8.12.2021 | Svátek má Květoslava


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Evropský dárek Číně…

Kompletním přechodem ne elektromobilitu sníží EU globální emise oxidu uhličitého o 2 %. O tolik je pak Čína zase zvýší za pouhé dva roky jen svojí horečnou výstavbou uhelných elektráren.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 22.9.2021 14:03

Uhlovodíková chemická paliva - od ropy po vepřové sádlo ( všechny pocházejí ze stejného živého základu ) jsou energeticky nejbohatší látky které jsou za běžných podmínek jakž-takž stabilní a bezpečné.

Výbušniny - mají 4x méně energie na jednotku hmotnosti než ropná paliva - a to protože součástí molekul výbušnin je i oxidující kyslík, který se u ropy bere ze vzduchu.

Baterie jsou svým oxidačně-redukčním principem - v jednom pouzdře - podobnější výbušninám než benzínu, ale jsou 50x energeticky chudší než ropná paliva.

Zlepšováním vlastnosti baterií se jejich energetická hustota začne přibližovat energetické hustotě výbušnin - a tím se začnou sobě podobat i nehody jimi způsobené. Vybuchující laptopy a (elektro)mobily už máme - tak si přestavte 10x tolik tepla ve stejném objemu a vidíte autonehodu verze 2050.

Proto si myslím, že elektromobil se autu se spalovacím motorem nikdy nevyrovná. Ze stejného důvodu si příroda ukládá energii do sádla - nikoliv do molekul typu Li-Ion. Ze stejného důvodu - velice vyspělé elektromobily sezón 1899 -1905 nakonec ustoupily "pradědečkům automobilům" se spalovacím motorem.

M. Pivoda 22.9.2021 14:20

Cituji: "... Proto si myslím, že elektromobil se autu se spalovacím motorem nikdy nevyrovná. ..."

Rozumí se, že "výkonově" se nikdy nevyrovná.

Profesor Harvardské školy byznysu, Clayton M. Christensen vydal již v roce 1997 knihu (Innovator's Dilemma), kde toto téma dostatečně objasnil. Byla to pak i zkušební otázka v mém kurzu Inovace pro MBA.

Clayton M. Christensen v té knize řekl: Produkujete sice správnou odpověď, ale na nesprávně položenou otázku. Důležité je přece to, co chce platící zákazník (v hlavním proudu zákazníků), v tržní ekonomice. To je ta správná otázka. Na tu pak hledejte správnou odpověď.

Pokračování je možné již jen v (placeném) kurzu Inovace. Jinak: Škoda sviním perly házet!

J. Pavel 22.9.2021 14:51

A zákazník v tržní ekonomice, nepokřivené dotacemi elektromobilů a extra daněmi na fosilní paliva, chce elektromobil? Ještě tu o Červené Karkulce prosím! Jak řekl jeden profesor VŠCHT, studium vysoké školy se podobá házení falešných perel opravdovým sviním. Tolik t titulům MBA.

M. Pivoda 22.9.2021 17:01

Nesmíte se ptát Karkulky, ani profesorů na univerzitě, ale přímo platícího zákazníka. O tom je totiž tržní ekonomika. V tržní ekonomice zákazník má vždycky pravdu!

Na českých vysokých školách lidé ale stále žijí v socialismu.

V. Novák 22.9.2021 17:08

Tržní ekonomika je pouze tam, kde není zničena zákazy, regulacemi, dotacemi, povinnými výkupy, sankcemi a selektivním zdaněním.

Tudíž v EU už dávno není.

R. Langer 22.9.2021 17:17

V hlubokém socialismu žiješ podle těch svých řečí jedině tak ty, ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

P. Milan 22.9.2021 17:48

S vlastníkem diplomu nejlepšího mladého zlepšovatele (designéra) je to těžké. Zvláště, když ho Zlatuška vymlaskne z teplého flíčku. :-P

M. Pivoda 22.9.2021 18:34

Karel Šebesta, za socialismu AeroKarel, dnes Milan Prokop, vám to vysvětlí s nadhledem.

J. Jurax 22.9.2021 21:40

Musíte furt dokazovat, že UI, najmě ta Vaše, je dosud hodně nedokonalá?

P. Rada 22.9.2021 16:08

Pane Kubáči potenciál paliva není zdaleka všechno potřebné k pohybu. V úvaze jste zůžením podmínek pominul několik zásadních rozdílů mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Jednak více jak dvojnásobnou účinnost přeměny energie na pohyb u elektromotoru a zároven možnost elektromotoru převádět zpět pohybovou energii na akumulovanou.

Proto Vám asi taky pokrouceně vyšlo co vyšlo. Podivné navíc ale je, že jste si nevšiml rozporu svého tvrzení s realitou a nezamyslel se nad tím proč asi? Zejména malá městská elektromobilita (koloběžek, kol...) se totiž sama prosazuje a to tempem které je až zarážející.

Jako příklad technologických možností automobilnosti dneška zkuste zvážit vlastnosti vozítka APTERA:

https://www.hybrid.cz/aptera-solarni-elektromobil-s-dojezdem-1600-km-ktery-nemusite-nabijet-jde-do-prodeje/

Elektoauto se spalovacímu vyrovnávat vlastně ani nemusí - to požaduje tak akorát ryzí konzervativec. Bude si přirozeně hledat svou oblast efektivního využití. Dokonce takto může pro využití rozdílných principů být daleko výhodnější - ale v jiném pracovním režimu.

Vše je tedy i o změně životního stylu a také o lidském pozapomínání, že automobily se spalovacími motory svého času také změnily i okolní svět.

R. Langer 22.9.2021 16:50

Netapetuj tady zase ty svoje lži, ty jeden prolhaný Zelený bolševiku! ;-€

J. Pankovic 22.9.2021 18:31

Už se nemůžu dočkat, až začne Rada zásobovat Kaufland elektrokoloběžkou :-):-):-)

P. Rada 22.9.2021 19:56

Vy chodíte do Kauflandu nakupovat auta? Já mám s kaufu jen elektrokolo.

Koloběžky se tam proto můžete dočkat spíše. Třeba s dojezdem přes 130km a maximální rychlostí 100km/h kterou ji při váze cca 50kg umožnujíí dva 3kW motory. Tak se možná dočkáte a přestanete se pak elektromobilitě pošklebovat:

https://chinaplanets.com/laotie-es19-4/

J. Pankovic 22.9.2021 20:03

Elektrodebilitě se nepřestanu pošklebovat dokud budu chodit po svých.

Jo aha, oni ty potraviny v Kauflandu rostou ve skladu :-):-):-)

J. Lukavsky 22.9.2021 18:34

"možnost elektromotoru převádět zpět pohybovou energii na akumulovanou" no to je bratru i sestře tak 20%, více ne. Ale když sečtete ztráty při přenosu elektřiny z elektrárny, nabíjení, vybíjení akumulátoru.... tak to možná dá i menší účinnost nežli u nafťáku. J.L. end

J. Pankovic 22.9.2021 18:48

Pro Radu jsou tohle nepodstatné drobnosti, on má VÍRU, takže ho nemáte šanci přesvědčit a už vůbec ne logickými argumenty, jemu zvěstoval Jedinou PRAVDU sám Svatý Grinpís osobně :-):-):-)

P. Rada 22.9.2021 19:44

Podstatná okolnost jsou účnnnosti transformací a to hlavně při dynamickém provozu běžně třeba v kopcovitém terénu nebo extrémě při závodech aut Formule E:

https://www.energyglobe.cz/temata-a-novinky/nejlepsi-zavody-elektromobilu-na-svete

J. Pankovic 22.9.2021 19:57

...tak právě v kopcovitém terénu budou ztráty největší, protože nikdy nedosáhnete účinnost 100%

Pro vás je fyzika asi nepřítel.

Nebo si myslíte, že při jízdě na zpátečku se bude baterie dobíjet ??

P. Rada 22.9.2021 22:13

Fyzika je sestrou matematiky, logiky a všechny říkají, že něco je více jak nic.

Spalovací motor nevrátí nikdy nic - kdežto elektro-motor/generátor může s principu elektro - mechanickou energii transformovat tam i zpět s účinností i přes 90%.

Lidé asociálně a nekrofilně žijící na fosilní dluh - který ale nebude hned tak vymahatelný - se však aktuální problematikou účinností přeměn energií zabývat prakticky nemusejí a to i kdyby z trucu k pokrokovosti zpátečnicky jezdily jen na zpátečku.