19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Je to bezpečné?

Úvodem dvě příhody ze života, které mám z první ruky, neb mi je vyprávěli očití svědkové, respektive účastníci. Ta první se stala asi před dvěma roky mému dlouholetému příteli z řad scifistů, mimochodem šéfredaktorovi jednoho českého sci-fi časopisu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kyška 13.7.2021 18:15

Dobrý den, pane Novotný,

vracím se k vašemu článku se zpožděním několika dní a pokud vás bezpečnost litiových baterií opravdu zajímá, doporučuji vám video-přednášku firmy Honywell, která se právě tímto zabývá. Je v angličtině, je velmi názorná a poučná. Je napěchovaná informacemi. Zmiňuje i některé incidenty, o nichž píšete. Jmenuje se "How to Prevent Thermal Runawas in Li Ion Batteries". Je z ledna 2020, tedy stará rok a půl. Tady je odkaz:

https://www.youtube.com/watch?v=aUqS6beG52w. Diskutovat by se mělo vždy o "něčem", nejde smysluplně diskutovat o "ničem". Podle mého názoru by jakákoliv rozumná diskuze na toto téma měla proběhnout až PO shlédnutí této přednášky. S pozdravem.

P. Kubáč 12.7.2021 12:48

Bezpečnost baterií a jejich energetická hustota spolu přímo souvisí. Čím je v baterii více energie, která se má uvolňovat řízeně - tím více je tam energie, která se může uvolnit neřízeně v případě nehody.

Z legrace vždycky doporučuju, jako ilustraci, film Terminátor 3, kde Arnold zahazuje poškozený "fůzní článek"

Nehody mnoha-megawathodinových baterií - budou neuhasitelné požáry, případně výbuchy ne nepodobné výbuchu ledku v Bejrůtu - neřkuli atomovému hřibu - jako v Terminátorovi.

L. Novák 11.7.2021 22:54

Idiote prolhaný, už zase meleš blbosti?

P. Rada 11.7.2021 19:18

Pane Ráži hovořit o "neuvěřitelné demagogii" v technologické oblasti kde jsou i velmi výkonné celky poskládány z prakticky totožných mikrokomponentů které využívá spotřební elektronika je právě o nezohlednění aspektu až o klamném řečnickém vyjádření - tedy demagogii.

Já s Li-ion i LiFePo akumulátory už dlouhodobě experimentuji a i když energii v nich uloženou respektuji tak zároven vím, že potenciál výbušnosti mají tyto akumulátory oproti uhlovodíkům, benzinovým parám.... zlomkový s celé řady fyzikáln-chemických omezení.

Vy znáte nějaký případ kdy 40kg baterie vyhodila "dům do oblak" - nebo jste se takto sám demagogicky projevil?

P. Rada 11.7.2021 19:06

Smysl či nesmyslnost výstavby energetického zdroje se dá posuzovat podle řady kritérií. jedním s neobelhatelných je efektivita těžby energií v dané lokalitě. Řada OZE má ale s tohoto pohledu výhodnou pozici kterou "Absurdistány" nerespektují.

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

P. Rada 11.7.2021 19:01

Blackouty skutečně i v Česku hrozí. To prostě proto, že lokální zdroje byly mnohde zlikvidovány bez výstavby záloh. V Česku to bylo nedávno po vychřici kdy popadalo VN připojení jednoho bloku JETE. Tehdy byly tisíce lidí bez proudu a to i při štěstí, že se schodou okolností už chystala záloha za odstav a ta relativně rychle naběhla:

https://cz.energyhub.eu/sk/articles/524279/bourka-vyradila-z-provozu-temelin-porazila-tri-stozary

P. Rada 11.7.2021 18:55

"Debilita" se projevuje poklesem vlivnosti rozumových projevů dotyčného. Tací pak třeba staví úsudek o mnohařádově větším celku na extrémních jednotlivostech.

O. Karen 11.7.2021 18:52

Svým způsobem je dobře, že tak spěchají se zákazem spalovacích motorů. Sejde se to s rušením elektráren a pak budou blackouty min. 1x týdně. Pak i lidem, kteří se o politiku nezajímají, dojde, že ti ve vedení EU nemají žádný plán, a vypráskají ji bičema z Brusele.

L. Novák 11.7.2021 18:15

Tak! R^R^R^ !!

L. Novák 11.7.2021 18:08

R^R^R^ !!

L. Novák 11.7.2021 18:02

Je legrační, jak s ideologickým násilím státem/EU vynucovanou a štědře dotovanou výstavbou nesmyslného množství tzv. "OZE" narůstají problémy s jejich neekonomickým využíváním daným už principem jejich funkce (jen 15% provozu instalovaného výkonu během roku) a z toho vyplývajícím zaváděním ještě dražších opatření na uložení energie v době, kdy o ni nikdo nestojí. Další komplikace s tím spojené se násobí do naprosto absurdních rozměrů, které hrozí ekologickou katastrofou z jejich využívání...

EU ZELENÝ ABSURDISTÁN způsobený ZELENOU MAFIÍ.!!

EKO, EKO, ejchuchů!!! :-P

L. Novák 11.7.2021 17:46

Ty s ekologií nemáš nic společného. Jsi ;-O EKO-magor! :-P

L. Novák 11.7.2021 17:42

Největším rizikem jsou zelení ;-O idioti jako ty a Greenpeace, pro kterou tady systematicky šíříš lži, bludy a demagogii. Rv

J. Ráž 11.7.2021 17:42

Pane Šejna, vy jste tak neuvěřitelný demagog, že seriózní s Vámi diskuzi nejde vést.

Srovnávat bezpečnost pár gramové baterie v mobilu s úložištěm, kde je lithia několik tun, mluví samo za sebe.

Fotky, co udělá výbuch baterie v elektroautě lze najít na You Tube a i tam je nepatrné množství lithia, oproti tomu, kolik ho je v úložišti Big Battery Lausitz.

Např. běžné domácí bateriové úložiště energie váží cca 40kg, Když to bouchne, což při dnešní absenci důkladných bezpečnostních předpisů vyloučit nelze, máte dům v oblacích.

L. Novák 11.7.2021 17:38

Demente bolševický, to sis zase nagooglil propagační web pro elektromobilitu a článek z roku 2019 se starými daty, kdy bylo elektromobilů mnohem míň než dnes. Takže si ten článek a data z něj strč do (_,_)! !!:-P

Nejrychlejší vůz Tesla se jen tři dny po dodání vzňal. Řidič se dostal ven silou, otevírání dveří selhalo (2.7.2021)

https://www.lidovky.cz/byznys/nejrychlejsi-vuz-tesla-se-jen-tri-dny-po-dodani-vznal-ridic-se-dostal-ven-silou.A210702_125637_ln_ekonomika_lidr

P. Rada 11.7.2021 17:28

Kvituji s povděkem, že věcně nemáte k důvodům průběžných odstavů JE v SRN které jsem uvedl výhrady. Je to totiž sousto které jen tak někdo u nás nezkousne i proto, že naše situace je bezpečnostně obdobná. To dokonce tím spíš, že dokonce vojenské skaldy u Vrběnic se s největší pravděpodobností staly terčem dokonce státního terorismu.

J. Pankovic 11.7.2021 16:18

o Radovi nikdo źàdné pochybnosti nemà ;-D;-D;-D

J. Pankovic 11.7.2021 16:16

Nemecko mà opràvnené obavy z terorizmu poté, Co tam Merkelbàba natahala slimàky ;-)

Česko mà opràvnené obavy z poblbû jako Bursîk a Rada:-):-):-)

P. Rada 11.7.2021 15:30

Ekologie je o popisu vstahů organismů k prostředí.

Tento popis "špiní" zavádění politických a takto mezilidských aspektů, jako je vámi navržený/akceptovatelný pojem "ekologista" /(ekologický aktivista...?).

P. Rada 11.7.2021 15:23

Pokud jde o "magory" či "nesmyslnost" tak takovéto aspekty se třeba projevojí v tom, že namyšlení hlupáci poměčují míru informace nikoliv v bitech ale v tunách.

J. Jurax 11.7.2021 15:21

Pragmatická úvaha ano, ale po mém soudu jiného typu.

Když je legislativa ohledně emisí nastavena díky zeleným magorům a blbečkům z brusele tak, jak je - na celou flotilu výrobce - a nelze ji už splnit klasickými spalovacími motory, byť downosizovanými, obloženými turbodmychadly a elektronikou a tudíž drahými a složitými. Což je záměr zelenoblbů.

Takže automobilka kromě normálních aut, která lidi chtějí, musí vyrábět elektroauta, při jejichž provozu nevznikají podle zákona emise (že má elektromobil výfuk v elektrárně zákon pomíjí) a která lidí nechtějí, neboť jsou drahá a mají horší užitnost a další nevyhody proti těm klasickým. Trošku to zachraňují hybridy, ale jen málo. Počítá se průměr emisí vyrobených aut.

No a protože i přes masivní propagandu a všeliké dotace a legislativní zvýhodňování odbyt elektroaut není slavný, aby to lidi vůbec kupovali, automobilky ještě dotují cenu elektromobilů z ceny aut klasických.

Výsledkem je, že elektroauta jsou přesto furt drahá, kdežto klasická auta o dotaci elektroaut dražší.

Řešení je jediné - vykopat zelené magory a změnit legislativu. Pokud se kdy stane, že elektroauta budou co do ceny i užitnosti lepší než klasika, prosadí se sama. Asi tak, jako se na železnici prosadila elektrická trakce proti parní nebo v námořní dopravě diesely či parní nebo spalovací turbíny proti parním strojům. A když ne, pak zůstanou jen pro speciální potřebu nebo zmizí v propadlišti dějin.

P. Rada 11.7.2021 15:19

Německo má především oprávněné obavy s terorismu který Vy pomíjíte a který je podstatně zákeřnější.

Německo zároven nemá většinu jaderek na mořském pobřeží největšího oceánu svěrta který by eventuální havárii mohl z větší částí poklidit jak měli s Fokušimou štěstí v neštěstí podobně precizní japonci a má přitom také vysokou hustotu osídlení.

Proto leckde a důsledně právě v Německu, došlo k tzv "zátěžovým testům" při kterých se ukázala potenciální plošná zranitelnost třetí generace reaktorů lidským faktorem. Ty už s těchto důvodů nikdo nedovoluje stavět a těch stávajících se soudní co možná zbavují včasným odstavem.

P. Rada 11.7.2021 15:11

Když už nadhazujete soudnost - zkuste ji taky aplikovat. Pokud jde o hořící automobily tak totiž ty co jsou na relativně dospělé technologii spalovacích motorů hoří už dnes 11x častěji jak elektromobily jejihž rozvoj je relativně "v plenkách".

https://elektrickevozy.cz/clanky/spalovaci-auta-hori-55x-casteji-nez-elektromobily-v-cr-shorelo-0-elektroaut

A. Šír 11.7.2021 14:54

Oprávněný strach z cunami v SRN...

J. Novotný 11.7.2021 14:48

Ne, pane Rado. Měl jsem na mysli spíše něco jako toto: https://www.schott.com/en-gb/products/lithium-ion-battery-protectors

R. Tichý 11.7.2021 14:37

Doufam, ze az vyhori bateriova elektrarna, do ovzdusi se uvolni toxicke zplodiny, nastane odchod od tohoto zrudneho experimentu. Obdobne jako odchod SRN od jadra kvuli tsunami v Japonsku.

L. Novák 11.7.2021 13:54

Ty tady už nejmíň 10 let svými hloupými žvásty, lží a demagogií ostré reakce ostatních sám generuješ, podobně jako gretén "Rada" nebo dement Pivoda a další..

L. Novák 11.7.2021 13:48

To je jako s magorem "Rada", který místo blábolení na místní ošetřovně pro duševně choré publikuje tuny nesmyslů do veřejných diskusí na Internetu. ;-D

L. Novák 11.7.2021 13:41

Blbečku, to jsou svou kapacitou nepatrné akumulátorky, u nichž bylo problematické přehřívání už dávno ošetřeno elektronickými obvody zabudovanými uvnitř, aby ohlídaly tepelné přetížení při vybíjení a nabíjení. U akumulátorů s o několik řádů větší kapacitou, jak vidno, problémy zůstávají, a nahodilý výskyt destrukčních událostí bude stále častější vzhledem k zelenými EU mozky prosazovanému masovému využití v energetice a dopravě. O tom, jak se budou lithiové akumuátory chovat při dopravních nehodách a mechanickém poškození, toho z praxe zatím mnoho nevíme. On si taky těžko někdo soudný koupí elektromobil přeplácaný elektronikou, který dokáže uvěznit řidiče v hořícím a jinak nepoškozeném autě, jak se stalo začátkem července v USA.

O. Karen 11.7.2021 13:18

Já za to nemůžu, že jeden kalifornský hochštapler tvrdí, že ohledně elektroaut všechno vyřešil. Lidi si pak myslí, že je to snad i pravda a ohrožují i ostatní.

Jde o poměr rizik a užitné hodnoty. U mobilu vede užitek, u alektromobilu riziko převažuje. Powerbanky jsou naprosto zbytečné, pokud nejedete na týden do pustiny.