24.4.2024 | Svátek má Jiří


EKONOMIKA: Cestou necestou

15.4.2009

Glosa postaršího technokrata

Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma

Na nedávném semináři Tuesday Business Network bylo hodně přednášek a diskusí na téma, zda má mít menší firma nějakou strategii. Pominu-li sémantické debaty o tom, kde končí strategie a kde začíná taktika, líbil se mi výrok jednoho lektora: „Strategii mám, i když ji nemám.“ Myslím, že zejména v dnešní době asi tenhle pasivní přístup nebude stačit. Strategie nemusí být něco velkého, vznešeného, neměnného, vypilovaného do detailu. Pár věcí bych jako vlastník nebo manažer malé či střední firmy měl vědět. Rozhodně to, co dělám, jaké mám výrobky a služby. Měl bych znát své zákazníky a jejich potřeby. Neškodí občas se podívat, v čem podniká konkurence. Pokud si tohle uvědomím, eventuálně doplním nějakou analýzou silných a slabých stránek firmy, vím, kde na trhu jsem a co tam dělám. Zní to banálně, ale zkuste se pár podnikatelů zeptat, co vlastně jejich firma dělá, a často budete mít potíže pochopit to i po několikaminutové přednášce.

Popsal-li jsem výchozí bod, měl bych si říci, kam chci v určitém časovém horizontu dojít. Jaký horizont to bude, záleží na průmyslu, v němž se pohybuji. Plánovat cokoli na více než dva roky v IT průmyslu je spíše věštění. Důležité je, aby moje osobní cíle a cíle spoluvlastníků firmy byly v souladu. Touží-li jeden po novém mercedesu a druhý chce investovat do rozvoje firmy, kolize je nevyhnutelná. Zbývá zvolit způsob, jak se z počátečního bodu dostanu do koncového. Budeme-li tomu říkat strategie nebo taktika, je spíše hraní se slovy. Přidám ještě dvě důležité věci. Každý pracovník ve firmě by měl firemní strategii rozumět a znát v ní svoji roli. Ideální by bylo, kdyby se s ní ztotožnil. To už je individuální a záleží na kvalitě práce s lidmi. Dál bych měl vědět nejen to, co budu dělat, ale také to, co nikdy dělat nebudu. Ušetří mi to náklady na zbytečné experimenty.

Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma. Prostředí kolem nás se mění a s ní by se měla měnit i firemní strategie. Nezapomeňte, strategii má tvořit šéf firmy nebo její vlastník. Když má, tak musí.

Euro 14/2009

Autor je prezident sdružení TUESDAY Business Network.