19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKONOMIE: O euru aneb Když vědci falšují

Věda v celém světě prochází závažnou krizí. Takzvanou replikační krizí. Zejména v posledních deseti letech se totiž vědcům příliš nedaří replikovat předchozí závěry svých kolegů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. De Winter 8.1.2020 12:01

Hezká pohádka. A to HDP je na výplatní pásce nebo se dá jíst? :-P

I. Hlaváček 8.1.2020 11:54

To máte z těch svých nitek!

M. Rozbořil 8.1.2020 11:39

Nic mi po tom není, ale reagovat na otázku jinou otázkou je projevem argumentační, v horším případě mentální, nedostatečnosti.

R. Brzák 8.1.2020 11:33

ano, skleníkový efekt je experimentálně potvrzen. Ale potvrzení jeho platnosti pro současné děje klimatu rostoucími teplotami je již nesmysl - protože neznáme, jak a co všechno se na vzrůstu teplot podílí, prostě jde o příliš komplexní systém.

Co vědci předpovídají, to je již jen předpověď založená na nepotvrzené teorii. Protože opět nemáme změřeno, jak moc se na vzrůstu podílu CO2 podílí další zdroje CO2...

M. Šejna 8.1.2020 11:28

Základní teorií je skleníkový efekt. Ten nenyl nikdy vyvrácen. Potvrzen je rostoucími teplotami kopírujícími růst skleníkových plynů.

Vědci dále předpověděli, že pokud by měl CO2 přibývat v atmosféře z fosilních paliv, musí se to projevit na změně poměru izotopu uhlíku 12C/13C. I toto bylo naměřeno a tedy experimentem potvrzeno.

K. Luboš 8.1.2020 11:25

Ten problém zřejmě vznikl proto, že ekonomie není žádná věda.

J. Jurax 8.1.2020 11:23

Ty výzkumy nejsou k ničemu. Jednak svým autorům vydělají na složenky, jednak, obsahují-li "správné" závěry, jsou využity politicky. A dokonce bych si soukromě odvážil říct, že ty správné vědecké závěry se v ekonomice dají i objednat.

M. Šejna 8.1.2020 11:21

Pisaříku,

a v máte informace, která 2 procenta vědců se neshodli? Myslím seznam jmen a výčet experimentů, kterými teorii AGW vyvratili. :-P

J. Fridrich 8.1.2020 10:58

Citace na toto téma - " Slováci prokázali více odvahy v reformách a dokázali lépe využít příležitosti, které nám nabízí ekonomická integrace v EU. Díky tomu jsou na nejlepší cestě stáhnout původně třicetiprocentní rozdíl v průměrné životní úrovni na nulu."

"Při pohledu na hrubý domácí produkt na hlavu se zdá, že nás Slovensko velmi rychle dohání. Zatímco v roce 1997 dosahoval tento ukazatel 64 procent českého HDP per capita, v loňském roce to bylo 87 procent. "

" Slovensko přepisuje ekonomickou historii, neboť odjakživa platilo za chudšího souseda jak Česka, tak Maďarska. Jižní sousedy předstihlo už před deseti lety a za pět let se životní úroveň dotáhne na tu naši."

M. Pivoda 8.1.2020 10:55

Kovanda uzavírá článek takto: "... I vědci jsou holt jen lidé."

I v Česku jsou vědci holt jen lidé. Ale o tom jsme v Česku psali již před cca 10 lety.

http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-jak-jsem-se-nestal-docentem-1-fc6-/p_spolecnost.asp?c=A091110_134756_p_spolecnost_waghttp://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-jak-jsem-se-nestal-docentem-1-fc6-/p_spolecnost.asp?c=A091110_134756_p_spolecnost_wag

http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-jak-jsem-se-nestal-docentem-2-fcb-/p_spolecnost.asp?c=A091110_173037_p_spolecnost_wag

P. Lenc 8.1.2020 10:45

Zvláštní pane Fridrichu.Potom co jste napsal si nedokáži vysvětlit to množství Slováků žijících v ČR včetně tisíců studentů, z nichž mnozí po studiu u nás zůstavají.A o úprku Čechů na Slovensko kterému se podle vás tak daří jsem neslyšel.Opravdu zvláštní...;-D

R. Brzák 8.1.2020 10:41

já soudím na úspěšnost zemí a jejich modelu podle fakt a ne podle politických proklamací. A jedním takovým faktem je "hlasování nohama". Ano, Slováci nežijí špatně - ale stěhují se i pracují v Čechách. Více, než my u nich - a trend se nemění.

Jejich úspěšnost v ekonomice přičítám Dzurindovým reformám - které z nich činí oproti nám méně regulovanou ekonomiku.

R. Brzák 8.1.2020 10:37

pro mne je ale důležité, aby ti, kdo něco tvrdí (například o klimatu) toto prokázali experimentem nebo replikací. A nikoliv pouhými modely snažícími se modelovat komplexní systém, u nějž ještě neznáme (a kdo ví, zda budeme kdy schopni vyhodnotit) všechny souvislosti.... Dokud tedy není nějaká teorie potvrzena pozorováním reality, jde jen o teorii, nikoliv pravdu. A v případě politických rozhodnutí vyžaduji nikoliv teorii, ale nějakou "pravdu".

Abychom si rozuměli - změny klimatu probíhají a my, lidé, na nich máme nějaký (doposud nevyčíslený) podíl. Může ale být, že jen oddalujeme svým vlivem nástup chladnějšího období - což bych kvitoval s povděkem...

J. Fridrich 8.1.2020 10:35

Pan Kovanda je nyní mediální hvězda všech negativistů a katastrofistů.. Jen jeden příklad z mnoha - jakpak ublížilo přijetí EURa Slovensku před 11 léty ? Oni jsou oproti nám s 5 miliony obyvatel poloviční a mají u nich cca 500 000 cigánů ( víme " vo co gou "...) - a byli na startovní čáře při našem klidném rozvodu méně hospodářsky zdatní..

A i s tím prý nevýhodným EURem nás dotahují a dotahují - a v některých oblastech už dotáhli a předběhli..

Tak asi tak...

L. Písařík 8.1.2020 10:33

Šejno, a máte vy informace, kterých 98% vědců se shodlo? Myslím seznam jmen a výčet experimentů, kterými potvrdili shodu.

J. Plíva 8.1.2020 10:26

Dnes jsem v rádiu poslouchal Richarda Hindlse, profesora a ekonoma a statistika (jak bývá titulován) a sympatického chlapíka, který nikdy nikoho nenaštve, zejména ne politiky. Rád ho poslouchám a bavím se tím, jak pomoci "asi" a "přibližně" se věcí dotýká, aniž by něco tvrdil najisto. Taková povaha nemůže mít v životě neúspěch.

J. Plíva 8.1.2020 10:21

Autor nám také sdělil, že politikové zneužívají závěry "ekonomických výzkumů" Proč se vlastně ty výzkumy dělají, když každý ví, že budou k ničemu?

P. Pepax 8.1.2020 10:14

Když někde čtu "vědci zjistili", nebo "experti tvrdí" tak mě napadá "stará Blažková povídala"- Mohou si za to sami, jej jich hodně a většinou jsou to pěšáci.

P. Kubáč 8.1.2020 10:06

V roce 1909 provedl Robert Milikan pokus mající změřit náboj elektronu. Probém je že použil špatnou korekci na viskozitu vzduchu a tak mu vyšel náboj o 0,6% nižší než je správný. Jenomže byl slovutný americký profesor fyziky takže další, kterým vyšla správná hodnota se neodvážili napsat "Milikan tam má chybu" ale místo toho psali "naše hodnota se o 0,1% liší od závěrů profesora Milikana" další pak psali, že se o dalších pár desetinek liší od předchozích měření a další zase o pár desetinek - až se hodnota náboje elektronu - mezi válkami - po mnoha ztracených letech - postupně ustálila na správné hodnotě.

Takže změny typu 200% - 33% - 23 % ...... 0% jsou známkou toho, že zveřejnění správné hodnoty rovnou je pro autory ( velice ) ožehavé.

R. Langer 8.1.2020 10:01

Ano, to, že se někdo na něčem shodnul (třeba na placatosti Země) nikdo nevyvrací, ale s tou placatostí Země je to přesto úplně jinak. Tedy nějaká shoda není žádným důkazem, pane Šejno, i když vy byste si to evidentně přál. :-P

V. Šťastný 8.1.2020 9:25

Zrovna politici se snaží ji tak představovat.

J. Kalina 8.1.2020 9:11

napište někdo kdo má přístup k číslům jak se změnil obchod za 20 let nebo nějaký jiný interval. Nemá cenu posuzovat věštby na objednávku.

J. Kočí 8.1.2020 8:59

Autor nám pouze sdělil fakt, že ekonomie je věda behaviorální, tj. že není exaktní, ale je tam velký vliv dejmetomu psychologie. Tím se snadno vysvětlí všechny rozporuplné závěry. Ekonomie je složitá právě díky tisícům vlivů, které ovšem nepůsobí pouze izolovaně, ale ve vzájemné propojenosti. Což je tím horší. V minulosti už to bylo vícekrát, že opatření v jedné zemi způsobilo prudký nárůst, v sousední zemi o pár let později katastrofa.

Replikaci v ekonomii se nedovedu představit ani u poměrně izolovaných výzkumů, u eura už vůbec. Možná to autor jenom nepochopil.

J. Kalina 8.1.2020 8:44

přečetl jsem si článek i reakce a jaksi mi uniká zcela zásadní informace jaký objem obchodu byl tenkrát a jaký je nyní v absolutních číslech několika nejsilnější odvětví, případně přepočtený a sjednocený na nějakou měnu s ohledem na inflaci s ohledem na měnící se počet států v EU. Já bych si ta procenta pak už dopočítal sám. Vždyť i ten článek jen tluče prázdnou slámu.

M. Šejna 8.1.2020 8:43

Klimatická nouze je vědecká teorie? 8-o

M. Šejna 8.1.2020 8:42

98% klimatologů se shoduje na tom, že globální oteplování způsobuje lidská činnost.

Nemám informace o tom, že by tuto shodu někdo vyvrátil experimentem nebo replikací.

Mohl byste nam sdělit, odkud máte informace o vyvrácení této teorie?

P. Novák 8.1.2020 8:29

Asi tak. Centrální měna má stejný efekt jako centrální dopravce. Myšlenka spočívá v tom, že se ušetří na nákladech, když místo několika bude jen jeden. Nicméně ta konkurence je to, co tlačí ceny dolů nebo kvalitu nahoru. A tak je to i u měny, která je nástrojem pro směnu.

I. Koreň 8.1.2020 8:26

Ve vědě se replikují experimenty - za stejných podmínek očekáváme stejný výsledek. Přijetí eura takový experiment neumožňuje.

Autor článku zřejmě nemá na mysli replikaci experimentů, ale výpočtů, odhadů růstu. Ty lze replikovat, pokud jejich autor uvádí předpoklady, svůj model a cituje zdroje dat, z nichž vycházel - to je ale snad u vědeckých publikací samozřejmost.

Výsledky různých odhadů se přirozeně od sebe liší, protože pozdější odhady jsou založeny na přesnějších modelech a větším množství skutečných dat a jsou tedy přesnější. Když autor modelu některé skutečnosti záměrně ignoruje nebo zkresluje, žádná replikace to neodhalí. Pokud má autor článku u některých publikací konkrétní podezření o cílené manipulaci, měl by ho doložit. Jinak platí, že "Dělat předpovědi je těžké, zvláště pokud se týkají budoucnosti", a kvalifikované odhady proto vždycky obsahují i odhad pravděpodobnosti nebo chyby.

F. Houžňák 8.1.2020 8:16

Ovšem vždy pouze ex post. Pamatujete na ty dva ekonomické Nobelpreisträgry, co jim zkrachoval fond a spustil krizi roku '97 ?

F. Houžňák 8.1.2020 8:14

Co bysme si asi počali, nebýt vašich erudovaných vysvětlování všeho ...