Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
EKOLOGIE: Kauza Dieselgate 2?
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
P. Zídek 10.1.2021 11:27Pane Rado, s Vašimi ekologicky "zasvěcenými a informovanými" příspěvky se setkávám často a je mi z nich vážně smutno. Vaše elementární neznalost fyziky je zcela omračující. Nejdříve musím těžké auto rozjet a až následně může jet setrvačností. Skutečně si myslíte, že v reálném prostředí jízdou z kopce získáte více (alespoň stejně) energie jakou musíte vynaložit jízdou do kopce?Co veškeré jízdní odpory a provoz ostatní dopravy? Hybridní auta ve smíšeném běžném provozu dosahují běžně vyšší spotřeby než ten stejný model auta s klasickým spalovacím motorem. Úspora je možná (po nabití baterie) jen na velmi krátké vzdálenosti a ve městech a tam je přeci ekologické jezdit MHD - pokud možno trolejbus, tramvaj. Navíc máte opakovaně zapínán-vypínán spalovací motor (studený) se zvýšenou spotřebou a se všemi negativními důsledky na jeho životnost. Je chiméra, že lidi žijící na sídlištích budou hybridy každý den dobíjet. Vždyť ve městech je problém jenom zaparkovat, natož nejít nabíječku. |
P. Rada 8.1.2021 0:28"Blbe přitroublý"... Co si takhle před afektivním plácnutím ujasnit specifikaci okrajových podmínek? Takto lze přijít např. na to, jak se lenivým uspěchancům častěji jeví i ledacos nepřehledné příliš jednoduše. Záleží přece i na typu uzavřenosti dráhy a také na dynamice pohybu a schopnostech zdroje. Pro ustálený pohyb v rovině přeci není potřeba dodávat energii jinou jak pro krytí odporu aerodynamiky a hmotnost pak nemusí hrát jen negativní roli. Pokud bude mít ten těžší vnitřní schopnost dynamiku pohybové energii rekuperovat - pak i na uzavřené dráze může/nemusí vykázat menší spotřebu než jeho lehčí konkurent. Právě toto ale s principu elektromobilita umožnuje - ale nikoliv princip spalovacího motoru. |
L. Novák 7.1.2021 21:45Taky jsem to dělával, když jsem tam jezdil kolem autem. Teď to prý mají zakázané a krabici vám nedají (musíte jim ji sebrat pod rukama třeba od banánů, pak už si na vás netroufnou. ) |
L. Novák 7.1.2021 21:42Vy se překonáváte! |
V. Mokrý 7.1.2021 21:20V Kauflandu si beru na nákup prázdnou krabici/bedýnku, nejlépe od zeleniny/rajčat. |
L. Novák 7.1.2021 20:23Přečetl jsem článek, a napadlo mě, že "přijatelným únikem z lithiové pasti" by byl už diskutovaný unifikovaný výměnný systém, kde by výměnu "staré za nové" řešil provozovatel služby, takže samotný automobilista by se nemusel starat. Tím by byl vyřešen problém i s funkčností akumulátorů u ojetin. Ovšem k takovému výměnnému systému je zatím hodně dlouhá cesta, protože má řadu dalších úskalí a rizik, která nelze zanedbat. Akumulátor je zařízení, které vyžaduje slušné zacházení a udržování pokud možno v nabitém či alespoň téměř nabitém) stavu. No ale jsou tací, co dokáží akumulátory významně poškodit nebo znehodnotit tak, že se zkrátí jejich doba života na minimum. A kdo pak bude ochoten v systému výměny platit pořízení nové místo starých? No a pak je ještě poněkud divoká metoda, jak se zbavit problému s šeptajícím akumulátorem: Někde šikovně auto nabourat a nechat si zaplatit náhradu od pojišťovny. Pochybuji, že by rozmáhající se nehodovost elektromobilů pojišťovny nechaly běžet dál bez protiopatření na vlastní straně. |
J. Nevrkla 7.1.2021 20:14Pane Rado, jednak si nemyslím, že se něco zvláštního děje, klima se mění neustále, ale hlavne si nemyslím, že to ovlivňují a vůbec mohou ovlivnit lidé. Jsou to naprosto neucelne vyhazovane peníze a protilidova omezení svobody. Měli jsme pět let nižší srážky, v dubnu jsme byli děseni petisetletym suchem, abychom byli na konci roku přes dvacet procent nad dlouhodobým ročním normalem. Úplně stejně to přes všechny ty pavedecke předpovědi může být z teplotou. Já už se s jedním alarmistou vsadil o sud piva, že následujících pět let bude chladnějších než pět let minulých. Přiznám se, že bych velmi rád tu sázku prohrál. To by se hodně vyplatilo. |
L. Novák 7.1.2021 19:51To se stává běžně. |
P. Rada 7.1.2021 19:49Pane Nevrklo Vaši víru (že se nic neděje) tolik nezpochybuji. Pochybuji naopak o tom, že jste schopen neměnnost doložit. Vždyt to probíhá léta a celosvětově a s rostoucí gradací - viz rozdíl 2009 a 2015: https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze Pro mě g. oteplování není příjemné, protože vnímám jak se pro takto narostlou dynamiku podnebí rozpadají i naše lesy, jak v létě stále častěji schne tráva, ubývá ptactva, vysychají potoky, chybí voda ve studních, rostou migrační tlaky... Čím to, že Vy tyto jevy nevnímáte jako negativa? |
L. Novák 7.1.2021 19:47Blbe přitroublý, položím ti jednoduchou otázku: Který automobil má větší spotřebu energie nutné ke shodnému provozu a při jinak stejných vlastnostech podvozku a aerodynamiky? Těžší nebo lehčí? |
L. Novák 7.1.2021 19:44Možná z blbosti i za peníze... |
L. Novák 7.1.2021 19:42Z obchodního hlediska viděla spousta firem novou příležitost, jak se na módní vlně "zeleného blbnutí" svézt a vydělat peníze navíc. Stačí se podívat kolem, jak třeba pitomý management LIDLu nebo KAUFLANDu propaguje jakési "EKO" nesmysly, ve svých nabídkových reklamních materiálech, a snaží se třeba tvrdit, že papírové nákupní tašky, které se vám při ukládání většího nákupu protrhnou, "šetří přírodu". Dokonce dává hloupému zákazníkovi i příležitost dávat všem okolo najevo, že "Šetřím přírodu" velkým nápisem na tašce. Kdo si ji vyzkoušel, už se k ní vracet nebude, pokud má v hlavě všech pět pohromadě. Podobných příkladů je prakticky nekonečné množství. Viz IKEA a její "EKO certifikáty" na kdeco... Mám tuhle firmu na černé listině, kam jsem si vstup zakázal... |
V. Mokrý 7.1.2021 19:23Dá se říci, že do vedení automobilek a jejich majitelů, pronikli ti, kteří těm mnohým nesmyslům z Bruseli/EU fandí. Místo aby se automobilky sjednotily a bránily se jim. |
Š. Hašek 7.1.2021 19:06Vykládejte něco nějaké "těhotenské pilotce" o zrychlování a brzdění "furt plně naloženého vozidla"!!! Marné! |
Š. Hašek 7.1.2021 19:04Beru. Tedy stran provozu spalovacího motoru v optimálním, řekněme přímo stabilním režimu. Podle centrální řídicí jednotky. Stran požadavku na nabití baterie, napájecí sítě "kdykoliv" - kolosální průs...". Ideologie, pětiletkové termíny a plky. Stále zůstává základní problém. Elektrizaci určuje komise, kde si všichni pletou kWh s dietami a zdaněním mzdy ze štrasbrusele. Nakukat si nechají všechno. Uplatit také. |
P. Rada 7.1.2021 18:51Opravdu si nikdo nepoložil otázku: ... " kolik energie je potřeba pro pohon aut" .... Vždyt to přeci řeší kdejaký test vozidel. O malém hybridu se píše třeba zde: https://www.garaz.cz/clanek/toyota-yaris-hybrid-stylovejsi-a-dospelejsi-prcek-z-kolina-21005425 |
B. Máca 7.1.2021 18:07V posledním odstavci to autor trochu popletl: "studie OECD o tom, jak emisím škodí i jiný způsob brždění u elektroaut". Těžším automobilům se při brždění více otírají pneumatiky a brzdové kotouče. Víc práší. |
J. Kadeřábek 7.1.2021 15:34V rámci uskupení kam KDU-ČSL v Bruselu patří tj. Evropská lidová strana, poslušně sklapnou kufry. |
J. Kadeřábek 7.1.2021 15:26Nicméně stále platí zákon o zachování energie a v podporovaném systému hybridů, kterých je řada od mild po skutečné hybridy si nikdo s horlivých podporovatelů a zákonodárců nepoložil základní otázku kolik energie je potřeba pro pohon aut, které jsou zákonitě těžší než klasický spalovák a jak pomůže životnímu prostředí výroba elektřiny pro akumulátory spalovacím motorem. |
A. Forman 7.1.2021 15:10Tak, tak, do ekonomiky podniků, firem žvaní nejvíce ti, kteří na to nemají, postrádají základní věc - zpětnou ekonomickou vazbu...... |
T. Hraj 7.1.2021 15:09" Study shows global forest loss over past 35 years has been more than offset by new forest growth" https://phys.org/news/2018-08-global-forest-loss-years-offset.html |
P. Milan 7.1.2021 14:57To on pořád. Spíš z blbosti, než za peníze. |
P. Milan 7.1.2021 14:57"Není to poprvé, kdy chování automobilek při zavádění zelenějších technologií budí oprávněné pochybnosti." Oprávněné pochybnosti nebudí automobilky, chovající se tržně, ale soudruzi a soudružky v Bruseli i Berlíně, určující automobilkám co mají dělat. EUnie si ničí svůj poslední jakž takž konkurenceschopný průmysl. |
A. Forman 7.1.2021 14:46Co to zase plácáte za hovadiny...... civilizace se vyvíjí na základě účinků z obchodu, trhu.... vnést snahy o organizovanost neorganizovatelného jsou vždy výplodem choré mysli.... |
J. Nevrkla 7.1.2021 14:29Já jsem přesvědčen, že nic nehrozí. V minulosti byly koncentrace v atmosféře i nasobne, bez lidí, vše rostlo jak o závod. Dnes je kolem 95% oxidu uhličitého produkováno přírodou, oceány, těch lidských ca 5% na to nemá vliv, natož těch unijnich 0,4%, z čehož auta budou mít ještě asi o rád nižší podíl. Nechápu, že do toho boje se sypou prachy, zcela bez užitku, tedy kromě různých podnikatelských baronů. Vylucujete, že se klima začne ochlazovat? Já rozhodně ne. A to je zvláště pro nás daleko větší problém, oteplování je pro nás příjemné. A ti v tropech ho neřeší a nechápou naše snažení. |
P. Rada 7.1.2021 14:24Předně je pro život s principu rozhodující dlouhodobý soulad s přírodními zákony a zákonitostmi. Zdravý a rozvíjející život se takto mimo jiné projevuje růstem uspořádanosti (pokles entropie) svého prostředí a to jen na úkor dodávek energie zvenčí - sluneční a proto neporušuje termodynamiku. Tržní prostředí primárně nerozhoduje a nerozodovalo o životaschopnosti už od doby vzniku monopolů. Koncentrace organizovanosti "bruselu" by ale když už pak "tržně" mohla trochu vyvažovat prakticky monopolní koncentrace lidí a kapitálu v jiných částech světa. Řešením je tedy spíše rozvoj organizovanosti - dohod - než anarchie hypotetického "volného trhu". |
Z. Lapil 7.1.2021 14:24Nižší spotřebu určitě. Spalovací motor hybridu běží vždy a za všech okolností (no, skoro...) v optimálních otáčkách. Viz rozjíždění - prvních pár desítek metrů máte spotřebu klidně přes 20km/h. |
Z. Lapil 7.1.2021 14:17Hybrid má tu poezii, že spalovací motor funguje právě a jedině v optimálních otáčkách (nepufá zbytečně u semaforu; neotírá spojku při rozjezdu, nevytáčí se při ostré akceleraci...). Pokud je baterie navržená tak, že nezvládne normální dlouhodobou jízdu (řekněme 90% všech řidičů), je navržená technicky špatně. Je-li důvodem cena, je špatný celý koncept. Netvrdím, že jednou pro vždy - cena i technika jsou mršky skotačivé. |
L. Novák 7.1.2021 14:14Blbe, kolik těch tvých lží sem ještě nakopíruješ? |
P. Rada 7.1.2021 14:07Pane Nevrklo já proti CO2 nebojuji!!! Když už tak spíše proti lidské konzervativnosti v chamtivosti a hlouposti která vede zhruba 100x vyššími imisemi CO2 než průměrná sopečná činnost (10GtC/ročně) k rozvratu biosféry sestávající jen s 550GtC a takto ohrožuje i civilizaci. Celoplanetárně dochází i k podlamování stabilních podmínek pro život s zž několika důvodů najednou. Viz "Věk nerovnováhy". https://www.databazeknih.cz/knihy/vek-nerovnovahy-411202 Pokud chtějí lidé na této planetě obstát - měli by hodně rychle "zabojovat" na změně chování a ideálů směrem k udržitelnosti. Elektromobilita by v tomto směru mohla trochu pomoci. Demagogii ale vnímám v pokusech o přímpu náhradu dnešních osobních automobilů. Nadějí jso u např. docela ná vozidla typu Aptera a s nimi jiná kultura a jiné parametry dopravy: https://www.youtube.com/watch?v=ePctOEPnXp4 |