16.4.2024 | Svátek má Irena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J.G. Pašek 30.8.2007 0:04

Tlučhubou šmejdi politici a jejich mzdy rostou geometrickou řadou . . .

.

DDD 29.8.2007 15:19

Lépe platit

Technické obory budou pro rodiče a studenty atraktivní teprve tehdy, až zaměstnavatelé budou technické inženýry platit aspoň tak dobře jako ekonomické.  Otevření trhu  (mimochodem kvalitní inženýři už jsou stejně vytunelováni do zahraničí) nás možná přenese blíž k realističtějšímu pohledu na oceňování jednotlivých profesí.

Netřeba 29.8.2007 12:38

Cena pracovní síly.

Občas někde zaslechnu zasvěcený komentář, jak je výhodné pro naši ekonomiku, že jsme levná pracovní síla. Dosud mi nikdo nevysvětlil, v čem jsou výhody pracovní síly, že je levná a za mdu si může koupit pokud možno co nejméně.

Už to chápu. Levná pracovní síla udělá nejlíp, když si zabalí pytlík buchet a odejde do světa. Nemusí mít pocit, že by přišla o něco jiného, než pocit domova.

RomanL 29.8.2007 13:17

Re: Cena pracovní síly.

Také se obávám, že pojem "levná pracovní síla" ještě nikdo nedomyslel až do následků...

Honza42 29.8.2007 15:37

Na tom není co domýšlet. Prostě se nadřete jako mezek a máte pořád holou řiť.

www racek 29.8.2007 16:31

Re: Re: Cena pracovní síly.

jo, když to někdo vydává za komparativní výhodu, jako naší babyekonomové ...

Ladislav N. 29.8.2007 21:58

Re: Re: Re: Cena pracovní síly.

Zwwwracek jako vždy - pozřel moudrost světa... ;-D

janabok 29.8.2007 11:45

Je dílčí otevření pracovního trhu pro naše občany v souladu se zájmy našeho hospodářství?...

no to je ale klišé! ...

normálnímu smrtelníkovi jsou "zájmy" (jakéhokoliv!) hospodářství naprosto ukradené; on totiž preferuje ty svoje a není vůbec starostí různých Špidlů a dalších socialistických opatrovávačů lidského blaha, aby zkoumali, zda jsou "správné" či nikoliv...

plně to vystihuje příspěvej jz z 01.42...

R 29.8.2007 11:29

další cesta, jak získat odborníky.

Já bych měl ještě jednu cestu, jak získat odborníky. Pořád u nás existují oblasti s nezaměstnaností 10 - 12 i více procent.  AŤ mi nikdo neříká, že všichni z nich jsou nezaměstnantelní.  A  ať nikdo neříká, že jsou mezi nimi jen příslušníci menšin se zvláštní školou. Spousta těchto lidí se dostala do řad dlouhodobě nezaměstnaných v dobách, kdy byl nezaměstnaných nadbytek a personalisté vybírali lidi s správným vzděláním a praxí a ostatní i se středním nebo vysokoškolským vzděláním odsoudili do řad dlouhodobě nezaměstnaných. A už toto samo od sebe je takový hendikap, že firmy ještě dneska buď nechají místo neobsazené nebo přijímají cizince. Reformou se na každém z těchto nezaměstnaných ušetří každý měsíc několik tisíc. Stát by na tom i vydělal, kdyby místo bezduchého vyplácení dávek za ty ušetřené peníze zorganizoval dlouhodobá několikaměsíční školení, která by aspoň část z těch lidí vrátila do pracovního procesu.

Milan Kůrka 29.8.2007 11:17

Peníze

Pane hejtmane, stejně jako ostatní politici nechcete pochopit, že není naprosto žádný racionální důvod, aby se platy za tutéž práci v místech vzdálených jen hodinu cesty autem lišily o řád. Prostě pokud Vaši investoři počítali s tím, že pro ně budou naši lidi budou pracovat za desetinu jejich domácí mzdy, tak měli špatný podnikatelský záměr. Jakmile domácí firmy (nemocnice, školy....) zaplatí své odborníky tak, aby se jim jezdit za prací do horoucích pekel nevyplatilo, nebudou to dělat. Dojíždění je drahé, nepohodlné a ničí rodinný život, tedy nic, o co lidi skutečně stojí.

Je však zajímavé, že nebozí investoři si neustále stěžují na neochotu Čechů se stěhovat za prací a současně se obávají odlivu odborníků. Asi to s tou neochotou stěhovat se za prací není tak zlé, jenom záleží na nabídce...

Milan Kůrka

třitečky 29.8.2007 9:32

to se vyřeší samo

Aby tady kvalifikovaní pracovníci zůstáváli, budou muset dostat stejné podmínky, jako venku. Až začnou takového podmínky získávat, tak se zájem o studium technických oborů zvýší.

Honza42 29.8.2007 10:04

Re: to se vyřeší samo

Hm, jenže v západní Evropě je i při těch jejich podmínkách zoufalý nedostatek techniků od vyučených až po vysokoškoláky. Zatímco tlučhubů je celosvětově trvalý přebytek.

Mimochodem, mám sice technicky nadané děti, ale když vidí jak se na ty (slušný) prachy co jako konstruktér vydělám neskutečně nadřu, tak se stejně asi nepotatí.

R 29.8.2007 11:18

Re: Re: to se vyřeší samo

Nedostatek je podle mně daný politikou EU.  Špička v technice jsou třeba letecké a kosmonautické obory. Jenže ty jsou v Evropě dušeny administrativním a politickým řízením příslušných firem. Další špičkový technický obor - chemie je podvázán evropským REACH zákonem.  Další budoucí špičkové obory - genetika, bioinženýrství, biotechnologie je podvázán nesmyslným odporem proti GMO. Jediný technický obor, který se v Evropě nerušeně rozvíjí je energetika obnovitelných zdrojů a to je obor spíše na pomezí techniky a ideologie a ne každý z techniků má na toto žaludek. Divíme se potom, že ti nejlepší se stěhují z Evropy do USA nebo do současných rozvíjejících se zemí, kde mohou nerušeně pracovat na špičce a jejich místa zastávají ti průměrnější, kteří zase chybí jinde.

franta 29.8.2007 9:20

Nestačím se divit

On to trh nevyřeší ? To je ovšem šok.

N.A. 29.8.2007 9:46

Re: Nestačím se divit

Vyresil by to, dobry muzi, vyresil.  Jenze to co se nam tady predvadi je jen polovicni trh.

Student obdrzi vyuku zadarmo, a pote svoji pracovni silu prodava na trhu za penize. A vsichni se divi, ze to tak nejak nefunguje.

V soucasnosti to vypada tak, ze za ceske penize vychovavame inzenyry pro Nemecko.

Mozna by to chtelo, poucit se u Tchaj-wanu. Chce Amerika levne a pracovite tchajwanske inzenyry? Dobre, ale at si je na svych universitach vychova. Za sve dolary. A pokud se inzenyri rozpomenou a vrati se domu, tim lepe pro Tchajwan, Amerika na tom zdaleka neprodelala.

david 29.8.2007 8:23

Na technických školách je matematika. To je taky problém.

Nejde jen o prestiž technického povolání.

Podívejte se kolik takzvaných celebrit se chlubí tím, že jim dělají problém i obyčejné počty, a co potom matematika, fyzika nebo chemie.

fox 29.8.2007 8:36

Re: Na technických školách je matematika. To je taky problém.

ano,to je přesné.Většina t.zv. celebrit se hned zprvu pochlubí tím,jak nerozumí matice,fyzice atd.Technické obory byly neatraktivní už před 30 lety a bolševik dehonestoval všechny inteligenty obecně.Po revolucise to moc nevylepšilo.28 října se rozdávají medaile.Za Havla tam nebyl ani jeden za Klause se tam konečně dostal akademik Němec,vynikají odborník.Čekám netrpělivě na další vyznamenané.Asi se nedočkám.

JJ 29.8.2007 7:42

Plna huba svobody pohybu, ale pan by chtel zaroven "uvolnovat postupne"

Asi si neuvedomuje, ze zalezi pouze na Nemecku, kdy se rozhodne ceske pracovniky prijmout, ne na CR. Nebo sebere technikum pasy!? Stavet ploty? Par poznamek:

Kdo umi jazyk, tak uz stejne venku je, pracovni povoleni je pro tyto lidi formalita. V CR po vystavbe montoven je nedostatek take nizko kvalifikovanych sil, ktera zaplnuji cizinci. V konecnem dusledku budou muset techniky zaplatit, aby se mladym lidem vyplatilo investovat cas a penize dotohoto typu vzdelani a prirozene zaplatit tak, aby nesli jinam.

Stat muze akorat: Snizit dane (viz Irsko), pripadne zavest skolne a odepisovat to technikum, pokud zustanou v porofesi v CR (ovsem zde je prostor pro ceskou vynalezavost, navic zahranicni zkusenost mladych lidi neni rozhodne na skodu).

Petr Kohout 29.8.2007 7:40

pokud bude nedostatek techniků,

stoupnou jim platy. Pokud jim stoupnou platy, vybere si tento obor více studentů. Pokud si tento obor vybere více studentů, bude více techniků. (volně dle Adama Smitha).

Pokud si pamatuji, při přijímačkách na VŠ jsem byl informován, že stačí splnit limit - hlásí se MÉNĚ uchazečů, než je volných míst. (1985 - ČVUT FEL silnoproud). Zato žurnalistika již tehdy měla narváno. Mimochodem jsem dodnes nepochopil, co se na žurnalistice učí, zejména teď po zrušení Marxismu-Leninismu.

Honza42 29.8.2007 9:57

Re: pokud bude nedostatek techniků,

Trošičku chybička se vloudila. Ono od rozhodnutí nečím být až do skutečně produktivního věku je to nějakých 10-15 let. Za tu dobu některé firmy buď zaniknou nebo odejdou. Zkrátka jste nezmínil třetí scénář, že přestaneme být průmyslovým státem.

Dalším faktorem je obecně klesající pracovitost lidí. Je stále dost zašívacích míst ve veřejném sektoru za rozpočtové (dnes velmi slušné) peníze. Technické obory jsou v konkurenčním prostředí a musí se tam tvrdě makat. Což se málokomu chce, když má jinou možnost.

jz 29.8.2007 1:42

Svoboda a odpovědnost jednotlivce nebo podřízení se kolektivnímu zájmu?

Osobně jsem pro úplné otevření pracovní trhu, bez toho, aby docházelo jen k takzvanému vykrádání inženýrů v našem průmyslu. Bohužel se ale budeme asi muset připravit na variantu postupného otvírání, které bude pro naše hospodářství méně příjemné.

Nějak zde jde stranou přínos zcela zásadní, kterým je otevírání možností individuální svobody pro pracovníky, kteří si mohou lépe volit svého zaměstnavatele.

Firmy, které to potřebují, by měly svým potenciálním pracovníkům dávat takovou nabídku, aby k nim nastoupili. Politici, kteří nechtějí absolventům zavádět pracovní umístěnky, jako tomu bylo v dobách komunismu, by se neměli oddávat úvahám o tom, jak tuto svobodu omezit.

Uvolnění pracovního trhu samozřejmě nemůže být přínosem pro firmy, od kterých budou zaměstnanci odcházet jinam. Připustit si ale v jakékoli míře možnost, že takovým firmám pomůžeme tím, že omezíme svobodu těchto zaměstnanců jít za lepším, je hodně zcestné.

janabok 29.8.2007 11:37

Re: Svoboda a odpovědnost jednotlivce nebo podřízení se kolektivnímu zájmu?

R^...

podepisuji! ...

Kolda 29.8.2007 0:55

Je to o penezich

Technika, to je vice prace za mene penez. Proto to lidi nechteji delat. Mraky lidi, co vystuduji technicke obory skonci u neceho jineho.

Ales 29.8.2007 6:06

Re: Je to o penezich

Až dobrý technik dostane totéž co ekonom nebo právník nebudou mít techniky problém s nedostatkem kvalitních zájemců o studium.

Kvalifikovanou pracovní sílu je nutno zaplatit a ne uvázat jak by si někteří taky podnikatelé přáli.

Netřeba 29.8.2007 7:09

Re: Je to o penezich

Proč se zdlouhavě zabývat např. konstrukcí a realizací nějaké stavby a riskovat neúspěch nebo chybu při výrobě? Mnohem jednodušší a výnosnější je, když materiál na tuto stavbu pomocí tlačítka Enter několikrát oběhne svět nebo alespoň naši republiku.

Novák 29.8.2007 7:48

Re: Re: Je to o penezich

Řekl bych, že jednodušší a výnosnější je o tom žvanit. A to čím víc, tím lépe, ale hlavně nic konkrétního.

Zkuste někdy sledovat diskuzní kroužky, kde se scházejí mladí lidé. Průmyslovák - strojař, to je něco jako nositel AIDS. S takovým nýmandem se přece nebude nikdo bavit. O něco málo lépe je na tom frekventant některého oboru ITnebo elektro.. U vysokých škol je to o poznání lepší, ale vpřípadě té strojařiny nebo stavařiny jen tehdy není-li to klasická technologie či konstrukce resp projekce, to je nádeničina, kdo by se s tím páral.

Nejde jen o peníze, ale i o společenskou prestiž.

.

Netřeba 29.8.2007 9:51

Re: Re: Re: Je to o penezich

To je také pravda. Napsat  ( nebo i nenapsat )  jednu knihu a být bývalý chartizán, dostal jste se v době pravdy a lásky i na Hrad k dekorování.

Zion 29.8.2007 14:58

Re: Re: Re: Re: Je to o penezich

A predtim jeste byla moznost zivota na statni utraty - siroky vyber - Bory, Pankrac, ...

Netreba, Netreba, voni jsou odsak jak andel

Jimmy 29.8.2007 12:13

Re: Re: Re: Je to o penezich

Mohu potvrdit. Pamatuji se jak jsem jednou ještě jako student-průmyslovák v partě vrstevníků na chatě během hovoru řekl o jednom velmi tlustém jezevčíkovi, že má průřez v pase asi takovýto a ukázal rukou a všichni po slově průřez ztichli a koukali se na mě jak na blázna :-)

Netřeba 29.8.2007 12:32

Re: Re: Re: Re: Je to o penezich

Báli se přiznat, že neví, jestli je to jiné slovo pro průměr nebo obvod ;-D;-D;-D.