20.4.2024 | Svátek má Marcela


EKONOMIKA: Fosilní paliva mají 10x víc dotací než obnovitelné zdroje?

16.8.2010

climate gate

V Čechách tedy ne. Dotace na benzín jsou prakticky výhradně jev ze zemí bohatých na ropu. Kuvajt a spol. V EU naopak stát benzín zdražuje daněmi, které tvoří polovinu ceny. Narozdíl od USA, kde vláda motoristy takto neždíme.

Jeden z mých čtenářů (díky, PB) mne upozornil na zajímavou zprávu, kterou vypustily Britské listy. Citují článek z Guardianu na téma jisté zprávy, kterou vypracovala IEA (Mezinárodní agentura pro energii) a publikovala ji při příležitosti schůzky G20.

Říkal jsem si, že v tom bude nějak háček, a taky že ano. Tuto zprávu je nutno dovysvětlit a uvést na pravou míru. Protože čtenář z toho může mít dojem, že v ČR nebo v Evropě se masivně dotují fosilní paliva.

O co jde? O tvrzení, že fosilní paliva jsou dotována stejně jako řepka a fotovoltaika, proti jejichž dotacím se tak bouříme, protože nám zdražují energii. Že prý fosilní paliva jsou také dotována, a to dokonce 10x více než obnovitelné zdroje. V roce 2008 prý fosilní paliva dostala dotace za 557 miliard dolarů.

To tedy koukám. Tak jsem si tu zprávu IEA našel (pdf zde). Ukazuje se, že nejde o žádný výzkum, ale o dvě stránky bez zdrojů a odkazů ba i bez uvedení autorů! Vypadá to jako cosi, co někdo napsal na zadní stranu jídelního lístku. PPT prezentace už je nepatrně podrobnější.

Z textu je vidět, že IEA jede na oteplovacím oři. Mluví se tu o Kodaňské úmluvě a o nutnosti snižovat emise uhlíku, jako by nebyla žádná Climategate. Jako by snad IPCC byla důvěryhodným zdrojem informací.

============

Fosilní paliva že jsou dotovaná? V pár desítkách státech světa ano.

Státy bohaté na ropu z výnosů prodeje ropy cizincům pak dotují domácí prodej, takže domorodci se těší nízké ceně benzínu. Aby z národního nerostného bohatství aspoň něco měli. Zelení jim to ale nepřejí.

Nás v ČR se to netýká. U nás benzín dotovaný není. Evropské státy naopak k ceně benzínu přiráží vysokou daň, aby měly z čeho financovat „sociální stát“. Daně tvoří polovinu naší ceny benzínu (viz). My máme dotovanou jen řepku a solární panely. Fotovoltaika zřejmě Čechům vytáhne během příští generace z kapes bilion Kč (viz). To je zdvojnásobení státního dluhu!

V USA je benzín asi o polovinu levnější než v Evropě. Není to ale tím, že by jejich vojáci benzín kradli v Iráku za pět prstů. Není to ani tím, že by ho dotovali. Je to tím, že k ceně benzínu nepřirážejí vysoké daně a poplatky narozdíl od Evropy. Tedy americká cena benzínu je "nedeformovaná" zásahem státu, naše ano.

Proč to americká vláda tak dělá? Za Velkou louží jsou velké vzdálenosti a lidé běžně dojíždějí do práce i stovky kilometrů. Projezdí tedy benzínu více ne proto, že je levnější a motivuje to k plýtvání (jak naznačují ekologové). Projezdí benzínu více, protože tam jsou větší vzdálenosti. Kdyby tam byl benzín drahý jako v Evropě, tak jim nezbude ani na hamburgry.

Zelení by ale prostému americkému Jimovi či Dickovi benzín zdražili rádi. „Děti nepojedou na letní tábor, nemáme peníze, mámo, zelení nám zdražili benzín.“

Údaje 2008: V USA galon benzínu (tj. asi 5 litrů) stál 3,45 dolaru. V Německu stál 7,86 dolaru. V Kuvajtu stál 90 centů.

fossil01

Graf: Státy dotující benzín. Jak vidno - samé rozvojové země. Proklínané Spojené státy americké se na tom v globálním měřítku podílí tak nepatrně, že se ani nedostaly do tabulky. V roce 2008 měli Američané až 44. nejlevnější benzín na světě.

===============

Něco tu ale nesedí.

Podle firmy Bloomberg New Energy Finance (která maká v uhlíkovém byznysu) dostal uhlíkový byznys za rok 2009 asi 45 miliard dolarů globálně. Je jim to málo. Porovnávat to s údajnými 557 miliardami pro fosily však znamená tahat čtenáře za nos. Protože obě komodity zabírají jiný podíl na trhu. Je to jako porovnávat dotace na auta s dotacemi na vzducholodě. U těch aut vám vyleze vyšší číslo, protože aut je na trhu více než vzducholodí. Ne proto, že by dostávaly protekčně více dotací na kus.

Jinak řečeno takové porovnání je statistická prasárna.

========================

Cíl zprávy IEA je jasný. Oni tomu říkají „reforma subvencí“. Hezké. Uhlíková lobby chce zkrátka odrovnat svou konkurenci. Reforma má spočívat v tom, že „my“ dostaneme více dotací a naše konkurence na trhu bude rozhodnutím vlády od dotací naopak odstavena. Něco jako války gangů v Chicagu ze 30. let.

fossil02

Pokud se odstraní dotace na fosilní paliva, lidé v mnoha zemích to odnesou. A dosáhne se tím… ničeho. Snížení emisí CO2 asi o 2,4 Gt. Příroda ovšem ročně emituje asi 800 gigatun. Čili výsledek nula celá nic. A vliv na teploty? Ani náhodou. Teploty kolísají spíše podle oceánských cyklů jako SOI (El Niňo, La Niňa).

Ale vliv na akcie uhlíkové lobby? Mmm. Nádhera. Jenom v samotných USA se objem trhu s uhlíkovými odpustky v roce 2012 odhaduje na 60 miliard dolarů ročně - to je totéž, co činí americký trh s obilím. A to lidem prodávají vzduch. Kdo by si to pomyslel.

Ekonom IEA by se ale měl vrátit do zvláštní školy. Jestli se sníží dotace benzínu, klesne jeho spotřeba, a tudíž klesne jeho cena. Tak funguje trh. Když obchodník vidí, že jeho zboží nejde na odbyt, dá ho do slevy. A jak se zlevní, spotřeba zase vyleze nahoru. I emise.

Zpráva IEA má absurdní název. „Dotace na energie: Jak odstranit deformaci cen.“ Oni si vypůjčují liberální volno-tržní slogan s cílem ještě více zkreslit tržní signály a ještě více dotovat nekonkurenceschopnou zelenou lobby.

Mě nevadí, že kdesi jakýsi ropný šejk svým poddaným dává levný benzín. Vadí mi, že tady já mám platit za dražší elektřinu kvůli dotacím na něco, čehož vliv na globální oteplování je minimální.

Pokud se někomu nelíbí dotace na energie, fajn. Zrušme oboje dotace - na fosilní i alternativní paliva. Uvidíme, kdo bude na trhu konkurenceschopný.

Reference:
Energy Subsidies: Getting the Prices Right, IEA 7.června 2010
Steve Hargreaves. US gas: So cheap it hurts, CNN 15. července 2008
PPT prezentace zprávy IEA
Solární panely nás vyjdou na bilion. Největší průšvih ekonomiky, říká šéf ČEZ, Lidové noviny, 2. července 2010.
Bryan Leyland. Is the cold weather coming? Jo Nova, srpen 2010.
Carbon market evolving, Delta Farm Press, 3. září 2009.
Elena Ondrová. Daně tvoří více než polovinu ceny benzínu, Finance.cz 15. srpna 2007

Více na http://www.klimaskeptik.cz