18.5.2022 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Evropský dárek Číně…

Kompletním přechodem ne elektromobilitu sníží EU globální emise oxidu uhličitého o 2 %. O tolik je pak Čína zase zvýší za pouhé dva roky jen svojí horečnou výstavbou uhelných elektráren.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Krátký 22.9.2021 9:41

magore, kdo tě platí za tyhle kraviny !!

P. Pepax 22.9.2021 9:30

Souhlas s autorem, velmi rozumný článek. Bohužel aktuálně byl rozum zakázán a to úředníky EU.

P. Rada 22.9.2021 9:21

Tak konkrétně - v čem falešně řečním? A nehledejte si před věcnou odpovědí falešný "úkryt".

P. Rada 22.9.2021 9:18

Pane Nevrklo, jakou budoucnost si asi tak plánujete/ plánujeme tím, že žijeme nejen konzervativně ale dokonce stále delší dobu na ekologický dluh?

Konkrétněji stromů u nás dorůstá stále méně než jich schne a rubeme. Bonita půdy klesá při mírně rostoucí populaci ale větší plýtvavosti potravinami a s růstem vetrné a vodní eroze jak nikdy dříve - což zatím kompenzujeme agrochemií a rostoucí závislostí na dovozu fosforečných hnojiv. Čisté pitné podzemní vody ubývá - jak s důvodů většího výkyvů podnebí, tak s nárůstem reziduí pesticidů... v ní. Uhelné a mnohé nerostné suroviny už jsme na svém území prakticky vyčerpali.... atd.

Energetický skanzen zde oproti okolnímu světu ale opravdu úspěšně konzervativně udržujeme. Příliv s takto navozeného turistického ruchu i s té Číny ale sotva bude stačit krýt domácí propady. Naopak může dojít na to, že nám jako prakticky největším měrným kumulativním znečištovatelům světa, pro naši laxnost vzhledem k nutné změně chování, okolí zarazí dodávky životně klíčových surovin.

P. Rada 22.9.2021 9:00

"Německo šmahen ruší" - nebo spíše "šmahem" plácáte?

Blackouty jsou totiž průvodním jevem zejména v systému malé diverzifikace zdrojů a velké odlehlosti spotřeby od centrálního zdroje.

Právě letos u nás v důsledku růstu dynamiky podnebí a možná i zastaralosti padly stožáry VVN během měcíce hned na dvou různých místech (u JETE a po tornádu). Naštěstí jen s lokálními blackouty a proto kratšího trvání ale poučení si s toho pro lehké škody zřejmě vzal málokdo.

Solár jako záloha pro udržení alespon "jistoty" komunikace v takto postižené oblasti může znamenat zásadní snížení dopadů.

Z. Jiroušek 22.9.2021 8:53

DEMAGOG jste Vy. Archimeda, Paskala, Newtona neokecáte.

Doufám, že v Německu vyhrají volby Zelení. A teprve potom nastane rachot a sloupů pouličníhoosvětlrení bude nedostatek.

Já se aktivně těch akcí nezůčastním, ani se nebudu dívat. Ale Vy hledejte úkryt.

J. Nevrkla 22.9.2021 8:53

A taky traktory na elektriku, když nebude, tak motyky a kosy. A Číňani k nám budou létat jako na výlet do skanzenu. Takovou budoucnost nám plánují.

P. Rada 22.9.2021 8:49

Ověřování dat mezi různými zdroji považuji vedle osobní zkušensti rozhodně za užitečné. Věrohodnost v komplexním systému nakonec asi nelze rozvíjet jinak.

S dat Wágnerova odkazu je např. zřejmé, že imise CO2 od roku 1990 vzrostly jen v dopravě přičemž vede se 72% silniční a v ní dominuje s 60% osobní automobilová.

Takto pojato jsou osobní auta skutečně stěžejní a zároven pro osobní zaujatosti nejkontraverznější položkou ovlivnující imise CO2.

Proč tomuto náhledu nedůvěřovat?

R. Meišner 22.9.2021 8:48

je hrůza, kolik lidí si myslí, že elektřina vzniká v zásuvce. --ne, ta vzniká v elektrárnách, těch, které např. Německo šmahem ruší. větrníky ani soláry to v žádném případě nevytrhnou. ještě se dožijeme velké srandy a nepřetržitých blackoutů--to je jediná jistota, na kterou lze vsadit. tož tak. 8-o

M. Pivoda 22.9.2021 8:26

Ha! Odložte své omezené lidské mozky někam do šuplíku. Všemocná Neviditelná ruka trhu prý vytvořila americké Ministerstvo energetiky (Department of Energy, DOE), a to americké kapitalistické Ministerstvo dotacemi popohání výzkum a vývoj potřebným směrem:

DOE oznamuje 24 milionů dolarů na zachycování emisí uhlíku přímo ze vzduchu, 17. SRPNA 2021.

Proč? "... Studie naznačují, že omezování samotných emisí uhlíku nebude dostatečné a v boji proti klimatické krizi budou zapotřebí inovativní přístupy, jako je přímé zachycování vzduchu. ..."

DOE Announces $24 Million to Capture Carbon Emissions Directly From Air, AUGUST 17, 2021.

... Studies indicate curbing carbon emissions alone will not be sufficient, and innovative approaches like direct air capture will be required to combat the climate crisis. ...

https://www.energy.gov/articles/doe-announces-24-million-capture-carbon-emissions-directly-air

L. Harvánek 22.9.2021 8:17

Tohle Vám nikdo nevyvrací, porovnejte si ale energetickou náročnost přepravy 1 člověka ve vlaku a v elektroautě.

L. Harvánek 22.9.2021 8:14

A Vámi uváděný odkaz můžeme i my považovat za věrohodný?

J. Vlk 22.9.2021 8:10

Ještě popsat jak to bude s daní u paliva v případě spalovacích motorů použitých ve stavebnictví, zemědělství, lesnictví, těžbě surovin a dalších oborech, není to jen o dopravě osob.

P. Rada 22.9.2021 7:11

Ekologie je o popisu vstahů mezi organismy a prostředím. Zde je ale tento pojem zneužit jako rámeček pro demagogii - tedy líbivé ale klamné řečnické vystupování.

Pan Kovanda věcně klame např. tím, že dává do souvislosti klimatické důsledky a okamžité imise. Na klima ale mohou s principu mít dopad až kumulativní imise - které ale on už nesohlednuje.

Dalším autorovým klamem je skrývání vlivu jednotlivců až malých celků za vlivnost super velkých uskupení - tedy odhlédnutí od občanské odpovědnosti. Ta by ale měla být páteří demokratického světa.

Do třetice ilustrativním a nejrozšířenějším klamem je slovíčkaření. Např věta:

..."Skutečnost je ale taková, že zatím nikdo s jistotou říct neumí, že elektrický pohon opravdu v dotačně či daňově „necinknutém“, tedy férovém tržním konkurenčním boji tváří v tvář spalovacím motorům obstojí."...

Skutečnost (věcnost) je zde taková, že autor souvislosti a typ elektrického pohonu v dopravě nespecifikuje. Mnohým je sice zřejmé, že např doprava metra se ve "férovém konkurenčním boji" bez elektropohonu neobejde ale autor druh mobility a další okolnosti pomíjí nejspíše právě proto, aby elektromobilitu mohl obecně spochybnovat.

Popis vstahů organismů s prostředím by v zejména v případě člověka měl být doplněn o fakt, že tento druh je vybaven tak variabilní psychikou, že je jakoukoli technologii schopen zneužívat.

Zamlčení zásadního rámujícího faktu, že se zneužívání tech. možností dnes nejmasivněji a ekologicky neudržitelně děje na základě neobnovitelných zdrojů a nerecyklovatelných technologických procesů, považuji za jádro Kovandovi DEMAGOGE.

K. Wágner 22.9.2021 7:08

Auta na baterky nejsou svatým grálem, i když si to naši baterkáři nehodlají přiznat. Snahy jak omezit emise CO2 se ve skutečnosti vydávají dvěma cestami: zvyšování účinnosti spalovacích motorů, nebo přechodem na jiná paliva a pohony.

Zde přímo ze stránek Zpravodajství Evropského parlamentu:

„V debatě o ekologičtějších způsobech dopravy však nelze opomenout ani otázku, jaké množství skleníkových plynů vyprodukuje automobil nejen během svého provozu, ale také nakolik znečišťuje životní prostředí jeho výroba a likvidace. Faktem je, že výroba a likvidace eletkrických aut zatěžují životní prostředí více než běžná auta, a úroveň emisí z provozu závisí na způsobu výroby elektřiny.“

A kdo nevěří, může se přesvědčit na vlastní oči:

https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20190313STO31218/emise-co2-z-aut-fakta-a-cisla-infografika

H. Kotaz 22.9.2021 6:48

O tom se nyní nesmí mluvit nahlas. To zvýšení přijde až budou mít " baterie " navrch.

Jen by to ještě chtělo zavést ten americký systém cen - kdy při čerpání nad limit stoupají ceny na násobky těch původních.

P. Dvořák 22.9.2021 6:20

A proto ještě pár let si zajezdi, kdo můžeš . . . .

R. Vacek 22.9.2021 6:19

Smustné je, že mladí evropané budou trpět klimatickou tísní, zatímco v Číně se budou radovat z rostoucí životní úrovně.

J. Strakoš 22.9.2021 5:59

Pokud se rozšíří elektromobily, vznikne výpadek ve spotřební dani z benzínu a nafty. Ten se bude muset někde najít - předpokládám, že nejdříve se zvedne daň u benzínu (protože to půjdeobhájit) a poté se zavede položka na faktuře s elektřinou - něco jako obdoba podpory OZE dneska. A pořád to bude vypadat, že náklady na km jsou proti fosilním palivům malé, protože to bude platit někdo jiný a jinde.

M. Sláma 22.9.2021 0:19

A mimochodem já si přechod na elektromobilitu docela dobře dokážu představit bez drastického zatížení fosilních paliv - stačí nedrasticky, to je ekvivalentně fosilním, zdanit spotřební daní elektřinu pro provoz elektromobilů - mimochodem při úplném přechodu na elektromobilitu by jakkoliv drsatická zdanění fosilních paliv bylo platprtné ;-) ...

M. Sláma 22.9.2021 0:14

... a v elektrifikované železniční dopravě čtyři pětiny doby ve vlaku jezdí na uhlí, ruský plyn a ruský uran :-P