EKONOMIKA: Jak je na tom vláda s EET?
Od začátku příštího roku chce vláda zavést elektronickou evidenci tržeb. Slyšíme, jak to bude pro stát přínosné, pro uživatele jednoduché a relativně levné, ale to je také asi tak všechno, co osm měsíců před spuštěním víme. Co jsem zaregistroval já navíc, bylo pouze to, že nám pan Babiš předvedl, že stvrzenku lze vytisknout i na chytrém telefonu.
Je pravdou, že se jedná z hlediska programu o velice jednoduchý princip. Z místa A se vyšle do místa B signál, tam jej přijmou, potvrdí, zanesou do nějaké databáze která může ale nemusí být součástí systému dalšího zpracování, a místo B potvrzení příjmu pošle zpět místu A. Tam je už věcí uživatele, aby o proběhlé transakci poskytl odběrateli doklad. Nejsem odborník, ale řekl bych – úkol pro začínající programátory.
Složitější je zajištění sytému proti neoprávněnému vniknutí a nakládání s daty či jejich zcizení. Na to už ale programy jsou. Zakopaný pes je v tom, jaké ohromné množství údajů bude mezi místy A a B v reálném čase obousměrně proudit. I když se to má zpočátku týkat jen větších(?) obchodů, hotelů a restaurací, půjde o stovky tisíc uživatelských jednotek. Putujících informací bude víc řádově. Je na to ministerstvo financí připraveno? V běžně dostupných pramenech jsem nezachytil, že by se k věci někdo odpovědný šířeji vyjádřil. A otázek je dost. Zejména po zkušenostech se systémem ministra Drábka nebo s registrem vozidel (a to bude ten připravovaný náročnější na rychlý přenos podstatně většího množství dat). A ty otázky? Tady jsou:
1) Program vyžaduje velkou kapacitu počítačové sítě ministerstva. Už ji má nebo ji připravuje? Příslušný software je hotov, nebo se také ještě tvoří? Připravuje jej samo ministerstvo nebo externí zpracovatel? Kdo bude systém provozovat? Za jakých podmínek? Kdy a jak se začne zkoušet? Jaká opatření, technická i personální, bude vyžadovat další zpracování přijatých dat? Co bude zavedení systému a jeho provoz stát? Jak byl nebo bude zpracovatel systému a jeho případný provozovatel vybrán? Pokud byl, kdo to je? Má-li být příprava celé akce transparentní a v mezích zákona, zejména toho o veřejných zakázkách, dá se to vůbec ještě stihnout?
2) Kdy bude znám konečný okruh zapojených uživatelů a v jakých krocích se bude rozšiřovat? Jaké budou konkrétní technické požadavky pro napojení na systém? Kdy je ministerstvo zveřejní? Mluví se o možné, třeba i jen částečné kompenzaci nákladů na pořízení technického vybavení pro připojení uživatele. Budou nějaké? A pokud ano, kdy budou známy podmínky a rozsah? Jak bude zajištěn provoz uživatelů v případě poruchy systému?
3) Je známou věcí, že každý systém se dá obejít. Má ministerstvo alespoň představu, jak bude systém kontrolovat? V jakém rozsahu? Co bude zřízení a provoz takovéto kontroly stát? Na postihy se neptám, ty už má jistě ministerstvo připravené. A co zákazník? Bude povinen si účtenku vyžádat a převzít? A co když tak neučiní nebo ji po vzájemné dohodě dodavatel ani nevystaví? Jistě na to bude nějaká sankce, přinejmenším pro dodavatele, ale jaká je pravděpodobnost, že takovéto případy běžné kontroly odhalí - pokud je sami nevyprovokují? Je možné, že takovéto případy ubudou, ale bude konečný efekt systému takový, než začne vydělávat, aby se v rozumné době, řekněme do tří let alespoň zaplatil? A to nemluvím o situaci, kdy některá příští vláda systém z jakéhokoliv důvodu prostě zruší. Opozice to alespoň slibuje.
Jistě by se našly otázky další. Ale já chci říct ještě něco jiného. Pokud se má systém opravdu od nového roku zavést, je nejvyšší čas, aby alespoň většina těchto otázek byla, řekněme do konce června, zodpovězena. Třeba formou instruktážní brožurky, kterou by ministerstvo poskytlo širší veřejnosti a zejména těm, na které to spadne nejdříve. Náklady na přípravu, tisk a distribuci takovéhoto materiálu odhaduji tak na jedno promile ceny celého programu. Nanejvýš!
Co je mi také divné, proč takovéto otázky nekladou vládě sdělovací prostředky, alespoň ty veřejné. Pořadů k tomu vhodných je přeci dost.