29.3.2024 | Svátek má Taťána


EKOLOGIE: Zelení úspěšně blokují dálnice a další stavby

4.10.2007

Ministerstvo dopravy zvažuje podání žalob na ekologická sdružení o náhrady ekonomických škod vzniklých zpožďováním výstavby dálnic. V pozornosti je dnes především dálnice přes České středohoří.

Připomínám, že více jak tři roky trvalo, než již před lety zaniklé Kužvartovo Ministerstvo životního prostředí vydalo nezbytnou výjimku ze zákona na ochranu přírody. Z pohledu legislativy bylo však předem jasné, že s velkou chutí bude rozhodnutí napadeno aktivisty a stavba bude opět úspěšně zastavena. Uvádím uvedený příklad jako ukázku fungování našich špatných zákonů. Promítají se do všech sfér národního hospodářství. Ekologické zákony předkládá do vlády příslušné ministerstvo. Přesto, že řada paragrafů mnohokráte odporovala zdravému rozumu a byla resortně negativně připomínkována, ve vládě byla schválena. Premiér jakékoliv vlády nechtěl jít do sporů v zájmu přednostnějšího udržení křehké koalice. Mohu jmenovat řadu poslanců se kterými jsem připravoval jejich novelizace. Žádná, snad s jednou výjimkou, neprošla z důvodů naprostého nezájmu zákonodárců o tuto problematiku. Příčinou byla i stranická disciplina prosazená opětovně z důvodů zamezení zbytečných rozporů. Vždyť šlo pouze o „bezvýznamné záležitosti“, které se časem logicky promítly do činností celého státu.

Opakovaně uvádím, že činnost těchto zelených iniciativ hraničících s ekoterorismem zcela umožňují naše zákony. Statisticky lze odhadnout, že většina podaných soudních žalob mnoho let se vlekoucích, s mnoha obstrukcemi na vypracovávání dalších a dalších zbytečných posudků, byla málo významná z pohledu uváděné ochrany přírody. Většinou přírodu poškodily a navíc značně zvýšily zdravotní rizika občanů. Pouze šlo o pochybnou ideologii stavby donekonečna prodlužovat, zviditelnit svou „organizaci“a mnohdy získat osobní výhody. Uvedená taktika je jedním z hlavních důvodů, proč náklady na stavby našich dálnic jsou mnohem dražší než zahraniční. Uvádí se, že jeden kilometr dálnice u nás stojí až 350 milionů korun. Z této částky představují více jak 20 procent iniciativami mnohdy zcela zbytečně vyvolané investice (tunely, mosty). K tomu nutno připočíst další náklady na dlouhodobé a umělé prodlužování výstavby. Na rozvoj dálnic se mohou do roku 2013 čerpat prostředky ve výši kolem 6 miliard eur z Evropské unie, uvažuje se i o půjčkách státu z Evropské investiční banky i o přesunu mnoha miliard z fondu dopravy. Pokud nedojde alespoň k částečné úpravě zákonů, pochybuji, že budou všechny použity.

K tomu připomínám, že nejde pouze o dálnice. „Záslužnými blokacemi“ zelených jsou postiženy všechny projekty, průmyslové zóny, vodní stavby a podobně. Mnoho investorů si dříve nebo později ověřilo, že bez výpalného zasílaného do různých dotací a fondů to prostě nepůjde.

Případná žaloba na ekologická sdružení nemá v současné době naději na úspěch. Navrhované uplatnění etického kodexu u advokátní komory obdobně jako v USA, vyvolá u nás pouze úsměv na tváři. Pomůže pouze dále zviditelnit naše samozvané ochránce přírody. Účinná žaloba by musela být rozšířena i na státní orgány včetně zákonodárců, kteří uvedený stav umožnili. Reálně může však být účinným podnětem k nápravě neúnosného stavu, který jde i nad rámec požadovaných směrnic Evropskou unií.

autor je doktorem přírodních věd v oblasti ekologie