Sobota 14. září 2024, svátek má Radka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKOLOGIE: Dotace na elektromobily je nemorální a neekologická

diskuse (22)

Není správné, aby chudí majitelé ojetin přispívali na drahé vozy bohatým. Elektromobil navíc není o moc zelenější než běžné auto: k destrukci měst a krajiny přispívá přinejmenším stejně.

Motoristé by mohli už od poloviny příštího roku dostávat státní dotace na nákup auta na elektrický pohon nebo stlačený zemní plyn (CNG). Podle Hospodářských novin o jejich výši jednají ministři průmyslu a životního prostředí, Jan Mládek z ČSSD a Richard Brabec z hnutí ANO. Návrhy se pohybují v řádech desítek tisíc korun, přičemž elektromobily mají být kvůli vysoké ceně dotované silněji než auta na CNG.

Podobné motivační příspěvky znají ve skandinávských zemích, ve Francii a ve Spojených státech, což dává tušit, že většina dalších zpráv a komentářů vyloží novinku nekriticky jako součást „dohánění Západu“. Existují ale dva důvody, proč jí především u elektromobilů oponovat.

Nemajetní dotují vyšší střední třídu

První argument proti dotacím je morální: ztělesňuje přerozdělování od chudých k bohatým. iDnes informuje, že „program má být hrazen z poplatků za převod starších neekologických aut“. Ekonomická situace lidí, kteří mezi sebou převádějí favorita, je bezpochyby horší než těch, kteří si kupují nový Nissan Leaf. Program má sice zastropovat nejvyšší možnou cenu kupovaného auta, „aby se nepořizovaly luxusní vozy“. Jenomže momentálně jsou všechny elektromobily na českém trhu na místní poměry luxusní. Nejdostupnější rodinný model je právě Leaf za ceníkových 715 300 korun; v základní konfiguraci nabízí vyhřívání předních a zadních sedadel nebo volantu.

Nechci tím brnkat na strunu závisti: blahopřeju všem, kteří si na takové auto vydělali. Ale nepovažuju za správné, aby jim na ně přispíval důchodce vyměňující starou stodvacítku za o něco novější a čistější felicii, a to ani kdyby takový příspěvek byl efektivní. Což je druhý háček.

Zelený apoštol rozplizávání měst do krajiny

Nezpochybňuji, že většina elektromobilů vyprodukuje při jízdě méně zplodin než většina automobilů na fosilní paliva: v Česku i s jeho tepelnými elektrárnami je to podle několika zdrojů mezi 50 až 100 gramy oxidu uhličitého na kilometr, Škoda Octavia s nejprodávanějším motorem 1,6 TDI se chlubí 109 gramy na kilometr. Elektromobil navíc jedy nevypouští do vzduchu, který dýchají krásní tvůrčí lidé v Praze na Letné, ale až za pár kopci zbytečným existencím v Prunéřově. Tím ovšem výčet výhod končí.

Elektromobil i vůz na plyn stejně jako jakékoliv jiné auto potřebují prostor: parkovací místa, větší část městských ulic vyhrazenou k jízdě a při současné oblibě individuální automobilové dopravy i gigantické stavební projekty, jako je tunelový systém Blanka. To všechno snižuje kvalitu životního prostředí a narušuje společenské vztahy. Jak navíc dokazuje Jeff Speck v knize Walkable City a mnoho dalších autorů, čím víc se dělá takových ústupků automobilové dopravě, tím více lidí jezdí auty a tím více dalších ústupků se musí dělat.

Jestli v tom o něco ekologičtější druh pohonu hraje nějakou roli, pak spíš zápornou. Jednak může být pro některé motoristy odpustkem: můj elektromobil je čistší než starý diesel, proto není tak špatné, že zajedu pro malý nákup autem. Jednak jsou elektromobily při svém omezeném dojezdu (zmíněný Nissan Leaf jen výjimečně ujede více než 200 km) vyloženě předurčené pro ježdění po městě a blízkém okolí. Jsou tak ještě většími apoštoly rozplizávání sídel do krajiny než obyčejné vozy.

Patero pro zelenější dopravu

Není proto ekologické usilovat o to, aby co nejvíc lidí vlastnilo elektromobil nebo auto na plyn. Ekologické by bylo usilovat o to, aby co nejméně lidí potřebovalo auto a aby ti, co ho mají, jím jezdili co nejméně a s co největší posádkou. Pro vládu a radnice se nabízí řada možností:

- Zavádět pruhy pro auta s více pasažéry a jinak podporovat spolujízdu. Dva lidé v jednom benzinovém autě zanechají menší ekologickou stopu než dva lidé ve dvou nových elektromobilech.

- Motivovat domácnosti ke sdílení vozů, například vyhrazením parkovacích míst pro carsharingové služby.

- Vybírat v centrech měst mýtné. Než se rozkřičíte, pamatujte, že za ježdění po Praze a Brně ve špičce draze platíte už teď: svým časem.

- Neklást výstavbě kompaktních měst přívětivých pro pěší a cyklisty takové administrativní překážky, o jakých píše Adam Gebrian v Předpisovém panoptiku města pražského.

- Investovat do hromadné dopravy, ať už do infrastruktury, nebo do snižování jízdného.

Pouze poslední možnost ze seznamu by vyšla dráž než podpora vozů na elektřinu a na plyn. Paradoxně je škoda, že by šlo dopravu zezelenit tak levně. Vláda totiž především hledá způsob, jak ekologickými hesly obhájit finanční injekci automobilovému průmyslu.

Převzato z magazínu Finmag.cz se souhlasem redakce

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Tomáš Vodvářka
14. 9. 2024

Aspoň si to myslí ten, kdo prodává tento slogan s portrétem Vladimíra Uljanova. Vedle něj je tam i...

Jan Bartoň
14. 9. 2024

Ona tak zvaná světová média jsou ale zejména média dlouhodobě fandící demokratům v USA.

Lubomír Stejskal
14. 9. 2024

Dva hrůzné příběhy, dva panovníci téže dynastie, otec a syn, a zcela odlišný přístup.

Jan Ziegler
14. 9. 2024

Vlak svobody projel na svobodu z komunistického otroctví.

Aston Ondřej Neff
12. 9. 2024

Dnešní stav je neschopný státní kolos plně převzatý od komunistů s formální nadstavbou...

Aston Ondřej Neff
13. 9. 2024

Potopeň je cosi mezi povodní a potopou a meteorologové nás ujišťují, že něco takového nás o víkendu...

Aston Ondřej Neff
11. 9. 2024

Už jsme si zvykli, že stát neumí stavět silnice a učit děti a doručovat poštu.

Václav Vlk st.
13. 9. 2024

Vše nasvědčuje tomu, že se Západ snaží znovu vyjednat jakousi novou mnichovskou dohodu na úkor...

Václav Vlk st.
11. 9. 2024

„Nihil novi sub sole“ (Nic nového pod sluncem) říkali už staří Římané.

dyn Josef Dyntr
14. 9. 2024

V České republice od čtvrtka prší a zklidnění se nedá očekávat ani o víkendu. Nejhorší situace je i...

Michal Rapco, vlc Tereza Vlčková, ČTK
14. 9. 2024

V celém Česku prší. Třetí povodňový stupeň je na 27 místech a dvou desítkách toků. Řeky nejrychleji...

kop Josef Kopecký, ČTK
14. 9. 2024

Déšť neustává, hladiny řek v České republice stoupají a počet míst s nejvyšším stupněm povodňové...

Lidovky.cz, ČTK
14. 9. 2024

Americký prezident Joe Biden přivítal v Bílém domě britského premiéra Keira Starmera za sílícího...

Jiří Just
14. 9. 2024

Kreml znepokojuje vývoj na Severním Kavkazu. Šéf ruské Bezpečnostní rady a někdejší ministr obrany...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz