20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Dálnice D4

Postavit dálnici kdekoli, bez ohledu na peníze a pokud možno hned. Tak zní jeden z nepsaných zákonů, podle kterého se řídí politická elita. A nutno dodat, že se souhlasem značné části voličů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Sedláček 15.2.2021 16:48

marně přemýšlím, komu a proč má tento blábol sloužit, jedinou vrásku mi v tomto případě dělá, že v tom projektu mají své špinavé a šejdířské pazoury frantíci

V. Kain 15.2.2021 14:49

A to se jedná o pitomý kousek dálnice.Jakpak to asi dělali v Chorvatsku?Dálnice vedou mnohdy takovými úseky které bychom absolutně nebyli schopni zvládnout.Odstrašující příklad je Blanka.A pokud jde o francouze,tak těm bych už po zkušenostech s Veolií nesvěřil vůbec nic.

V. Braun 15.2.2021 19:50

V Chorvatsku mají hlavně neskutečně vysoké mýtné dálniční poplatky, a to i na dálnicích po naprosté rovině, kde cena výstavby musela být hodně nízká.

M. Husovice 15.2.2021 14:05

Postavit dálnici od soukromé firmy - neznám ceny za stavbu 1 km dálnic, ale předpokládám, že stavební firma nebude nosit "igelitky" politikům, vybere si "výpalné" sama pro sebe a banky. Je to spravedlivější nebo ne ??!! Sice bychom měli mít o něco chudší strany i politiky, ale kdo ví - čas ukáže. ;-);-€;-)

M. Šejna 15.2.2021 9:39

Vzhledem k tomu, že ceny stavebních prací v posledních letech rostly o zhruba 12 procent ročně, tak se mi ta cena za stavbu a 25-letou údržbu zdá naopak velmi nízká.

Ještě před 20 lety stál kilometr dálnice okolo 100 milionů. Dnes je to přes 200 milionů. Za 20 let to může být 400 milionů.

Inflace se zastavit nedá.

O. Uživatel 15.2.2021 17:14

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 15.2.2021 8:40

Uživatel požádal o vymazání
J. John 15.2.2021 8:39

Jediné úzké hrdlo při stavbě dálnic je v přípravě - veřejnoprávní a majetkové. Sehnat peníze v době, kdy se peníze tisknou o 106 není problém. Navíc by se mohla získat "dotace z EU", která by se použila na rozumnou věc a neskončila by v kapsách těch Kušnýřů a Drrathů. Stavební kapacity také nejsou problém. Zbývá otázka pro pány poslance: Cui bono?

J. Hruška 15.2.2021 8:22

No, nekupte to, když je to tak levný.!

Hory horniny pohrnou francouzský?? bagry, tuny, kylometry železa na mosty povlečou Rumuni z Němců - porůží, jen snad ten cement bude český, asi, a semtex na skály, megalitry asfaltu potečou z ruských ropovodů, nad vším tím shonem budou znít ukrajinské častušky a dirigenti z Paříže budou připíjet šampusem při sčítání doláčů. Zdař Bůh.

J. Hruška 15.2.2021 8:31

A po ještě nehtové cestě se budou vozit stometrové vrtule na Šumavu.

P. Dvořák 15.2.2021 7:27

Co je myšleno pod větou " . . . zároveň se soukromník v příštích 25 letech postará o údržbu." ? To je odklízení sněhu a malování lajny, nebo "údržba" zařízení nové dálnice, která vlastně údržbu nepotřebuje? Kdo tu "údržbu" zaplatí?

Za 25 let, až to nebude nová dálnice, teprve začne nutnost skutečných oprav a nákladné údržby.

M. Šejna 15.2.2021 10:55

Nová dálnice potřebuje údržbu každý rok.

Když je asfaltový povrch, dělají kamiony koleje a po zímě se tvoří výtluky.

Když je povrch betonový, dělají se výtluky v dilatačních spárách.

Navíc je potřeba udržovat mostní konstrukce včetně dilatačních spár.

Pokud by se na dálnici 25 let nesáhlo, byl by tam po 25 letech místo dálnice tankodrom.

P. Dvořák 15.2.2021 14:37

Jistě, ale to je taková drobnější údržba. Ty skutečně nákladné opravy nastanou, jak jsem již psal: "Za 25 let, až to nebude nová dálnice, teprve začne nutnost skutečných oprav a nákladné údržby."

Také jsem se ptal, a to je hlavní, kdo tu údržbu zaplatí. Bude to už zahrnuto v ceně nové dálnice nebo se bude platit za opravy ad hoc? Pokud je to v ceně, nelze zaručit, že za rok firma "nezkrachuje". Pokud ad hoc, je potom úplně jedno, kdo a za kolik novou dálnici postaví.

V. Novák 15.2.2021 17:49

Když bude stavebník taky udržovat dálnici, postaví ji tak, aby ji musel opravovat co nejméně. Takže těžko tak, aby se vlnila ještě před dokončením...

P. Dvořák 15.2.2021 18:57

Idylická představa. Nezávidím vám váš růžový svět. Ty nárazy na realitu . . . .

P. Milan 15.2.2021 11:33

Tak se podívejte na D1, není-li vám pojem údržba jasný.

P. Dvořák 15.2.2021 14:40

Pojem údržba D1 mi je jasný. První úseky byly postaveny v 1. polovině 70. let. t.j. před 45 až 50!!! lety. Ne pětadvaceti.

J. Kočí 15.2.2021 7:27

Ale vždyť už zkušenost máme.

Úsek dálnice do Ostravy měla kdysi stavět Izraelská firma. Byl u toho tehdy Zeman. Ve sněmovně se strhnul šílený řev, že je to předražená a že si to zajistíme sami a lépe a levněji a blablabla. Asi jako v tomto článku. Výsledek byl, že dálnice byla dokončena o několik let později, v menší kvalitě, za to cena byla vyšší. Navíc firmy, které stavěly, nemohly stavět jinde, protože neměly kapacitu. Žeby pan Holub dostal taky zaplaceno?

P. Dvořák 15.2.2021 7:31

Izraelci to měli postavit zadarmo a na třicet let by vybírali mýtné. Měli jsme dvě možnosti:

1) Postavit dálnici sami a stát bude vybírat mýtné.

2) Nechat dálnici postavit Izraelce a nechat je vybírat mýtné.

Výsledek: Nemáme dálnici a stát vybírá mýtné.

P. Hatina 15.2.2021 1:57

4 miliardy navíc za mj. údržbu takového úseku na 25 let, to se mi zdá až neskutečně levné. Když uvážíme že spousta jiných úseků dálnic se už rozpadá a musí se nákladně udržovat a opravovat...a stát to musí platit pokaždé znova..;-D

J. Jurax 15.2.2021 0:58

Francouzská firma postaví? Stavět to budou stejně nasmlouvané české firmy za levno, akorát vejvar půjde do Francie. Na vlastní stavbě Francouze neuvidíme vyjma nějakého managora v naleštěných polobotkách, co ani nevyleze z auta ...

L. Novák 15.2.2021 0:45

Co jsou nějaké 4 miliardy proti tisíci miliardám za Bilionový tunel OZE?

Zase jen Holubí trus... :-P