Úterý 15. října 2024, svátek má Tereza
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKOLOGIE: Milion elektromobilů v Německu do roku 2020?

Spolková vláda schválila ve středu 19. srpna ambiciózní Národní program rozvoje elektromobility.

Za deset let má v pravlasti automobilu a šrotovného jezdit jeden milion elektromobilů, v roce 2030 přes pět milionů a v roce 2050 by většina dopravy ve městech měla být zajišťována bez fosilních paliv.

1

Projekt elektromobilu "Mini E" koncernů BMW a Vattenfall Foto: dpa

V rámci akčního plánu bylo do roku 2011/2012 vyčleněno z druhého protikrizového finančního balíčku spolkové vlády celkem 500 milionů eur. Německo se rozhodlo touto aktivitou zařadit do stále se rozrůstající skupiny zemí podporujících přímo z vládní úrovně rozvoj elektromobilů a navazujících technologií.

2

Foto: dpa

Iniciativa německé vlády rozhodně není ve světovém měřítku ojedinělá. Například americký prezident Barack Obama před dvěma týdny oznámil spuštění obdobného programu v USA v rozsahu 2,4 miliardy USD. Ostatně o energetické politice nového prezidenta USA a následně o prvních reálných krocích v oblasti automobilového průmyslu a elektromobility jsem se již zmiňoval ve svých starších článcích na energetická témata.

Čína spustila obdobný program již před rokem 2000. Číňané si realisticky uvědomili, že jejich šance prorazit na zavedený evropský automobilový trh v segmentu automobilů se spalovacími motory je nepatrná, zatímco v perspektivním a dynamicky se rozvíjejícím segmentu hybridů a "stoprocentních elektromobilů" mohou mít podstatně lepší výchozí pozici. A proto dlouhodobě investují do odvětví miliardové sumy.

3

Projekt elektromobilu "Smart" koncernů Daimler a RWE Foto: Daimler

Pokud se týká Německa, tak alokované finanční prostředky by měly být především směřovány do urychlení vývoje baterií (zvýšení dojezdu na jedno nabití a snížení ceny) a hnacích systémů elektromobilů. Další dílčí projekty mají směřovat k tvorbě příslušných technických standardů a integraci nových technologií do stávající energetické infrastruktury (výstavba nabíjecích stanic apod.). Konkrétně k tomuto účelu by mělo být dle slov spolkového ministra dopravy Wolfganga Tiefensee (SPD) investováno 115 milionů eur v osmi "modelových regionech" (m.j. Berlín, Hamburg, Mnichov, Porýní a Porúří).

4

Foto: AP

Spolkový ministr životního prostředí Sigmar Gabriel (SPD) přispěl se svou politickou troškou do environmentálního mlýna optimistickým tvrzením, že elektromobily mají být poháněny elektrickou energií z obnovitelných zdrojů (OZE) a nikoliv z uhelných nebo jaderných elektráren. Ovšem při pohledu na statistiky IEA vidíme, že realita bude zřejmě poněkud jiná, protože více než 60% německé elektřiny je doposud vyráběno spalováním uhlí, ropy a plynu, 26% z jádra, 10% z vody, větru a slunce, zbytek z biomasy a odpadu.

5

Foto: dpa

I při zohlednění německého plánu na odstoupení od jaderné energetiky (tzv. Atomausstieg) je zřejmé, že procentuelní podíl elektřiny z OZE v bateriích elektromobilů bude podstatně nižší, než předpokládají mnozí dnešní optimisté.

Neodpustím si jedno malé odbočení. Celá problematika odstoupení od jaderné energetiky v Německu bude nepochybně vykazovat velmi zajímavý vývoj, protože v průběhu následujícího desetiletí by měla tato průmyslová velmoc odstavit elektrárny vyrábějící čtvrtinu veškeré elektřiny! Environmentální sektor velmi sebevědomě předpokládá, že výpadek produkce z jaderných elektráren musí být a rozhodně bude (jak jinak) pokryt výrobou z OZE, a to dokonce bez větších technických a ekonomických problémů.

Autor článku se naopak domnívá, že takto rozsáhlá změna energetického mixu v průběhu jednoho desetiletí je extrémně obtížný, až neřešitelný úkol a že je pouze otázkou času, kdy bude nutné Němcům oznámit výsledky střetnutí environmentálně-politických představ SPD a Zelených z období Schröderovy vlády z r. 2000 s fyzikální a ekonomickou realitou. Otázkou je, jak se německá veřejnost vypořádá s posly nepříjemných zpráv, které poněkud nekorespondují s futuristickými mediálními vizemi o OZE, které zajistí šťastnou budoucnost energetiky s dostatkem elektrické energie bez jaderných elektráren a zároveň i bez emisí CO2.

Ale vraťme se zpět k elektromobilům. Milion vozidel je již dostatečné množství, které jistě umožní objektivně a v plném rozsahu posoudit možné výhody popř. nevýhody nových technologií a širší ekonomické a společenské souvislosti. Dočkejme tedy času. První výsledky z Německa by mohly být k dispozici už za několik let.

Převzato z Nejedly.blog.idnes.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
15. 10. 2024

Jiří Čunek oznámil, že bude opět usilovat o předsednické křeslo v lidové straně.

Milan Smutný
15. 10. 2024

Německá vláda oficiálně připustila, že německá ekonomika se v roce 2024 bude zmenšovat druhý rok po...

Jan Bartoň
15. 10. 2024

Ještě před několika dekádami by si nikdo netvrdil, že lidstvo může za hurikány a povodně.

Jiří Chýla
15. 10. 2024

Peníze nejsou to nejdůležitější, tím je celková změna řízení a fungování našich vysokých škol.

Tomáš Zdechovský
15. 10. 2024

Kreml dokáže využít opravdu jakýkoli možný způsob, který může oslabit Evropu zevnitř.

Aston Ondřej Neff
14. 10. 2024

Nově zvolený kapitán SOCDEM, už po pás ve vodě, seká širočinou ještě větší díru do dna.

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

Daniel Vávra
14. 10. 2024

Hancock je něco jako Daniken, který ovšem není bulvární demagogický grafoman, ale svoje teorie se...

Benjamin Kuras
12. 10. 2024

Studium kritické bělosti či zákaz sexu s cílem. Nejabsurdnější zprávy léta dle Benjamina Kurase.

Miloslav Novák
14. 10. 2024

Z poslední příčky během tří zápasů na první. Čeští fotbalisté jsou v čele své skupiny v Lize...

ČTK, Lidovky.cz
14. 10. 2024

Pražští policisté večer zasáhli proti muži podezřelému z přepadení trafiky, který se ohrožoval...

Ondřej Neff
14. 10. 2024

Tři týdny nás dělí od prezidentských voleb ve Spojených státech. Uvidíme, kterou cestou se vydá...

ert Oldřich Mánert
14. 10. 2024

Přes rok trvající boj izraelské armády s teroristy z Hamásu má až desetitisíce civilních obětí....

ČTK, Lidovky.cz
14. 10. 2024

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v pondělí uvedl, že od tajných služeb obdržel informace o...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz