myslel já.

P. Staronový 29.4.2020 11:21

U elektromobilů jsou problémy s bateriemi, u vodíkového pohonu se skladováním vodíku. Pokud se nepodaří jeho skladování v hydridech, bude pořád vítězit banda s benzinem nebo naftou.

J. Jurax 29.4.2020 22:24

Hezký.

Ale ekonomicky to nevychází. Elektrolýza vody je energeticky velice nákladná záležitost. A vodík má některé nepříjemné vlastnosti - třeba se obtížně dlouhodobě skladuje.

M. Pivoda 29.4.2020 9:47

Petr Karásek ve svém článku záměrně opomíjí dnes typický hnací motor pozemských inovací. Cituji z jeho článku:

"... Záměrně pomíjím poměrně početně malý segment bohatých rozmařilců, kteří si kupují luxusní elektromobily proto, že „na to mají“ nebo aby byli „in/green“, a ekonomika nákupu či provozu není jejich primární starostí. ..."