19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kauza Dieselgate 2?

Elektromobilita je aktuální politikou EU až dost nekriticky podporována, ačkoliv se ukazuje, že elektroauta způsobují vysoké emise i kvůli jinému způsobu brždění a hybridní automobily také nejsou žádné terno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 7.1.2021 19:51

To se stává běžně. ;-)

Z. Lapil 7.1.2021 13:55

200 000 km starý benzíňák je pořád slušné auto. 200 000 km starý elektromobil potřebuje nové baterie, a ty tvoří ne-li polovinu ceny NOVÉHO auta.

Volkswagen blíže nespecifikovaný: po 160 000 km má mít baterie nejméně 70% původní kapacity. Nová baterie - Audi, ale snad zhruba stejná - 973 000,- Kč. Ano - nejsem si jist porovnatelností.

Viz https://elektrickevozy.cz/clanky/cena-nove-baterie-audi-e-tron-radsi-se-posadte

L. Novák 7.1.2021 20:23

Přečetl jsem článek, a napadlo mě, že "přijatelným únikem z lithiové pasti" by byl už diskutovaný unifikovaný výměnný systém, kde by výměnu "staré za nové" řešil provozovatel služby, takže samotný automobilista by se nemusel starat. Tím by byl vyřešen problém i s funkčností akumulátorů u ojetin. Ovšem k takovému výměnnému systému je zatím hodně dlouhá cesta, protože má řadu dalších úskalí a rizik, která nelze zanedbat. Akumulátor je zařízení, které vyžaduje slušné zacházení a udržování pokud možno v nabitém či alespoň téměř nabitém) stavu. No ale jsou tací, co dokáží akumulátory významně poškodit nebo znehodnotit tak, že se zkrátí jejich doba života na minimum. A kdo pak bude ochoten v systému výměny platit pořízení nové místo starých?

No a pak je ještě poněkud divoká metoda, jak se zbavit problému s šeptajícím akumulátorem: Někde šikovně auto nabourat a nechat si zaplatit náhradu od pojišťovny. :-P Pochybuji, že by rozmáhající se nehodovost elektromobilů pojišťovny nechaly běžet dál bez protiopatření na vlastní straně. ;-)

V. Mokrý 7.1.2021 7:04

Holt tomu chybí " sibiřská " zima, tak měsíc dlouhá, hlavně v tom Bruseli. Aby se jim tam rozsvítilo v kebulích.

P. Rada 7.1.2021 6:59

Mohl by autor vysvětlit - dát odkaz na podstatu svého úvodního tvrzení:

..."se ukazuje, že elektroauta způsobují vysoké emise i kvůli jinému způsobu brždění"....

Proč autor sestavil článek s podobných nepodloženin a účelových spekulací?

Proč byl článek umístěn pod hlavičkou "ekologie"? Vždyt hlavním obsahem není popis vstahů organismů k prostředí - ale mezilidské sociálně ekonomické disproporce, nekorektnosti až podvody!

L. Novák 7.1.2021 12:30

A co tady hledáš ty, rudo;-Ozelený podvodníku a lháři?

Z. Lapil 7.1.2021 14:03

Nepotřebuju odkaz. V článku se píše a při troše zamyšlení je jasné, že elektromobil je proti srovnatelnému benzíňáku výrazně těžší, takže při brzdění (i při rozjezdu, mimochodem) produkuje mnohem víc "třecích zplodin" přinejmenším z pneumatik.

Fakt je, že "jiný způsob brzdění" je nejspíš nějaký nešťastný překlad až hloupá formulace, způsob brzdění je stejný: tření pneumatiky a asfaltu. Už to, že v článku je brŽdění místo správného brzdění, naznačuje, že autor píše o něčem, co mu není vlastní.

K. Wágner 7.1.2021 6:35

Plug-in hybridní vozidla? Jen aby se vlk nažral a koza zůstala celá...

P. Rada 7.1.2021 7:12

Proč podobně jak autor nehodnotíte druh mobility vzhledem k provozním podmínkám? Proč nesledovat záměr optima provozní nákladovosti a minima nežádoucích dopadů na okolí?

V. Kolman 7.1.2021 10:29

Nákladovost? U e-mobilů to není tak jednoznačné, jak se často uvádí - viz 100km za 50,-Kč (a méně).

Dovolím si malou analogii. Situace je podobná, jako kdyby byla možnost kupovat benzin/naftu za dejme tomu 5,-Kč/litr. Na první pohled - velmi výhodné.

Výhoda ale padá, když bude potřeba po 6 - 10. letech (předpokládaná doba životnosti akumulátoru elektromobilu!) vyndat starou nádrž na palivo a namontovat NOVOU, SILNĚ POZLACENOU v ceně cca 200.000 - 400.000,-Kč. A za dalších 6 - 10 let to opakovat.

Nehledě na to, že e-mobil se v současné době prodává za cca dvojnásobek ceny automobilu se spalovacím motorem.

J. Jurax 7.1.2021 11:59

Ale jistě, proč nesledovat záměr optima provozní nákladovosti a minima nežádoucích dopadů na okolí?

Jenže učiniv tak, nikdy bych si elektromobil nemohl koupit ...

Z. Lapil 7.1.2021 14:06

O to se tu celou dobu mnozí snažíme, a někteří pořád nechtějí slyšet, že elektromobil je drahá sranda s mizernou užitečností.

J. Strakoš 7.1.2021 5:52

CO2 se stalo modlou a je považováno za ekologicky nejhorší plyn a boj s ním se stal nejvyšší prioritou a už stál dost peněz a úsilí.

Jde ty výsledky někde vidět? Například teplota trošku poklesla?

Sazmořejmě vždy můžeme říct, že bez opatření by to bylo horší a jednou se to ukáže, ale co když jdeme špatným směrem? I když je třeba nepřítel správně pojmenován (CO2), co když pro boj s ním stačí zasadit dost stromů?

P. Rada 7.1.2021 9:58

Proč o CO2 píšete jako o nepříteli? Proč tím nepřítelem není spíše chamtivý člověk který nadspotřebou vykolejil pozemské klima s rovnováhy odklonem od OPTIMA koncentrace skleníkových plynů?

Jak jste přišel na to že: .... "pro boj s ním stačí zasadit dost stromů"?

Vždyt v dynamičtějším klimatu, kdy už s posouvají a proměnují podnební pásy, sotva které stromy dorostou do dospělosti a to prostě proto, že jejich životní podmínky se mění mnohem dynamičtěji jak je dlouhé období jejich růstu.

Podívejte se už na dnešní rozvrat lesů. Porovnejte si např složení lesů kolem Prahy a Liberce s průměrnou teplotou o 2C rozdílnou se situací kdy za posledních 60 let vzrostla u nás teplota o 2C a do konce století hrozí další posun o 3C i více!

R. Langer 7.1.2021 10:33

Jo? Tak teplota nám za posledních 60 let vzrostla o 2°C? Neuvěřitelné? A kde že se to stalo? A proč už tam vlastně nenastal ten prorokovaný klimatický Armagedon? Ty jsi takový prolhanec, Zelený bolševiku, až to mlátí dveřma... ;-D

R. Langer 7.1.2021 10:35

Jo, a o těch lesech lžeš pochopitelně také, Zelený bolševiku zalesněnost ČR se zvyšuje, prolhanče jeden prolhaná.

J. Strakoš 7.1.2021 10:57

Píšu o nepříteli, protože s ním bojujeme - udáváme spotřebované CO2, podvádí se v testech apod. Slovní obrat vyjadřující postavení CO2 na stupnici škodlivosti tak, že ostatní plyny se mohou schovat.

A na boj s ním jsme již vydali dost peněz (i já, když jsem platil elektřinu) - a považuji se za logické ptát kde to jde vidět? Protože jinak finance vyhazujeme oknem.

A k vysazení stromů - ukázka jiné možnosti, jak s CO2 bojovat, možná (taky) špatná, ale strom CO2 absorbuje, ne?

J. Jurax 7.1.2021 12:03

Ano.

Ale pan Rada není ustrojen tohle pochopit. Odpoví-li Vám, bude to zas nějaký nesmysl mimo mísu podpořený hojnými odkazy ... :-)

J. Kostelanský 7.1.2021 4:34

Presne o tom písal včera. Tak prečo rovnaký článok aj dnes?

J. Strakoš 7.1.2021 5:53

A psal opravdu Zdechovský? Poslední článek má z konce loňského roku.

J. Jurax 7.1.2021 0:42

No jo, a když se v putovním cirkuse o schvalování těch zelených peachovin hlasuje, je autor co europoslanec zajisté zásadně proti ... nebo že by snad ne?

Š. Hašek 7.1.2021 7:16

Trefná připomínka!

V. Braun 7.1.2021 0:40

Že hybridy mají nižší spotřebu jen pokud se opravdu využívá dojezd na baterii, a tedy se jezdí spíše na kratší vzdálenosti s jen občasnými delšími cestami, je známá věc. Na delší cesty je spotřeba spíše vyšší z důvodu těžšího auta s baterií.

J. Jurax 7.1.2021 0:43

Tak nějak mi to připomíná klasika - nechci slevu zadarmo ...

Š. Hašek 7.1.2021 7:19

Jak nižší spotřebu?

Možná kvalitnějším spalovacím motorem! Nabíjení a vybíjení není perpetuum mobile. Malinko snad rekuperace brzděním ...... ale nejdřív to musíte rozjet.

L. Písařík 7.1.2021 8:32

R^

V. Braun 7.1.2021 12:35

míněna nižší spotřeba benzínu nebo nafty

Z. Lapil 7.1.2021 14:24

Nižší spotřebu určitě. Spalovací motor hybridu běží vždy a za všech okolností (no, skoro...) v optimálních otáčkách. Viz rozjíždění - prvních pár desítek metrů máte spotřebu klidně přes 20km/h.

J. Jurax 7.1.2021 12:11

Ano.

Ale když nemáte plug-in hybrid - nebo máte, ale nemáte rozumnou možnost jej dobíjet ze sítě - tak tu baterku na ekologické elektrické ježdění dobíjíte ryze ekologicky spalovacím motorem svého vozu. A ano, je tu určitá možnost rekuperace, ale zato sebou furt vozíte elektromotor a těžkou baterií.

Z. Lapil 7.1.2021 14:17

Hybrid má tu poezii, že spalovací motor funguje právě a jedině v optimálních otáčkách (nepufá zbytečně u semaforu; neotírá spojku při rozjezdu, nevytáčí se při ostré akceleraci...).

Pokud je baterie navržená tak, že nezvládne normální dlouhodobou jízdu (řekněme 90% všech řidičů), je navržená technicky špatně. Je-li důvodem cena, je špatný celý koncept. Netvrdím, že jednou pro vždy - cena i technika jsou mršky skotačivé.