Pátek 13. června 2025, svátek má Antonín
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

EKOLOGIE: Dieselgate (3)

diskuse (36)

Co říká aféra Volkswagen o západní environmentální politice?

Pohroma, která Volkswagen dostihla (ale která jej určitě nepoloží), může mít i světlou stránku. Když pomůže otevřít oči těm, kteří stále ještě bláhově věří, že do země zaslíbené vede cesta dlážděná stále novými regulacemi, stále objemnějšími a zároveň titěrnějšími – zabývajícími se kontraproduktivně i těmi nejmenšími detaily. Kauza Volkswagen přesně demonstruje to, nač liberální ekonomové jako George Stigler nebo Sam Peltzman upozorňují celá desetiletí.

Prapříčinou problému je už Kjótský protokol. Lépe řečeno důslednost, s jakou se Brusel kdysi jal na něm lpět. Právě tento dokument spustil „zelenou vlnu“ stále objemnější environmentální regulatoriky, na niž evropský automobilový průmysl musel ze své přirozenosti reagovat. To, že mnozí evropští výrobci aut dokázali počáteční nevýhodu přetavit ve výhodu pro sebe sama (daňová a jiná zvýhodnění pro dieselová auta), a to přitom za cenu zhoršeného ovzduší, je svou demonstrací Peltzmanova efektu – výsledný efekt regulace se v realitě obrátil proti jejím zamýšleným cílům. Do dnešních dní se však nic nezměnilo. Co hůř, víra, že nás do země zaslíbené dovede stále objemnější regulace, je dnes snad ještě rozšířenější.

Ano, skandál Volkswagenu je příběh o neetickém chování jeho manažerských špiček, o jejich systematickém podvádění. Za to bude automobilka pykat. Jenže to je jenom pobočná linie většího příběhu, příběhu o často kontraproduktivní regulatorice Evropské unie. O kontraproduktivně vysoké míře korporativismu, který vystihuje Brusel jako máloco jiného. O bruselském deficitu demokracie a o netransparentnosti, které plynou z předchozího. O tom, že Evropské unii nevládne lid, ale lobbisté. Toto jsou fatální bolesti současné Evropy, které zásadně brzdí její ekonomický i společenský rozvoj a připravují scénu pro skandály typu toho, kterým si prochází Volkswagen. Scénu ovšem připravují ve jménu Dobra, jak jinak.

Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Je dlážděna regulací, která ovšem reguluje „jen“ lidi, ne anděly. Méně (regulace) by velmi často bylo více.

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Aston Ondřej Neff
13. 6. 2025

Všechno, co stát staví, trvá dlouho.

Tomáš Vodvářka
13. 6. 2025

Staré české přísloví může mít i omezenou platnost.

Ivo Fencl
13. 6. 2025

Jsou rádce Jak psát. Proč nevytvořit jednou i radu Jak nepsat?

Alexander Tomský
13. 6. 2025

Pater Halík nejspíš podléhá schematickému pohledu na svět.

Lubomír Stejskal
13. 6. 2025

Vítaný hlas rozumu v méně srozumitelném světě.

Lidovky.cz, ČTK
13. 6. 2025

Obvodní soud pro Prahu 7 v pátek zamítl žalobu hnutí SPD, které se bránilo zařazení do zprávy o...

Lidovky.cz, ČTK
13. 6. 2025

Izrael zřejmě odrazil drony, které na něj Írán vyslal v odvetě za noční útok. Armáda oznámila, že...

jhr Jan Hron
13. 6. 2025

Izraelská armáda uvedla, že během útoku na Írán v rámci operace Vzpínající se lev zasáhla v...

Lidovky.cz, ČTK
13. 6. 2025

Nejdřív bylo škubnutí, pak pilotův třesoucí se hlas a nakonec náraz a horko. Tak médiím popsal...

Lada Válková
13. 6. 2025

Nezaplacené parkovné a bezradní řidiči. Motoristé v Jablonci nad Nisou se ohrazují proti některým...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz