20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Patentová válka

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Sid 5.8.2009 23:20

Recyklace lithiovych baterii

Pokud se tyce potreby lithia na baterie a jejich nasledne likvidace, napada mne otazka. Neni mozne ze starych baterii to lithium recyklovat do baterii novych? Nevite nekdo odpoved?

Martin 5.8.2009 13:26

Lži

Dieselové motory možná vypouštějí méně CO2, ale za to vypouštějí karcinogenní svinstva. Jejich používání v osobní dopravě musí být zlikvidováno a ne že to nějaký blbec bude ještě podporovat.

Honza42 5.8.2009 15:49

Re: Lži

Ano, když rakovinu, tak z nákladní dopravy. Ta je totiž mnohem lepší. ;-D

Ladislav N 5.8.2009 17:46

Re: Lži

Tak. Ono to není o SKUTEČNÉ škodlivosti pro člověka a životní prostředí, ale o plnění blábolů politiků (typicky EU magor Barroso a jeho 20-20-20 jako za starých pětiletkových časů).

Kdyby to se škodlivými emisemi mysleli politici vážně, dieselové pohony by měly zákaz jezdit uvnitř měst. A neměly by úlevy oproti benzinovým motorům při měření emisí při technických prohlídkách. Když vidím, jak smradí i relativně nové značky se vznětovými motory, o autobusech MHD ani nemluvě, tak mi je veškeré blábolení o emisích (třeba z benzínových motorů) šuma fuk.

JaS 5.8.2009 12:34

Myslíte, že hybridní vozy

se vyvíjejí pro zlepšení ekologické situace nebo pro vydělání více peněz? Ony ty ekologické pohony nesou taky ekologickou zátěž, jenže ta je skrytá a dá se nějakou dobu tajit.

Honza42 5.8.2009 13:04

Tajit se to nedá, je to v ceně.

Všechno co tady na zemi děláme a vyrábíme a prodáváme se skládá ze tří základních komodit - práce, energie a surovin. Každá z těchto komodit se projeví v ceně a každá z těchto komodit je mimořádně ekologicky nepřívětivá (ano, včetně té práce, pokud nepracujete za hrstku rýže). Takže pokud je výsledná cena produktu vysoká, produkt není žádným ekologickým zázrakem, nýbrž pořádnou zátěží.

viditelnypes 5.8.2009 12:13

Fakticke chyby Ford a Toyota

"Jako jeden z prvních vzdal vlastní vývoj koncern Ford, který od Japonců

koupil licence na svůj hybrid Escape a pro Fusion Hybrid zvolil pro

jistotu cestu křížové výměny licencí. Technicky je totiž systém téměř

shodný s Toyotou Camry." To je nepravda. Ford nema hybridni pohony od Toyoty. Ford prave vlasni vyvoj nevzdal a to od zacatku, proto ma ted license na vse. Krizove vymeny jsou prave proto, ze systemy jsou podobne (ale vyvoj zcela samostatny) a ke vzajemne vymene licensi doslo uz u prvni generace Escape a ne u noveho Fusionu. Ford vyvinul a vyviji svuj system uplne nezavisle na Toyote. V zacatku cast licensi mel Ford a kus Toyota, aby mohli oba dal vyvijet, udelali krizove vymeny.Tak hodnota toho asi PR clanku Toyoty s takto faktickymi chybami nebo jednostranymi vyjadrenimi "pravnika" Toyoty bude asi velka, ze. Rv :-/

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Escape_Hybrid#Development

Schumacher 5.8.2009 11:58

Nejde o celkovou ekologickou zátěž

ale o snížení zátěže v místě provozu. Nečistá výroba může být v zaostalejších  zemích kde se na ekologii tak nedbá a kde je levná pracovní síla a nízká cena lidského života. Tamní vlády to přivítají, protože to přinese peníze do státní pokladny, zvýší přijem vládnoucí vrstvy, sníží chudobu omezí radikalismus mas.

jarda 5.8.2009 13:55

Re: Nejde o celkovou ekologickou zátěž

To snad nemyslíte vážně. Pokud je pravda, že emise CO2 přinesou lidem těžké ztráty (o čemž osobně pochybuji), tak jejich přenesením jinam se globálně nevyřeší vůbec nic.

baf 5.8.2009 13:59

Re: Nejde o celkovou ekologickou zátěž

A ono se to dosud praktikovalo jinak?

Charlie 5.8.2009 11:49

Všechny problémy světa, až na pár prkotin jako sopky a tsunami,

mají své kořeny v přelidnění. Nebylo by jednodužší zredukovat lidstvo na desetinu dnešního stavu ?

Rudolph 5.8.2009 13:23

Re: Všechny problémy světa, až na pár prkotin jako sopky a tsunami,

No to by tedy nebylo. Kupte si příručku Ekonomie pro začátečníky.

Harry 5.8.2009 15:42

Re: Všechny problémy světa, až na pár prkotin jako sopky a tsunami,

Bylo. Hlasite se jako prvni k ekologicke likvidaci?

Ludva 5.8.2009 15:49

Re: Všechny problémy světa, až na pár prkotin jako sopky a tsunami,

Taky to tak vidím. Roste-li počet lidí a jejich životní´úroveň, tak zákonitě rostou i emise. Třeba Čína si kontrolou porodnosti dokázala zvednout životní úroveň. Kdo z nás by dokázal zabezpečit deset dětí ? Možná, že Malthus ještě neřekl poslední slovo a dojde na něj.

JJ 5.8.2009 11:28

Mimochodem, pokud se jim podari dat dokupy ten dojezd podle planu ..

http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air_car

Ludva 5.8.2009 11:49

Re: Mimochodem, pokud se jim podari dat dokupy ten dojezd podle planu ..

Ano, rekuperace energie přes stlačený vzduch vypadá jako mnohem lepší nápad než hybrid s elektromotorem. Hlavně proto, že nepotřebuje baterie.

JJ 5.8.2009 11:52

Re: Mimochodem, pokud se jim podari dat dokupy ten dojezd podle planu ..

Navic se experimentuje s tim, ze by (jenom tu cast rekuperace pri brzdeni) mohl zvladnout i normalni spalovaci motor. Spolu s promennym zdvihovym objemem (pokud by nebyly exclusivni) by to melo spolehlive vetsi dopad, nez bateriove hybridy.

Honza z podhůří 5.8.2009 12:54

Re: Mimochodem, pokud se jim podari dat dokupy ten dojezd podle planu ..

Už to někdo někdy viděl v normálním provozu? Zatím mi to velice připomíná jisté "perpetum mobile"

Honza42 5.8.2009 13:07

Je to perpetum debile.

Stlačený vzduch je jako zásobník energie jedno z nejhorších médií vůbec.  Nízká hustota energie a obrovské ztráty.

krmič 5.8.2009 13:51

Re: Je to perpetum debile.

Jenom tak pro připomenutí: v dolech jezdily lokomotivy na stlačený vzduch už před více než sto lety. Ovšem tam o ekonomii provozu nešlo, hlavně o bezpečnost v prostředí s nebezpečím výbuchu. A ten stlačený vzduch tam byl všude k dispozici.

honzak 5.8.2009 14:16

Re: Je to perpetum debile.

V chemičkách zase AKUMULAČNÍ PARNÍ LOKOMOTIVY! Pára byla k dispozici a bylo to taky nevýbušné, navíc to mělo pořádný výkon. Snad ještě v 90. letech minulého století v Ústí n/ L (bez záruky).

baf 5.8.2009 14:36

Re: Je to perpetum debile.

Ono pro speciální použití je opodstatněné (a pro některé speciální vlastnosti i žádoucí - např. výše zmíněná nevýbušnost) použít leccos co by pro masové nasazení byl naprostý nesmysl.

J.M. 5.8.2009 14:54

Re: Je to perpetum debile.

On ten JJ je asi technickým vzděláním nedotčen, jinak by nevěřil pohádkám o akumulaci energie pomocí stlačeného vzduchu. Máte pravdu, stlačovat vzduch je jedna z nejméně účinných metod akumulace energie a je vhodná jenom tam, kde nic jiného není možné.

JJ 6.8.2009 9:18

Re: Je to perpetum debile.

Tady je to samej technickej ci fyzikalni genius. Co kdybste poradili tem tupcum, co nejsou dotceni technickym vzdelanim a delaji veci jako:

http://www.hvllc.com/en/rel/?17

Vzal jsem to namatkou. Vetsinou jde v energetice o kombinaci stlaceneho vzduchu a zemniho plynu, vyuziti vetrniku jako kompresoru muze byt zajimave. Jste proste tupoun, ktery je presvedcen o vlastni neomylnosti a genialite. Nic vic.

Co se tyce tech aut ciste na vzduch, jsem skepticky, proto jsem napsal jestli. Mozna v hromadne doprave by to bylo schudnejsi, zvlaste v teplejsich zemich.

Ludva 6.8.2009 14:28

Re: Je to perpetum debile.

Samozřejmě, mluvil jste o hybridech. Auto čistě na stlačený vzduch by muselo mít obrovské nádrže. Tlaková energie je dána součinem tlaku a objemu. A přeměna kinetické energie na tlakovou a naopak má mnohem větší účinnost než třeba přeměna tepelné energie na mechanickou - vysvětluje to Carnotův cyklus.

MPL 5.8.2009 16:42

Re: Mimochodem, pokud se jim podari dat dokupy ten dojezd podle planu ..

Ke zvýšení dojezdu auta na stlačený vzduch bych měl asi toto.  Na www.autonavzduch.cz jsou kromě jiného i základní údaje o autu na stlačený vzduch (jinde už se dohledat nedají). V technických parametrech se předpokládá, že dojde ke stlačení 90m3 vzduchu z atmosférického tlaku na 300 bar do nádrží, které mají celkový objem 300 litrů a taky je tam uvedeno, že kompresor s elektromotorem 5 kW dokáže „natankovat“ tyto zásobníky za 3 až 4 hodiny.

Ze dvou různých výpočtů (jeden jsem nedělal já), vychází ekvivalentní množství benzínu kolem 1 litru, kdy se předpokládá účinnost kompresoru na stlačování vzduchu cca 25% (asi je to moc) a spalovacího motoru taky asi 25%. Pokud není ve výpočtech nějaký zásadní kiks, což je možné, tak se ptám: Kam dokáže dojet normální řidič v běžném provozu sice s malým autem, ale které má v nádrži jen přibližně 1 až max. 1,3 litru benzínu? Při jízdě se zkušebním komisařem na okruhu to auto prý ujelo pouze necelých 8 km (někdy v r. 2005). Opravdu by mě zajímalo, co s tím chtějí ještě dělat, aby se zvýšil dojezd auta. Už dříve jsem četl něco o dodatečném ohřevu stlačeného vzduchu před vstřiknutím do motoru, čímž se má ten dojezd výrazně zvýšit. Tím by se z auta na stlačený vzduch udělal v podstatě hybrid. Ale od té doby už je zase poměrně dlouho "ticho po pěšině".

Ladislav N :-))) 5.8.2009 18:00

Re: Mimochodem, pokud se jim podari dat dokupy ten dojezd podle planu ..

A co s tím stlačeným a ochlazeným vzduchem v zimě? Co zamrzání kondenzované vody a vytváření námrazy v zimě při expanzi stlačeného vzduchu? Viz "problémy" s kapalným LPG v zimě - a to je mnohem lepší alternativa pohonu, než obyčejný stlačený vzduch... nehledě na hmotnost a velikost tlakové nádrže (podobně u pohonu na metan - CNG).

MPL 5.8.2009 18:49

Re: Mimochodem, pokud se jim podari dat dokupy ten dojezd podle planu ..

Podívejte se, jak jsou ty nádrže, ale hlavně princip motoru, řešené. Celkem mazaně se problémům s nízkými teplotami po expanzi vzduchu a tím i se zamrzáním vody vyhýbá. Na úkor účinnosti. Ale problémy v zimě určitě budou, ale to má i nafťák a někdy i benzínový motor. Já vidím jako hlavní problém ten dojezd a navíc řešení dostatečného dojezdu mi pořád není úplně jasné (pokud vůbec řešení existuje). A je fakt, že ten motor a auto zkonstruovali v jižní Francii u moře, takže je velké mrazy asi moc nezajímaly. 

JJ 5.8.2009 8:30

Uzitecni idioti

naklady na "ekologickou likvidaci baterii" misto pozitivniho dopadu recyklace - ty kovy tam proste v obehu zustanou a nemusi se tezit v jizni Americe, vozit do Ciny apod. Proste nekdo, kdo vi to populisticky vypusti do obehu a uzitecni idioti se toho hned chyti. ;-D

Honza42 5.8.2009 11:39

Re: Uzitecni idioti

Ano, pozitivně se naloží starý baterky na loď, odvezou se do Číny nebo indie a tam z nich malé děti zcela ekologicky vyrobí nové. Pozitivní dopad potom spočívá v tom, že se Indové nebudou tolik množit, neb zmrzačené a přiotrávené děti nebudou mít potomky.

No a my ty zrecyklované baterky naložíme zase na loď , nastartujem diesel o 50.000 HP a ekologicky si je zase dovezeme do Hamburku a pak dál kamiony. Tady se budem plácat do stehen, protože  tím snížíme produkci CO2 (bohužel jen v Evropě) o 0,00005%. A to se vyplatí.