Středa 4. prosince 2024, svátek má Barbora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOPRAVA: Vládní čas a naše peníze

diskuse (9)
Nedostatky ve státních zakázkách jsou drahé. Jedním z příkladů je případ elektronického mýta

Elektronické mýto zaznamenává první náklady navíc. Pozdější zpoplatnění více než tisíce kilometrů dosud volně užívaných silnic přijde stát na částku kolem jedné a půl miliardy korun. Alespoň to tak vyplývá z vyjádření Karla Faixe, šéfa společnosti Kapsch, která má systém vybírání poplatků od kamionů na českých silnicích zavést. Mýtné se začne vybírat na dálnicích od začátku příštího roku a dopravci budou mít jasno v tom, že nebudou kupovat dálniční známku, ale palubní jednotku pro výběr mýta. Dosud nezpoplatněné silnice půl roku počkají.

Došlo k tomu, na co autor tohoto komentáře upozorňoval v Lidových novinách již dříve. Zdržování výběrového řízení a politické diskuse vyvolané lobbistickými hrátkami mají své náklady.

Cena za hodně rychlý průjezd

Nejprve se řadu měsíců bojovalo o to, zda má být preferována „zastaralá“ mikrovlnná technologie Kapsche, nebo „progresivní“ satelitní metoda Siemensu. Ministerstvo dopravy, ve snaze vyhnout se kontroverznímu rozhodování a politickým tlakům, rozhodlo nevybírat technologii dopředu, ale stanovit parametry systému tak, aby odpovídal podmínkám České republiky. Nelze popřít, že tyto podmínky jsou za současného stavu vývoje pro satelitní technologie nesplnitelné. Pro jediný funkční satelitní systém na světě, který funguje v Německu, je potom účinný výběr mýta v těchto podmínkách velmi obtížný. Jsme pro mezinárodní dopravu tranzitní zemí a průjezd je hodně rychlý, řádově v jednotkách hodin.

Je to tedy velmi odlišná situace oproti Německu, kde navíc i při velmi dlouhém pobytu kamionů na území země byl problém s účinným postihem neplatičů.

Palubní jednotky jsou totiž stále poměrně drahé a náročné na montáž, takže je má jen část kamionů. Alternativní manuální výběr mýta vynucený touto technologií potom umožňuje jednoduché a účinné podvody, kterým lze zabránit jen velmi rozsáhlou kontrolou, v českých podmínkách nesmírně drahou a málo účinnou.

Šalamounský způsob řešení výběru technologie formou zadání veřejné soutěže sice odstranil část možných sporů, ale nevyřešil vše. Především lobbisté za satelitní technologii obratem prosadili omezení počtu kamionů platících mýto. Místo všech náklaďáků nad 3,5 tuny se hranice posunula na dvanáct tun. Satelity totiž kromě jiného mají problém i se zpracováním určitého kritického množství dat. Ale to nebylo všechno. Po vyhlášení vítěze soutěže se strhla zničující válka. Zničující nikoli pro konkurenční firmy, ale pro veřejné finance. Válka zabrzdila stavbu a cena je zatím vyčíslena na zmíněnou miliardu a půl.

A kdo za to může? Když v roce 1998 vyhrál volby Miloš Zeman, bylo to především díky heslům o čistých rukách. Po osmi letech vlády sociální demokracie jsou však výběrová řízení stále nedostatečně jasná a průhledná. Případ elektronického mýta to dokazuje více než zřetelně. Nejrůznější podezření se ventilovala mnohem dřív, než vůbec nějaká soutěž začala. Diskutovali o tom odborníci, právníci, politici, novináři, prostě kdekdo. Dokonce premiér Paroubek neváhal zpochybnit zadání soutěže, které předtím sám ve vládě odsouhlasil. Když nakonec soutěž se zpožděním proběhla, tak se objevily protesty, což je u tak velké, a především z hlediska referencí na rozvíjejícím se evropském trhu nesmírně důležité zakázky zcela pochopitelné. A zvláště, když byli všichni účastníci kromě jednoho vyřazeni pro nedodržení pravidel soutěže. Prý pro malicherné a pominutelné důvody. Řešení se však protahovalo velmi dlouho. Nakonec Úřad pro ochranu hospodářské soutěže shledal, že důvody až tak malicherné nebyly, protože vycházely ze znění platného zákona, které je možná pochybné, ale platí.

Světový rekord ve zpoždění

Následovaly stížnosti do Bruselu a žaloba k Nejvyššímu správnímu soudu, který ji slíbil vyřešit do tří týdnů, ale už tři měsíce ani necekl. Ministr dopravy Milan Šimonovský vzal nakonec odpovědnost na sebe a uzavřel příslušnou smlouvu. Kapsch začal ale stavět o tři měsíce později a tomu odpovídají i možnosti zprovoznění systému. Nakonec i s tím zpožděním by to byl asi světový rekord.

Celý případ však vypovídá především o kvalitě správy této země. Zdlouhavé vyhlašování soutěže, politické spory a neuvěřitelně pomalé řešení stížností účastníků soutěže je vysvědčením především státních orgánů. Problém je, že za těch jeden a půl miliardy, o něž přijdou daňoví poplatníci, prostě nikdo nenese hmotnou odpovědnost. A jasné je, že v systému zadávání veřejných zakázek by měla nová vláda udělat pořádný průvan. Tedy jestli nějaká nová vláda bude.

Lidové noviny, 18. 7. 2006

zástupce šéfredaktora Eura

Aston Ondřej Neff
4. 12. 2024

Andrej Babiš rozpouští svěřenský fond, který od roku 2017 opatroval akcie jeho Agrofertu.

Karel Wágner
4. 12. 2024

Propagátoři bateriových BEV si mnohdy nevidí na špičku nosu, či pro stromy nevidí les.

Jan Bartoň
4. 12. 2024

ODS má největší podporu v generaci 45-54 let a některé zmiňují i ještě starší voliče.

Marian Kechlibar
4. 12. 2024

Normálnější jedinci jasno nemají a spekulace v IT světě neberou konce.

Zvýšená prostupnost zemské atmosféry je dominantní příčinou globálního oteplování.

Aston Ondřej Neff
2. 12. 2024

Jeden rok končí, druhý brzy začne a je zjevné, že ho budeme moci úplně odepsat.

Marian Kechlibar
2. 12. 2024

Před osmi lety si Velká Británie odhlasovala poměrem 52:48 odchod z Evropské unie.

Jaroslav Zamazal
3. 12. 2024

Ó, jaká hrůza, jaké drama! Všichni zahyneme! Anebo je to jinak?

Marian Kechlibar
3. 12. 2024

Nechovejte se jako lumíci, když víte, jak lumíci končí.

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...

Lidovky.cz, ČTK
4. 12. 2024

Leverkusen s Matějem Kovářem v brance vyhrál v osmifinále Německého fotbalového poháru 1:0 na...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

České házenkářky na mistrovství Evropy v závěrečném třetím utkání základní skupiny prohrály s...

Lidovky.cz, ČTK
3. 12. 2024

Během polského předsednictví v EU sedmadvacítku podle všeho čeká přelom ve válce na Ukrajině, řekl...

Radka Kvačková
3. 12. 2024

Před nedávnem byla za pětadvacet milionů korun vydražena pětitisícová bankovka z roku 1919, což mě...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz