Neděle 18. května 2025, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOTAZ: O kolik se prodraží trasa D pražského metra

diskuse (8)

Ptáme se umělé inteligence:

O kolik se odhadem prodraží výstavba pražského metra trasy D, pokud se zdrží o dva roky?

Odhad zvýšení nákladů na výstavbu pražského metra trasy D při zpoždění o dva roky není přesně stanoven v jediném univerzálním čísle, protože závisí na řadě proměnných, jako jsou inflace, růst cen materiálů, pracovní síly, energie a případné sankce či dodatečné náklady na zakonzervování stavby. Na základě dostupných informací a obecných trendů ve stavebnictví lze ale poskytnout kvalifikovaný odhad.

Základní údaje

Původní odhad nákladů: Celková cena prvního úseku trasy D (Pankrác – Nové Dvory) se pohybuje kolem 73 miliard Kč (podle aktualizace z roku 2020). Aktuálně probíhající část (Pankrác – Olbrachtova) má rozpočet přibližně 30 miliard Kč.

  • Doba výstavby: Plánované dokončení prvního úseku je v roce 2029, tedy přibližně 7 let od zahájení v roce 2022. Zpoždění o 2 roky by prodloužilo harmonogram na 9 let.
  • Inflace a růst nákladů: V posledních letech se stavební náklady v Česku zvyšovaly v průměru o 5–10 % ročně, v některých obdobích (např. po pandemii a v důsledku války na Ukrajině) i více kvůli zdražení materiálů (ocel, beton) a energií.

Faktory ovlivňující prodražení

  1. Inflace: Při konzervativním odhadu inflace 5 % ročně by za dva roky narostly náklady o přibližně 10–11 % jen kvůli celkovému zdražení. U částky 73 miliard Kč to znamená navýšení o 7,3–8 miliard Kč.
  2. Zakonzervování stavby: Pokud by se stavba musela přerušit (např. kvůli sporům o tendr, jak ukázaly události v roce 2024), náklady na zakonzervování a pozdější obnovení prací by mohly dosáhnout stovek milionů až několika miliard korun. Například u metra D se při sporech o tendr zmiňovaly potenciální ztráty „v řádu miliard“.
  3. Růst mezd a materiálů: Stavební sektor čelí nedostatku pracovníků, což zvyšuje mzdy. K tomu připočítejme zdražení klíčových materiálů (např. ocel zdražila v letech 2021–2023 o 20–30 %). Za dva roky by to mohlo přidat dalších 5–10 % nákladů.
  4. Ztráta dotací: Pokud by zpoždění ohrozilo čerpání evropských fondů (historicky se na déčko počítalo s 4–5 miliardami Kč z EU), mohla by Praha přijít o tuto částku, což by dále zvýšilo její vlastní výdaje.

Odhad

  • Při středním scénáři (inflace 5 % ročně + dodatečné náklady na zakonzervování a materiály) by se náklady na celou trasu D mohly zvýšit o 10–15 %, tedy o 7,3–11 miliard Kč.
  • V horším případě (vyšší inflace 8 % ročně, ztráta dotací, výrazné zakonzervování) by nárůst mohl dosáhnout 15–20 %, tedy 11–14,6 miliardy Kč.

Historický kontext

V roce 2018 zmiňovaly Lidovky.cz, že zpoždění o dva roky vedlo k tomu, že Praha přišla o 4–5 miliard Kč z EU, což tehdy zvýšilo tlak na městský rozpočet. Současná situace (2025) je komplikovanější kvůli vyšší inflaci a geopolitickým vlivům, takže nárůst nákladů by byl pravděpodobně vyšší.ZávěrOdhadované prodražení trasy D při dvouletém zpoždění se pohybuje mezi 7 až 15 miliardami Kč, s nejpravděpodobnějším rozmezím kolem 10–12 miliard Kč. Přesná částka by závisela na konkrétních okolnostech – například na tom, zda by stavba pokračovala plynule, nebo by musela být přerušena. Tyto odhady vycházejí z kombinace inflačních trendů, historických zkušeností a aktuálních informací o projektu.

Ivo Fencl
17. 5. 2025

Krásnými časy se míní roky 1880-1912.

Jan Kovanic
17. 5. 2025

Novotný má teď svou vlastní huť v Novém Boru.

Lika
17. 5. 2025

Zmrzlý kalendář

Gustav Sitař
17. 5. 2025

Nemálo Američanů vnímá situaci v USA jako souboj.

Aston Ondřej Neff
16. 5. 2025

V tomto světě je možné všechno.

Aston Ondřej Neff
15. 5. 2025

O co jde vládní sestavě v předvolební kampani?

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Úpadek německého hospodářství je zjevný každému.

Chechtavej tygr
17. 5. 2025

Po České Republice putuje výprava zahraničních novinářů

jic Jiří Čihák, tals Štěpán Ťalský
18. 5. 2025

Čtyři dny po fiasku ve finále poháru s Olomoucí fotbalisté Sparty prohrávali po prvním poločase 0:3...

Lidovky.cz
18. 5. 2025

Sparťanští fotbalisté už bez trenéra Larse Friise hrají čtvrté utkání nadstavbové skupiny o titul....

Lidovky.cz, ČTK
18. 5. 2025

Izraelská armáda v posledních 24 hodinách spustila novou rozsáhlou pozemní ofenzivu na severu i...

jhr Jan Hron
18. 5. 2025

Migranty ze Senegalu motivuje k cestě do Evropy nadměrné rybaření, kterého se dopouštějí především...

Pavel Kohout
18. 5. 2025

Když 2. dubna 2025 prezident Trump oznámil nečekaně masivní zvýšení dovozních celních tarifů, trhy...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz