EKONOMIKA: Držte si kapsy, jedeme na dovolenou
Jistě by bylo pohodlnější, pokud by cestovní kancelář uváděla jedinou cenu, ale pokud ji neuvádějí letecké společnosti, je to velmi problematické a pro zákazníka ne zrovna výhodné.
Když si totiž nyní koupí zájezd na září, platí palivový příplatek ve výši, jaká platí dnes, a nikoli takový, jaký bude platit v září. Ten zaplatí až člověk, který koupí zájezd na poslední chvíli. Nutno říci, že cena palivového příplatku jenom neroste, ale také občas klesá, byť se tak už mnoho měsíců nestalo.
Pokud by byla v katalogu cena pouze celková, musela by cestovní kancelář odhadnout příplatek v průměrné celoroční výši, což by nepochybně vedlo k zdražení zájezdů, protože cestovka by ho logicky musela nadsadit, aby nespadla do ztráty a nezkrachovala.
Cestovní kanceláře totiž pracují s velmi nízkou obchodní přirážkou a nepříliš vysokým ziskem.
Například nejziskovější Eximtours dosáhla loni hrubého zisku něco přes pět procent z obratu.
Není samozřejmě pochyb, že některé cestovní kanceláře existenci příplatků k základní ceně zneužívají a vyvádějí mezi povinné příplatky třeba služby delegáta nebo transfer z letiště do hotelu a zpět.
Anebo nabízejí pobyt na rozdíl od konkurence pouze se snídaní a další stravování je nutné doplatit.
Na druhou stranu v naprosté většině případů lze celkovou cenu jednoduše spočítat na internetových stránkách cestovních kanceláří nebo si nechat udělat součet rovnou na přepážce u prodejce.
Český střádal ví své. A Češi nejsou líní počítat a dopočítat se k nejvýhodnější nabídce.
Zvykli si i číst ta malinká písmenka dole na inzerátech a vědí o jejich významu. Obalamutit poučeného zákazníka je dnes opravdu obtížné.
O tom, že cestovatelé jsou poučenými zákazníky, svědčí i reklamace, v nichž se domáhají svých práv, a často velmi úspěšně. Kupodivu na účtování příplatků k ceně reklamace žádné nejsou, jak shodně uvádějí zástupci snad všech velkých cestovních kanceláří.
Navíc, když porovnáte celkové posčítané ceny, dostanete se většinou jen k poměrně malým rozdílům. Konkurence totiž na tomto trhu opravdu řádí.
Jinde však je zřejmě záležitostí nepříliš známou a opovrhovanou. O pár stovek, které ušetříte výběrem dovolené u nejlevnější cestovky, totiž stejně přijdete, pokud budete na dovolené vybírat peníze z bankomatu.
Velké banky téměř do jedné za výběr účtují jednotný poplatek sto korun plus půl procenta z vybrané částky, a potvrzují tak i v nadcházející cestovatelské sezoně, že bankéři české střádaly moc nešetří.
Rozhodně se jim nechtějí podbízet kvalitními a cenově dostupnými službami v zahraničí.
Takže raději vyměňte peníze v hotovosti ve směnárně. Ale ne v bance, tam je horší kurz a navíc nestydatý poplatek. A pak už vzhůru na dovolenou.
MfD, 19.5.2008