23.10.2019 | Svátek má Teodor, Theodor


EKONOMIKA: Jak kníže Potěmkin honil bycha na přejezdech

12.8.2009

Léto nám přineslo veliký pokrok v bezpečnosti na silnicích. Přejezdy dostaly čísla, čímž se pravda nesnižuje riziko neštěstí, ale je zajištěno, že až příště dojde ke srážce vlaku s autem nebo chodcem, bude možno následně uzavřít tu správnou trať. Jak je v kraji zvykem s křížkem po funuse. Bohužel často doslova.

Tato halasně oznamovaná revoluční změna nese mnohé rysy způsobu řešení problémů, jak jsme si na ně už pomalu zvykli. Reálná hodnota provedených prací (tisk a výlep 8500 papírových štítků) je tisíckrát nižší než mediální prostor, který padl na její glorifikaci. Z hlediska prevence nehod na přejezdech má hodnotu nulovou, její účinnost nastupuje jak zmíněno a známo post faktum (nebo snad post mortem?). Jak říkají Rusové, tahle hra nestojí ani za svíčky, které se při ní vypálí.

Záhadou zůstává, jak dosud České dráhy, nově Správa železniční dopravní cesty, prováděly každoroční inventarizaci majetku. Obvykle je každá součást majetku firmy označena štítkem s číslem a pověřené dámy kontrolují, zda se pozadí příslušného úředníka nachází na polstrování k tomu určeném a zda příslušný soustružník vytáčí na obráběčce, k níž je přidělen. V ČD, resp. SŽDC probíhala dosud zřejmě inventarizace přejezdů systémem „máme ještě to křížení v prvé zatáčce nad Bečovem ve směru na Mariánky na levé straně řeky, co tam je ten tunel“?

Ovšem duch oblíbence Kateřiny Veliké nevládne jen na dráze a vnitru s dopravou. Už dosáhl i na Pražský hrad. Tam budou zhasínat každý den (noc), v 01.00 hodin. Důvod? Musí se šetřit. Kolik? 150 000 za rok, tedy 411 Kč á den. To je méně, než kolik vybere Městská policie hl.m. Prahy za odstranění jedné botičky a s tím spojenou pokutou. Milá rado pražská, nelze přidělit výnos jedné boty denně hradní správě za provozování výrazného a unikátního prostorového poutače – Pražského hradu? Nebo že by se to mohlo vzít z oněch 100 000 000 korun, které Praha ročně vydá na svou propagaci?

J.W. Goethe kdysi napsal: “Lidský dav se nebojí ničeho víc než rozumu. Ale kdyby lidé dovedli pochopit, co je opravdu strašné, musili by mít strach z hlouposti.“ Není už čas, abychom se začali bát?

P.S. V pondělí 10. srpna došlo na trati Kladno - Praha ke srážce lokomotivy s osobním autem. Štítky neštítky, Zelená vlna Radiožurnálu, vysílání pro motoristy, umístila nehodu na úplně jiný přejezd. Hlásila neštěstí na přejezdu mezi Hostivicemi a Jenčí (karlovarská silnice). Ve skutečnosti jsem skoro vjel přímo do havárie na přejezdu mezi železničními stanicemi Jeneč - Chýně, okresní silnice Břve - Červený Újezd. Kdysi jsme si vypráveli vtip, jehož pointa zněla "... a takhle je to tam se vším".

Autor pracuje v oblasti komunikace








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.