Pondělí 13. ledna 2025, svátek má Edita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKONOMIKA: Drahé pivo není řešením

Jan Ferenc
diskuse (9)

Podle jakýchsi přehledů je v České republice nejlevnější pivo na světě. Mravokárci příjemnou zprávu záhy osolili upozorněním, že s tím souvisí i to, že ve spotřebě alkoholu jsme na předních příčkách světové ligy a že to zase není dobře, neboť to škodí lidem i národnímu hospodářství. A proti tomu se musí bojovat. Stát by měl alkohol zdražit, to znamená zvýšit spotřební daň, a spotřeba alkoholu tak snížit.

Zlepšení zdraví obyvatel a zvýšení prosperity země je oblíbená a často opakovaná záminka ke zvýšení příjmů státního rozpočtu. Ani v případě alkoholu tomu není jinak, jakékoliv jiné pohnutky jsou falešné. Kdyby platilo, že pro konzumaci alkoholických nápojů je cena účinnou bariérou, pak bychom vykazovali nejnižší spotřebu naopak nápojů nealkoholických, které jsou u nás dražší než pivo, v pohostinství i dvojnásobně. Naopak ceny sociálně netolerovaných drog jsou, odhaduji, výrazně vyšší než ceny alkoholu, přesto jejich spotřeba nejen u nás stoupá.

Nízké ceny piva nejsou dány malým zdaněním. Stejně drahé nebo i dražší jsou piva nealkoholická a, jak jsem již poznamenal, i jiné nealkoholické nápoje, které ovšem žádnou zvláštní daní zatíženy nejsou. Už vůbec nejsou cenové rozdíly dány výrobními náklady. Nejsem sice technolog, ale tuším, že k výrobě piva se musí zorat pole, zasít ječmen, sklidit a skladovat ječmen, vyrobit slad, zorat pole, vybudovat chmelnici, zasázet chmel, sklidit chmel, ve speciálních technologiích uvařit pivo, ve speciálních podmínkách nechat kvasit a ležet pivo atd… Limonádu vyrobíte přidáním sirupu do vody.

Mám vlastní teorii, proč je pivo levnější než limonáda. Každá značka piva se vyrábí ze specifických surovin a osobitou recepturou. Proto každá chutná jinak. To brání monopolizaci. Podobně je v Itálii nebo Francii například velmi levné víno (a pověst těchto národů tím jinak netrpí).

Žádné Colabýr neexistuje, vzniknout nemůže a nemůže ovládnout trh. Mezi pivy velmi dobře funguje vzájemná konkurence podporovaná individuálními chutěmi a oblibou toho kterého piva u konzumentů. To jsou okolnosti, které nutí výrobce piva zacházet s cenami velmi, velmi opatrně.

Řada odborníků trvá na tom, že snížením dostupnosti a zvýšením ceny alkoholu k poklesu jeho spotřeby dochází. Dokazují to statisticky. Je to možné, nejspíše u mladistvých. Dospělí lidé k volbě nápoje přistupují na základě mnoha jiných kritérií. V Čechách je vysoká spotřeba piva dána staletými tradicemi, zvyklostmi gastronomickými i sociálními, zvyklostmi a pravidly pro setkávání, obyčeji a rituály při komunikaci mezi lidmi, a mnoha dalšími okolnostmi. Podobně i volba, zda obecně alkohol pít či nepít, je u každého člověka svobodná, jedinečná a ovlivněná řadou různých okolností. Lidé, kteří jsou na alkoholu závislí a rozhodli se s tím něco udělat, se zpravidla dostanou do kontaktu s psychology, kteří se jich nejprve ptají, proč začali pít, co je k tomu vedlo a jaké pocity v nich konzumace alkoholu vyvolává. Schválně, kolikrát asi slyšeli odpověď: „Když ono je to tak levné...“

Ovlivňování volby nápoje uměle stanovenou cenou sice může být do jisté míry destimulující – možná. Ale vyplynou z toho nejméně tři nepříjemné důsledky – téměř jistě. Za prvé, cena nebude informací o nabídce, poptávce, spotřebitelských preferencích a nákladech, tedy kategorií ekonomickou, ale stane se kategorií politickou a nástrojem propagandy. Z toho vyplývá, za druhé, že trh a spotřebitelé ztratí přehled, kolik co stojí a zda to za to stojí. Za třetí, zdražení piva administrativním zásahem zvýší ceny všech nápojů, i nealkoholických.

Až bude alkohol opravdu hodně drahý, schválně, kolik notoriků na otázku svého psychologa, proč začali pít, odpoví: „Když já už nevěděl, co s penězi...“

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Jan Bartoň
13. 1. 2025

Trump vyloučil, že využije vojenskou sílu k připojení Kanady.

Modrý pták
13. 1. 2025

Konečný stav klidu nebude nikdy dosažen. Pokaždé se objeví rušivé faktory.

Stanislav Křeček
13. 1. 2025

Lidé nepotřebují informace, ale radikální kroky k dostupnému bydlení.

Ivo Fencl
13. 1. 2025

Moji rodiče-učitelé „ujížděli“ na Škvoreckém.

Aston Ondřej Neff
10. 1. 2025

Přílepek §318a má mnoho společného s nápadem honit Okamuru.

Aston Ondřej Neff
11. 1. 2025

Celoživotně, od dětství, jsem zelený jak hlávka zelí.

Aston Ondřej Neff
13. 1. 2025

Poslední průzkum předvídá vedení ANO „o parník‟ před SPOLU.

Chechtavej tygr
11. 1. 2025

Moje žena je divná, myslí si, že jsem blázen.

Ladislav Jakl
10. 1. 2025

Demokracie se přežila. Dobro bylo vždy vyšší hodnotou než demokracie.

pari Anna Pařízková, ČTK
13. 1. 2025

Středoškolský student odmítl podat ruku slovenskému prezidentovi Petrovi Pellegrinimu při převzetí...

Ondřej Neff
13. 1. 2025

Už brzy budeme mít všechno podstatné vyřešené. Zvítězíme například v boji s globálním oteplováním....

Zbyněk Petráček
13. 1. 2025

A je to tu. O víkendu bylo poprvé potvrzeno, že Ukrajina má dva severokorejské zajatce. Ani Moskva,...

Lidovky.cz, ČTK
13. 1. 2025

Německý kancléř Olaf Scholz v pondělí odmítl návrh nastupujícího amerického prezidenta Donalda...

ČTK, hal Miloslava Hálová
13. 1. 2025

Provozovatel restaurace U Kojota v Mostě Miloslav Čech dnes ve svém vyjádření na Facebooku uvedl,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz