Středa 19. února 2025, svátek má Patrik
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Pro přispění do diskuse se prosím přihlaste.

Přihlásit se

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Foto

Byznys s prodejem akumulované elektřiny z bateriovych úložišť objevila kouzlem nechtěného čínská automobilka NIO. Ta vyrábí elektromobily s vyměnitelnou baterií a začala v Evropě masivně budovat stanice na výměnu baterií.

Jenže praxe ukázala, že aktuálně má NIO Evropě větší kapacitu vyměnikovych stanic, než je počet elektromobilů NIO. Autobaterie tedy leží ve výměníkových stanicích ladem.

NIO přišlo s nápadem prodávat akumulovanou elektřinu z baterií do sítě v době energetické špičky. Baterie pak nabíjení v noci, kdy je elektřina levná. A najednou jsou vyměnikové stanice ziskové i přesto, že elektromobilů NIO zatím ke stanicím moc nejezdí.

RL

Jasně, a těm akumulátorům to určitě ohromně prospívá... :-D

ZL

Což asi ničemu nevadí. Pro mě coby elektromobilistu je důležité, že si koupím elektřinu v baterii; co se děje s "prázdnou" baterií, kterou jsem vrátil, je mi stejně jedno, jako kdyby to byla flaška benzínu, co jsem si přelil do auta.

Samozřejmě předpokládám, že to, co kupuju, je elektřina. Kdybych si kupoval obal bez záruky, že v něm vůbec nějaká náplň je, byl bych vůl. Troufnu si ale odhadnout, že tohle ošetřeno nějakým elektroměrem, už proto, že asi nelze očekávat, že baterii vycucám do mrtě a budu pak shánět nabitou baterku o půlnoci v hlubokém lese.

PD

To, co mně vadí, jsou dotace a zvýhodňování elektromobility a rostoucí buzerace klasických vozidel.

ZL
P95r15o36k85o35p 83D54i92v90i71š:

Ano.

A je to jeden z kořenů všeho zla: nikdo nemá ponětí, kolik ta sranda ve skutečnosti stojí. Máslo drahé skrz povolenky ještě nějak zvládneme, ale až se začnou zavírat fabriky (jako že už začínají), bude pozdě.

Foto

Evidentně jim to nevadí. Vám ale ano, technický alfabete.

JG

šejno,

proč jste tak arogantní a netchnicky erudovaný mamlas?

ZL

Vyměnitelnou baterii do elektromobilů jsem vymyslel už před lety já. Dokonce včetně "pumpy", kde budou místo stojanů samoobslužné jeřábky .

Nekecám. Viz několik mých příspěvků do diskuze na NP.

Foto

Já jsem před 10 lety tady tvrdil, že vyměnitelné baterie jsou cestou, jak vyřešit dlouhé nabíjení. Bylo mi místními "technickými alfabety" sděleno, že je to technicky nemožné.

Techničtí analfabeti z firmy NIO ukázali, že to jde. Dokonce přišli s nápadem, jak vydělat na volné kapacitě těch baterií, které mají ve svých vyměníkovych stanicích.

OV

Již před mnoha lety, když se s tímto systémem koketovalo, jsem říkal, že je to technicky možné, pokud by se typy baterií standardizovali (vyměňovaly by se standardní boxy - i více velikostí dle typu - nebo i více kusů a kombinací, dle typu auta a uvážení výrobce). Ale právě z tohoto důvodu asi nereálné.

Co jsem navrhoval já, bylo nekupovat auto s "drahou" baterií, ale koupit auto a baterii si pronajímat formou "servisního" poplatku s tím, že za její kapacitu ručí výrobce (nebo pronajímatel) a servisní poplatek by byl úměrný kapacitě. Tím by se výrazně zlevnilo auto a kupující by nenesl riziko problematické baterie. Navíc by tento systém fungoval i při druhotném prodeji auta. Výrazně by se tím zrychlila saturace eaut a to i bez dotací. A pokud výrobci svým bateriím věří, tak je i pro ně riziko minimální.

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz