20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kauza Dieselgate 2?

Elektromobilita je aktuální politikou EU až dost nekriticky podporována, ačkoliv se ukazuje, že elektroauta způsobují vysoké emise i kvůli jinému způsobu brždění a hybridní automobily také nejsou žádné terno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zídek 10.1.2021 11:27

Pane Rado, s Vašimi ekologicky "zasvěcenými a informovanými" příspěvky se setkávám často a je mi z nich vážně smutno. Vaše elementární neznalost fyziky je zcela omračující. Nejdříve musím těžké auto rozjet a až následně může jet setrvačností. Skutečně si myslíte, že v reálném prostředí jízdou z kopce získáte více (alespoň stejně) energie jakou musíte vynaložit jízdou do kopce?Co veškeré jízdní odpory a provoz ostatní dopravy? Hybridní auta ve smíšeném běžném provozu dosahují běžně vyšší spotřeby než ten stejný model auta s klasickým spalovacím motorem. Úspora je možná (po nabití baterie) jen na velmi krátké vzdálenosti a ve městech a tam je přeci ekologické jezdit MHD - pokud možno trolejbus, tramvaj. Navíc máte opakovaně zapínán-vypínán spalovací motor (studený) se zvýšenou spotřebou a se všemi negativními důsledky na jeho životnost. Je chiméra, že lidi žijící na sídlištích budou hybridy každý den dobíjet. Vždyť ve městech je problém jenom zaparkovat, natož nejít nabíječku.

P. Rada 8.1.2021 0:28

"Blbe přitroublý"... Co si takhle před afektivním plácnutím ujasnit specifikaci okrajových podmínek? Takto lze přijít např. na to, jak se lenivým uspěchancům častěji jeví i ledacos nepřehledné příliš jednoduše.

Záleží přece i na typu uzavřenosti dráhy a také na dynamice pohybu a schopnostech zdroje. Pro ustálený pohyb v rovině přeci není potřeba dodávat energii jinou jak pro krytí odporu aerodynamiky a hmotnost pak nemusí hrát jen negativní roli.

Pokud bude mít ten těžší vnitřní schopnost dynamiku pohybové energii rekuperovat - pak i na uzavřené dráze může/nemusí vykázat menší spotřebu než jeho lehčí konkurent.

Právě toto ale s principu elektromobilita umožnuje - ale nikoliv princip spalovacího motoru.

L. Novák 7.1.2021 21:45

Taky jsem to dělával, když jsem tam jezdil kolem autem. Teď to prý mají zakázané a krabici vám nedají (musíte jim ji sebrat pod rukama třeba od banánů, pak už si na vás netroufnou. :-P)

L. Novák 7.1.2021 21:42

;-D Vy se překonáváte!

V. Mokrý 7.1.2021 21:20

V Kauflandu si beru na nákup prázdnou krabici/bedýnku, nejlépe od zeleniny/rajčat.

L. Novák 7.1.2021 20:23

Přečetl jsem článek, a napadlo mě, že "přijatelným únikem z lithiové pasti" by byl už diskutovaný unifikovaný výměnný systém, kde by výměnu "staré za nové" řešil provozovatel služby, takže samotný automobilista by se nemusel starat. Tím by byl vyřešen problém i s funkčností akumulátorů u ojetin. Ovšem k takovému výměnnému systému je zatím hodně dlouhá cesta, protože má řadu dalších úskalí a rizik, která nelze zanedbat. Akumulátor je zařízení, které vyžaduje slušné zacházení a udržování pokud možno v nabitém či alespoň téměř nabitém) stavu. No ale jsou tací, co dokáží akumulátory významně poškodit nebo znehodnotit tak, že se zkrátí jejich doba života na minimum. A kdo pak bude ochoten v systému výměny platit pořízení nové místo starých?

No a pak je ještě poněkud divoká metoda, jak se zbavit problému s šeptajícím akumulátorem: Někde šikovně auto nabourat a nechat si zaplatit náhradu od pojišťovny. :-P Pochybuji, že by rozmáhající se nehodovost elektromobilů pojišťovny nechaly běžet dál bez protiopatření na vlastní straně. ;-)

J. Nevrkla 7.1.2021 20:14

Pane Rado, jednak si nemyslím, že se něco zvláštního děje, klima se mění neustále, ale hlavne si nemyslím, že to ovlivňují a vůbec mohou ovlivnit lidé. Jsou to naprosto neucelne vyhazovane peníze a protilidova omezení svobody. Měli jsme pět let nižší srážky, v dubnu jsme byli děseni petisetletym suchem, abychom byli na konci roku přes dvacet procent nad dlouhodobým ročním normalem. Úplně stejně to přes všechny ty pavedecke předpovědi může být z teplotou. Já už se s jedním alarmistou vsadil o sud piva, že následujících pět let bude chladnějších než pět let minulých. Přiznám se, že bych velmi rád tu sázku prohrál. To by se hodně vyplatilo.

L. Novák 7.1.2021 19:51

To se stává běžně. ;-)

P. Rada 7.1.2021 19:49

Pane Nevrklo Vaši víru (že se nic neděje) tolik nezpochybuji. Pochybuji naopak o tom, že jste schopen neměnnost doložit.

Vždyt to probíhá léta a celosvětově a s rostoucí gradací - viz rozdíl 2009 a 2015:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

Pro mě g. oteplování není příjemné, protože vnímám jak se pro takto narostlou dynamiku podnebí rozpadají i naše lesy, jak v létě stále častěji schne tráva, ubývá ptactva, vysychají potoky, chybí voda ve studních, rostou migrační tlaky...

Čím to, že Vy tyto jevy nevnímáte jako negativa?

L. Novák 7.1.2021 19:47

Blbe EU přitroublý, položím ti jednoduchou otázku:

Který automobil má větší spotřebu energie nutné ke shodnému provozu a při jinak stejných vlastnostech podvozku a aerodynamiky? Těžší nebo lehčí? ;-)

L. Novák 7.1.2021 19:44

Možná z blbosti i za peníze... ;-D

L. Novák 7.1.2021 19:42

Z obchodního hlediska viděla spousta firem novou příležitost, jak se na módní vlně "zeleného blbnutí" svézt a vydělat peníze navíc. Stačí se podívat kolem, jak třeba pitomý management LIDLu nebo KAUFLANDu propaguje jakési "EKO" nesmysly, ve svých nabídkových reklamních materiálech, a snaží se třeba tvrdit, že papírové nákupní tašky, které se vám při ukládání většího nákupu protrhnou, "šetří přírodu". Dokonce dává hloupému zákazníkovi i příležitost dávat všem okolo najevo, že "Šetřím přírodu" velkým nápisem na tašce. Kdo si ji vyzkoušel, už se k ní vracet nebude, pokud má v hlavě všech pět pohromadě. :-)

Podobných příkladů je prakticky nekonečné EU množství. Viz IKEA a její "EKO certifikáty" na kdeco... Mám tuhle firmu na černé listině, kam jsem si vstup zakázal... :-P

V. Mokrý 7.1.2021 19:23

Dá se říci, že do vedení automobilek a jejich majitelů, pronikli ti, kteří těm mnohým nesmyslům z Bruseli/EU fandí.

Místo aby se automobilky sjednotily a bránily se jim.

Š. Hašek 7.1.2021 19:06

Vykládejte něco nějaké "těhotenské pilotce" o zrychlování a brzdění "furt plně naloženého vozidla"!!! Marné!

Š. Hašek 7.1.2021 19:04

Beru. Tedy stran provozu spalovacího motoru v optimálním, řekněme přímo stabilním režimu. Podle centrální řídicí jednotky. Stran požadavku na nabití baterie, napájecí sítě "kdykoliv" - kolosální průs...". Ideologie, pětiletkové termíny a plky.

Stále zůstává základní problém. Elektrizaci určuje komise, kde si všichni pletou kWh s dietami a zdaněním mzdy ze štrasbrusele.

Nakukat si nechají všechno. Uplatit také.

P. Rada 7.1.2021 18:51

Opravdu si nikdo nepoložil otázku: ... " kolik energie je potřeba pro pohon aut" .... Vždyt to přeci řeší kdejaký test vozidel. O malém hybridu se píše třeba zde:

https://www.garaz.cz/clanek/toyota-yaris-hybrid-stylovejsi-a-dospelejsi-prcek-z-kolina-21005425

B. Máca 7.1.2021 18:07

V posledním odstavci to autor trochu popletl: "studie OECD o tom, jak emisím škodí i jiný způsob brždění u elektroaut". Těžším automobilům se při brždění více otírají pneumatiky a brzdové kotouče. Víc práší.

J. Kadeřábek 7.1.2021 15:34

V rámci uskupení kam KDU-ČSL v Bruselu patří tj. Evropská lidová strana, poslušně sklapnou kufry.

J. Kadeřábek 7.1.2021 15:26

Nicméně stále platí zákon o zachování energie a v podporovaném systému hybridů, kterých je řada od mild po skutečné hybridy si nikdo s horlivých podporovatelů a zákonodárců nepoložil základní otázku kolik energie je potřeba pro pohon aut, které jsou zákonitě těžší než klasický spalovák a jak pomůže životnímu prostředí výroba elektřiny pro akumulátory spalovacím motorem.

A. Forman 7.1.2021 15:10

Tak, tak, do ekonomiky podniků, firem žvaní nejvíce ti, kteří na to nemají, postrádají základní věc - zpětnou ekonomickou vazbu......

T. Hraj 7.1.2021 15:09

"

Study shows global forest loss over past 35 years has been more than offset by new forest growth"

https://phys.org/news/2018-08-global-forest-loss-years-offset.html

P. Milan 7.1.2021 14:57

To on pořád. Spíš z blbosti, než za peníze.

P. Milan 7.1.2021 14:57

"Není to poprvé, kdy chování automobilek při zavádění zelenějších technologií budí oprávněné pochybnosti."

Oprávněné pochybnosti nebudí automobilky, chovající se tržně, ale soudruzi a soudružky v Bruseli i Berlíně, určující automobilkám co mají dělat. EUnie si ničí svůj poslední jakž takž konkurenceschopný průmysl.

A. Forman 7.1.2021 14:46

Co to zase plácáte za hovadiny...... civilizace se vyvíjí na základě účinků z obchodu, trhu.... vnést snahy o organizovanost neorganizovatelného jsou vždy výplodem choré mysli....

J. Nevrkla 7.1.2021 14:29

Já jsem přesvědčen, že nic nehrozí. V minulosti byly koncentrace v atmosféře i nasobne, bez lidí, vše rostlo jak o závod. Dnes je kolem 95% oxidu uhličitého produkováno přírodou, oceány, těch lidských ca 5% na to nemá vliv, natož těch unijnich 0,4%, z čehož auta budou mít ještě asi o rád nižší podíl. Nechápu, že do toho boje se sypou prachy, zcela bez užitku, tedy kromě různých podnikatelských baronů. Vylucujete, že se klima začne ochlazovat? Já rozhodně ne. A to je zvláště pro nás daleko větší problém, oteplování je pro nás příjemné. A ti v tropech ho neřeší a nechápou naše snažení.

P. Rada 7.1.2021 14:24

Předně je pro život s principu rozhodující dlouhodobý soulad s přírodními zákony a zákonitostmi. Zdravý a rozvíjející život se takto mimo jiné projevuje růstem uspořádanosti (pokles entropie) svého prostředí a to jen na úkor dodávek energie zvenčí - sluneční a proto neporušuje termodynamiku.

Tržní prostředí primárně nerozhoduje a nerozodovalo o životaschopnosti už od doby vzniku monopolů.

Koncentrace organizovanosti "bruselu" by ale když už pak "tržně" mohla trochu vyvažovat prakticky monopolní koncentrace lidí a kapitálu v jiných částech světa. Řešením je tedy spíše rozvoj organizovanosti - dohod - než anarchie hypotetického "volného trhu".

Z. Lapil 7.1.2021 14:24

Nižší spotřebu určitě. Spalovací motor hybridu běží vždy a za všech okolností (no, skoro...) v optimálních otáčkách. Viz rozjíždění - prvních pár desítek metrů máte spotřebu klidně přes 20km/h.

Z. Lapil 7.1.2021 14:17

Hybrid má tu poezii, že spalovací motor funguje právě a jedině v optimálních otáčkách (nepufá zbytečně u semaforu; neotírá spojku při rozjezdu, nevytáčí se při ostré akceleraci...).

Pokud je baterie navržená tak, že nezvládne normální dlouhodobou jízdu (řekněme 90% všech řidičů), je navržená technicky špatně. Je-li důvodem cena, je špatný celý koncept. Netvrdím, že jednou pro vždy - cena i technika jsou mršky skotačivé.

L. Novák 7.1.2021 14:14

Blbe, kolik těch tvých lží sem ještě nakopíruješ?

P. Rada 7.1.2021 14:07

Pane Nevrklo já proti CO2 nebojuji!!!

Když už tak spíše proti lidské konzervativnosti v chamtivosti a hlouposti která vede zhruba 100x vyššími imisemi CO2 než průměrná sopečná činnost (10GtC/ročně) k rozvratu biosféry sestávající jen s 550GtC a takto ohrožuje i civilizaci.

Celoplanetárně dochází i k podlamování stabilních podmínek pro život s zž několika důvodů najednou. Viz "Věk nerovnováhy".

https://www.databazeknih.cz/knihy/vek-nerovnovahy-411202

Pokud chtějí lidé na této planetě obstát - měli by hodně rychle "zabojovat" na změně chování a ideálů směrem k udržitelnosti. Elektromobilita by v tomto směru mohla trochu pomoci. Demagogii ale vnímám v pokusech o přímpu náhradu dnešních osobních automobilů. Nadějí jso u např. docela ná vozidla typu Aptera a s nimi jiná kultura a jiné parametry dopravy:

https://www.youtube.com/watch?v=ePctOEPnXp4