29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Budeme bojovat s klimatem?

Po tom, co někteří politici a manažeři ukradli Gretě Thunbergové její dětství, už nemají alarmisté s klimatem slitování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 16.2.2020 9:12

Číst ten webový odkaz nebudu, neočekávám totiž, že bych se tam něco nového dozvěděl. Proč?

1. Taxikáři (všude na světě) mohou být rozčileni především z toho, že elektroautomobily bez řidiče vytlačí z práce taxikáře-lidi. To je cílový stav na trhu, snad už po roce 2025 v USA. Očekávám, že Tesla bude první firmou, které se to podaří.

2. Elektromobil je stále novým výrobkem a jako takový, musí dnes nutně trpět dětskými nemocemi (nespolehlivostí - dle taxikářů?)

Toto je sdělení učitele předmětu Inovace.

K. Wágner 16.2.2020 8:54

Taxikáři z Amsterodamu žalují Teslu. Vadí jim nespolehlivost aut :

https://autobible.euro.cz/ridici-amsterdamske-taxikarske-spolecnosti-zaluji-automobilku-tesla-za-nespolehlivost-jich-vyrobku/

K. Wágner 12.2.2020 7:28

Syntetický benzín vyrobený s pomocí elektřiny získané z obnovitelných, uhlíkově neutrálních zdrojů energie, může velmi rychle snížit produkci oxidu uhličítého CO2 z narůstající dopravy. A to s využitím stávajících aut s benzínovými nebo dieselovými motory. Tak může být rychlou a účinnou odpovědí na zesilující aktivity na ochranu klimatu:

https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/19609-bosch-s-obnovitelnymi-syntetickymi-palivy-k-uhlikove-neutralite

J. Kočí 10.2.2020 15:25

Nedá mi to, musím ještě reagovat. Co jsem se doslechl, tak nesrovnatelně větší prostředky stále plynou do vývoje spalovacích motorů. Nikoliv elektromotorů. Důvody jsem už napsal. Prostředky na straně ropy jsou tak obrovské, že bez tlaku se budou pořád dělat jen spalovací motory.

P. Hatina 10.2.2020 14:40

Tak zase to co jste napsal teď potřebuje hlubší diskuzi. Za prvé pokud píšete "..druhá půlka minulého století byla postavena na ropě. Od toho se odvíjí vše. Zbohatnutí producentů,..", tak to by se ted mělo postupně přesunout k těm elektromobilům, resp. celkově na elektřině postaveném ekoprůmyslu. A jaksi taksi problém je v tom, že podstatná část produkce elektřiny je pořád získávána díky spalování neobnovitelných zdrojů, a jen část díky těm alternativním (foto elektrárny, atd..) - ale i na nich jsou taky zisky producentů taky nemalé,,

A věc druhá, pokud tvrdíte že "..Elektromobily tohle nemají. Jsou zapotřebí nové technologie, které nejsou dotované. Chybí výzkum, infrastruktura. ", tak klamete sám sebe. Právě tímto směrem šly a jdou právě ohromné i veřejné investice a dotace, jenomže praktické dopady - tedy směrem k jejich konkurenceschopnosti jsou malé. Pořád se musí dotovat a i státy jinak zvýhodňovat či legislativně protlačovat, aby se používaly alespoň v tom měřítku jako dnes...

J. Kočí 10.2.2020 12:54

Ti, co jste napsal, je na diskusi. Chtěl jsem hlavně poukázat na trend, tj. zvyšující se schopnosti baterií.

Ale vůči čemu se chci zásadně vymezit, je poslední odstavec. Bohužel druhá půlka minulého století byla postavena na ropě. Od toho se odvíjí vše. Zbohatnutí producentů, zbohatnutí auto průmyslu atd. Automobilový průmysl je velmi dotován, protože přináší spoustu kladných efektů. Zejména zaměstnanost, rozvoj průmyslu, vývoz. Němci by mohli vyprávět. Tomu se přizpůsobilo vše, celá infrastruktura.

Elektromobily tohle nemají. Jsou zapotřebí nové technologie, které nejsou dotované. Chybí výzkum, infrastruktura. Určitě se prosadí, ale kdy. Když necháte volnou soutěž, budou programově ničeny pohádkově bohatými ropnými kartely, protože ty přijdou o kšeft. Tím dosáhnou zpoždění řádově o desítky let. Proto je podpora nutná a to zejména v Evropě. Jinak si budeme platit pomocí ropy další islámské teroristy.

P. Hatina 10.2.2020 10:55

To úsloví "je to na baterky" platí pořád a význam je pořád stejný.

Když Vám dojde baterka v mobilu a potřebujete volat, taky Vás to naštve. U toho nářadí nemlich to samé, nevydrží to moc dlouho.

U těch elektromobilů to platí rovněž taky- musí se radikálně prodloužit dojezd na tu baterii, aby z toho nebyla jen hračka na popojíždění po městě.

No a pokud se ptáte na obchodní úspěchy Tesly je nutné připomenout, že v UeSeJ je nákup a provoz elektrovozů velice silně dotován, čehož dokáží právě silní investoři využít v plné míře...

Ale to se bojím že není ta správná cesta, aby se snad provoz osobních automobilů stal sociální službou, kterou by už stát musel všem trvale dotovat asi jako péči o bezmocné invalidy..

Jinak samozřejmě, novým technologiím v autoprůmyslu je cesta otevřena, ale halt se musí prosadit sami, v praxi i v přímé konkurenci. Nikoliv že je budou protlačovat nazelenalí mužíci z Brusele i odjinud

J. Kočí 10.2.2020 9:50

Dobré argumenty, ale nemůžu zcela souhlasit. Ze slepých uliček mi napadl ještě Wankelův motor.

Ale co třeba trend nárůstu kapacity baterií? Před pár lety bylo úsloví "je to na baterky", které znamenalo, že je to hračka. Dnes je nářadí zcela běžně na baterky. Nebo elektromobil sice existoval, ale v provozu jste ho neviděl. Teď i na našich silnicích potkáte Teslu. Proč asi akcie Tesly lámou rekordy? Protože je to slepá ulička?

Upřímně, taky vidím baterky jako problém, ale co třeba vodík? Tam je v současnosti problém ještě větší, ale výstupem z palivového článku je elektřina. Tzn. elektromobil je předstupněm vodíkového motoru. Tady už to začíná dávat větší smysl. Je třeba rozjet elektromobily, tím ovládnout a zjednodušit veškeré technologie elektroauta a pak hurá na vodík.

L. Novák 9.2.2020 22:24

Taková blbost! To sem může nacpat jenom šarlatán Pivoda a nechat to přeložit Googlem, který to neumí... ;-D Umělá demence Google... :-P

J. Jurax 9.2.2020 21:52

Dík za odkaz :-)

J. Jurax 9.2.2020 21:44

Inu, víte, to možná byli zelení, ale nikoliv potróblí a magoři.

Chápete jemný rozdíl mezi čištěním odpadních vod a oktrojovaním elektromobility kvůlivá změnám klimatu, resp. kvůli zločinného kysličníku?

J. Jurax 9.2.2020 21:37

Ano.

Už jsem to tu jednou zveřejnil - na střechu auta větrníček, čím rychleji auto jede, tím rychleji se tento točí a vyrábí elektřinu ku pohonu. Je to ekologické, CO2 free, nezávislé na slunečním svitu i síle větru (ačkoliv doporučeníhodné by bylo jezdit proti větru, aby se větrníček víc točil), moderní a kdyby se to trochu dopracovalo, ani drahé baterky by to nemuselo mít.

P. Hatina 9.2.2020 20:55

Žel tedy většina automobilek nevyrábí auta až podle přání zákazníků, ale naseká je ve velkých počtech předem. A jestli se pak neprodají tak je po nějaké době jako zastaralá nechá sešrotovat. A to se (ekologicky) vyplatí :)):-(

P. Hatina 9.2.2020 20:50

Úřadům samozřejmě posílat elektronicky můžete, račtež si zařídit datovou schránku. Sice to jde i e-mailem, ale to si musíte zařídit k tomu elektronický podpis, a to už je drahej špás. Záleží jen na Vás..

U těch doktorů je to složitější, protože oni obvykle trvají na tom, že Vás musí osobně vyšetřit než Vám něco předepíšou. No a samozřejmě nemůžou současně vyšetřovat pacienta v ordinaci a další tři na telefonu:)) Takže to je spíš o tom, jak si to ten doktor a taky sestří určí, možnosti jsou - třeba dneska recepty do mobilů posílají docela běžně.

Jinak, problematika státní pošty je v tom, že stát prostě veřejnou a všude na svém území přístupnou poštu musí zajištovat, to je právě taky jedna z nutných veřejných služeb. A to tedy, i když je v řadě lokalit ztrátová a musí jí silně dotovat. Halt si asi někteří chytráci myslí že nějaký soukromník by totéž dělal zadarmiko.. Těžko

Btw, ale třeba z hlediska práva je ta Česká pošta nenahraditelná, řada lidí žádné elektronické spojení nemá takže nezbejvá než jim případný úřední či soudní výměr doručovat pěkně postaru poštovním panáčkem a proti podpisu...

Z. Lapil 9.2.2020 20:43

Zkusil jsem Andrea Rossi: http://www.osel.cz/7823-co-rikaji-nove-informace-o-zarizeni-e-cat-andrea-rossiho.html

Autor je odborný a velmi korektní, přesto končí: "Bohužel, průběh událostí okolo zařízení E-Cat Andrea Rossiho mi spíše připomíná pouťové eskamotérství."

R. Tichý 9.2.2020 20:31

Jste mimo.

Vypoustet splasky nikdo nechce.

A elektromobilitu odmitaji mimo jine ti, kteri tusi, jak se vyrabi/prepravuje elektrina.

M. Pivoda 9.2.2020 20:27

Google Translate

Vědci z UC Davis vymysleli mechanismus, který umožní solárním panelům generovat energii 24 hodin denně, a to i v nočních podmínkách. Pomocí techniky známé jako radiační chlazení mohou panely generovat až čtvrtinu své denní produkce energie v noci, což vede k celkovému zvýšení celkové produkce energie asi o 12%. Podle jednoho z vědců Jeremy Munday: „Standardní sluneční buňka vyrábí energii absorbováním slunečního světla, což způsobuje, že se napříč zařízením objeví napětí a proud protéká. V těchto nových zařízeních je místo toho emitováno světlo a proud a napětí jděte opačným směrem, ale stále generujete energii. Musíte použít různé materiály, ale fyzika je stejná. “

Proč je to důležité: Termoradiční buňky jsou stále více populární jako prostředek k produkci a zachycování odpadní energie. V loňském roce Stanfordská univerzita vyvinula podobný systém, který využívá tepelné nerovnováhy mezi Zemí a noční oblohou k výrobě elektřiny. Tato technologie by se mohla stát klíčovou součástí naší energetické infrastruktury, jak vědci poznamenali ve své publikované zprávě: „Hluboký vesmírný prostor nabízí zajímavý nízkoteplotní tepelný jímač, který má potenciál pomoci zajistit elektřinu v noci a ve dne díky chytrému použití fotoniky, optiky a vědy o materiálech. “

Z. Lapil 9.2.2020 20:27

Těch východisek je asi i víc, jen mi pořád připadá, že jádrem průšvihu je shora dirigované jedno.

Jelikož existují atomové ponorky a atomové ledoborce, tak nutně existují atomové elektrárny o výkonu řádově 10 - 100MW. Neboli každá dálniční nabíječka může mít nezávislou elektrárnu.

Konkrétně: první jaderná ponorka (Nautilus; mj. jako první podplul severní pól) z r. tuším 1954 měla reaktor 10MW.

A před pár dny jsem zahlédl zprávu, že v Řeži dávají dohromady jadernou elektrárnu "městské velikosti" transportovatelnou po silnici ve třech kontejnerech.

P. Grigar 9.2.2020 20:20

.. u těch rezervací by taky mohl být prodej povolenek k odstřelu. Teď kdesi v Africe budou regulovat počty přemnožených slonů. ;-D

V. Braun 9.2.2020 20:16

Tak potróblí zelení magoři například prosadili čištění odpadních vod, za což nyní musíte platit ve stočném. Možná byste raději vypouštěl splašky rovnou do potoka, ne?

Z. Lapil 9.2.2020 20:15

A to ještě nevíte, že jsem si vymyslel, že by se ty baterky daly nabíjet slunečně a větrně, jelikož by moc nevadilo, že to funguje jen občas. To by bylo baterek 8-o!

Z. Lapil 9.2.2020 20:12

Tu hmotnost je možné řešit nějakým vozíkem nebo jeřábem, i když si obtížně představuju nějakou tvarovou unifikaci.

O kvalitu baterie bych se nestaral - nakonec by se nejspíš platilo podle elektroměru. Stejně byste těžko dojel k měnírně(???) s baterií 100% vytěženou. Něco jako kdyby vám v obyčejném autě vyměnili celou nádrž, poloprázdnou za plnou. Platíte vrácenou naftu by vám samozřejmě odečetli.

L. Novák 9.2.2020 19:57

Ono by to šlo snadno poslat elektronickou poštou - e-mailem, ale úřady a třeba i doktoři se tomu brání, protože mají strach, že by byli zavaleni požadavky - zprávami - od svých klientů a neměli by čas na svou práci.

Kdyby stát a veřejné služby přešly na elektronickou poštu, Česká pošta by uhynula hlady. Já už Českou poštou nic neposlal několik let...

Z. Lapil 9.2.2020 19:56

Já jsem v klidu, v naší rodině existuje know how "Chov králíků v bytovce na záchodě". Nekecám.

L. Novák 9.2.2020 19:40

Omezeným množstvím volně dostupného uhlíku (a jeho sloučenin schopných oxidace) na zemském povrchu ;-)

Z. Lapil 9.2.2020 19:33

Doufám, že nekecám: ředitel ČEPS pravil, že TEĎ je schopen uživit zhruba milión elektromobilů. Jediným a celkem slušně řešitelným problémem je rozvod elektřiny "z trafostanic do garáží".

Nechci a ani neumím být konkrétní a vlastně jen doufám, že nekecám, ale když si nasmlouváte někoho, kdo vám na veřejném parkovišti udělá místo s nabíječkou za sto tisíc (včetně dopravního značení a takové té zarážky, aby auto tu nabíječku neurazilo), tak ten někdo nejspíš prodělá kalhoty.

L. Novák 9.2.2020 19:28

Takhle to vypadá, když komunistický futurolog Pivoda začne žvanit o tržních principech... ;-D :-P

L. Novák 9.2.2020 19:25

Bláboly.

Elektromobilů je málo, jsou drahé a vzácné, proto si je kupují bohatí lidé, aby se ostatním ukázali. Funguje to tak u každého luxusního zboží a výrobků vyráběných v malých sériích.

J. Jurax 9.2.2020 19:07

Aspoň v EU to tak je.

J. Jurax 9.2.2020 19:01

Ano. To jsou další aspekty problému.