28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EKONOMIE: Schizofrenní Nobel

Seveřané (později vysvětlím) udělili v týdnu mimo jiných i dvě Nobelovy ceny, které společně ukazují jistou dávku schizofrenie. První za mír a druhou za ekonomii (čestně a jak známo, cena za ekonomii vlastně není „Nobelova“).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Morava 12.10.2017 18:36

Re: Zrušit Nobelovy ceny za ekonomii a mír.

Jinak souhlasím, že ekonomie jako vědní disciplína, je relativní, není exaktní a je to pavěda.

R. Morava 12.10.2017 18:31

To je věčný problém idealistů ale i liberalistů

Samozřejmě že jaderné zbraně by ve světě být neměly. Bohužel rozumné státy nejsou problémem. Bohužel tyto organizace mají převážný vliv na ty rozumné státy a na ty fanatické nikoliv. Stejně je to se zákony, které nám tito idealističtí liberálové tlačí. Slušného člověka zablokují a na darebáky nefungují. Stejně tak pacifikují Evropany místo nepřizpůsobivých cizinců.

Zákony ani tyto organizace nemůžou tvořit idealisté a teoretici, ale ti kdo skutečně žijí či jednají s těmito darebáky. Ne náhodou známý americký podvodník dosáhl velké úspěšnosti, když začal pracovat pro FBI.

R. Morava 12.10.2017 18:23

Re: Zrušit Nobelovy ceny za ekonomii a mír.

I tak by tyto ceny nějaký smysl dávaly, ale musel by je udělovat někdo jinný než neomarxističtí Skandinávci.

V. Povolný 12.10.2017 15:03

Re: Ing. ekonomie je česká rarita,

Ta diskuze o ponožkách v sandálech mě fakt baví. Zřejmě nějaký módní tvůrce nebo magor někdy vymyslel, že se to nedělá a ostatní to po něm be přemýšlení opakují.

Já nosím ponožky do sandálů proto, že mívám od řemínků odřené nárty. Tedy u některých sandálů. Ty, u kterých to nehrozí, nosím naboso. A zdůrazňuji, že nemám plesnivé nohy, ani nemyté nebo nějak jinak odpudivé.

A hlavně mě vůbec nezajímá, co si o tom myslí nějaký magor.

M. Prokop 12.10.2017 14:47

Re: Ing. ekonomie je česká rarita,

Vy si noste co chcete. Jiní mají mezistupeň.

M. Valenta 12.10.2017 13:18

Re: Ing. ekonomie je česká rarita,

To se nosí plné boty.

M. Prokop 12.10.2017 12:23

Re: Ing. ekonomie je česká rarita,

Teplota.

T. Hraj 12.10.2017 12:23

Nesmysl globálního jaderného ozbrojení.

Jestliže někdo usiluje o zlikvidování všech existujících jaderných zbraní na světě, měl by být ve všech slušných státech považován za hrozbu pro národní bezpečnost. Pokud by totiž tohoto cíle bylo dosaženo, znamenalo by to neuvěřitelnou příležitost pro všechny darebácké režimy vyvinout tajně vlasní jadernou zbraň a stát se tak jedinou jadernou mocností na světě.

M. Prokop 12.10.2017 12:22

Re: Zrušit Nobelovy ceny za ekonomii a mír.

Pak je ovšem pavěda vše, co zkoumá lidské chování a jeho projevy a následky.

M. Valenta 12.10.2017 11:08

Re: Ing. ekonomie je česká rarita,

Jistě máte pravdu. V Čechách normální, jinak rarita. Ponožky v sandálech se nosí proč? Jiný důvod než že dotyčný trpí plesní nohou mě nenapadá, ale nechám se poučit.

R. Langer 12.10.2017 10:10

Re: Ing. ekonomie je česká rarita,

Ponožky v sandálech, stejně jako pomazánkové máslo jsou naprosto normální a není na nich naprosto nic zvláštního. Vždycky mě pobaví, když někdo použije tenhle argument. :-D

O. Prokop 12.10.2017 10:07

Zrušit Nobelovy ceny za ekonomii a mír.

ekonomie je pavěda a mír je relativní- ne definitivní

V. Novák 12.10.2017 9:31

Ale to víte, že "se dá zrušit něco,

co již bylo jednou objeveno"! Přečtěte si článek pod svým - pan Uhlíř uvádí několik příkladů, jak křesťané zrušili existující vědění. Doplním je, že sotva 80 let poté, co byli po Diokleciánově pronásledování povoleni, už likvidovali vědění ve velkém - alexandrijský Serapeion, tedy to, co zbylo z Alexandrijské knihovny po předchozích dvou ničeních - ta byla ovšem neúmyslná.

Mohl byste mi objasnit, jak a kde by ČR mohla vyrobit dostatek uranu obohaceného na zbrojní úroveň nebo zbraňového plutonia? ČR je na tom v tomto ohledu ještě hůř než Írán, který aspoň má své centrifugy, i když nikdy neobohacoval nad 19.75% U235, což je pořád ještě nízké obohacení, od něhož ke zbojnímu nad 90% vede velmi dlouhá cesta.

M. Valenta 12.10.2017 9:18

Ing. ekonomie je česká rarita,

něco jako pomazánkové máslo či ponožky v sandálech.

M. Drašner 12.10.2017 8:51

K panu Čoupkovi:

a) jednak se tyhle ceny dávají leckdy až mnoho let poté, co daný vědec / "vědec" danou práci publikoval, takže těch 30 (i více) let může být reálných;

b) nápad může být i v tom spojit pár desítek takových "nápadů", jaké uvádíte, do systému, prověřit je a publikovat. Toho, že jablko padá za běžných okolností ze stromu vždy dolů (nefouká-li velmi silný vítr), si konec konců jistě všimly desetitisíce lidí před Newtonem, ale nic víc z toho nebylo.

M. Prokop 12.10.2017 8:51

Re: no vidíte, pane Stírský

Ovšem pan Stirský dokonale ví, co si ekonomové myslí. S tím by si pan Thaler možná poradil také, ale spíš asi docent Chocholoušek.

M. Prokop 12.10.2017 8:48

Re: Ano, ale tohle je známo dlouho

Inflace je taková, kolik se do ekonomiky nalije oběživa. Může mít trochu zpoždění, to už by bylo na pana Thalera, proč.

P. Čoupek 12.10.2017 8:45

Ano, ale tohle je známo dlouho

K předchozímu jen chci dodat, že to bylo před 30-ti lety.

P. Čoupek 12.10.2017 8:44

Ano, ale tohle je známo dlouho

Souhlasím s tezemi článku, jen mne napadá, že podobné úvahy jsou notoricky známé. Když jsem v době svých studií (statistika na MatFyz) vyslechl některé pro mne okrajové přednášky z ekonometrie, zapamatoval jsem si např. tezi: "inflace je přesně taková, jakou ji společnost očekává" - tedy ne výsledkem racionálních úvah. Ekonometrie je obecně na vodě, tím více, čím více opustí matematický základ. Modelování chování subjektů je problematické a bylo by to na delší rozbor, ale ten pán prostě "vymyslel kolo".

O. Uživatel 12.10.2017 8:38

Uživatel požádal o vymazání
M. Šejna 12.10.2017 8:01

no vidíte, pane Stírský

a přesně za to, co popisujete u nákupu rohlíků, byla letos udělena Nobelova cena. Ta byla totiž udělena za vědecký popis iracionality v ekonomických vztazích a za popis toho proč lidé mnohdy nakupují úplně něco jiného, než nutně potřebují k životu.

D. Stirský 12.10.2017 7:37

Sám, jsa ekonom, tvrdím,

že tato věda je - jako většina věd společenských - tak trochu pavěda. Ekonomové mají komplex méněcennosti před skutečnými vědci (fyzikové, astronomové, biologové...) a tak ekonomii zaplevelili komplikovanými výrazy, vzorečky, grafy, analýzami, kterým rozumějí jen oni sami. A tvrdí, že mají patent na rozum. Příklad? Na trhu bude pět stánků s pečivem zcela shodným, ale s různými cenami. Podle klasické teorie bych si měl koupit ten nejlevnější rohlík. Jenže já koupím nejdražší? Proč? Proto, že rohlík potřebuju rychle a koupím jej u prvního stánku. Proto, že potřebuji "náklad" do účetnictví. Nebo proto, že účet mně hradí zaměstnavatel. Nebo proto, že si myslím, že dražší rohlík je lepší a levným nevěřím. Nebo jsem bohatý a cena mě nezajímá. Já bych nobelovku za ekonomii zrušil.